Baksleep bevroren bak

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Lobke_

Berichten: 1200
Geregistreerd: 17-07-12

Re: Baksleep bevroren bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 20:56

Ik lees ook even mee. Ik ga binnenkort ook over op een pensionstal met alleen buitenbak. Tegen mij werd gezegd dat je een buitenbak wel kan strooien maar het niet te vaak moet doen omdat het de drainage kan aantasten

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Baksleep bevroren bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-19 21:03

Inderdaad dat hoorde ik ook! Ik snap niet zo goed hoe dat kan maar dan is het vast logisch.

carika
Berichten: 1584
Geregistreerd: 02-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 21:06

Kijk eens naar magnesium chloride. Dat gebruikt men in Duitsland om ervoor te zorgen dat de bak niet helemaal bevriest. Dit moet je dus van te voren in de toplaag mengen en na veel neerslag weer herhalen.
Slepen de avond voordat het écht vriest helpt ook al, dan is de bak tenminste vlak genoeg om te rijden.

Laurievc

Berichten: 4421
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 21:09

Mijn bak ligt in de voormiddag wat in de zon. Rond 12u ga ik slepen en daarna is hij perfect om te rijden. :) Voor de avond weer slepen and repeat :)

pluisje88

Berichten: 8075
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 21:12

Heleennn schreef:
Buitenritje geen optie, de ruiterpaden liggen net zo hard en zijn nog 10x zo ongelijk als de bak... ook jammer want het weer is super lekker om buiten te rijden.


Stappen op een ruiterpad is voor een paard toch niks anders dan in de wei lopen? Of houden jullie ze binnen? Hier loopt alles prima in de wei en op buitenrit. Al hebben we geen ruiterpaden. Wij moeten het doen met wegbermen en sporadisch een zandpad.

Marije_jiplover

Berichten: 25320
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Baksleep bevroren bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 21:15

Ik ben idd gewoon naar het bos geweest. Door de regen kon onze stalbaas de bak niet slepen voor de vorst.
Het bos in was best te doen, lekker 2 uur gestapt. Geeft nog mooie plaatjes ook.

Bak slepen moet je idd doen voor het vriest, als die eenmaal hard is komt je sleep er niet meer doorheen.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-19 21:17

pluisje88 schreef:
Heleennn schreef:
Buitenritje geen optie, de ruiterpaden liggen net zo hard en zijn nog 10x zo ongelijk als de bak... ook jammer want het weer is super lekker om buiten te rijden.


Stappen op een ruiterpad is voor een paard toch niks anders dan in de wei lopen? Of houden jullie ze binnen? Hier loopt alles prima in de wei en op buitenrit. Al hebben we geen ruiterpaden. Wij moeten het doen met wegbermen en sporadisch een zandpad.

Ze staan bij ons op graspaddocks nu en die zijn niet bevroren, de ruiterpaden hier zijn mul zand die na de regenval best goed lagen maar nu dus kei hard bevroren zijn. Ik ga echt niet met mijn paard over zo'n maanlandschap rijden (overal kuiltjes, diepe hoefadrukken, etc) want dat is vragen om blessures/kneuzingen... zelfs als er enkel gestapt wordt. Een berm gaat wel, dat heb ik de vorige periode gedaan toen het zo vroor. Dan ging ik gewoon lekker door de bermen draven rond de stal want die waren best vlak en niet eens aangevroren maar dan kan je niet echt lekker rijden.

pluisje88

Berichten: 8075
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 21:18

Bij ons waren de weilanden zo kei hard dat je zelf je enkels bijna breekt. De paarden zijn wat voorzichtiger dan anders maar redden zich meer dan prima. De Bermen zijn ook fiks bevroren. Draven is geen doen maar een staprit gaat prima

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 21:30

joyce B schreef:
Helaas hier niet.
Het was niet voldoende warm vanmiddag om zacht genoeg te worden om te slepen. Het vriest nu wel droog.

Gistermiddag was het wel zacht, maar vond het nog te nat om te slepen. Achteraf spijt.
Beter vlak beton dan hobbelig beton...

