Paarden aan huis: wat doen jullie met de mest?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dandy200

Berichten: 855
Geregistreerd: 05-04-12
Woonplaats: Ergens aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 13:29

Wij gebruiken deze IBC vatten/ boxen voor de mestopslag. Vaak kan je ze voor weinig of zelfs gratis op te halen wel krijgen via marktplaats.

Afbeelding

De binnenkant hebben we eruit gehaald. In het frame hebben we een kippengaas gedaan om de mazen kleiner te maken. Alle mest doen we hier in. Wij hebben 1 paard en 1 pony aan huis en met een maand is de kist ongeveer vol, de paarden staan bij ons op vlas.

Zodra de kist vol is legen wij deze gratis bij de boer verderop. Gewoon oppakken met de tractor of heftruck.

Mijn vader is nu aan het kijken of hij de mest kan gebruiken om er briketten van te maken voor in de kachel. Maar dat zit nog in het ontwikkel/ test stadium, dus geen idee of dat gaat lukken. Als het wel lukt hoeven we de mest niet meer bij de boer verderop te brengen als het goed is.

herous

Berichten: 392
Geregistreerd: 18-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 13:33

Ik composteer onze paardenmest (= 1 jaar laten rusten) en verdeel het dan weer terug over eigen land.
Hier ook wel enkel mest, want pony's (D-pony en shetlandpony) staan altijd buiten en in schuilstal heb ik rubberen matten liggen.

Het uitstrooien doe ik 2x per jaar (voorjaar en najaar). Doe dit al 3 jaar en het bevalt me super goed.
Geen gedoe met aanhangers weggrijden of boeren lastig te vallen, hier in België is het echt niet evident.

tamary

Berichten: 29199
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 13:34

maratjesammy schreef:
Voor de mensen die het uitspreiden over eigen land!!

Doen jullie dit het hele jaar? Ik dacht altijd dat het alleen mocht als de boeren drijfmest uit mogen rijden.

Eerst composteren, en dan verspreiden achter de paarden/schapen aan. Je krijgt er super gras van, maar een composthoop heeft eerst echt tijd nodig om op gang te komen (zo 1-2 jaar), daarna gaat het een stuk sneller omdat er genoeg compostwormen aanwezig zijn. Compostwormen zijn geen regenwormen, ze hebben rijker voedsel zoals mest nodig om te leven en zeker om zich voort te planten. Mestplaten die contact met de grond blokkeren trekken veel vliegen aan (vocht o.a.) en andere plaaginsecten die ook ziektes over brengen. Een composthoop heeft hier geen last van en veranderd zichzelf in vruchtbare aarde/biomassa met o.a. allerlei goede schimmels waardoor het gras beter groeit dan onkruid.

Ik heb de schapen in flexinet staan, daar achteraan gaan zometeen weer 2 kruiwagens na het verplaatsen, het is totaal gezien meer werk, maar het is geen 1x megaklus, het is heel makkelijk in kleine stukjes te hakken. Ik roep altijd dat het een goed excuus is om chocolade te eten (en van de kosten van de loonwerker om het uit te rijden kan ik heel veel goede chocolade kopen :9 ).

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 13:42

tamary schreef:
maratjesammy schreef:
Voor de mensen die het uitspreiden over eigen land!!

Doen jullie dit het hele jaar? Ik dacht altijd dat het alleen mocht als de boeren drijfmest uit mogen rijden.

Eerst composteren, en dan verspreiden achter de paarden/schapen aan. Je krijgt er super gras van, maar een composthoop heeft eerst echt tijd nodig om op gang te komen (zo 1-2 jaar), daarna gaat het een stuk sneller omdat er genoeg compostwormen aanwezig zijn. Compostwormen zijn geen regenwormen, ze hebben rijker voedsel zoals mest nodig om te leven en zeker om zich voort te planten. Mestplaten die contact met de grond blokkeren trekken veel vliegen aan (vocht o.a.) en andere plaaginsecten die ook ziektes over brengen. Een composthoop heeft hier geen last van en veranderd zichzelf in vruchtbare aarde/biomassa met o.a. allerlei goede schimmels waardoor het gras beter groeit dan onkruid.

