Ervaringen met koematrassen gevraagd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AnnoNiemand

Ervaringen met koematrassen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-19 08:26

Ik wil mijn paarden meer buiten hebben, maar de mogelijkheden zijn helaas in de winter beperkt ivm kleigrond. Nu kan ik ze op een lang betegeld pad zetten, maar het probleem is dat ze dan niet gaan liggen. Nu ben ik mij aan het verdiepen in de aanschaf van enkele koematrassen hiervoor. Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen hiermee zijn. Zijn die matrassen waterdicht (m.a.w. zuigen ze niet vol met water en urine?)? Gaan paarden er daadwerkelijk op liggen? Wat voor afmeting heb je per paard nodig? Wat zijn de kosten? Waar haal je ze? Enz.

Het is helaas niet bij mij aan huis dus andere oplossingen als 'bouw een schuilstal'e.d. helpen helaas niets. Ik probeer een weg te vinden in de betuttelende wereld van de pensionhouders.

SANEX

Re: Ervaringen met koematrassen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 08:39

Ik gebruik koematrassen, maar voor buiten ben ik er niet enthousiast over. Ze zijn erg licht, dus heb met hele harde wind wel eens eentje verderop uit t land vandaan moeten plukken. Daarbij laten ze inderdaad helemaal geen water door, met als gevolg dat er nu bv een ijslaag op zit die ik er steeds af moet vegen/strooien met zout. Heb ook een stuk met tegels, die blijft veel schoner en wordt niet glad. Heb ook aantal dunnere matten met ribbels, die voldoen me beter, dan niet als ligplaats maar als versteviging van de looppaden. De echte koematrassen zijn leuk voor in de stal, maar ze vallen mij voor buiten dus erg tegen

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 08:52

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-19 12:29

Jammer dat de ervaringen wat betreft buiten niet echt positief zijn. Ecorasters ga ik niet aan beginnen. Het lijkt me ideaal, maar alleen voor bji jezelf aan huis. Ik kan niet bij iemand anders de hele bodem gaan veranderen... Bovendien als ik er weg ga wanneer ik een betere plek kan krijgen, kan ik het zand niet weer meenemen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 12:36

die snap ik niet. Als je koematrassen legt verander je de bodem toch ook?
ecorasters zullen ook vast wel weer verwijderd kunnen worden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 12:40

Als ze 's nachts weer op stal gaan, dan zou ik mij over het niet buiten kunnen/willen liggen niet zo'n zorgen maken. Nu zal het niet de eerste keer zijn dat zeker in de winter paarden juist op de stenen gaan liggen als de zon er goed op staat (warmer en droog). Er is een soort rubber dat wel gebruikt wordt voor zgn. kalverpaden, staat soms op marktplaats, misschien is daar wat mee te doen, dat zijn meestal lange stukken en van wat ik begrijp behoorlijk zwaar ook.
Schuiltent zou kunnen en is mee te nemen, maar mogelijkheid om te liggen blijft een investering. Dacht dat dubbeldun zoiets had en die heeft er rubbermatten op zware pallets in liggen. Was voor drachtige merrie destijds, 6? jaar terug inmiddels? Volgens mij staat dat alles nog, maar geen recente posts over gezien.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 12:41

Op die rasters gaan ze ook bij voorkeur niet liggen hoor. Is puur om modder te voorkomen.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 14:02

Mijn paarden staan ook op bestrating, ze gaan er in het zonnetje en nu zelfs met de sneeuw gewoon op liggen. En dit terwijl ze hun boxen in kunnen lopen. Ze hebben ook wat rubberen tegels maar daar maken ze geen gebruik van.

De koematrassen zijn niks voor buiten..

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-19 14:24

Kinke schreef:

Nee, want die leg je gewoon op de stenen (was mijn bedoeling). Ik kan niet iemand anders zijn terrein gaan aanpassen en dat wil ik ook niet ivm bovengenoemde reden. Ik zoek een oplossing die niet permanent is omdat het niet mijn grond is.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-19 14:26

mvdbijl schreef:
Mijn paarden staan ook op bestrating, ze gaan er in het zonnetje en nu zelfs met de sneeuw gewoon op liggen. En dit terwijl ze hun boxen in kunnen lopen. Ze hebben ook wat rubberen tegels maar daar maken ze geen gebruik van.

De koematrassen zijn niks voor buiten..

