longeerbak vries/sneeuwvrij houden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

longeerbak vries/sneeuwvrij houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-19 23:40

Hoi allemaal,

Deze lente gaan wij een longeerbak aanleggen bij ons huis. Deze willen we graag ook kunnen gebruiken als het vriest en sneeuwt (en de rijbak/paddocks onbruikbaar zijn). Wat zijn hiervoor de opties en wat zijn jullie ervaringen met bv.:

- sneeuw handmatig wegschuiven en zout gebruiken
- vloerverwarming in de bodem
- eb- en vloedsysteem (tegen het vriezen) + zout (tegen sneeuw)

Ik ben benieuwd, ook naar andere opties en ervaringen uiteraard :)

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: longeerbak vries/sneeuwvrij houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 23:49

Polyvlokken of tapijtvezels erin.

Stral

Berichten: 2546
Geregistreerd: 18-12-08
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: longeerbak vries/sneeuwvrij houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 23:55

Ik kan niets anders bedenken dan een afdak tegen de sneeuw?

Eb en vloed zodat de bodem droog is helpt wel tegen het vastvriezen merk ik, vlokken ook. Zout gaat volgens mij niet echt helpen en is bodemverontreinigend ook?
Als het dagenlang heel hard blijft vriezen vriest onze bodem (binnenpiste) alsnog toe, maar dat gebeurt niet elk jaar.

Cioccolato

Berichten: 6612
Geregistreerd: 13-12-11

Re: longeerbak vries/sneeuwvrij houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 00:22

Ik zou ook voor iets overdekt gaan :j
Is dat mogelijk? :+

maya12333

Berichten: 379
Geregistreerd: 11-06-11
Woonplaats: Gouda

Re: longeerbak vries/sneeuwvrij houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 02:15

Wij hebben een zeil liggen in de longeerbak. Voor het gaat sneeuwen uitleggen, als je hem daarna wilt gebruiken even weghalen. Voor de rest goed slepen om het nog een beetje zacht en los te houden.

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 07:18

Stral schreef:
Ik kan niets anders bedenken dan een afdak tegen de sneeuw?

Eb en vloed zodat de bodem droog is helpt wel tegen het vastvriezen merk ik, vlokken ook. Zout gaat volgens mij niet echt helpen en is bodemverontreinigend ook?
Als het dagenlang heel hard blijft vriezen vriest onze bodem (binnenpiste) alsnog toe, maar dat gebeurt niet elk jaar.

Zout helpt juist heel goed. Mijn bak is nog steeds top te rijden ( en er is hier veel sneeuw gevallen en hard gevroren. Ken veel stallen die een laagje zout er doorheen doen, ook die kunnen gewoon riiden. Als je maar begint voor het gaat vriezen. Zout spoelt met een regenbuitje wel weer weg, en bodemverontreinening zal wel meevallen aangezien het zo wegspoelt en wat denk je dat er nu overal door Nederland ligt? Bermen liggen vol zout.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34639
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 08:42

Eb en vloed zou ik niet doen. Dat bevriest juist heel snel door de bak met water die er onder zit.

Laurievc

Berichten: 4421
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 08:53

SusanH schreef:
Eb en vloed zou ik niet doen. Dat bevriest juist heel snel door de bak met water die er onder zit.

Muah, niet helemaal mee eens. Als je het waterniveau laag houdt en de bak goed onderhoudt kan je perfect rijden. Ik heb een eb en vloed liggen en heb nog maar 1 dag oid niet kunnen rijden door de vallende sneeuw. Rest ligt de bovenkant van de bak los genoeg.

Zout zou ook de drainagebuizen aantasten hebben wij gehoord/gelezen dus daar beginnen we niet mee.

Ik sleep nu 's middags de bak (onze ligt hele dag in de zon) en nadat ik heb gereden en dat gaat perfect :)

Stral

Berichten: 2546
Geregistreerd: 18-12-08
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 09:36

SusanH schreef:
Eb en vloed zou ik niet doen. Dat bevriest juist heel snel door de bak met water die er onder zit.

Het voordeel van eb en vloed is niet alleen vochtig houden maar ook het onttrekken van water, bij ons ligt hij dus droger nu dan normaal en dus vriest hij minder aan.

In Belgiƫ mogen we niets anders strooien dan verharde stukken, toch waar ik woon, anders riskeer je een boete. Dat wat Laurie zegt over de drainagebuizen klinkt ook logisch!

Veel slepen zodat de bodem los blijft helpt ook sowieso!

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: longeerbak vries/sneeuwvrij houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-19 10:20

Dank voor jullie antwoorden!

Fijn om te horen dat zout veel oplost/voorkomt. Eb en vloed is dus ook een goede optie (maar niet tegen de sneeuw natuurlijk). Overdekken is helaas geen optie ivm gemeente.

juliomariner
Berichten: 1603
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Germanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 14:05

Als je zout gebruikt de voeten /benen van de paarden na het longeren echt goed afspuiten want het zout is echt slecht voor de huid. De kans op kloven en mok achtige verschijnselen is dan groot

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: longeerbak vries/sneeuwvrij houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-19 16:22

Thanks voor de tip.

MrsHerondale
Berichten: 3
Geregistreerd: 28-01-19

Re: longeerbak vries/sneeuwvrij houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 15:07

polyvlokken of tapijtvezels zou ik dan aanraden. Dat kun je ook met vriezen nog goed gebruiken. Het is wel even wennen voor je paard met lopen in het begin - is toch heel anders als zand bv. - maar als ze eraan gewend zijn, is het echt ideaal vind ik! Overdekken zou je nog kunnen doen, maar tenzij je het helemaal dicht zou hebben betwijfel ik of het voldoende zal helpen- als je bv. alleen een dak zou maken.

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: longeerbak vries/sneeuwvrij houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-19 19:45

Dank je! Tot welke temperaturen ongeveer blijft dat onbevroren?

Farandulera

Berichten: 31
Geregistreerd: 04-12-18
Woonplaats: Nijmegen

Re: longeerbak vries/sneeuwvrij houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 19:27

Heel stom misschien maar, een groot afdekzeil? Die kun je makkelijk vastmaken met lange pinnen, en als het tijd word om te gebruiken trek de sneeuw met een trekker er af en rol je het op. Zou dat wat zijn?