Ik heb de schapen in flexinet staan, daar achteraan gaan zometeen weer 2 kruiwagens na het verplaatsen, het is totaal gezien meer werk, maar het is geen 1x megaklus, het is heel makkelijk in kleine stukjes te hakken. Ik roep altijd dat het een goed excuus is om chocolade te eten (en van de kosten van de loonwerker om het uit te rijden kan ik heel veel goede chocolade kopen :9 ).


Tamary

Ik heb nu ook een mesthoop liggen van voornamelijk mest met beetje stro en blad. Doe jij er nog iets bij voor goede compost?
Ik sleep zelf ook mest af en toe op het land. Rest op de hoop. Ik denk dat goed gecomposteerde mest ook wel aantrekkelijker is voor een boer om op te halen?
Op marktplaats raak ik het aan hobby tuinders niet kwijt, ook al is het gratis

lotthje

Berichten: 1214
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 13:44

tamary schreef:
maratjesammy schreef:
Voor de mensen die het uitspreiden over eigen land!!

Doen jullie dit het hele jaar? Ik dacht altijd dat het alleen mocht als de boeren drijfmest uit mogen rijden.

Eerst composteren, en dan verspreiden achter de paarden/schapen aan. Je krijgt er super gras van, maar een composthoop heeft eerst echt tijd nodig om op gang te komen (zo 1-2 jaar), daarna gaat het een stuk sneller omdat er genoeg compostwormen aanwezig zijn. Compostwormen zijn geen regenwormen, ze hebben rijker voedsel zoals mest nodig om te leven en zeker om zich voort te planten. Mestplaten die contact met de grond blokkeren trekken veel vliegen aan (vocht o.a.) en andere plaaginsecten die ook ziektes over brengen. Een composthoop heeft hier geen last van en veranderd zichzelf in vruchtbare aarde/biomassa met o.a. allerlei goede schimmels waardoor het gras beter groeit dan onkruid.

Ik heb de schapen in flexinet staan, daar achteraan gaan zometeen weer 2 kruiwagens na het verplaatsen, het is totaal gezien meer werk, maar het is geen 1x megaklus, het is heel makkelijk in kleine stukjes te hakken. Ik roep altijd dat het een goed excuus is om chocolade te eten (en van de kosten van de loonwerker om het uit te rijden kan ik heel veel goede chocolade kopen :9 ).


Zo doen wij het inderdaad ook! En wat in de wei nog ligt wordt eens in de zoveel tijd over de wei gesleept.
Laatst bijgewerkt door lotthje op 07-01-19 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Berichten: 29199
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 13:45

Bladeren als ik de puf het om die van het gras te harken, maar geduld is een groot deel van het recept. Die wormen komen wel, maar voordat ze genoeg aangefokt hebben om jouw hoeveelheden mest aan te kunnen, ben je een tijdje verder. Er zijn plekken waar je compostwormen kan kopen om het proces te versnellen, ik heb gewoon gewacht en ze kwamen vanzelf opduiken.

BlueMilk

Berichten: 1933
Geregistreerd: 14-12-04
Woonplaats: Brugge, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 13:52

Welke bedrijven leveren zo’n containers ? Over enkele maanden komen onze paarden ook aan huis te staan.

herous

Berichten: 392
Geregistreerd: 18-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 14:00

BlueMilk schreef:
Welke bedrijven leveren zo’n containers ? Over enkele maanden komen onze paarden ook aan huis te staan.


Ik gebruik de vierkante compostbakken die je bij de gemeente kunt kopen. Bij ons kosten ze maar 35eur en ik heb zo een aantal bakken verpreid over de weides gezet zodat ik er altijd makkelijk aankan.
Beste is 3 bakken naast elkaar, voor de isolatie en het migratieproces van de wormen.

Composteren gaat dan echt snel (sneller dan bij een gewone mesthoop).
Hieronder een voorbeeld van onze bakken. Je ziet maar een stuk, ik heb er daar 3 naast elkaar staan.

Afbeelding

VogeltjeM

Berichten: 3754
Geregistreerd: 31-12-07

Re: Paarden aan huis: wat doen jullie met de mest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 15:34

Hoe krijgen jullie de mest in die hogere bakken? Alles uit de kruiwagen nog eens overscheppen?

