Duhelo schreef:Paddock is perfect haalbaar, (mits die uiteraard wat oppervlakte heeft).
Als je budget toereikend is zou ik zorgen dat de ganse oppervlakte gedraineerd is. Voorzie een deel in zand waarop ze kunnen rennen, en eventueel een deel in paddocktegels grastegels.
wat ik zou doen:
- Voorzie een ruime schuilstal, ik zou 1 stal voorzien met een grote ingang in plaats van 2 aparte boxen. Dan heb je minder risico dat ze elkaar in een hoek duwen, meer overzicht en meer gevoelsruimte. Fijn is dat er een voergang aanwezig is of de schuur aansluitend zodat je zelf droog straat tijdens het voorbereiden van voer.
- een goede mesthoop, zo dicht mogelijk bij de stal, zodat je geen meters moet lopen (op een van mijn stallen is de mesthoop aan de andere kant van het erf, ruim 200 m verder. dat is een heel eind).
- een ruime verharding. Hierop zou ik een ruif plaatsen met slowfeedernetten gevuld met hooi (of hooi/stro). Ik heb mijn net zo gedaan dat ik de ruif kan openen, net omhoog en grote baal (of kleintjes) hooi eronder. ruif dicht, net dichtweven, en ze hebben hooi voor 5-6 dagen.
- de rest van de paddock draineren en in zand. Enkele obstakels erin waar ze omheen kunnen rennen is leuk. Als je goed gedraineerd hebt kan een tracksysteem leuk zijn, (bv een lange of kronkelende track naar een stukje roundpen, daar kunnen ze dan gaan drinken / rusten/ rollen / slapen. doordat je hooi op de verharding staat zal de meeste mest daar terecht komen wat gemakkelijk uitmesten is, en moet je maar eens per dag een rondje track doen om daar de mest te halen (zorg voor een aantal doorgangen met gemakkelijke handvaten zodat je shortcuts kan maken.)
Bedankt voor je reactie^^
Coentjuh schreef:Citaat:
Dat weten we nog niet aangezien we nog aan het sparen zijn. Maar we blijven doorzoeken tot we iets geschikts hebben gevonden. We kopen natuurlijk niet het eerste beste stukje grond

Maar in de openingspost praat je over dat je ruimte hebt voor paddock en 2 stallen. Dus neem aan dat je dan iets op het oog hebt.
Qua hooikosten, 150 a 200 euro per maand?
Bedankt voor je reactie