We zijn vorig jaar verhuisd naar een huis met grond. Het ging om een voormalige paardenwei, maar die al tien jaar niet meer was gebruikt/bemest. Voor een klein deel heeft er ook een tuinderij op gezeten.
We hebben nu de grond laten testen (ik wilde vooral weten of en hoeveel kalk we moesten strooien, er staat wat zuring), en de uitslag is dat de grond opvallend zout is (Natrium 101mg/l, streefwaarde <50 en chloride 194mg/l, streefwaarde <40).
Verder lijkt het wel in orde (alle hoofdvoedingselementen zitten hoog, calcium iets lager). Het hoge zoutgehalte kan volgens de analyse komen door grondwater (brak water) of door gebruik van kunstmest met ballastzouten. Maar we hebben alleen afgelopen voorjaar kunstmest gebruikt, gewoon normale. We zitten wel in Zeeland, maar het zou hier geen brak water mogen zijn. Afgelopen zomer hebben we gesproeid met oppervlakte-water uit onze eigen vijvers/poelen, maar die kunnen ook niet brak zijn lijkt me.
Volgens het onderzoeksbedrijf kunnen we DCM Redubac gebruiken om het zoutgehalte te reduceren. Maar DCM is ook het onderzoeksbedrijf, dus het is wel een beetje 'Wij van WC-eend...". Volgens de tuinman moeten we eerst de oorzaak van het zoutgehalte vinden. Iemand een idee/ervaring? En iemand ervaring met Redubac? Het is een vloeistof, hoe krijg je dat op een weide dan?
pien_2010
Geplaatst: 08-01-19 19:16
Voor mij zou de belangrijkste vraag zijn, of het kwaad kan voor de paarden. Zo nee, zou ik het gewoon laten. Verder kan ik je niet helpen. Wij gebruiken gewoon onze weides zonder meting vooraf. Onze paardjes doen het goed.
Ibbel
Geplaatst: 08-01-19 19:21
Ik weet niet hoever je van zee af zit, maar je zult verbaasd zijn over hoe ver zoutdeeltjes als aerosol (vanuit opspattend zeewater) landinwaarts kunnen waaien. Verder is het bekend dat paarden bij het huidige dieet en op de huidige weidegronden eigenlijk veel te weinig zout binnen krijgen (en zelf absoluut zichzelf niet voldoende doseren met een zoutlik!) dat paarden eigenlijk, en zeker 's zomers, met hun eten al een gram of 40 per dag zouden moeten eten om in hun behoefte te voorzien.
Maw, het zou wel eens een zegen kunnen zijn die zoute grond.
Overigens zei de lokale tuinman, die het grondmonster voor ons heeft laten testen, dat het zoutgehalte erg opvallend was, ook voor deze omgeving.
Los van de vraag of het schadelijk is voor de paarden, is voor mij ook nog van belang of het de groei van het gras belemmert. Afgelopen jaar was niet best, maar door de droogte weet ik niet of dat nou door de droogte of door de kwaliteit van de grond kwam.
Nog een keer laten testen ergens anders. Hier in Nederland zitten de testers vaak ontzettend ver uit elkaar met hun testen. Daar heeft dacht ik al eens een keer een artikel over in "de Boerderij"gestaan. Ik meen vorig jaar. Ook de bedrijven die officieel mogen testen voor de overheid bleken te ver uit elkaar te liggen en vraag de plaatselijke loonwerker ook eens of hij het herkend als zijnde iets van de omgeving en vraag de tuinder of hij een idee kan hebben of het van zijn bemesting kan komen.
Zunzuncito
Geplaatst: 09-01-19 10:37
Ik zou het de boeren in je omgeving vragen, die weten precies waar (grond)water zouter is dan op andere plekken, het kan best dat je op een zoutwaterbel zit, dan hoef je nog niet eens last te hebben van kwel aan het oppervlakte. Zeewater-zout is vooral natriumchloride.