Tierania_
Berichten: 4509
Geregistreerd: 29-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 15:39

Ik heb deze aanhangwagen aangeschaft. Kan gewoon achter de auto.
https://www.landbouwwinkel.nl/webshop/k ... aaier.html

In de zomer breng ik hem 1 keer per week naar een paar boerderijen verderop. Die hebben een kleinschalige manege/pensionstal, en dus een grote mesthoop.
In de winter moet ik 2x per week.
We hebben thuis 1 paard en 1 pony staan.

tess_84

Berichten: 1801
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Eckersweiler, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 15:44

xmarliez schreef:
[ Afbeelding ]

Een mestbak laten aanleggen en vragen of een boer uit de buurt die een aantal keer per jaar wil legen door te verspreiden over de wei? :D
Niet te duur en erg handig.


Jaloers!! Dat is echt super netjes! Wat voor stenen zijn dat, die de U vormen van de mesthoop?

On topic: wij hebben echt super veel geluk met onze buren, velen hebben een groententuin en halen wat mest op, en verder kunnen we alles kwijt aan de twee boeren in ons dorp.

Dandy200

Berichten: 855
Geregistreerd: 05-04-12
Woonplaats: Ergens aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 16:39

VogeltjeM schreef:
Hoe krijgen jullie de mest in die hogere bakken? Alles uit de kruiwagen nog eens overscheppen?


Omdat wij dit pas sinds deze winter doen heb ik de beste manier nog niet helemaal gevonden. Maar als ik alleen de drollen weg haal dan pak ik nu een bloembollen kistje, daar doe ik de mest in en die leeg ik in de grote kist.

1x in de week mest ik de onderlaag en dan rij ik de hoge kist voor de box en dan schep ik het direct in de kist.

sas66
Berichten: 633
Geregistreerd: 18-03-15

Re: Paarden aan huis: wat doen jullie met de mest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 16:51

weet niet of dit legaal is/was, maar onze buren hadden een pony op vlas en die deden alles in de groene gft container (waar ze er meerdere van hadden), die zetten ze aan de weg en die werd 1x in de 2 weken geleegd door de vuilnis ophaaldienst.

BlueMilk

Berichten: 1933
Geregistreerd: 14-12-04
Woonplaats: Brugge, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 17:57

herous schreef:
BlueMilk schreef:
Welke bedrijven leveren zo’n containers ? Over enkele maanden komen onze paarden ook aan huis te staan.


Ik gebruik de vierkante compostbakken die je bij de gemeente kunt kopen. Bij ons kosten ze maar 35eur en ik heb zo een aantal bakken verpreid over de weides gezet zodat ik er altijd makkelijk aankan.
Beste is 3 bakken naast elkaar, voor de isolatie en het migratieproces van de wormen.

Composteren gaat dan echt snel (sneller dan bij een gewone mesthoop).
Hieronder een voorbeeld van onze bakken. Je ziet maar een stuk, ik heb er daar 3 naast elkaar staan.

[ [url=m/2poWmX.jpg]Afbeelding[/url] ]


Hoeveel paarden heb je ? Zijn deze bakken niet snel vol ?

mysa

Berichten: 10496
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 18:03

Tierania_ schreef:
Ik heb deze aanhangwagen aangeschaft. Kan gewoon achter de auto.
https://www.landbouwwinkel.nl/webshop/k ... aaier.html

In de zomer breng ik hem 1 keer per week naar een paar boerderijen verderop. Die hebben een kleinschalige manege/pensionstal, en dus een grote mesthoop.
In de winter moet ik 2x per week.
We hebben thuis 1 paard en 1 pony staan.


Hoe kiep je die eigenlijk?

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Paarden aan huis: wat doen jullie met de mest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 18:57

Onze wei is vrij nat dus kan er niet zo vaak met de trekker op maar als het kan trek ik af en toe de sleep over de wei. 2 keer per jaar verzamel ik wat hopen voor de groentetuin maar in principe blijft alles gewoon op de wei..

