Ik wil een veulen kopen maar.........

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Charly

Berichten: 4787
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-04 20:27

ik ben 15 bijna 16.. en mijn grootste liefde zijn de paarden... *paarden gaan boven de jongens jaja * en ik heb al 10 jaar ervaring.. dus ik weet heus wel wat ik doe.. en met het inrijden krijg ik begeleiding dr bij dus dat komt egt allemaal wel goed.. en een shetlander is wel wat anders dan een grotere pony vind ik persoonlijk...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 20:28

odje"]
Volgens mij zei ze net dat het veulen ook op het land komt te staan.
[/quote]

Hieruit haal ik dat ze van plan is het beest op stal te houden

[quote="sweet_angel schreef:
verw8 ik ook niet.. maar ik heb het over lekker wndelen, grazen, los in de bak zodat ze ff lekker ken rollen, en dan een borsteltje dr over..etc.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 20:30

sweet_angel schreef:
ik.. en een shetlander is wel wat anders dan een grotere pony vind ik persoonlijk...



hoe bedoel je dit??

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 20:30

Ik ben 19, grootste liefde paarden, doe paardenhouderij, heb 11 jaar ervaring met paarden, genoeg ervaring met veulens, maar zie mij nog niet helemaal zelf een veulen tot goed gemanierd paard op te voeden...

Maar ik hou er over op, je moet doen wat je wil, ben benieuwd hoe je er over denkt als het beestje er eenmaal is, niet om je aan te vallen, maar gewoon , denk er nog eens goed over na
Zet alle voor en nadelen van een veulen op een rij en de voor en nadelen van een al ouder paardje...
Zomaar een tip...

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 20:31

gijsenkim"]
[quote="sweet_angel schreef:
ik.. en een shetlander is wel wat anders dan een grotere pony vind ik persoonlijk...



hoe bedoel je dit??
[/quote]

Die begreep ik ook niet, heb aan Bas meer werk dan aan een veulen eigenlijk... nou is Bas een verhaal apart maar toch, een shet verschilt in opleren niets met een E-pony of een paard...

En nou hou ik echt op Bloos!

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 20:32

Ik zou als ik jou was wel goed nadenken over dingen die je tegen kunt komen in de periode dat je haar hebt als veulen. Natuurlijk ook voor de periode daarna maar helemaal als veulen. Een dier in de groei kan je naar mijn idee niet 21 uur per dag in een box laten staan om er vervolgens 3 uur wat mee te doen. Het lichaam ontwikkelt zich dan toch anders naar mijn idee en dan niet positiever dan wanneer het de ruimte heeft. Voor mij maakt het niet veel verschil of het nou een veulen of een volwassen paard is maar mijn dier wil ik graag elke dag weidegang bieden voor zover de omstandigheden dat toelaten. Je kunt het bijna ook niet maken om haar niet tot iig haar 2e in het land te laten. Je kunt er nog steeds dingen mee doen als ze in het land staat dus waarom zou je haar in een pensionstal zetten met haar 2e, laat lekker uitgroeien en uitwaaien en geef haar de ruimte.

Daarnaast vind ik het zelf raar dat hij verder geen gegevens over de inentingen heeft enzo. Ik heb zelf de laatste tijd wat paarden gezien en die hebben allemaal een paspoort, hoe jong ze ook zijn. Maar goed over aanvragen van een paspoort heb ik geen informatie voor je maar ik zou alles wel goed na laten kijken zodat je straks niet de aap gelogeerd bent.

mickydo

Berichten: 3881
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 20:33

Pas alsjeblieft goed op met je aankoop van een veulen met deze omstandigheden. Zelf heb ik het ook gehad en daar zat dan wel een entingsboekje bij maar die bleek van een hele andere pony te wezen.
Veulen had nooit geen entingen gehad. Ik heb er heel veel problemen mee gehad en vooral ook hoge DA kosten.
Veel entingen achter elkaar, en het beestje had een weerstand van 0,0.
Alles is we goed gekomen maar nu bleek ook nog eens dat de pony veel te klein voor mij bleef en heb ik hem alsnog moeten verkopen.
Als ik jou was zou ik verder zoeken naar een ander paardje waar wel alles bij zit .
En een veulen opvoeden en beleren is moeilijker dan je denkt.
Veel succes ermee .

