Kan ik mijn ponys in een paddock gaan houden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Meliamne

Kan ik mijn ponys in een paddock gaan houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-19 04:35

Goedendag iedereen,

In de toekomst ben ik van plan om een pony en een Shetlander te kopen. Ik en mijn vriend willen die graag aan huis zetten. Omdat de ruimte natuurlijk beperkt is hebben wij eigenlijk alleen ruimte voor een grote paddock en 2 stallen. (en een schuurtje natuurlijk)
Hier had ik enkele vragen over.
*hoeveel kosten aan hooi zal ik ongeveer maken? Aangezien ze dan meer hooi zullen eten.
* op veel advertenties van paarden zoeken de mensen naar een 5 sterrenhuisje voor hun paard.ik ben bang dat dit mischien niet echt als 5 sterrenhuisje gezien zal worden...

Heel erg bedankt :)

sanne_xxxx

Re: Kan ik mijn ponys in een paddock gaan houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 04:55

Een 24/7 buiten plek met schuilmogelijkheid zou voor mij wel in de buurt van een 5 sterren huisje komen hoor.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 07:37

Hoe groot is een grote paddock in meters?

Er zijn natuurlijk best wat shetten die überhaupt niet op gras kunnen/ mogen. Dus wat dat betreft zit je wel met een geschikt ras. Wel zou de paddock dan voor mij echt ruim moeten zijn met voldoende verrijking erin.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 07:38

Hooikosten zijn moeilijk in te schatten. Zo is het ene jaar duurder dan het andere jaar en hangt het ook van de kwaliteit en hoeveelheid af hoe en waar je besteld (brengen-halen etc)
In de jaren dat ik paarden heb zijn die kosten hard omhoog gegaan.

Kosten zullen eerst vooral liggen in de paddock die je wilt maken.
Een droge paddock is duur, maar wel super belangrijk voor de gezondheid van de pony's. Zorg voor een groot stuk verharding waar ze kunnen staan en eten. Zie zeer regelmatig foto's langs komen van "budget paddocks" welke gewoon blubber zijn geworden.

Zelf ben ik ook begonnen zonder gras maar wel met oog op de toekomst een weide erbij. Dat heb ik nu en maakt heel veel verschil. Zitten toch voedingstoffen in het gras die belangrijk zijn.

Wat een 5 sterren huisje Is, is zeer persoonlijk.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 07:47

Het is inderdaad wel belangrijk hoe groot het is. Ik heb achter een paddock en een schuilstal, maar merk dat het wel erg lastig kan zijn met hooiopslag en mestafvoer.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 08:05

In de winter staan mijn paarden (Friezen) vol op hooi. Dan gaat er nu met 2 paarden ongeveer een pak per dag doorheen. Met 2 pony’s zul je mogelijk/hopelijk :) wat minder voeren. Dus zul je jaar rond misschien 250-300 pakken nodig hebben?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 08:14

Sanet schreef:
In de winter staan mijn paarden (Friezen) vol op hooi. Dan gaat er nu met 2 paarden ongeveer een pak per dag doorheen. Met 2 pony’s zul je mogelijk/hopelijk :) wat minder voeren. Dus zul je jaar rond misschien 250-300 pakken nodig hebben?

"Een pak" varieert nogal, heb kleine baaltjes gezien van 8 tot 25 kilo..

Ik voer zelf voor een mini en een e pony 300kg per maand gemiddeld. Maar het ene pak gaat harder dan het andere, heb ook vaak verschillende soorten hooi waarbij een plak ineens meer of minder kan wegen.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 08:29

Zelfs bij leverancier idd verschil tussen baaltjes. Mijn merrie eet 1 baal per dag. Gemiddeld

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 08:29

Goed punt Azmay, mijn pakjes hooi wegen zo’n 20-25 kg, zijn mooie grote pakken dit jaar. 8kg pakjes klinkt meer als konijnenvoer :o

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 08:35

Hier wonen ze ook op een paddock. Deels betegeld, deels zand. Omdat mijn ruin niet op vers gras kan.
Ik heb 2 Shetlanders, onbeperkt hooi, bijna een pak per dag a 4,75. Ik wil niet uitrekenen wat dat per maand doet :')

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 08:38

Het ligt er geheel aan hoe groot alles gaat zijn. Voor een gezonde pony zou ik in de zomer wel graag beperkt weidegang zien. Heb je de mogelijkheid om ergens een weide te huren?

