Eerste weiland/paddock shetlanders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Snofietje

Eerste weiland/paddock shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-19 16:20

Hallo, ik ben Sofie en helemaal nieuw hier. Wij hebben sinds enkele jaren 2 shetlanders. Zij komen van het asiel en er mag niet op gereden worden. Nu zit ik met het volgend probleem... Wij hebben ons weiland van 1200 m2 2 jaar geleden volledig ingezaaid met weidegras, dan een jaar gewacht zodat het gras sterk genoeg was voor ze er op mochten. Helaas, het mocht niet baten,ons weiland is een lap aarde geworden... Het gras groeit ook niet meer terug. Het is dus echt uitgetrokken volgens mij. Nu zijn we aan het nadenken om er een paddock naast te maken, aan de andere kant van de stal, en ze enkel in de namiddag op het weiland te laten. Zou dit een goed plan zijn? En zoja, hoe groot wordt deze best? Hoe begin je er aan, ik zie rechthoekige, maar ook de 'paradise paddock' lijkt fantastisch. En is het ok om het weiland terug in te zaaien met weidegras + een jaar wachten? Hopelijk kunnen jullie ons wat raad geven...

fjordnina

Re: Eerste weiland/paddock shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 22:56

Voor 1200 m (1,5 rijbak) is een paddock paradise niet geschikt en een half stuk paddock ook niet. Ik zou in ieder geval 800m2 volledig paddock maken en evt. 400m2 als snackstrook inzaaien. dit kun je dan creatief doen, door ook met kruiden en planten te werken (zie bijv. www.paardenplant.nl)

Snofietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-19 12:16

Bedankt voor je antwoord!
Hoe leg ik dan het beste een paddock aan? Moeten die speciale matten gelegd worden?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 14:50

Dat kun je het beste met een loonwerker overleggen. Die weten wat er mogelijk is qua bodem.

Snofietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-19 16:58

Ik heb hier nog eens gekeken op ons plan en we zouden een stuk van 30m op 51m hebben voor onze 2 shetjes.
Heb even een plannetje gemaakt om mijn bedoeling duidelijk te maken. Het huis staat aan de kant van de 2 weilanden, de paddock ligt aan de straatkant (het zuiden), met een haag van 4m hoog tussen de straat en het weiland. Het weiland zouden we splitsen in twee, zodat het gras zich kan herstellen (om de hoeveel tijd verplaatsen we ze dan het best?) en een paddock waar ze iedere nacht en eventueel ochtend op blijven. Zou het gras dan 'overleven'? En hoeveel tijd heeft weide gras nodig om echt goed te wortelen? Na 1 jaar blijkbaar niet voldoende aangezien het nu volledig kaal is en niet meer terug groeit...

Snofietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-19 17:00

Afbeelding

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 17:03

Je zou kunnen overwegen om het hele stuk met wit zand te bedekken? Dan heb je een grote paddock.
Dit heb ik ook gedaan voor mijn 2 shets.
Uiteraard krijgen zij onbeperkt hooi gevoerd.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 17:03

Het is gewoon te klein om ze in de winter op te kunnen houden. Wat voor grond heb je?

Ik zou gaan voor een mooie ruime paddock met een stukje verharding en gras maar beperken tot een uurtje als het droog is oid.

Edit ik zie je tekening nu: zoiets, maar dan echt alleen op het gras als het droog is dus misschien meer droge paddock en minder gras?

Snofietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-19 17:17

1 grote paddock, dan kunnen ze nooit op het gras lopen bedoel je? Wist zelfs niet dat dat een optie was... We zouden ze uiteraard hooi bijvoeren als ze in de winter op de paddock staan. In de zomer zouden we ze dan, afwisselend, een stukje weiland bijgeven. Hoeveel kleiner (en de paddock dus groter) zou je de weilanden maken?

Snofietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-19 17:21

Snofietje schreef:
1 grote paddock, dan kunnen ze nooit op het gras lopen bedoel je? Wist zelfs niet dat dat een optie was... We zouden ze uiteraard hooi bijvoeren als ze in de winter op de paddock staan. In de zomer zouden we ze dan, afwisselend, een stukje weiland bijgeven. Hoeveel kleiner (en de paddock dus groter) zou je de weilanden maken?

