Hufterproof drinkbakje

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Romanoff

Hufterproof drinkbakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-19 09:52

Ik ben opzoek naar een hufterproof waterbakje of een idee met emmer.

Hij heeft zo’n waterbak met een lepel. Mn paard vindt het leuk om stro in zn waterbakje te doen en gaat er dan mee spelen door heel vaak & heel hard op die lepel te drukken. Wordt een dikke kliederboel. Nu is dat dus al een paar x gebeurd dat het knapt & het water er uit giet wat resulteerd in een zwembad op stal.
Natuurlijk vind ik dit ook vervelend voor hun en snap dat ze daar niet op zitten te wachten.

Gisteravond gesprekje gehad, nu willen ze geen automatisch drinkbakje meer ophangen omdat hij het toch kapot maakt. een emmer los in de stal is geen optie dat gooit ie om. Zo’n grote speciekuip gaat ie in staan / mesten dus ook niet echt handig.

Dus of ik moet een soort beugel zien te maken die ik aan de trailies kan vastklemmen en daar een emmer in kan zetten maar moet hij de emmer er niet uit kunnen wippen..

Iemand ideeën?

sumic

Re: Hufterproof drinkbakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 09:57

Die beugels Kun je overal kopen. Zolang er water in zit krijgt hij deze er niet uit. Misschien wel als de emmer bijna leeg is. Is geen dure oplossing dus het proberen waard denk ik.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 10:04

Over op een ventiel drinkbak? Dan kan hij toch een automatische houden maar heeft hij minder vast te grijpen.
Bij Agradi zijn ze niet erg duur, misschien het proberen waard.

En anders een handige Harrie vragen een extra beugel over je emmer houder te maken zodat hij er niet uit kan.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 10:23

Is een vlotter-bak een idee? Daar zit uberhaupt geen lepel in.

Shavis91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 10:37

Ik zou voor een vlotterbak gaan, ik heb hem in mijn eigen stal ook gehad bij een paard met exact hetzelfde trucje. Daarna nooit meer problemen gehad.

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 10:41

Als de bovenkant van zijn deur open is een voerbak aan de buitenkant hangen en daar water in .Dit is ook makkelijk met Water geven zodat je niet iedere keer in zijn stal hoeft

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 11:01

Wij gebruiken bij dit soort paarden vlotterbakken. Dan stroomt het gewoon tot een bepaald pijl vol en niet verder

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-19 11:14

Zoals ik het begreep gister willen ze helemaal niks meer ophangen omday hij er zo’n kliederboel van maakt en toch alles kapot maakt.

Vlotter zou volgens hun niet werken en ook overstromen.. en dat hij het stro er dan in kan proppen.

Maarja ik vind het niet fijn als hij snachts zonder water staat.. :n

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 11:16

Hoe lang staat je paard op stal? :o

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-19 11:17

Komt overdag gewoon buiten ;)

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 11:20

Vlotterbak kan prima
Stro erin proppen kan hij doen maar t water zal nooit hoger komen dan de vlotter.
De vlotte zelf zit ook netjes afgewerkt achter een kapje dus slopen wordt echt wel lastig

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 11:23

Gewoon duidelijk zijn dat je niet wil dat hij zonder water op stal staat, en dat je een vlotter drinkbak wil proberen. Dat is een service die gewoon erbij hoort, daar betaal je stalling voor..
Desnoods een goedkope, om te testen: https://www.agradi.nl/kerbl-vlotter-dri ... -liter.htm

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 11:24

Juist bij de proppers en soppers gebruiken we ook deze bakken omdat ze nooit het waterpijl hoger kunnen krijgen dan de bak aangeeft. Maar goed als ze dat niet willen proberen zit er niks anders op dan een beugel aan de muur en een emmer erin, meer opties zijn er niet

J_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 11:37

Ik heb een stalen vlotterbak. Mijn merrie is er een keer in gaan staan en dat heeft hij overleefd. Er zit vaak rommel in en ook daarbij heb ik nooit gezien dat hij overstroomt. Als dat al het geval is, is het gemakkelijk te verhelpen.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 12:42

Romanoff schreef:
Komt overdag gewoon buiten

Hoe lang?

