Lage spanning op omheining

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Phixer

Lage spanning op omheining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-19 18:31

Hallo,

Ik heb pas een nieuwe weide van 2ha omheind en verdeeld met schrikdraadkoord (+- 2km draad). Na aansluiten van mijn schrikdraadapparaat (op netstroom) blijkt dat er slechts 1000 a 2000V spanning op het koord zit. Op de toevoer van het toestel zelf meet ik echter 5000V. 10cm naast waar de toevoer op de koord komt meet ik ook maar 2000V. Er zit voor zover ik weet nergens verlies op het koord, ik meet over de gehele lengte evenveel spanning.
1) Is dit voldoende om mijn paarden af te schrikken?
2) Wat zie ik hier over het hoofd?

Alvast bedankt voor jullie ideeën

Anoniem

Re: Lage spanning op omheining

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 18:39

Welk soort draad of koort heb je gebruikt? Voor een omheining van 2 km zul je betere kwaliteit koort nodig hebben met een lage weerstand. Anders verlies je veel spanning.

Phixer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-19 18:56

6mm koord met 3x 0,30 RVS en 3x 0,30 koper geleiders erin speciaal voor lange omheiningen

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 19:14

Als je bij het toestel 5000V meet en zodra je aansluit op het koord al op 2000V zit, heb je ergens een lek/corrosie in het stuk tussen apparaat en koord. Dat lijkt me vrij voor de hand liggend.

Phixer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-19 20:35

Dat is het hem nu net, ik heb 5000V op de poortgreep die van mijn toestel komt, dit hangt aan de schrikdraad, net naast die poortgreep (zelfs 1cm ernaast) meet ik maar 2000V.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 20:36

Dan verlies je dus in die poortgreep. Hang er eens een andere in.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 20:39

Hoe zit het draad aan de poortgreep vast? Bij een enkel knoopje kan het zijn dat het draad slecht verbinding maakt. Draad meerdere keren er omheen wikkelen en dan dubbel knopen kan helpen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 20:43

Sowieso is het niet gebruikelijk de electriciteit via een poortgreep (heb je die gewoon 'los' over je koord gehaakt?) aan te sluiten. Daar hebt je speciale klemmen voor die veel beter werken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 20:46

Ibbel schreef:
Sowieso is het niet gebruikelijk de electriciteit via een poortgreep (heb je die gewoon 'los' over je koord gehaakt?) aan te sluiten. Daar hebt je speciale klemmen voor die veel beter werken.

Hebben wij ook en het werkt prima (mits goed aangesloten).
Ik kan nu met 1 beweging de stroom van de hele omheining afgooien ipv eerst door de poort heen ri stal en daar binnen de stekker eruit te trekken.
Dat moest vroeger wel; en hoe vaak ik geen stroom heb gehad omdat de oude (ijzeren) kruiwagen alsnog het draad raakte brrrrrr.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 21:23

Daar heb je schakelaars voor. Die kan je gewoon tussen de aanvoer en het koord monteren, op een paal of wat dan ook.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 21:35

Ibbel schreef:
Daar heb je schakelaars voor. Die kan je gewoon tussen de aanvoer en het koord monteren, op een paal of wat dan ook.

Hebben we gehad... totdat daar een lek in kwam (bleef water in staan) en er alsnog stroom op het draad bleef staan.
Bij ons werkt het al jaren perfect en hebben nog steeds 9000Volt op het draad staan.

Volgend jaar gaan we de draden en (houten)palen vervangen.
En dan gaan we weer voor dit systeem.
Het is ook duidelijk te zien dat het stroom er echt af is (draad is los).
We hebben meerdere poorten in de wei en tot nu toe geen stroomverlies op die poorten.
Hebben wel goede hekkensluiters gekocht.

Phixer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-19 13:16

Met andere poortgreep of een rechtstreekse verbinding zelfde resulstaat , ga volgende week nieuwe aarding steken en desnoods nieuw toestel kopen.