Manieren om manen te laten groeien?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

neekexx24

Manieren om manen te laten groeien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-19 20:52

Hallo allemaal!
Afgelopen periode ben ik al behoorlijk bezig geweest met het zoeken naar manieren om "de manen te laten groeien". Mijn friese merrie had altijd een hele mooie volle bos met manen, twee jaar geleden heeft ze een veulen gehad die hele plukken manen er tussen uit trok jammer genoeg is het sinds die tijd zo gebleven en is het niet zo meer bijgegroeid zoals het eerst altijd was. Op dit moment gebruik ik 1 keer per week de Antiklit Spray van Equistar wat ik in haar manen spuit voor dat ik deze uit ga kammen zodat ik er zo min mogelijk manen uit haal. Hebben jullie tips die ik nog kan gebruiken? :D

blokje

Re: ↠ ↞

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 21:03

Geen tips voor de manen.

Wel over je titel.
Je had beter iets korts over het onderwerp in de titel kunnen zetten ipv twee pijlen

jumpyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 21:04

hoe ik het iniedergeval doe;

ze zitten sws ingevlochten, minimaal twee weken en maximaal zes weken, doe ik ze overnieuw dan haal ik de manen los, cowboy magic detangler and shine erin, kammen met de vingers en dan weer vlechten; losse lange vlechten die ik opknoop tot kleine bundeltjes. als dat niet meer gaat (als bundel te dik wordt en niet meer goed blijft zitten) in een onderhandse hengstenvlecht.

als de manen vies en vettig zijn of schoon moeten zijn dan was ik eerst met groene zeep en dan, afhankelijk of het 'gewoon schoon omdat het goor is' of echt voor wedstrijd etc, was ik met zilvershampoo of cowboy magic shine in yellow out voor lichte manen en gewone mensen shampoo of cowboy magic shine in yellow out.

ik zou wel aanraden om over te schakelen op een antiklit gel ipv spray, in sprays zitten siliconen die op lange termijn manen gaan afbreken.
hoop dat je er wat aan hebt :)

neekexx24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-19 21:09

blokje schreef:
Geen tips voor de manen.

Wel over je titel.
Je had beter iets korts over het onderwerp in de titel kunnen zetten ipv twee pijlen

Bedank! Had er zelf niet over nagedacht heb mijn account net pas aangemaakt vandaar dat ik het niet wist. :)

neekexx24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-19 21:11

jumpyhorse schreef:
hoe ik het iniedergeval doe;

ze zitten sws ingevlochten, minimaal twee weken en maximaal zes weken, doe ik ze overnieuw dan haal ik de manen los, cowboy magic detangler and shine erin, kammen met de vingers en dan weer vlechten; losse lange vlechten die ik opknoop tot kleine bundeltjes. als dat niet meer gaat (als bundel te dik wordt en niet meer goed blijft zitten) in een onderhandse hengstenvlecht.

als de manen vies en vettig zijn of schoon moeten zijn dan was ik eerst met groene zeep en dan, afhankelijk of het 'gewoon schoon omdat het goor is' of echt voor wedstrijd etc, was ik met zilvershampoo of cowboy magic shine in yellow out voor lichte manen en gewone mensen shampoo of cowboy magic shine in yellow out.

ik zou wel aanraden om over te schakelen op een antiklit gel ipv spray, in sprays zitten siliconen die op lange termijn manen gaan afbreken.
hoop dat je er wat aan hebt :)

Heel erg bedankt voor je reactie! Gelukkig beschik ik over grotendeels al, ga het allemaal uitproberen en hopen dat het werkt!

8nnemiek

Re: Manieren om manen te laten groeien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 22:28

Dakota12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 14:48

als je de manen vlecht zullen ze minder snel beschadigen en zullen ze dus ook beter groeien

Cactusknuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 15:00

heb het idee dat ze met vlechten juist snel afbreken?

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 16:25

mtg werkt goed

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 17:06

Jep MTG van Sharpley's helpt echt enorm voor haargroei.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 17:27

Wat krijgt je paard te eten en hoe gezond is ze? Voeding doet heel veel voor onder andere de manen. Daarnaast wordt de kwaliteit/lengte/groeisnelheid soms minder als een paard ziek is of een verminderde weerstand heeft.

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 17:41

ik heb de manen altijd in de vlecht, 2 niet al te strakke hengstenvlechten en 1 appart vlechtje (die past er niet meer bij), ik haal ze er meestal om de 1 a 2 weken uit om ze opnieuw te vlechten.
In de zomer was ik eigenlijk elke week de manen, in de winter heeft ze een halsdeken dus dan is dat niet nodig, als ze vies zijn breken ze sneller, daarom is het belangrijk ze te wassen.
Als ik de manen uit de vlechten haal en dus door ga kamen doe ik er heel soms wat shine-gel van sectolin in, echter blijven de vlechten dan minder goed zitten dus dit doe ik ong 1 keer in de maand.
zo zit dat dus:
Afbeelding
heeft hier heel goed geholpen!
manen sept 2017
Afbeelding
manen sept 2018
Afbeelding
(deze foto kun je het niet heel goed zien maar ze komen een flink stuk onder haar hals uit nu)

neekexx24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 21:55

Faitherr schreef:
ik heb de manen altijd in de vlecht, 2 niet al te strakke hengstenvlechten en 1 appart vlechtje (die past er niet meer bij), ik haal ze er meestal om de 1 a 2 weken uit om ze opnieuw te vlechten.
In de zomer was ik eigenlijk elke week de manen, in de winter heeft ze een halsdeken dus dan is dat niet nodig, als ze vies zijn breken ze sneller, daarom is het belangrijk ze te wassen.
Als ik de manen uit de vlechten haal en dus door ga kamen doe ik er heel soms wat shine-gel van sectolin in, echter blijven de vlechten dan minder goed zitten dus dit doe ik ong 1 keer in de maand.
zo zit dat dus:
[ [url=m/vP4Veu.png]Afbeelding[/url] ]
heeft hier heel goed geholpen!
manen sept 2017
[ [url=m/I74OKH.jpg]Afbeelding[/url] ]
manen sept 2018
[ [url=m/yxJdrO.jpg]Afbeelding[/url] ]
(deze foto kun je het niet heel goed zien maar ze komen een flink stuk onder haar hals uit nu)

Jeetje wat een verschil! Ga zeker je tips gebruiken dankjewel!