tips ivm aanleggen piste/paddock in weide

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

deborah_D

tips ivm aanleggen piste/paddock in weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-19 13:30

Hoi!

In de lente zijn wij van plan een zandstuk aan te leggen in mijn tuin/weide voor de paarden van 20x20 meter, wij willen veel zelf doen en daarom ben ik op zoek naar tips van jullie!

Het doel van dit zandstuk is dat de paarden hier in de wintermaanden op komen te staan zodat de weides gespaard blijven, ook wil ik er graag op longeren dus de bodem moet wel een beetje fatsoenlijk zijn.

Ons eerste gedacht was het 15cm uit te graven, een worteldoek te leggen en dan zand erover (weet alleen niet goed welk soort zand en waar het te kopen). Ik weet niet of dit een goed idee is of dat we nog iets anders moeten doen ermee.

Iemand nog wat tips en tricks?

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 13:40

Met 15 cm ga je het niet redden. Paarden gaan graven dus dan zitten ze zo bij het doek. Ik zou eerder aan een paar meter denken. Daarnaast zou ik ook drainage aanleggen zodat je paddock niet te nat blijft.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 13:59

belangrijk om te weten wat je moet doen is de soort grond waar jullie opzitten, als je paarden in de winter de weide helemaal kapot lopen denk ik dat je op klei zit. Ik heb ook een paddock / bak aangelegd op hele dikke klei grond. wij hebben 20 cm uitgegraven en daarin om de 1,5 meter een drainage buis aangelegd. Daar bovenop drainagezand en dan worteldoek, daarop het bakzand en die laag is bij mij 40 cm. De bak ligt er nu sinds eind november en de paardjes staan nu met droge voeten. Het duurste is het zand. de rest valt wel mee.
Hier wat foto's:
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

We moeten nog eens tukje verder tegelen, de hooibak staat op de tegels, maar omdat ze het zand erop lopen zie je die u niet, dus dat stuk wordt nog breder. Wij hadden wel en sloot waar we naartoe kunnen afwateren.

Mocht je nu geen sloot hebben, kennissen van mij hebben een IBC tank in de grodn ingegraven waar het water naartoe wordt geleid. Die pompen ze af en toe leeg.

AlineC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 14:35

[quote="Mer1980"]belangrijk om te weten wat je moet doen is de soort grond waar jullie opzitten, als je paarden in de winter de weide helemaal kapot lopen denk ik dat je op klei zit. Ik heb ook een paddock / bak aangelegd op hele dikke klei grond. wij hebben 20 cm uitgegraven en daarin om de 1,5 meter een drainage buis aangelegd. Daar bovenop drainagezand en dan worteldoek, daarop het bakzand en die laag is bij mij 40 cm. De bak ligt er nu sinds eind november en de paardjes staan nu met droge voeten. Het duurste is het zand. de rest valt wel mee.

exact dit willen wij ook aanleggen, mag ik vragen wat je hiervoor betaald?
mag eventueel via PB

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 16:13

AlineC schreef:
Mer1980 schreef:
belangrijk om te weten wat je moet doen is de soort grond waar jullie opzitten, als je paarden in de winter de weide helemaal kapot lopen denk ik dat je op klei zit. Ik heb ook een paddock / bak aangelegd op hele dikke klei grond. wij hebben 20 cm uitgegraven en daarin om de 1,5 meter een drainage buis aangelegd. Daar bovenop drainagezand en dan worteldoek, daarop het bakzand en die laag is bij mij 40 cm. De bak ligt er nu sinds eind november en de paardjes staan nu met droge voeten. Het duurste is het zand. de rest valt wel mee.

exact dit willen wij ook aanleggen, mag ik vragen wat je hiervoor betaald?
mag eventueel via PB

