paddock paradise of toch maar niet ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
TsarinaZ
Berichten: 927
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Belgie, Temse

paddock paradise of toch maar niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-19 23:06

hallo,

eerder deze week maakte ik al een post over het feit dat wij een huis gekocht hebben met genoeg grond aan voor de paarden aan huis te zetten.
in die post ging het over het feit dat het stuk waar ze op komen; 2000 m2, dus enkel uit zand bestaat.

natuurlijk wil ik het beste voor mijn dieren en ben ik dus volop aan het denken, in de zomer is er mogelijkheid om een gras weide achter het huis te gebruiken maar deze is niet van ons dus ik reken hier niet op want de eigenaars kunnen altijd zeggen dat het stopt/niet meer mag.

nu was ik aan het denken of het mogelijk zou zijn om hier een klein paddock paradise van te maken om er toch voor te zorgen dat ze voldoende bewegen.

wie kan mij helpen met ideeen voor indeling en dergelijke ?

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door TsarinaZ op 12-01-19 23:12, in het totaal 2 keer bewerkt

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Re: paddock paradise of toch maar niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 23:09

Kan je niet een stuk van het zand laten bewerken/weghalen/omploegen en er gras op laten zaaien?
Een goede loonwerker kan hier waarschijnlijk bij helpen.

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 23:10

Je foto doet het niet ...

Om hoeveel paarden gaat het? :)
Op zich is een paddock paradise voor zo'n stukje grond een ideale oplossing, voor zo'n kleiner stuk grond. Op die manier zorg je ervoor dat het geen dood saai stukje wordt maar dat er wat te beleven valt voor ze :j Ik ben wel benieuwd naar hoe het stuk eruit ziet :) !

Edit, ik zie dat je foto het wel doet nu, alleen is die heel klein :=

Wat mexx_lady zegt kan ook, maar er hangt ook veel af van de paarden die er komen wonen :)
Laatst bijgewerkt door s_v op 12-01-19 23:11, in het totaal 1 keer bewerkt

TsarinaZ
Berichten: 927
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Belgie, Temse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-19 23:10

_mexx_lady_ schreef:
Kan je niet een stuk van het zand laten bewerken/weghalen/omploegen en er gras op laten zaaien?
Een goede loonwerker kan hier waarschijnlijk bij helpen.



had ik al over nagedacht maar vind het stuk sowiso al niet super groot en gras moet toch af en toe even rusten denk ik dan...

TsarinaZ
Berichten: 927
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Belgie, Temse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-19 23:13

s_v schreef:
Je foto doet het niet ...

Om hoeveel paarden gaat het? :)
Op zich is een paddock paradise voor zo'n stukje grond een ideale oplossing, voor zo'n kleiner stuk grond. Op die manier zorg je ervoor dat het geen dood saai stukje wordt maar dat er wat te beleven valt voor ze :j Ik ben wel benieuwd naar hoe het stuk eruit ziet :) !

Edit, ik zie dat je foto het wel doet nu, alleen is die heel klein :=

Wat mexx_lady zegt kan ook, maar er hangt ook veel af van de paarden die er komen wonen :)


is ie nu wat beter ? :D het stuk zand achteraan gaat het over. we wonen er nog niet en heb momenteel een merrie van 1m55 en ga als het zo ver is een shetter bij halen :)

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 23:14

Ja klopt. Hier ook geen super groot stuk voor 2 paarden maar dat los ik op door ze in de winter en erg slechte dagen op de paddock te houden i.p.v. de wei.
Gaat hier vooralsnog prima maar ik moet zeggen dat wij op goede grond zitten.

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 23:14

Ik heb voor de mijne ook maar weinig gras, ze mogen er max 2uurtjes per dag op, ik heb 2 kleine stukjes, die ik af wil wisselen :) (onze pp is nog volop aan het groeien, dus nog niet alles is klaar) Sowieso krijgen ze hier onbeperkt hooi, hier gaat het prima qua gras...