Charly

Berichten: 4787
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-04 20:38

Ik heb wel ervaring hor met jonge paarden.. en heb ook zat mensen die mij erbij kunnen helpen (mogt het nodig zijn) het beestje op te voeden. maar ze komt dus indd zowieso tot haar 2/2½ jarige leeftijd op het land. (de buren hebben een bak losgooibak etc. waar ik der dus in kan losgooien ) En als ik dr ga inrijden blijft ze denk ik ook gewoon daar waardoor ze nog steeds veel op het land kan met der leeftijdgenootjes.. er komen namelijk nog 2 veulens bij en er staat nu al een A welshje.. en er komt waarschijnlijk ook nog een shetje bij ofzo..ik heb er goed over nagedacht. wat indd voor en nadelen zijn.. maar tog blijf ik er van overtuigd dat het me zal gaan lukken.. mogt ze na een maand of iets tog te druk voor me zijn (lijkt me niet tis heel rustig diertje) dan gaat ze naar de opfok. maar ik doe er het eerste jaar tog vrijwel nix mee behalve wandelen en borstelen.. de rest staat ze op het land...DUs jullie begrijpen het al.. Mijn keus om een veulen te nemen staat vast

Charly

Berichten: 4787
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-04 20:40

Cheveyo schreef:
Ik zou als ik jou was wel goed nadenken over dingen die je tegen kunt komen in de periode dat je haar hebt als veulen. Natuurlijk ook voor de periode daarna maar helemaal als veulen. Een dier in de groei kan je naar mijn idee niet 21 uur per dag in een box laten staan om er vervolgens 3 uur wat mee te doen. Het lichaam ontwikkelt zich dan toch anders naar mijn idee en dan niet positiever dan wanneer het de ruimte heeft. Voor mij maakt het niet veel verschil of het nou een veulen of een volwassen paard is maar mijn dier wil ik graag elke dag weidegang bieden voor zover de omstandigheden dat toelaten. Je kunt het bijna ook niet maken om haar niet tot iig haar 2e in het land te laten. Je kunt er nog steeds dingen mee doen als ze in het land staat dus waarom zou je haar in een pensionstal zetten met haar 2e, laat lekker uitgroeien en uitwaaien en geef haar de ruimte.

Daarnaast vind ik het zelf raar dat hij verder geen gegevens over de inentingen heeft enzo. Ik heb zelf de laatste tijd wat paarden gezien en die hebben allemaal een paspoort, hoe jong ze ook zijn. Maar goed over aanvragen van een paspoort heb ik geen informatie voor je maar ik zou alles wel goed na laten kijken zodat je straks niet de aap gelogeerd bent.


ze staat niet 21 uur op stal.. misschien als ze strax een jaar of 3 is... maar zoals je al eerder heb kunnen lezen.. ze gaat zowieso tot aan met haar 2/2½ jaar het land op.. en dan haal ik dr dus overdag wel van het land af om ff te wandelen, borstelen evt. losgooien in de bak etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 20:41

Citaat:
de buren hebben een bak losgooibak etc. waar ik der dus in kan losgooien

Maar in de bak gooien heeft niks met "op het land lopen"te maken.
Maar ff een uurtje vrijheid geven.
Op het land is bij mij de hele dag

Charly

Berichten: 4787
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-04 20:42

naar een pensionstal gaat ze niet denk ik hor.. net wat je zegt laat haar lekker uitwaaien. zolang ze daar kan blijven staan en ik gebruik kan maken van de bak van de buren zou ze er dus perfect staan....