Ik ben alles bij elkaar bijna 5000,- kwijt geweest. zand en man-uren is het duurste. Aan drainage buizen (300m en 8 cm doorsnede) en worteldoek (700 m2) was ik bij elkaar 830,- kwijt. Zand +/- €1200,- (echter betaalde ik €85 per vracht van +/- 14 kuub,normaal betaal je echt wel veel meer en ben je aan zand het 3 voudige kwijt). De rest is inhuren shovel (€150,- per dag) en beunhaas incl graafmachine €25,- per uur. (maar daar had ik echt vet veel mazzel mee, ik wil je best zijn nummer geven als je in de buurt woont van Flevoland)

monnette1

Re: tips ivm aanleggen piste/paddock in weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 19:03

Je kan ook evt meer zand storten dan die 15 cm diepte, dan ligt het een stukje hoger dan het oppervlak eromheen. Dan watert het volgens mij beter af. Er moet dan wel een soort rand omheen anders loopt het zand weg.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 19:08

grauwman schreef:
Met 15 cm ga je het niet redden. Paarden gaan graven dus dan zitten ze zo bij het doek. Ik zou eerder aan een paar meter denken. Daarnaast zou ik ook drainage aanleggen zodat je paddock niet te nat blijft.

Een paar meter? We hebben het over paarden, geen konijnen.
Tenzij TO Duitse paarden heeft natuurlijk, dan heb ik niets gezegd.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 02:56

Nabster schreef:
grauwman schreef:

Een paar meter? We hebben het over paarden, geen konijnen.
Tenzij TO Duitse paarden heeft natuurlijk, dan heb ik niets gezegd.

:') _O-

xsensibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 03:21

Toen ze bij ons de paddocks opnieuw gingen aanleggen hebben ze er verhardingstegels onder gelegd. Zo kunnen de paarden niet dieper graven dan deze tegels en blijft je drainage gespaard!

Afbeelding

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 03:55

Eerste vraag is waar moet het water naar toe. Kan je draineren (en heeft dat zin op die plek) en zal dat genoeg zijn om alles droog te houden (en als je luxe wil 's zomers juist nat(ter) via doppen op je drainage). Kies dus in elk geval de plek die nu bij belasting door de paarden al het droogst blijft. Paddock wil je zo 30cm dikke laag zand in hebben, rijbak kan minder (mits er niks in losgelaten wordt/mag rollen/graven/idioot doen), voor beide samen zit je aan de paddockdikte vast.
Simpelste is bak bovenop het bestaande maaiveld aanleggen, hoogste punt draineert altijd het beste, al blijft het noodzakelijk goed te kijken waar naar toe dat extra water wegloopt (niet je toegangspad/stal/mesthoop/etc. in bv. Wegendoek voorkomt veel problemen, en vergeet de langere palen voor de omheining niet, als je een "heuveltje" bouwt zit je met een hoogteverschil in je omheining en daarmee met een mogelijk minder effective omheining daar waar het al meer uitnodigt tot spelen.

AlineC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 09:49

Ik ben alles bij elkaar bijna 5000,- kwijt geweest. zand en man-uren is het duurste. Aan drainage buizen (300m en 8 cm doorsnede) en worteldoek (700 m2) was ik bij elkaar 830,- kwijt. Zand +/- €1200,- (echter betaalde ik €85 per vracht van +/- 14 kuub,normaal betaal je echt wel veel meer en ben je aan zand het 3 voudige kwijt). De rest is inhuren shovel (€150,- per dag) en beunhaas incl graafmachine €25,- per uur. (maar daar had ik echt vet veel mazzel mee, ik wil je best zijn nummer geven als je in de buurt woont van Flevoland)[/quote]

Ik zit een stuk verder naar beneden maar we hebben wel dezelfde grond als jullie. We wachten nu op de offerte van de grondverzetter. Maar was nieuwschierig naar de prijs

