Pony vertikt het om te drinken uit de automatische waterbak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Natasja81

Pony vertikt het om te drinken uit de automatische waterbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-19 20:56

Nou de titel zegt het al. Wij hebben nu sinds een paar maanden een superleuke pony. Maar het is er wel 1 met gebruiksaanwijzing.

Ze vertikt het nl om te drinken uit de waterbak. Zo eentje met lepel. Ik heb haar wel zonder water laten staan. Maar ik weet niet goed hoe lang ik dat mag volhouden. De pony is erg slim en weet dus wel dat er toch wel weer een emmer met water komt.
Het zou alleen zo makkelijk zijn als ik niet meer met emmers hoef te slepen.

Wie heeft tips?
Of hoe lang kan een pony zonder water? Ik vind het nogal snel zielig voor haar als ze niks te drinken heeft.

Edit: ze is niet bang voor de bak en ook niet van het geluid wat hij maakt als je hem vult.

Kinke

Re: Pony vertikt het om te drinken uit de automatische waterbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 21:02

misschien het iets aantrekkelijker maken? Bakje vol laten lopen en dan ranja of appelsap erdoor? (moet je natuurlijk wel eerst testen of ze dat lekker vindt)

Eefje_Sammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 21:11

Misschien zit er iets in de leidingen waardoor het water raar/vies smaakt voor haar. Drinkt ze er wel uit als jij de automatische waterbak vult?

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 21:12

Hoe weet je dat ze het vertikt? Wie weet snapt ze het niet? Mijn pony snapte dat in het begin namelijk niet

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 21:31

Waterbak helemaal vol laten lopen tot de rand. Dan kan je zien of ze drinkt of niet. En niet meer met de emmer geven. Ze zijn wel slim ;) Ze krijgen vanzelf wel dorst hoor en dan drinken ze wel uit de drinkbak

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 21:42

Spettert de waterbak misschien? Mijn pony dronk altijd zonder moeite uit zo’n ding, tot de stal waar hij nu staat. Deze waterbak spettert en hij vertikt het om eruit te drinken.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 21:44

Hihi, ik las de topictitel en ik dacht: 'Zeker een merrie'. En ja hoor...

Ik kan me een topic van járen terug herinneren over dit onderwerp, en gek genoeg bleken toen alle paarden die hier last van hadden merries te zijn. Kan toeval zijn, maar opvallend is het wel.

Niet dat je iets hebt aan deze informatie... := :D

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 21:50

Anders een bak plaatsen met een stangetje dat ze opzij moeten duwen? Of een vlotterbakje? Dan kunnen ze drinken terwijl er gevuld wordt. Dat vinden Sommige paarden gewoon fijner dan een lepel. Eigenlijk ook een onhandig systeem voor een paard gezien hoe een paard drinkt. Een lepelbak vind ik meer wat voor koeien. Die drinken anders waardoor de bak ook vult tijdens het drinken

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 21:55

ja heel herkenbaar
zo hebben wij ook al 2 jaar een merrie staan die het nog steeds vertikt
waterbak vol laten lopen, drinkt ze hem leeg maar raakt absoluut die lepel niet aan 8)7

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 23:03

Sommige bakken staat zoveel druk op dat als de lepel wordt ingedrukt het paard water in zijn neus kan krijgen en dus duwen ze die niet in.

Een paard bewust úren zonder water laten staan kan je op koliek komen te staan.

mazzeltje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 23:18

Heel eerlijk: ik zou het ook vertikken om uit een waterbak met lepel te drinken :j
Water spuit vaak alle kanten op of de lepel moet met best veel kracht ingedrukt worden. Ben er nooit fan van geweest.

Wellicht zou het haar helpen om een andere waterbak te monteren? Eentje met een staafje gaat vaak al soepeler.
Hier hebben we waterbakken met een vlotter. Ideaal. Kunnen ze gewoon normaal drinken zonder moeilijk te hoeven doen. Altijd vrije toegang tot water.

Paar uur zonder water, lost het probleem niet op.
Onderzoek eens waarom ze niet wil drinken en waaruit dan wel. Een dier hoeft zich niet altijd te conformeren aan de mens ;)

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 23:24

Ik heb er ook 1 getroffen die het vertikt en zoals hierboven genoemd, nee geen merrie, een hengst haha.
Ik heb echt alles geprobeerd maar helaas, alle anderen drinken er wel gewoon uit dus het ligt niet aan het water oid. Als ik zijn bak vul drinkt hij het ook gewoon op.

Uiteindelijk buiten een vlotter al opgehangen die dus zelf vult. In zijn stal hangt nog wel de lepelbak, ze staan hier alleen van savonds 11 uur tot smorgens een uur of half 8 op stal, savonds vul ik zijn bak en daar moet hij het dan s'nachts maar mee doen. Als hij smorgens buiten komt is het niet 1 streep naar de vlotterbak dus echt dorst zal hij niet hebben.
We houden dit al jaren vol dus geloof niet dat hij ooit de lepel in zal gaan drukken

Natasja81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-19 00:03

Als ik de bak vul met water drinkt ze wel. Het water waar ik de emmer mee vul komt van hetzelfde water. Daar ligt het niet aan. Als ik de lepel indruk drinkt ze gewoon mee. Maar zelf die lepel indrukken vertikt ze gewoon.

