Kunstgras paddock

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

betadine

Kunstgras paddock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-19 12:08

Zou het de oplossing kunnen zijn voor een zeer zware natte paddock (kleigrond) ?

Ik las ergens dat er zelf een manege is die grote groepen op kunstgras heeft staan.
Nu ben ik wel benieuwd naar ervaringen hiermee.

Ik mag niet verharden en zie weinig andere mogelijkheden.

dieseltje

Re: Kunstgras paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 12:46

zou niet graag willen dat ze dat spul binnenkrijgen...

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 12:48

Waar mijn pony staat, hebben we sinds ongeveer een jaar kunstgras.
Het heeft voor en nadelen. Zo wordt de mest niet in de ondergrond getrapt, maar wel veel uitgelopen. De paarden staan niet in de blubber, dat is erg fijn! Alleen is de ondergrond wel hard om te liggen, maar daarom ligt er nu op een plek een laag zand.

Edit: zie alleen dat je het op klei wilt leggen, dat hebben ze bij ons eerst in een paddock gedaan, maar was geen succes... werd een soort waterbed, allemaal bobbels onder de matten.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 12:56

Wordt in Duitsland best veel toegepast. De een zweert erbij de ander vind het niks :D :+
Het kan goed blijven liggen, maar hoor veel dat het toch verschuift/wegzakt als het te modderig of de ondergrond niet stabiel genoeg is. Na aanleg met zwaar materieel erover (trekker oid) is niet aan te bevelen ook weer met oog op ondergrond die dan verzakt. En het moet bijgehouden worden als in vegen, iets zand bovenop is wel noodzakelijk maar teveel schijnt ook weer gladheid te veroorzaken.
Ik weet niet hoe goed je Duits is, maar er zijn meerdere Duitse Facebookgroepen waarin het besproken wordt (speciale groepen voor paddock en kleinere oppervlaktes waarop men paarden houdt.) Dit is een openbare groep, er zijn ook meerdere gesloten groepen met info. En ik heb alvast de zoekopdracht kunstrasen ingegeven. Dat is het Duitse woord voor kunstgras.
https://www.facebook.com/groups/328623433830322/search/?query=kunstrasen&epa=SEARCH_BOX

sharonsemme

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 13:18

Ik volg graag even! Wij hebben ook 2 zand paddocks op kleigrond.. Wat dus momenteel 1 grote modderbende is. Wij dachten ook aan oude voetbalveld matten aangezien ons die ook werd voorgesteld voor de nieuwe rijbaan. Ben inderdaad alleen ook bang dat dit gewoon in de massa bagger mee gaat zakken.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-19 13:34

Bedankt al voor de reacties. Rina ik spreek geen duits maar met translate goed te doen. Super bedankt voor je opzoekwerk. Hier heb ik wat aan +:)+

Het is zo erg hier dat de paarden er maar moeilijk door willen. Ik denk dat zo een kunstgras niet perfect is maar slechter als nu kan het niet |(

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 14:10

Het werkt alleen als je de grond eronder verhard. Met gebroken puin bijvoorbeeld.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 17:21

Ik hoop dat je nooit de behoefte krijgt om het af te voeren want dat kost je in elk geval een vermogen.

zanzibar01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 17:34

Voor als iemand het wil proberen, wij hebben kunstgras liggen deze is gratis af te halen.
Wij wonen in Noord-Brabant

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 18:01

Zijn al een aantal topics geweest van mensen met hetzelfde probleem als jij, TS, die i.p.v. kunstgras tapijt hebben neergelegd. Kon zo 1-2-3 alleen dit topic vinden:
[VSW] Tapijt als ondergrond bij modder?
Staan wel veel tips en ervaringen in. Misschien heb je hier iets aan?

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-19 18:33

Gdg: waar wij wonen valt dat goed mee. We wonen vlakbij een containerpark en konden er een volle aanhangwagen asbestplaten voor minder als 50 euro kwijt. Vermoed dus dat ze daar ook niet moeilijk over gaan doen.