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 20:43

een dier van 3 is toch ook nog in de groei? Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 20:44

Dus je hebt totaal geen zekerheid waar je paard de komende 3 jaar kan staan?
Dus geen zekerheid over een welsh veulen enz

Charly

Berichten: 4787
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-04 20:44

runningkawa schreef:
Citaat:
de buren hebben een bak losgooibak etc. waar ik der dus in kan losgooien

Maar in de bak gooien heeft niks met "op het land lopen"te maken.
Maar ff een uurtje vrijheid geven.
Op het land is bij mij de hele dag

Ze gaat ook de hele dag op het land.. ze staat 's winters alleen wel 's nachts binnen..(alleen als het onder 0 is) en voor de rest KAN ik gebruik maken van de bak.. ook als ze op het land staat....

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 20:45

Heb je de mogelijkheid om er een oudere merrie(s) bij te zetten?
dat scheelt een hoop wbt de opvoeding, het veulen moet dan wel eerst goed afgespeent zijn, anders bestaat de kans dat ie er bij de oudere merrie onderduikt Haha!

Charly

Berichten: 4787
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-04 20:45

runningkawa schreef:
Dus je hebt totaal geen zekerheid waar je paard de komende 3 jaar kan staan?
Dus geen zekerheid over een welsh veulen enz

wie zegt nou weer dat ik geen zekerheid heb?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 20:46

sweet_angel"]
[quote="runningkawa schreef:
Citaat:
de buren hebben een bak losgooibak etc. waar ik der dus in kan losgooien

Maar in de bak gooien heeft niks met "op het land lopen"te maken.
Maar ff een uurtje vrijheid geven.
Op het land is bij mij de hele dag

Ze gaat ook de hele dag op het land.. ze staat 's winters alleen wel 's nachts binnen..(alleen als het onder 0 is) en voor de rest KAN ik gebruik maken van de bak.. ook als ze op het land staat....
[/quote]
ow op die fiets, oke, dat is dan duidelijk.
Maar in je andere bericht merk ik dt daar nog geen zekerheid over is.
Dat zou ik toch zeker eerst ff regelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 20:47

sweet_angel schreef:
naar een pensionstal gaat ze niet denk ik hor.. net wat je zegt laat haar lekker uitwaaien. zolang ze daar kan blijven staan en ik gebruik kan maken van de bak van de buren zou ze er dus perfect staan....

door dit bericht denk ik dat

Charly

Berichten: 4787
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-04 20:49

runningkawa"]
[quote="sweet_angel"][quote="runningkawa schreef:
Citaat:
de buren hebben een bak losgooibak etc. waar ik der dus in kan losgooien

Maar in de bak gooien heeft niks met "op het land lopen"te maken.
Maar ff een uurtje vrijheid geven.
Op het land is bij mij de hele dag

Ze gaat ook de hele dag op het land.. ze staat 's winters alleen wel 's nachts binnen..(alleen als het onder 0 is) en voor de rest KAN ik gebruik maken van de bak.. ook als ze op het land staat....
[/quote]
ow op die fiets, oke, dat is dan duidelijk.
Maar in je andere bericht merk ik dt daar nog geen zekerheid over is.
Dat zou ik toch zeker eerst ff regelen
[/quote]
zekerheid is er wel hor ik zat er alleen zelf aan te denken haar met 3jaar op pensionstal te zetten.. omdat ik op een stal dus ook alle benodigtheden heb... maar zolang ik gebruik kan maken van de buren is dat geen probleem hor kan ze als het moet oud worden daar... maar er is indd nog niks zeker of het welsh veulen er komt.. maar er komt zeer zeker een veulen/jaarling en misschien als ik er eentje van een jaartje ouder ziet dat ik daar tóg over ga denken... ik moet gewoon bij wat veulens gaan kijken.. dus als jullie nog wat te koop weten? haha