Het pad dat ik bedoel is niet aangesloten op boxen en dat is ook niet mogelijk. Probleem is dus dat er geen plek is om te liggen en daarom kan ik ze er niet 24 7 laten staan. En voor dat probleem zoek ik een oplossing.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 14:30

AnnoNiemand schreef:
Kinke schreef:

Nee, want die leg je gewoon op de stenen (was mijn bedoeling). Ik kan niet iemand anders zijn terrein gaan aanpassen en dat wil ik ook niet ivm bovengenoemde reden. Ik zoek een oplossing die niet permanent is omdat het niet mijn grond is.

Hoeveel er mogelijk is hangt af van je budget, wat de gemeente accepteerd, je stalhouder wil en kan verantwoorden naar de andere klanten. Met stalhouder en andere klanten om de tafel gaan zitten is zeker te overwegen, omdat je mogelijk niet alleen bent in dieren meer buiten willen hebben (al is het maar om veilig te kunnen blijven rijden zoals een aantal eigenaren in topics hier al aangeven) en de publieke opinie aan het veranderen is. Ook voor de stalhouder kan het een interessante investering zijn.

AnnoNiemand schreef:
Het pad dat ik bedoel is niet aangesloten op boxen en dat is ook niet mogelijk. Probleem is dus dat er geen plek is om te liggen en daarom kan ik ze er niet 24 7 laten staan. En voor dat probleem zoek ik een oplossing.
Ik heb optie schuiltent al genoemd, die lost je probleem op, maar je zit dan wel aan een kostenplaatje van ruim 2000 euro.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-19 15:05

Schuiltent verandert nog steeds niks aan de ondergrond. :)
De pensionhouder wil verder geen grote veranderingen. Dat de paarden op het pad mogen, is al heel wat. Paarden horen namelijk gewoon op stal is de visie, en 4 uurtjes buiten is genoeg.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 10:18

Maar als je daar toch geen 24/7 staan dan is er toch niks aan de hand. Ze kunnen prima staand een dutje doen en als je in de nacht op de box gaan..

Zoals ik al zei bij mij doen ze het wel al kunnen ze in hun box. Hoe lang staan ze al op het pad? Zal ook stukje gewenning zijn.

Koe matrassen wil hij dan wel op ze pad? Die kan je ook niet zomaar op de grond leggen en klaar. Gewoon en paar rubber matten proberen?

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 10:47

mysa schreef:
Op die rasters gaan ze ook bij voorkeur niet liggen hoor. Is puur om modder te voorkomen.

Ik heb ecoraster in mijn paddock met daarop een laag zand gestort en er wordt lekker veel gelegen door paard en pony.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 10:52

Ik heb sinds kort ook matrassen neer gelegd in mijn schuilstal. Ja met regen word het nat. Maar ze staat nu niet meer in modder

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-19 11:10

mvdbijl schreef:
Maar als je daar toch geen 24/7 staan dan is er toch niks aan de hand. Ze kunnen prima staand een dutje doen en als je in de nacht op de box gaan..

Zoals ik al zei bij mij doen ze het wel al kunnen ze in hun box. Hoe lang staan ze al op het pad? Zal ook stukje gewenning zijn.

Koe matrassen wil hij dan wel op ze pad? Die kan je ook niet zomaar op de grond leggen en klaar. Gewoon en paar rubber matten proberen?

Ik vind snachts op stal niet prima, dat betekent namelijk 12 a 15 uur in een hok. Ik vind geen enkel uur in een stal acceptabel, maar zeker zoveel uren niet. En ik merk aan de paarden dat ze hier last van hebben.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 11:29

Ik zou het dikkere type speeltuintegels proberen. Deze zijn 1x1 meter en zo'n 5cm dik.
Tweedehands goed te krijgen.
Test eens een stuk van 5x5
Deze zijn wel waterdoorlatend.

Wanneer je ze buiten wil laten (wat ik erg goed begrijp), is er dan wel iets van beschutting? (Een muur of bomenrij, iets dat de wind breekt)

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-19 12:17

Ninx schreef:
Ik zou het dikkere type speeltuintegels proberen. Deze zijn 1x1 meter en zo'n 5cm dik.
Tweedehands goed te krijgen.
Test eens een stuk van 5x5
Deze zijn wel waterdoorlatend.

Wanneer je ze buiten wil laten (wat ik erg goed begrijp), is er dan wel iets van beschutting? (Een muur of bomenrij, iets dat de wind breekt)

Bedankt voor de tip! Er is aan 1 kant wel beschutting en haaks daarop ook, maar dan met tien meter ertussen. :)