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 11:00

AlineC schreef:
Ik ben alles bij elkaar bijna 5000,- kwijt geweest. zand en man-uren is het duurste. Aan drainage buizen (300m en 8 cm doorsnede) en worteldoek (700 m2) was ik bij elkaar 830,- kwijt. Zand +/- €1200,- (echter betaalde ik €85 per vracht van +/- 14 kuub,normaal betaal je echt wel veel meer en ben je aan zand het 3 voudige kwijt). De rest is inhuren shovel (€150,- per dag) en beunhaas incl graafmachine €25,- per uur. (maar daar had ik echt vet veel mazzel mee, ik wil je best zijn nummer geven als je in de buurt woont van Flevoland)

Ik zit een stuk verder naar beneden maar we hebben wel dezelfde grond als jullie. We wachten nu op de offerte van de grondverzetter. Maar was nieuwschierig naar de prijs[/quote]
Offerte voor alleen afgraven (dus zonder sleuven, drainage, etc dus echt alleen afgraven en egaliseren lag bij mij op de €800,- Wij hebben het zelf laten doen uiteindelijk, maar wellicht heb je er wat aan.

Ik zag hierboven ook de paddocktegels, die zijn heel fijn, ik wilde ze ook graag, maar voor alleen de tegels was ik voor mijn oppervlakte €4400,- kwijt en dat was nog zonder zand, drainange, afgraven etc, dat zou een heeeeeeeeeeeeele dure paddock worden voor mij :+

AlineC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 13:28

Mer1980 schreef:
AlineC schreef:

Ik zit een stuk verder naar beneden maar we hebben wel dezelfde grond als jullie. We wachten nu op de offerte van de grondverzetter. Maar was nieuwschierig naar de prijs

Offerte voor alleen afgraven (dus zonder sleuven, drainage, etc dus echt alleen afgraven en egaliseren lag bij mij op de €800,- Wij hebben het zelf laten doen uiteindelijk, maar wellicht heb je er wat aan.

Ik zag hierboven ook de paddocktegels, die zijn heel fijn, ik wilde ze ook graag, maar voor alleen de tegels was ik voor mijn oppervlakte €4400,- kwijt en dat was nog zonder zand, drainange, afgraven etc, dat zou een heeeeeeeeeeeeele dure paddock worden voor mij :+[/quote]

Ik hoop sat onze prijs ongeveer ook gelijk is aan jullie prijs, ben al bang dat 't tegen de 10 aan gaat lopen maar we horen het vanzelf... Wij willen idd egaliseren, afgraven, drainage, misschien worteldoek en daar zand bovenop

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 18:48

Worteldoek en drainagebuizen zijn het geld niet. Zand en manuren zijn gewoon echt het duurste....

AlineC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 10:49

deborah_D schreef:
Hoi!

In de lente zijn wij van plan een zandstuk aan te leggen in mijn tuin/weide voor de paarden van 20x20 meter, wij willen veel zelf doen en daarom ben ik op zoek naar tips van jullie!

Het doel van dit zandstuk is dat de paarden hier in de wintermaanden op komen te staan zodat de weides gespaard blijven, ook wil ik er graag op longeren dus de bodem moet wel een beetje fatsoenlijk zijn.

Ons eerste gedacht was het 15cm uit te graven, een worteldoek te leggen en dan zand erover (weet alleen niet goed welk soort zand en waar het te kopen). Ik weet niet of dit een goed idee is of dat we nog iets anders moeten doen ermee.

heb je inmiddels al een grondverzetter/loonwerker benaderd?
zoja heb je al een offerte?

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 10:54

Weet ook dat je zoiets moet aanvragen bij de gemeente en de kans reëel is dat je een 'neen' krijgt.

deborah_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-19 22:06

AlineC schreef:
deborah_D schreef:
Hoi!

heb je inmiddels al een grondverzetter/loonwerker benaderd?
zoja heb je al een offerte?

Nee nog niet, zijn wel al eens aan het kijken op verschillende plaatsen voor offerte van zand en beton voor een stal op te zetten

deborah_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-19 22:06

tengeltje11 schreef:
Weet ook dat je zoiets moet aanvragen bij de gemeente en de kans reëel is dat je een 'neen' krijgt.

dit gaat in mijn tuin aangelegd worden en hebben hier vergunningen voor