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 20:49

sweet_angel"]
[quote="Cheveyo schreef:
Je kan haar anders ook wel tot haar 3e jaar laten staan denk ik, je kunt er met 2 toch nog niet oprijden/longeren en dan kan zij lekker verder groeien daar met haar vriendjes, toch? Beter dan op je 2e in een box/stal uit te groeien. Misschien heb je andere ideetjes daarover, dat kan natuurlijk

Ik laat dr zowieso tot haar 2e op het land.. en daarna weet ik nog niet of ik dr nara een pensionstal doe of daar laat...
[/quote]

Ik las hier namelijk dat je nog niet wist of je haar op haar 2e naar een pensionstal zou doen vandaar mijn reactie maar je hebt al besloten om tot 2.5 jaar op het land te laten staan, dat vind ik al wat positiever voor haar. Maar goed jij bepaalt zelf wat je met het veulen doet en het is hier allemaal goed bedoelt gelukkig. En vergeet niet een gewaarschuwd mens telt voor 2 dus doe er mee wat je wilt. Heel veel plezier met je veulen en ik hoop voor jullie dat alles loopt zoals jullie willen en dat jullie nog lang samen mogen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 20:50

een stuk of 6 Lachen
Worden wel paarden Lachen

Charly

Berichten: 4787
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-04 20:52

Cheveyo"]
[quote="sweet_angel"][quote="Cheveyo schreef:
Je kan haar anders ook wel tot haar 3e jaar laten staan denk ik, je kunt er met 2 toch nog niet oprijden/longeren en dan kan zij lekker verder groeien daar met haar vriendjes, toch? Beter dan op je 2e in een box/stal uit te groeien. Misschien heb je andere ideetjes daarover, dat kan natuurlijk

Ik laat dr zowieso tot haar 2e op het land.. en daarna weet ik nog niet of ik dr nara een pensionstal doe of daar laat...
[/quote]

Ik las hier namelijk dat je nog niet wist of je haar op haar 2e naar een pensionstal zou doen vandaar mijn reactie maar je hebt al besloten om tot 2.5 jaar op het land te laten staan, dat vind ik al wat positiever voor haar. Maar goed jij bepaalt zelf wat je met het veulen doet en het is hier allemaal goed bedoelt gelukkig. En vergeet niet een gewaarschuwd mens telt voor 2 dus doe er mee wat je wilt. Heel veel plezier met je veulen en ik hoop voor jullie dat alles loopt zoals jullie willen en dat jullie nog lang samen mogen zijn.
[/quote]
Ik denk nadat ik van alle mensen die tip gehad te hebben haar dus gewoon lekker op het land te laten elke dag tot haar 100e hahaha das overdreven.. maar dat is voor haar ontwikkeling indd veel beter!!! iig bedankt alvast voor alle reacties.. waar ik zeer zeker wel wat aan heb!! en als jullie een veulen te koop weten wat ong. 1m50 word tell me..

Charly

Berichten: 4787
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-04 20:53

runningkawa schreef:
een stuk of 6 Lachen
Worden wel paarden Lachen

als ze niet zo heel groot worden.. zo rond de 1m60-1m65 geeft dat niet.. en beetje betaalbaar zijn hihihi

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 21:59

sweet_angel"]
[quote="runningkawa schreef:
een stuk of 6 Lachen
Worden wel paarden Lachen

als ze niet zo heel groot worden.. zo rond de 1m60-1m65 geeft dat niet.. en beetje betaalbaar zijn hihihi
[/quote]

ik heb er wel eentje..moet nog een poosje bij de moeder blijven.
mams: welsh-K
vader: onbekend
geboren 27 november 2003.
Deze foto gemaakt op 28 november...
Afbeelding

dukieduk
Berichten: 6
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 23:17

gijsenkim schreef:
en dan nog wat anders....... als het veulen de leeftijd heeft om ingereden te worden ben jij 18! en waarschijnlijk te groot......... Doe het toch niet, waarom nou een veulen........


wat zijn we toch weer negatief. doe toch lekker wat je zelf wilt. als jij dat veulen wilt doe dat dan gewoon. luister naar jezelf en niet naar anderen.