Zanzibar: noord brabant is wat ver voor ons. We willen liefst laten leveren, maar bedankt voor je aanbod.

Silverdapple: dat topic volg ik. Op de laatste pagina is er wel een foto van paarden op kunstgras, maar het meeste gaat over tapijt. Van tapijt vrees ik dat het te snel vergaat.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 18:36

Voordeel met nat weer is de paddock nog werkbaar met mest, ook mesten de paarden dan vn op het kunstgras.
Nadeel, ze zijn glad, bij ons op de zandgrond al....klei is denk ik erger.

Ik zou eens naar van die rubber matten kijken, die vind ik zelf fijner.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 20:39

betadine schreef:
Gdg: waar wij wonen valt dat goed mee. We wonen vlakbij een containerpark en konden er een volle aanhangwagen asbestplaten voor minder als 50 euro kwijt. Vermoed dus dat ze daar ook niet moeilijk over gaan doen.

Afvoer van kunstgras is ook aan strenge regels gehouden, en door beoogde gebruik gaat het kunstgras gigantisch zwaar worden (want vol met zand/drek). Hoe meer gewicht en vervuiling hoe duurder de afvoer.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 20:45

Het werkt hier goed, als alternatief voor verharding onder voerbakken in zandpaddock.
Twee tips: verwerk geen al te grote stukken, want eenmal nat is het echt loodzwaar en niet meer handmatig te verplaatsen. En leg het op de kop neer, met de graskant naar beneden. Ligt stabieler en je hebt niet het probleem dat er zand of voerresten tussen het kunstgras blijft hangen. Onderkant is stroef genoeg, paarden glijden er niet op uit.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 20:51

Een aantal bij ons hebben het, maar ik heb overgeslagen. Mijn ervaring is dat je beter kunt investeren in een goede drainage met zandbodem. Ten eerste schijnen de korrels in kunstgras kankerverwekkend te zijn, ten tweede ligt die zooi overal waar je maar kunt denken en tot slot heb je waarschijnlijk het probleem dat het water tussen je kunstgras en kleibodem blijft liggen. Een aantal hebben hier eerst een stuk afgegraven en toen van dat puin gestort en daar dan kunstgras overheen, zodat het water ruimte heeft om weg te zakken, maar mest resten zakken er niet doorheen zoals het met een normale bodem doet. Dus dat blijft er ook allemaal op liggen. Ik wilde het risico niet lopen dat mijn paarden of kind die korrels binnen kregen, dus bij mij komt het er echt niet in. Plus dat het schijnbaar na verloop van tijd ook een soort van dichtslaat, waardoor je weer terug bij af bent. Ik vond het dus buiten de gezondheidskwestie ook nog eens zonde van m'n tijd en energie, want die troep is nog zwaar ook.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 20:59

Het is niet je vraag maar mag je ook niet verharden met van die stenen met gaten? Weet ff niet hoe die dingen heten, maar ze liggen vaak langs de rand van kleinere wegen. Dat lijkt mij ideaal.

EDIT: Ze heten berm- of grastegels

EDIT2: Er bestaan ook kunststof grastegels. Die worden al paddocktegels genoemd.:D

GGFJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 21:04

Bij mij op stal (DE) is de paddock en trail gedeeltelijk met kunstgras aangelegd. Dit is niet zwaar om te lopen, nooit modder en hier ook niet glad ivm klein laagje zand wat tussen de vezels ligt. Ik had er nooit bij nagedacht voordat ik op deze stal kwam maar vind het echt een top oplossing. Hier liggen de paarden er ook regelmatig op te slapen (er is ook gewoon los zand om in te liggen) en de mest blijft prima liggen en wordt hier niet uitgelopen (mest wordt ook meermaals per dag geruimd). Ik ben er dus erg over te spreken.
Idd wel belangrijk te realiseren dat je het speciaal moet laten afvoeren. Overigens eten de paarden hier helemaal niet van.