Oja, we hebben zandgrond, maar als het erg regent zien we dat het toch een modderpoel wordt op bepaalde stukken. De grote heg vooraan zal natuurlijk ook nog water opnemen

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 17:26

Tuurlijk kun je prima een mini Paddock paradise maken van dit stuk. Voor 2 shetten zul je wel altijd hooi moeten bijvoeren, maar dat is natuurlijk beter dan te veel gras. En je wilt ook graag dat ze zoveel mogelijk bewegen, rondscharrelen.
Wij hebben vroeger een soortgelijke situatie gehad, en hebben het ongeveer zo opgelost, met als voorbeeld jouw schets. De paden zijn geschat op 3,5 meter, maar kunnen voor 2 shetten ook wel wat smaller. Het stuk rondom de stal (beige) zeker verharden met roosters oid, want anders wordt dat een blubberbende. Een deel mag zand, dat vinden ze erg fijn liggen. En als het haalbaar is dan de watervoorziening zover mogelijk van de hooiplek af. Dan gaan ze zeker lopen.
op deze manier blijven er 4 weitjes over die dan stuk voor stuk open kunnen en ook bijkomen als ze te kort worden. Door met grondkabel de stroomdraden te verbinden voorkom je dat ze inbreken. De track is met scherpe hoeken getekend, maar iets afgerond rent makkelijker rond. ;)

Afbeelding

Snofietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-19 17:34

Whaw... Heel erg bedankt voor deze nieuwe invalshoek! Op den duur staar je je blind op een plan en zie je geen mogelijkheden meer... Zou zo het gras ook terug groeien? Want ik had het idee dat ze het met wortel en al uit trokken (was nochtans weidegras die we een jaar de tijd gaven om aan te sterken).

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 18:00

Wacht maar rustig het voorjaar af, dan zie je vanzelf of het weer bijtrekt, en kun je kale stukken zo nodig bijzaaien. Wij hadden links en rechts een ingang naar de track. Als het ene stuk wat blubber werd van het in- en uitlopen, sloten we dat af, en zetten het andere deel open. Er is heel wat creatiefs mogelijk met een klein stukje ;) Rechtsonder kun je bijvoorbeeld ook nog een stuk gras opofferen, en er een geelzand mini paddock van maken met voerplek.

Snofietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-19 18:07

De track is eigenlijk gewoon kale grond waarschijnlijk? En leg je dan het witte zand op die roosters? Of er naast? Zal waarschijnlijk wel redelijk wat kosten ook, al die weilandjes afzetten... We zouden later ook kippen,eenden, konijnen, geitjes,..hebben. Zou je deze volledig apart laten? Of maakt vb hier en daar een kip niet veel uit? Nu lopen ze ook tussen de shetlanders.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 18:07

Voorjaar afwachten om te zien of er terug iets van grasmat tevoorschijn komt idd.
Beste voor een weiland is inzaaien in de herfst.
En het jaar erop eerst hooien. En dan pas het jaar daarop paarden laten grazen.
Anders trekken ze alles dus met wortels uit omdat je graszode niet stevig genoeg is.

Snofietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-19 18:16

En die kruiden en planten, worden die dan ingezaaid in de stukken weiland tussen het gras, of is dit een onderdeeltje van de track?

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 21:14

Snofietje schreef:
De track is eigenlijk gewoon kale grond waarschijnlijk? En leg je dan het witte zand op die roosters? Of er naast? Zal waarschijnlijk wel redelijk wat kosten ook, al die weilandjes afzetten... We zouden later ook kippen,eenden, konijnen, geitjes,..hebben. Zou je deze volledig apart laten? Of maakt vb hier en daar een kip niet veel uit? Nu lopen ze ook tussen de shetlanders.

Als je niet op al te natte grond zit, dan hoef je aan de track niets te doen. Die wordt en blijft vanzelf kaal. Ik heb zelf wat hoekpalen gezet, en de tussenliggende stukken met prikpalen. Dan kun je de draad goed aanspannen, valt de hele boel niet om, en is het geheel toch wat flexibel. Wil je het permanent maken dan gewoon wat houten palen slaan. Die kosten vallen wel mee. Paddockroosters zijn een stuk duurder, maar het hoeft niet ineens. Kan ook stukje bij beetje, of gewoon verharden met klinkers (vaak gratis via MP) of steenschotten. Of je shetten tolerant zijn voor andere dieren daar kom je vanzelf achter.
Kruiden e.d. op de weides zaaien. Alles wat op de track groeit gaat eraan.

Snofietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-19 21:49

Nu je het zegt, we hebben hier nog steenschotten liggen! Heb jij geen foto's of een plan van je paddock paradise? Ik ben reuzebenieuwd! Et klinkt daar fantastisch bij jullie.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 22:13

Snofietje schreef:
Nu je het zegt, we hebben hier nog steenschotten liggen! Heb jij geen foto's of een plan van je paddock paradise? Ik ben reuzebenieuwd! Et klinkt daar fantastisch bij jullie.

zou ik afraden te gebruiken, steenschotten worden glad

Snofietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-19 14:37

Zouden de shetlanders van een vijver mogen drinken waar er ook eenden in komen? Of is dit gevaarlijk ivm ziektes?