Ons plannetje voor 2 paarden, op ongeveer 2800m² moet er zo uit komen te zien uiteindelijk...
Afbeelding

Edit; voor 2 paarden moet het wel lukken op die afmeting hoor :) Als je in de zomer gras bij kan hebben, zou ik mezelf niet heel druk maken om weinig/geen gras :)

TsarinaZ
Berichten: 927
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Belgie, Temse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-19 23:15

_mexx_lady_ schreef:
Ja klopt. Hier ook geen super groot stuk voor 2 paarden maar dat los ik op door ze in de winter en erg slechte dagen op de paddock te houden i.p.v. de wei.
Gaat hier vooralsnog prima maar ik moet zeggen dat wij op goede grond zitten.


ik kan er altijd eens voor horen :D al was ik sowiso wel van plan ze af en toe het gras te laten peuzelen van de "tuin", dat deden de eigenaars voor ons ook

TsarinaZ
Berichten: 927
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Belgie, Temse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-19 23:18

s_v schreef:
Ik heb voor de mijne ook maar weinig gras, ze mogen er max 2uurtjes per dag op, ik heb 2 kleine stukjes, die ik af wil wisselen :) (onze pp is nog volop aan het groeien, dus nog niet alles is klaar) Sowieso krijgen ze hier onbeperkt hooi, hier gaat het prima qua gras...

Ons plannetje voor 2 paarden, op ongeveer 2800m² moet er zo uit komen te zien uiteindelijk...
[ [url=m/EE5k7T.png]Afbeelding[/url] ]

Edit; voor 2 paarden moet het wel lukken op die afmeting hoor :) Als je in de zomer gras bij kan hebben, zou ik mezelf niet heel druk maken om weinig/geen gras :)


aaah dit ziet er super leuk uit seg! *\o/*
dacht inderdaad ook om misschien in het midden een piste af te zetten en dan daarrond een track te maken..

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Re: paddock paradise of toch maar niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 23:24

Ik raad je aan om gewoon paint open te doen (of een schetsblok erbij te pakken) en te beginnen krabbelen :D Ik heb ongeveer 50 plannetjes van de paddock getekend ofzo voordat ik bij dit uitkwam en dan veranderd het nog regelmatig :P

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: paddock paradise of toch maar niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 23:27

Als het kan zou ik idd voor een grote piste in het midden gaan met een track eromheen.

TsarinaZ
Berichten: 927
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Belgie, Temse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-19 23:31

s_v schreef:
Ik raad je aan om gewoon paint open te doen (of een schetsblok erbij te pakken) en te beginnen krabbelen :D Ik heb ongeveer 50 plannetjes van de paddock getekend ofzo voordat ik bij dit uitkwam en dan veranderd het nog regelmatig :P



ik wacht nog even op antwoord van de vorige eigenaars (we hebben de sleutel nog niet) hoe groot hij exact is en dan kan ik indd beter aan de slag :D

TsarinaZ
Berichten: 927
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Belgie, Temse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-19 20:15

Gypsy schreef:
Als het kan zou ik idd voor een grote piste in het midden gaan met een track eromheen.


zou ik de piste afgesloten houden of deze overdag open zetten dat ze ook daar kunnen lopen?

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Re: paddock paradise of toch maar niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 21:04

Zie het gras al een extraatje, de paarden zijn altijd blij als ze er op mogen al is het maar een uurtje.
Dus niet hele intensieve belasten, dan is het wel mogelijk. en dan zou ik er twee mini stukjes van maken. dat je de ene met rust laat en de andere gebruikt om en om.
Je zult daarnaast wel veel ruwvoer( in slowfeeder) moeten voeren. maar je kan ook daar mee spelen. zijn verschillende kwaliteiten,

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 23:42

TsarinaZ schreef:
Gypsy schreef:
Als het kan zou ik idd voor een grote piste in het midden gaan met een track eromheen.


zou ik de piste afgesloten houden of deze overdag open zetten dat ze ook daar kunnen lopen?


Zelf zou ik ze de ruimte gunnen en ze er laten lopen, maar dan moet je wel de boel goed draineren en van ruim voldoende zand voorzien. Er mag absoluut geen hooi in geknoeid worden, dan is het einde al gauw zoek en word het een modderbende. Wil je er graag in rijden, dan zou ik hem bij twijfel dichthouden en alleen opengooien bij droog weer en vorst (mits gesleept uiteraard).