Hoe vaak manen borstelen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lieze_delien

Hoe vaak manen borstelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-19 18:29

Hi hoeveel keer borstelen jullie de manen van jullie paarden en wrm? Ik gebruik cowboy magic en jullie?

Bedankt! :)) /3
Afbeelding

Azmay

Re: Hoe vaak manen borstelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 18:31

Eens in de 2 maanden ongeveer met wat cowboy magic erin.
Merk dat het na een maand of 2 meestal wat begint op te draaien en te klitten. Blijf er zo veel mogelijk vanaf want anders trek je ook weer een goed deel uit natuurlijk.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 18:49

Ehh, als ik denk dat het nodig is? Kan 1 keer per maanden zijn, of paar keer per week. Ik hou het niet echt bij, :') . Staart doe ik overgens nooit. Manen dus zo min mogelijk. :j

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 18:52

Limoncello bijna nooit eigenlijk, en hij heeft nooit klitten. Staart ook quasi niet, enkel het stro eruit plukken. En als ik die kam is die zeer snel ontward. Ik heb geen extra producten nodig.
Doet me eraan denken dat ik de staart weer moet knippen, hangt met de puntjes op de grond.

Spirit kam ik ook niet, heeft hele zachte manen en staart, ook hij heeft geen klitten.

Mijn paardjes zijn gewoon gezegend met makkelijke manen :+
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 07-01-19 18:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 18:52

Ongeveer elke keer als ik poets.
Zo'n 4 à 5x per week denk ik.

123merel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 18:54

Ongeveer 1x per week

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 19:02

Phoe ik vlecht haar toch wel 1 a 2 keer opnieuw in per week :)
Soms doe ik alleen mijn vingers erdoor.. en soms kam ik het helemaal uit met antiklit.
Afbeelding

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 19:02

Elke keer als ik borstel. Komen nooit veel haren uit en ondanks het vake doorkammen hebben onze paarden een mooie, dikke bos manen en een dikke staart.

Bij mijn merrie gebruik ik 1x/week antiklit (van Prohorse, werkt prima) op de staart, die klit gemakkelijk. Op de manen gebruik ik het zelden.
Mijn vriend zijn Haf heeft makkelijk doorkambare haren, daar gebruiken we enkel antiklit indien nodig (zelden).

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 19:07

Als de kluiten modder er in zitten.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 19:10

Altijd. Als er klitten in komen, trek je er manen uit, en dan ben je verder van huis.
Ik heb een tangle teezer (voor mensenhaar) en die werkt heel goed, kun je klitten ontwarren zonder dat je er manen uittrekt.

xMyrnavG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 15:13

Ik had bij mijn verzorg paard gewoon een "mensen kam" we deden echter zo min mogelijk en meestal zat er twee of drie weken een hengstenvlecht in om vervolgens te kammen en dan zo snel mogelijk de vlecht er terug in. Hij had relatief dunne manen en we probeerde die dikker te krijgen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 15:23

Nooit, ik denk dat de laatste keer minimaal drie jaar geleden is.

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 15:34

1 a 2 x p week wordt alles opnieuw ingevlochten.. ik neig naar stuk afknippen zodat het los kan hangen het is nu eigenlijk te lang voor loshangen maar ja staat wel mooi maar is verre van praktisch.... ik gebruik ook combo Magic overigens en werkt perfect dat doe ik denk ik 1 x p mnd klein drupje in

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 15:38

Elke dag, gaat om een paard met korte manen. De staart alleen als ik anders het stro er niet uit krijg of als ik 'm heb gewassen, gebruik dan equishine maar ga denk ik overstappen want na 1 dag zitten de klitten er al weer in.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 15:40

Zo'n 3x per week, elke keer voor het rijden.
Alleen als ik ga longeren dan laat ik het soms zitten.

Zowel staart als manen komt bijna niets uit in de winter. In de zomer wel door haar exceem, dan zitten ze in vlechten en gaan ze max 1x per week los, doorkammen en opnieuw in de vlechten.

DarkCupid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 15:43

elke keer voordat ik ga rijden eigenlijk, gewoon met het poetsen mee.

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 15:56

Ongeveer 1x per week, niet vaker... Kost al gauw n uur, uithalen van vlechten, borstelen en weer invlechten.
Beide hebben bijna 1meter lange manen. Er gaat heel veel antiklit doorheen, omdat ze van zichzelf krullen, draait het snel in de klit.
Afbeelding
Staart doe ik alleen als ik hem was... Dat is geen doen..

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 16:38

Zo’n twee keer per week met de harde borstel.
Heel af en toe maar met anti klit spray en manenkam

Staart haal ik rotzooi er uit met mijn handen (denk aan blad) en ook met de harde borstel
Om hem af en toe helemaal uit te pluizen

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 16:43

Iedere keer als ik poets, dus iedere dag. Staart ook trouwens. Voor de staart gebruik ik biolage serum, heb je echt maar een beetje van nodig en werkt echt heel erg goed..

Voor de mensen die het fabeltje trouwens geloven dat je paard een dunne staart krijgt als je iedere dag borstelt is trouwens onzin. Wel als je als een idioot van boven naar onder alle haren uit de staart trekt. Ik hou het iedere dag netjes bij, en in de winter staat hij met een gevlochten staart dus gaat het ook niet snel in de klit. Ik was zijn staart 1 keer in de week aangezien hij een varken is en zijn staart onder kakt :')

Dakota12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 14:30

ik zou de manen en staart niet al te vaak bostelen want anders heb je een grote kans dat ze uziteindlijk af zullen breken of dat je ze kapot trekt en dan heeft je Pony helemaal geen staart Meer over aan het eind

xxwienekexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 14:31

Om en nabij 1x per week, eerst helemaal inspuiten met cowboy magic en daarna vanaf onderen uit de klitten eruit en vlechten eruit. Daarna een hengstenvlecht of lange dunne vlechten :)

Staat ook 1x per week, daarna in de winter ingevlochten, in de zomer los m.u.v. trainen (sliding stops, zo zonde als de plukken eruit vliegen omdat ze er op gaat zitten) :)

Afbeelding

Afbeelding

lotthje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 14:33

Bijna nooit, mijn paard heeft eigenlijk nooit klitten in z'n manen zitten. Ik vis meestal alleen de strootjes enzo eruit.

Cchiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 14:48

Gewoon iedere dag tijdens het poetsen. Daardoor raakt het ook niet zo heel erg in de klit.