Een vlotter heb ik ook al aan gedacht. Maar ze gooit het hooi overal rond, ook in de waterbak. Dus ik ben bang dat hij dan een keer overstroomt.

Op stal zeggen ze ook dat ik gewoon geen water meer moet geven en dat ze vanzelf wel gaat drinken. Maar dat durf ik gewoon niet aan. Ze heeft toch water nodig.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 00:12

Natasja81 schreef:
Een vlotter heb ik ook al aan gedacht. Maar ze gooit het hooi overal rond, ook in de waterbak. Dus ik ben bang dat hij dan een keer overstroomt.

Waarom denk je dat een vlotterbak daardoor overstroomd? Als hij op een bepaald niveau komt stopt de watertoevoer of dat niveau nu met of zonder hooi bereikt wordt maakt niet uit.

voor 2 tientjes weet je het https://www.agradi.nl/kerbl-vlotter-dri ... Q9EALw_wcB
Laatst bijgewerkt door YvonneV op 25-01-19 00:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 00:12

Is dat zon ding waarbij ze met de neus moeten pompen?

Dus steeds duwen, dan vult de bak, paar slokken drinken, weer duwen, vullen drinken enz?

Zo'n bak snapte mijn paard ook niet in eerste instantie.
Was in een wei waar hij in de zomer 15 a 16 uur in liep, ook in de volle zon.
Water dus wel écht nodig.

Ik heb het hem in een aantal dagen en etappes geleerd met klikkertraining ...

Natasja81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-19 00:15

YvonneV schreef:
Natasja81 schreef:

Waarom denk je dat een vlotterbak daardoor overstroomd? Als hij op een bepaald niveau komt stopt de watertoevoer of dat niveau nu met of zonder hooi bereikt wordt maakt niet uit.

voor 2 tientjes weet je het https://www.agradi.nl/kerbl-vlotter-dri ... Q9EALw_wcB

Dat heb ik op verschillende plekken gelezen. Doordat hooi of stro de vlotter kunnen blokkeren kan hij blijven stromen. Ik heb er verder geen ervaring mee, dus kan niet uit ervaring spreken.

Natasja81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-19 00:17

Femke_Tweety schreef:
Is dat zon ding waarbij ze met de neus moeten pompen?

Dus steeds duwen, dan vult de bak, paar slokken drinken, weer duwen, vullen drinken enz?

Zo'n bak snapte mijn paard ook niet in eerste instantie.
Was in een wei waar hij in de zomer 15 a 16 uur in liep, ook in de volle zon.
Water dus wel écht nodig.

Ik heb het hem in een aantal dagen en etappes geleerd met klikkertraining ...

Ja zo’n bak bedoel ik. Klinkt interessant. Hoe heb je dat gedaan?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 00:27

Ken je het basisprincipe klikkertraining?

Het ging bij mij relatief eenvoudig omdat ik zelf redelijk veel klikkerervaring had (hond, kat paard) en mijn paard hetvooknal kende van allerlei andere trucjes.

Als je de basis kent kan ik het korter uitleggen dan wanneer je de basis niet kent...

Natasja81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-19 00:28

Femke_Tweety schreef:

Het ging bij mij relatief eenvoudig omdat ik zelf redelijk veel klikkerervaring had (hond, kat paard) en mijn paard hetvooknal kende van allerlei andere trucjes.

Als je de basis kent kan ik het korter uitleggen dan wanneer je de basis niet kent...

Ja die ken ik. Mijn honden train ik ook met de clicker.

Mariljo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 00:32

Ik zou ook zeggen een bak met een staafje die kunnen ze veel makkelijker induwen als de meeste lepels. Die loopt al vol als je er zachtjes tegen duwt.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 00:38

Ik weet inmiddels dat een paard 8 uur zonder water kan zonder dood te gaan :D . Dit was wel in de nacht, vaak doen we de automatische drinkbak zelf tot de rand vol met de laatste voerbeurt. De ochtend daarna was hij nog steeds vol. Paard drinkt al 15 jaar uit zo n drinkbak dus dat was het probleem niet. Schijnbaar niet zo n dorst gehad die nacht en lang geslapen misschien.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 00:41

Ze is er dus niet bang voor qua geluid/waterdruk? Wat als je de bak leeg maakt en er een grote pot appelmoes in leegkiept? Dat is een stuk aantrekkelijker met laatste restjes er uit krijgen dan als er enkel water in zit. Ze zal dan ook meer tegen de lepel gaan duwen om bij de appelmoes te komen.
Kijk voordat je dat doet ook even naar de afstelling van de bak, vaak kan die een stuk lichter afgesteld worden, wat bedienen ook makkelijker maakt.
En is gebit voornamelijk voortanden in orde? Of is ergens tegenaan duwen gewoon pijnlijk?

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 01:03

Femke_Tweety schreef:

Op deze manier heb ik laatst ook een veulen uitgelegd hoe ze de automatische drinkbak kon gebruiken. Binnen een week kon ze het zelf indrukken en ging ik kijken of ze ook de link had gelegd naar dat ze er zelf uit kon drinken wanneer ze alleen in haar stal was.

Mariljo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 01:38

Wat tamary zegt zou idd ook nog kunnen...knijp anders een keer op het tandvlees boven de buitenste snijtanden of dat misschien pijn doet.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 01:49

hier weten ze het allemaal hoor, ze leren t vanzelf ( en ik heb nog nooit een peerd gehad die uitgedroogd was )