Verder ligt het eraan hoe de paddock is ingericht en hoe groot hij is. Een saai bakje vind ik toch wel sneu als ze daar altijd moeten lopen. Ze moeten wel goed hun benen kunnen strekken. Een kleine paddock nodigt niet uit om lekker te bewegen. En je zult ook ruimte moeten hebben voor je hooi en mest. Dus zonder afmetingen is het lastig advies geven.

Ik heb 2 shetten en een welsh. Die eten een grote baal graszaadhooi per maand van 400/450 kg. Dus 12 per jaar ongeveer. En dan 3/4 balen weidehooi van 100 kg per maand. Ze hebben dan onbeperkt hooi uit slowfeeders

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 08:45

5 sterren is dat zeker niet waard. Maar dat wil nog niet zeggen dat je geen pony zal kunnen kopen. Ik heb de indruk dat het meer een standaardkreet is in een advertentie.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 09:04

Het ligt helemaal aan hoe je het precies inricht en hoe groot het is. Maar zelf zou ik geen ponies willen houden waarvan ik bij voorbaat al weet dat ik ze veroordeel tot het slijten van hun leven op zand en steen... paarden genieten gewoon te veel van gras daarvoor. Ik zou dus minstens een (huur)wei ter beschikking willen hebben waar ze in ieder geval in voorjaar-zomer-herfst dagelijks een paar uurtjes op kunnen.

Heb je een mooie paddock die goed is aangelegd waardoor het geen geestdodend modderstukje is, maar een leuke plek waar je je paardjes en al hun spullen en alles wat je er rondom nodig hebt, fijn verzorgd neer kan zetten, dan is het al een hele andere situatie dan wanneer ze echt overduidelijk ondoordacht in een achtertuintje neergepleurd worden en het dagelijks tobben is voor zowel mens als dier.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 09:05

Ligt er helemaal aan hoe groot het is en of je directe buren hebt. In een tuin van 400m2 met rondom buren lijkt dat mij niet verstandig

Meliamne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-19 09:19

In een gowone buurt gaan we dit ook zeker niet doen. Ik en mijn vriend zijn van plan om een tiny house op een stuk grond in een buitengebied te bouwen. Het huis word 20m2 dus er blijft zeker ruimte over voor een ruime paddock.
Het is inderdaad een slim idee om in de buurt een wei te huren.
Bedankt voor alle reacties^^

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 09:20

Meliamne schreef:
In een gowone buurt gaan we dit ook zeker niet doen. Ik en mijn vriend zijn van plan om een tiny house op een stuk grond in een buitengebied te bouwen. Het huis word 20m2 dus er blijft zeker ruimte over voor een ruime paddock.

Maar hoe groot is het perceel dan?
En hoeveel buren heb je daar tegenaan?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 09:26

En wat is in jouw ogen een ruime paddock? Want dat is iets objectiefs

Meliamne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-19 09:27

Azmay schreef:
Meliamne schreef:

Maar hoe groot is het perceel dan?
En hoeveel buren heb je daar tegenaan?

