Gebitsverzorging, hoe heet dit?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje_M

Gebitsverzorging, hoe heet dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-19 23:10

Aangezien mijn pony gaten tussen zijn kiezen heeft, adviseerde de tandarts dat ik zijn gebit zelf kon spoelen. Pony houdt alleen NIET van de tuinslang, dus ze zei dat ik best zo'n ding als zij gebruiken bij de boerenbond kon kopen. Echter, hier zie ik ze nergens liggen...
Iemand een idee hoe dit heet of waar ik het kan kopen?

Afbeelding

Albert

Re: Gebitsverzorging, hoe heet dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 23:12

Agradi. Drengegun.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-19 23:24

Ha, als je weet hoe het heet is het makkelijk te vinden haha. Dank je!

Mariljo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 00:28

Als je een echt goede paardentandarts hebt kun je er ook vullingen tussen laten zetten zodat het tandvlees kan genezen. Als het gebit ook goed uitgebalanceerd wordt dan heb je kans dat uiteindelijk de tanden weer netjes tegen elkaar gaan staan en ben je voor altijd van spoelen en pijn af. Als het dan tenminste ook weer bij gehouden wordt.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-19 08:41

Daar heb Ik de tandarts nog nooit over gehoord. Misschien nooit aa gedragen omdat pony ppid heeft en daardoor met pensioen is? Ik zal volgende keer eens informeren

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 08:53

Bij mij werd vullingen afgeraden dit de gebitsverzorger (met opleiding in de vs) omdat ze er bij paarden ook vaak weer uitvallen, soms al binnen 2 weken.

Dichtgroeien lijkt me niet meer van toepassing bij een oud paard. Die van ons had diastema's toen hij 3 (tot 5.5) jaar was.

Wat wel een optie kan zijn is de spleet groter maken door een stukje eruit te vijlen of zelfs er een hele kies tussenuit te trekken. Maar vanwege de groeifactor was voor ons beide geen optie.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-19 09:44

Kies eruit hebben we het wel over gehad ibderdaad, maar daar zag de tandarts nu nog niet heel veel voordeel van. Met 1x per jaar behandelen gaat het nu echt heel goed. Maar ze adviseerde dus wel om zelf te spoelen

Mariljo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 11:20

Ik ken een pony waar het wel weer tegen elkaar staat. Die had op 7 plekken diastema's. Als het paard oud is zal het idd niet meer gaan, deze was een jaar of 6 denk ik toen ze er vullingen tussen gezet hebben. De kans dat ze er tussenuit vallen is er idd wel maar dat ze gewoon blijven zitten kan ook. Zal er ook aan liggen hoe het eruit ziet. Je moet wel iemand met ervaring hebben, die kan je dan waarschijnlijk ook aanraden of het zin heeft.

Zie net dat je paard met pensioen is...Dan zal het geen optie meer zijn.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-19 11:34

Pony is een ppid patiënt van bijna 17, dus ik denk dat we dat niet meer gaan doen nee

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 20:53

Mizora schreef:
Bij mij werd vullingen afgeraden dit de gebitsverzorger (met opleiding in de vs) omdat ze er bij paarden ook vaak weer uitvallen, soms al binnen 2 weken.

Inderdaad, weggegooid geld, ze vallen er sowieso uit omdat de kiezen 'groeien'.

Citaat:
Wat wel een optie kan zijn is de spleet groter maken door een stukje eruit te vijlen of zelfs er een hele kies tussenuit te trekken. Maar vanwege de groeifactor was voor ons beide geen optie.

Daar ben ik geen voorstander van, want mijn ervaring is dat een groter gat alleen maar méér rotzooi gaat bevatten en een hele kies ervoor trekken.... ja dan kom je op een punt 'wanneer is het middel erger dan de kwaal en andersom'

Zolang je paard geen ontstekingen ervan krijgt, gewoon doorspoelen met zo'n drench en niet teveel laten verbouwen aan het gebit.