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-19 13:15

Overdag. Winters Tijden wisselen wel eens. Maar iig 6uur pd in de paddock met vriendjes.

+ de tijd dat ij op stal ben.

Zomers staan ze van 8-21 buiten en ook zomers doet ie het ;)

Hij sopt gewoon graag stro en hooi in water en speelt er dan mee.
En dipt zn hooi graag in water met eten :)
Dat doet ie al sinds ik m heb.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 14:30

Hm, het is gewoon een creatieveling dus :+ . Lastig hoor, want waarschijnlijk blijft hij er met een vlotterbak ook een natte bende van maken. Maar met een emmer gaat hij dat waarschijnlijk ook doen en dan heeft hij gewoon geen water meer om te drinken, zou ik ook echt niet willen nee.

Heeft hij hooi in een slowfeednet of kan hij gewoon hele plukken hoor pakken? Want uit een slowfeeder komen geen grote plukken en dan valt er ook niet zoveel te soppen. En ipv op stro misschien op stokorrels zetten? Dan kan hij ook met stro niet soppen. Dat icm een vlotterbak (dus geen lepel om mee te koten) lijkt mij de beste oplossing voor alle partijen: geen geklieder maar ook niet zonder water staan.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-19 17:09

Hij heeft een slowfeeder en dan neemt ie een hap en sopt ie dat lekker met water in.
En met het stro doet ie dat dus hetzelfde.

Ik had ind al dat ik m dan evt op vlas wilde zetten maar moet dat dan zelf inkopen en koop zelf ook al hooi in.. dus dan wordt het een erg dure grap zo...

Heb inmiddels weer overleg gehad en ze willen ooo geen emmer vast in zn box ivm dan natte bende...
Dus alleen water als ze voeren of als iemand op stal is..

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 17:15

Romanoff schreef:
Hij heeft een slowfeeder en dan neemt ie een hap en sopt ie dat lekker met water in.
En met het stro doet ie dat dus hetzelfde.

Ik had ind al dat ik m dan evt op vlas wilde zetten maar moet dat dan zelf inkopen en koop zelf ook al hooi in.. dus dan wordt het een erg dure grap zo...

Heb inmiddels weer overleg gehad en ze willen ooo geen emmer vast in zn box ivm dan natte bende...
Dus alleen water als ze voeren of als iemand op stal is..

Ehh pardon?
Gaan ze dan ook ieder uur water aanbieden?

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 17:25

Ts, enkel water aanbieden wanneer zij op stal bezig zijn zou voor mij een reden zijn uit te kijken naar een andere stal, dit zou voor mij een no go zijn.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-19 22:00

Ja, om deze achterlijke reden ga ik vh weekend verhuizen met mn paard. Het waterbakje is niet bespreekbaar, het is dit of zoek maar een andere stalling.
Dan houdt het voor mij ook op, met emmertjes water op bepaalde tijden en snachts niet kunnen drinken is gewoon niet acceptabel. Als noodoplossing dan is het even niet anders maar niet permanent. Gekkenhuis.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 22:03

Zorg dan ook dat je hooi niet in de buurt van het waterbakje ligt. Dat maakt soppen al een stuk minder makkelijk.

Hier krijgen de soppers hun hooi in de andere hoek dan het drinkbakje, en dat helpt al een hele boel. Er drijft nog wel is wat in, maar de boel overstroomt niet.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-19 22:05

Dingen verbouwen in de stal was al helemaal geen optie en zn eten achterin de box tussen zn drollen te gooien is ook niet echt smakelijk..

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 22:18

Gelijk heb je dat je weg gaat als ze niet bereid zijn mee te denken en werken.

Hoe is zijn gebit? Het wil wel eens dat dat leid tot soppen als ze er last van hebben.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-19 07:51

Die wordt elk jaar elektrisch behandeld.
Hij doet het altijd :)