Dat weten we nog niet aangezien we nog aan het sparen zijn. Maar we blijven doorzoeken tot we iets geschikts hebben gevonden. We kopen natuurlijk niet het eerste beste stukje grond :)

capopjekop schreef:

Aangezien ze daar dan veel tijd zullen besteden hoop ik op 20 bij 30 meter. Ik heb natuurlijk nog nooit eigen paarden gehad en kan het mis hebben^^
Laatst bijgewerkt door C_arola op 30-01-19 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 09:30

20/30 is echt te klein voor permanente huisvesting. Dat is kleiner dan een rijbak.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 09:32

Meliamne schreef:
capopjekop schreef:

Aangezien ze daar dan veel tijd zullen besteden hoop ik op 20 bij 30 meter. Ik heb natuurlijk nog nooit eigen paarden gehad en kan het mis hebben^^

20x30 is niet ruim, zeker jaarrond niet :o
Stukje verharding erbij met schuilstal is dan wel eigenlijk een eis zodat je kan voeren buiten het (gedraineerde) zand. Dan moet je ook nog een opslag hebben want in een tiny house past hooi etc echt niet, en voor die stal en schuur moet je ook een vergunning kunnen krijgen dan om te mogen bouwen (paddock mag ook niet altijd) en je mest moet je kwijt kunnen.

Ik zou het echt heel goed uit gaan pluizen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 09:33

Paddock is perfect haalbaar, (mits die uiteraard wat oppervlakte heeft).
Als je budget toereikend is zou ik zorgen dat de ganse oppervlakte gedraineerd is. Voorzie een deel in zand waarop ze kunnen rennen, en eventueel een deel in paddocktegels grastegels.

wat ik zou doen:
- Voorzie een ruime schuilstal, ik zou 1 stal voorzien met een grote ingang in plaats van 2 aparte boxen. Dan heb je minder risico dat ze elkaar in een hoek duwen, meer overzicht en meer gevoelsruimte. Fijn is dat er een voergang aanwezig is of de schuur aansluitend zodat je zelf droog straat tijdens het voorbereiden van voer.
- een goede mesthoop, zo dicht mogelijk bij de stal, zodat je geen meters moet lopen (op een van mijn stallen is de mesthoop aan de andere kant van het erf, ruim 200 m verder. dat is een heel eind).
- een ruime verharding. Hierop zou ik een ruif plaatsen met slowfeedernetten gevuld met hooi (of hooi/stro). Ik heb mijn net zo gedaan dat ik de ruif kan openen, net omhoog en grote baal (of kleintjes) hooi eronder. ruif dicht, net dichtweven, en ze hebben hooi voor 5-6 dagen.
- de rest van de paddock draineren en in zand. Enkele obstakels erin waar ze omheen kunnen rennen is leuk. Als je goed gedraineerd hebt kan een tracksysteem leuk zijn, (bv een lange of kronkelende track naar een stukje roundpen, daar kunnen ze dan gaan drinken / rusten/ rollen / slapen. doordat je hooi op de verharding staat zal de meeste mest daar terecht komen wat gemakkelijk uitmesten is, en moet je maar eens per dag een rondje track doen om daar de mest te halen (zorg voor een aantal doorgangen met gemakkelijke handvaten zodat je shortcuts kan maken.)

Edit: qua hooi: mijn trekpaarden eten ongeveer 20-22 kilo hooi per dag. De D-ponys zitten op 13*15 kilo per dag, onbeperkt in netten met maas 4.5 cm. Shets zal je denk ik rond de 8-10 kilo gaan zitten.
Hooiprijzen opvragen (ik betaal op de ene stal 45 euro voor 300 kilo, op de andere stal betalen we 70 euro voor 320 kilo, zit een behoorlijk verschil op dus.)

Edit 2: 20*30 (voor paddock alleen) + verharding + stal vind ik wel doenbaar voor 2 kleine pony's. Zou wel fijn zijn als je in de zomer ergens wat weide kan bijhuren zodat ze overdag enkele uren op het gras kunnen.
Laatst bijgewerkt door Duhelo op 30-01-19 09:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 09:35

Citaat:
Dat weten we nog niet aangezien we nog aan het sparen zijn. Maar we blijven doorzoeken tot we iets geschikts hebben gevonden. We kopen natuurlijk niet het eerste beste stukje grond :)

Maar in de openingspost praat je over dat je ruimte hebt voor paddock en 2 stallen. Dus neem aan dat je dan iets op het oog hebt.