Hopelijk morgen meer geluk, maar met pas in de middag 2 graden boven nul en flink nachtvorst ben ik bang dat we pech hebben...


Ja inderdaad, beter vlak en keihard dan hobbelig en keihard, maar soms heb je het niet voor ‘t kiezen...
Hier gisteravond de delen van de bak die redelijk droog waren nog aardig kunnen slepen zowaar en de natte plekken waren vandaag in de zon zover opgedroogd en zacht dat alles gesleept kon worden.
Echt heel fijn!
Morgen zeker knetterhard maar vlak genoeg om wat beweging te geven.

Hier vanmorgen vroeg ook nog naar buiten geweest, deel van de paden onder de bomen was nog zacht, op de vlakte al wel wat harder maar trapten ze er nog doorheen.
Strand was perfect!
Wil morgenvroeg eigenlijk weer gaan, maar ben bang dat de paden dan toch niet meer goed te doen zullen zijn...

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 21:39

Tegen de combi regen en dan vorst is niets bestand. Onze bak is ook niet te rijden momenteel, dus dan maar van de nood een deugd maken en lekker naar buiten. Ook daar kun je prima trainen, tempo, conditie, zijgangen, achterwaarts etc.

Vajramani

Berichten: 3934
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Bakkeveen

Re: Baksleep bevroren bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 21:56

leuk om te zeggen dan maar naar buiten. Moet je wel op een locatie wonen waar dat mogelijk is. Onze weg is net een racebaan, daar wil je niet met je paarden in de berm rijden.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-19 21:57

Vajramani schreef:
leuk om te zeggen dan maar naar buiten. Moet je wel op een locatie wonen waar dat mogelijk is. Onze weg is net een racebaan, daar wil je niet met je paarden in de berm rijden.

Inderdaad, berm valt hier op zich wel mee maar de ruiterpaden zijn gewoon niet berijdbaar.

wendely

Berichten: 4115
Geregistreerd: 22-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 22:04

Je paard raakt echt niet geblesseerd bij een verharde oneffenheid. Zou betekenen dat ik hier in Noorwegen nooit weer zou kunnen rijden. Dus dat niet naar buiten kunnen vind ik een slap excuus. Als het nou glad is, is het een ander verhaal.

Dat ter zijde, een bevroren bak kun je niet meer slepen. Ik moet hem hier slepen voor het gaat vriezen.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Baksleep bevroren bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-19 22:09

Een slap excuus? Een excuus waarvoor? :')

wendely

Berichten: 4115
Geregistreerd: 22-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 22:14

Heleennn schreef:
Een slap excuus? Een excuus waarvoor? :')


Dat de ruiterpaden niet rijdbaar zijn..

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Baksleep bevroren bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-19 22:23

Als het niet willen nemen van een risico (dat ik echt veel beter kan inschatten voor mijn paarden dan iemand vanachter zijn computer die niet eens de ruiterpaden hier kent) een 'slap excuus' is neem ik dat graag voor lief! :+ Ieder doet wat hij/zij wil met zijn paarden, en ieder moet dat voor zichzelf inschatten. Mijn paard staat al anderhalve maand stil door examens, je begrijpt dan dat ik niet met een blije stuiterbal over een bevroren hobbelpad ga rijden? Ik hoef er verder ook niet dieper op in te gaan, maar even ter verduidelijking.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Baksleep bevroren bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 22:26

Wij pakken meestal een stuk wei waar ze niet op lopen.Dat is glad en meestal goed te rijden.Doordat het vriest rijd je de grond ook niet stuk.Gelukkig vriest het hier nooit zo lang.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-19 23:29

Daar dacht ik ook aan inderdaad, de weien liggen hier best vlak dus dat zou nog een oplossing zijn!

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: Baksleep bevroren bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 00:43

Hier ligt de bak erg gunstig mbt de zon, tot nut toe is de bak tegen 15:00 eigenlijk weer redelijk goed rijdbaar en toplaag zacht.
Je zou dus ook kritisch kunnen kijken of er delen vd bak wel rijdbaar zijn en deze afzetten met balken/lint zodat je elke dag weet waar je kan rijden en vanaf ongeveer hoelaat?