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Re: Paarden aan huis: wat doen jullie met de mest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 19:01

Wij hebben een inloopstal boven een gierkelder. Mest uit de inloopstal gaat op de mesthoop. Urine en ander vocht belandt in de gierkelder. De boer uit ons dorp waar wij ook hooi halen, haalt de mest op en de gierkelder leeg, zo'n 1-2 keer per jaar op om over zijn eigen land uit te rijden. Mest in de wei blijft gewoon liggen.

Paardenfann4
Berichten: 1354
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 19:02

Wij laten het 1 keer per jaar ophalen door het loonbedrijf en uitstrooien op een maisveld hier in de buurt. Dat kost rond de 100 euro per keer.

xmarliez

Berichten: 4096
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 22:02

tess_84 schreef:
xmarliez schreef:
[ Afbeelding ]

Een mestbak laten aanleggen en vragen of een boer uit de buurt die een aantal keer per jaar wil legen door te verspreiden over de wei? :D
Niet te duur en erg handig.


Jaloers!! Dat is echt super netjes! Wat voor stenen zijn dat, die de U vormen van de mesthoop?

On topic: wij hebben echt super veel geluk met onze buren, velen hebben een groententuin en halen wat mest op, en verder kunnen we alles kwijt aan de twee boeren in ons dorp.

Van die grote betonblokken en de onderzijde stelconplaten!

tienus63

Berichten: 12099
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 22:24

Ik ken iemand die maakt mestpellets voor haar pelletkachel van de pure mest.
Van de stalmest maakt ze mestbriketten voor de houtkachel.

Geloof dat je de mestballen moet laten voordrogen, maar zodra er pellets van gemaakt zijn, ze na een uur te gebruiken zijn.

Om mestplaat te maken, kameraad van ons heeft weleens afkeurplafond platen te koop.
Zo hebben wij de mestplaat ook gemaakt.
Betonvloer laten storten toen buurman toch beton nodig had, paar kuub extra mee laten komen zo dat kuub prijs te doen was.

Otti1977

Berichten: 3046
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: Paarden aan huis: wat doen jullie met de mest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 22:45

Ik heb een klein aanhangertje. Leeg hem elke 2 weken bij de manege een km verderop. voorheen bij een loonbedrijf. Ik heb een shet een b pony een d pony een een klein paardje. Ik heb ook alleen poep geen stro ed

Tierania_
Berichten: 4509
Geregistreerd: 29-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 09:10

mysa schreef:
Tierania_ schreef:
Ik heb deze aanhangwagen aangeschaft. Kan gewoon achter de auto.
https://www.landbouwwinkel.nl/webshop/k ... aaier.html

In de zomer breng ik hem 1 keer per week naar een paar boerderijen verderop. Die hebben een kleinschalige manege/pensionstal, en dus een grote mesthoop.
In de winter moet ik 2x per week.
We hebben thuis 1 paard en 1 pony staan.


Hoe kiep je die eigenlijk?


De bak kan gewoon kiepen :)

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-19 09:12

Ik werd op de Duitse flora’s dus ook verschillende keren de tip om een container te laten plaatsen.

Zelf composteren daarvoor heb ik te weinig grond om het te verwerken denk ik, grond is met huis en al maar 5000 m2 en 3 paarden.

Die kiepaanhangers zijn echt wel vrij prijzig maar wel ideaal maar daarvoor zullen we niet direct geld hebben.

Dus toch eens informeren na die containerdiensten, geen idee wat zoiets kost maar vragen staat vrij! :-)

salome_xxx

Berichten: 41
Geregistreerd: 15-03-16
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 17:21

bij ons ligt de mesthoop naast de wei, slinkt aardig als het geregend heeft en wordt regelmatig gepakt voor de moestuin.

herous

Berichten: 392
Geregistreerd: 18-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 14:34

VogeltjeM schreef:
Hoe krijgen jullie de mest in die hogere bakken? Alles uit de kruiwagen nog eens overscheppen?


Ik heb in elke weide zulke bakken staan en wandel met de mestboy tot daar telkens. Ik heb niet zo heel veel ruimte (3000m2) en slechts 2 ponies (d-pony en Shetlander) dus dat is best te doen.
We ruimen de mest 3x per dag op en met een paar keer heen en weer te wandelen is de klus snel geklaard.