Qua hooikosten, 150 a 200 euro per maand?

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 09:36

Ik zou zeker kijken of je ook ergens een stuk gras kunt huren bijvoorbeeld voor de zomermaanden. Mijn pony staat in de winter ook 24/7 op zand met alleen hooi als ruwvoer, en dat is hartstikke prima. Maar in de zomer wil ik hem wel de mogelijkheid geven om te grazen, al is het maar beperkt. Vorig seizoen kon ik hem door omstandigheden niet op het gras hebben, wel probeerde ik dagelijks wat aan de hand te gaan grazen. Hij werd daar toch wat gefrustreerd van, en toen hij uiteindelijk toch op het land kon (september) was hij dolgelukkig en zag ik hem meteen veranderen.
Qua paddock zou ik ook rekening houden met een stuk verhard op de plaatsen waar je gaat voeren, dan houd je het stukken schoner (je kunt voorkomen dat ze zand binnen krijgen met hooi van de grond scharrelen en je veegt hooiresten makkelijker bij elkaar).
Daarnaast zorgen dat het ruim genoeg is om echt lekker te kunnen rennen samen.

Meliamne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-19 09:36

Duhelo schreef:
Paddock is perfect haalbaar, (mits die uiteraard wat oppervlakte heeft).
Als je budget toereikend is zou ik zorgen dat de ganse oppervlakte gedraineerd is. Voorzie een deel in zand waarop ze kunnen rennen, en eventueel een deel in paddocktegels grastegels.

wat ik zou doen:
- Voorzie een ruime schuilstal, ik zou 1 stal voorzien met een grote ingang in plaats van 2 aparte boxen. Dan heb je minder risico dat ze elkaar in een hoek duwen, meer overzicht en meer gevoelsruimte. Fijn is dat er een voergang aanwezig is of de schuur aansluitend zodat je zelf droog straat tijdens het voorbereiden van voer.
- een goede mesthoop, zo dicht mogelijk bij de stal, zodat je geen meters moet lopen (op een van mijn stallen is de mesthoop aan de andere kant van het erf, ruim 200 m verder. dat is een heel eind).
- een ruime verharding. Hierop zou ik een ruif plaatsen met slowfeedernetten gevuld met hooi (of hooi/stro). Ik heb mijn net zo gedaan dat ik de ruif kan openen, net omhoog en grote baal (of kleintjes) hooi eronder. ruif dicht, net dichtweven, en ze hebben hooi voor 5-6 dagen.
- de rest van de paddock draineren en in zand. Enkele obstakels erin waar ze omheen kunnen rennen is leuk. Als je goed gedraineerd hebt kan een tracksysteem leuk zijn, (bv een lange of kronkelende track naar een stukje roundpen, daar kunnen ze dan gaan drinken / rusten/ rollen / slapen. doordat je hooi op de verharding staat zal de meeste mest daar terecht komen wat gemakkelijk uitmesten is, en moet je maar eens per dag een rondje track doen om daar de mest te halen (zorg voor een aantal doorgangen met gemakkelijke handvaten zodat je shortcuts kan maken.)

Bedankt voor je reactie^^

Coentjuh schreef:
Citaat:

Maar in de openingspost praat je over dat je ruimte hebt voor paddock en 2 stallen. Dus neem aan dat je dan iets op het oog hebt.

Qua hooikosten, 150 a 200 euro per maand?

Bedankt voor je reactie
Laatst bijgewerkt door C_arola op 30-01-19 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 09:40

Meliamne schreef:
capopjekop schreef:

Heel erg leuk dat jullie zelf in een tiny house willen gaan wonen, maar dat moet je niet voor pony's ambiëren. Voor jaar rond is 20 bij 30 echt veel te tiny.