Nog nooit gehoord van Redubac. Ik zie staan: "organisch product op basis van hemi-cellulose en lignine" en beweert bacteriele groei te bevorderen. Dat zijn dus houtstofvezels (celwanden) van planten: meer koolstof in je bodem dus. Misschien zit er nog een clubje bodemschimmels en bacteriën bij die helpen. Aangezien meststoffen ook zouten zijn (en tuinderijen relatief veel kunstmeststoffen kunnen gebruiken; daar komt waarschijnlijk het zout vandaan), kan ik snappen dat deze combinatie in je bodem het zout reduceert. Of dat beter werkt dan zelf meer koolstof (droog dor organisch materiaal zoals stro) in je bodem aan te brengen weet ik niet.
De bemesting hebben we zelf gedaan, gewoon standaard kunstmest (15-15-15 is dat dan volgens mij?). De tuinman deed alleen de tuin om het huis, maar bood aan om het grondmonster van de wei te laten testen, vandaar.
Ik heb hier nog geen contact met plaatselijke boeren of de loonwerker, het meeste land is hier van Belgen tegenwoordig, die wonen over de grens. Maar ik zal eens kijken of ik iemand kan vinden.
Hoe zouden we zelf droog dor organisch materiaal kunnen aanbrengen?
BBolluijt
Geplaatst: 09-01-19 18:44
Redu-bac van DCM is een product wat vooral in de tuinbouw en op golfterreinen wordt gebruikt om ondermeer problemen met zout in de bodem tegen te gaan. Over het gebruik in grasland is niets te vinden. Verder is DCM ook behoorlijk vaag over de werking van het product.
Het ik denk dat het het beste is om nog eens een bodemmonster te laten onderzoeken en een bemestingsadvies te vragen bij een onafhankelijk laboratorium in Graauw (zeeuws vlaanderen) zit eurofins zij richten zich ook op de paardenhouderij. https://www.eurofins.nl/nl/agro/sectore ... nhouderij/
veerledec
Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-19 19:30
We gaan inderdaad nog eens een laten testen naar aanleiding van jullie opmerkingen. Bedankt voor de tip van eurofins! Toevallig is mijn man net in contact met iemand die daar stage gaat lopen, maar ik wist niet dat zij dit ook deden (en het zit één dorp verderop )
Zunzuncito
Geplaatst: 11-01-19 09:14
Eurofins doet zo'n beetje alle bodemmonsters van boeren in Nederland dus dat is idd een goed idee. Ik zou overwegen het op twee dieptes te controleren, je kan conclusies trekken als de ondergrond zouter is dan de bovengrond bijvoorbeeld. Waarschijnlijk hebben ze daar bij Eurofins ook wel een idee bij. Boeren kopen vaak GFT (uitkijken naar goede kwaliteit zoals champost, want ook in GFT kan meer zitten dan alleen organische stoffen) of een combinatie van gecomposteerde mest en stro. vaste stalmest (mest met stro) is daarin het beste. Afbraak van rundveemest is wat langzamer dan varkensmest, maar op de laatste wordt de hoogste bijbetaling gegeven, vandaar dat varkens(drijf)mest veel wordt gebruikt op akkers. Je kan het over je land verspreiden, of als je een keer je grasland gaat keren voor herzaaien kan je het in de grond erbij inwerken.
wij zitten ook met zout water, echt aan de duinen....Ik geloof echt dat dat niet zo heel veel kwaad kan. maar tja het zoute/brakke grondwater is deze zomer wel verder naar boven gekomen om dat er geen tegendruk was van het zoete water. Weet je ook wat er daar voor op de grond is geweest, buren van ons hebben ook een stuk tuin waar de moestuin groentes zo slecht groeiden...het was de plek waar een auto sloper tot 1955 zijn werkplaats had en de grond verontreinigd was.
Ja, het is akkerbouw geweest, bijna vijfentwintig jaar geleden hebben mijn ouders het gekocht, en toen is het paardenwei geworden. De afgelopen jaren is er grotendeels niks gebeurd, een klein stukje is een paar jaar als tuinderij gebruikt tussendoor, en nu heb ik het gekocht.
Dank je wel voor de link. Als ik op die kaart kijk, dan zitten we, voor Zeeuwse begrippen, wel goed. Ons stuk is niet getest, maar we zitten in het donkergrijze stuk, tegen de groene strook aan.
Maar als het zout komt door de droogte van afgelopen zomer, heeft het niet veel zin om daar nu iets aan te gaan doen, of wel? Hopen op voldoende regen het komende jaar?