Schuilstal vragen; o.a. rubbermatten op vloer schuilstal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

draaakje

Schuilstal vragen; o.a. rubbermatten op vloer schuilstal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-19 12:08

Hoi!

2,5 maand geleden zijn we verhuisd naar een heel fijn huis met een mooie grote tuin.
Inmiddels is alles ín huis bijna klaar, dus tijd voor de tuin.

Ik heb al veel goede tips op bokt gelezen, en zou willen vragen of jullie eens zouden willen meedenken met mijn plannen :)

Ik heb een mini en een tinker welke nu bij mijn ouders aan huis staan. De tinker blijft bij mijn ouders, en de kleine komt bij ons aan huis met een vriendje.
De offerte voor het aanleggen van de paddock hebben we goedgekeurd, dus daarvoor kunnen we een datum gaan prikken, en voor een mooie omheining zijn we ook al aan het kijken. Dan blijft de schuilstal over;

We hebben een hele grote garage waarin we 2 stallen zouden kunnen maken, maar ervaring leert mij dat ik ze bij mijn ouders thuis ook nooit op stal heb (daar hebben we een schuilstal met stallen eraan).
Om te beginnen wil ik dus kijken om alleen een schuilstal te maken. Aan de garage vast zit een grote overkapping, deze zou ik graag willen ombouwen tot schuilstal. Hieraan vast komt ook de paddock met wit zand.
Om een beetje een beeld te geven:

Afbeelding

Afbeelding

De planten e.d. worden verwijderd, dit wordt paddock. Om een idee kwa grote te geven, de korte kant (groene streepje) is 3 meter.

Het idee is sowieso om de voorkant verder dicht te maken met planken (het stukje wat nu betongaas is) en om het stuk daarnaast open te laten zodat de paarden hierdoor naar binnen kunnen. Hiervoor kan ik dan eventueel in de winter flappen hangen. (Flappies )
De korte kant (bij het groene streepje) wil ik dan denk ik ook dicht maken, met hierin een deur voor onszelf om naar binnen te gaan.
Zoals je ziet zit er al een water aansluiting, hier kan ik een drinkbak ophangen, of het een kraantje laten en deze dan afzetten zodat ze niet bij de kraan kunnen komen.

Op de vloer liggen nu kleine tuinstenen. Hier overheen zou ik graag rubber willen, zodat het wat zachter is, en makkelijk is om te vegen.
Wat voor rubbermat zou hiervoor geschikt zijn? En moet je de randen dan dichtkitten zodat er geen urine onder kan komen?

Zoals je ziet zitten er ook nog 2 ramen, hier moeten denk ik of tralies voor komen, of ik moet voor die ramen een voerbak maken voor het hooi zodat ze niet tegen de ramen aan kunnen komen.
(ik weet niet of die ukkies ook ramen eruit kunnen duwen?)

Aan de korte kant die nu al dicht zit, zit al een deur (lastig te zien op de foto misschien). Hierachter is nog een brede strook tussen de omheining naar de buren toe en de garage. Hier kan ik bijvoorbeeld mooi de lege kruiwagen e.d. neerzetten. Hooi en overige paardenspul komt in de garage.
Onder het afdak komt natuurlijk nog een goot.

Hebben jullie nog ideeën of tips?

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 12:25

Ik persoonlijk vind rubber matten helemaal niks, de urine loopt er tussendoor en het is echt vervelend mesten.
Persoonlijk zou ik kiezen voor verharding, dus deze stenen laten liggen, of als je ze elders wil gebruiken, ergens stoeptegels vandaan halen.
Misschien zelfs verschillende soorten verharding er neer leggen.

Mizora

Re: Schuilstal vragen; o.a. rubbermatten op vloer schuilstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 12:49

Op zich vind ik rubber tegels prima werken, mits ze aan elkaar vast liggen en glad gelegd zijn. Maar ik vind het absoluut geen vervanging voor strooisel.

Wij hebben in onze schuilstal ook rubber tegels liggen, op zand, waardoor het zachter ligt dan rubber tegels op bestrating. Daarnaast hebben we 2 soorten zand liggen (bak en omloop), waarvan 1 soort zand eigenlijk altijd droog is. Toch liggen ze buiten vrijwel nooit (eens per maand is veel), terwijl ze op stal eigenlijk iedere nacht liggen en vaak wel 2x per nacht (25cm zaagsel). Op beide plaatsen is onbeperkt hooi en geen gras, dus de bezigheid is op de gekke 5 minuten na hetzelfde en het is 12 uur binnen, 12 uur buiten.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 12:53

Wat leuk twee ukkies aan huis!!!

Ik vind de rubbermatten juist weer heel fijn, en wil dit bij ons nieuwe huis ook weer gaan gebruiken.
Nu heb ik wel het geluk dat die van mij niet tot nauwelijks urineren binnen. En mesten ook maar minimaal.

Onder onze rubbertegels ligt beton. Wij hebben de naden niet dichtgekit oid.

Wij hebben idd ook tralies voor de ramen gemaakt, overigens hebben wij wel stallend ie dicht kunnen. Maar dat is ook meer zodat meneer geen 2 emmers voer heeft en mevrouw geen :+

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 15:54

Ik heb rubberen tegels in mijn schuilstal. Ideaal, makkelijk schoonmaken. Spoel ze eens in de zoveel tijd af met water

Je kunt misschien ook kijken voor een koeienmatras.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-19 17:12

Wat fijn al die reacties al!

Wisselende ervaringen dus over rubber op de vloer. Het is niet enkel bedoelt als ligplaats hoor, maar het lijkt mij al zachter dan alleen steen als bodem onder stro. (Bij mijn ouders liggen ze trouwens juist graag op het witte zand, strooisel wordt enkel als toilet gebruikt)

De meeste van jullie hebben dus tegels, en niet een rubbermat uit 1 stuk?

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 17:22

Ik heb ook zoiets als schuilstal. Ik heb gewoon stoeptegels. Mijn merrie gebruikt t alleen om te eten en uit de wind te staan, liggen doet ze buiten. Makkelijk uit te vegen aangezien dr een ruif hangt en ze nogal morst. Het schotje, zo heet t bij mij, staat hier midden op t land. Zal eens kijken voor een foto

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 11:47

Rubber matten zijn een prima ondergrond om de ergste kou tegen te houden. Je hebt zgn puzzelmatten die klik je in elkaar en blijven daardoor goed liggen en zijn toch makkelijk te handlen.
Je zou delen van de schuilstal dicht kunnen maken met schaduwdoek. Dit is in verschillende kleuren te krijgen en ook in verschillende winddichtes (50, 75/80 en 95%).
Hou iig een brede opening open of in 2 zijden een aparte opening zodat ze altijd weg kunnen.
3 meter is niet heel breed, maar voor 2 kleinere ponies moet het wel kunnen.
Voor de ramen kun je gazen matten doen met een maas van 5 of 10 cm, die kun je met schroeven vastzetten en dus ook makkelijk verwijderen als dat nodig is.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 11:51

Ik heb ook grote rubberen matten in de schuilstal. Geen strooisel. Is echt om te schuilen en soms liggen ze er ook. Ik vind het ideaal, schep erdoor en klaar.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 12:07

Ik heb ook een raam in mijn paddock, Tinkers een Barock Pinto en Haflinger hier, maar in al die jaren nooit bang geweest voor het raam. Ook jouw ramen zitten goed hoog van de grond dus ik zou ze zo durven laten. Wordt wel veel wassen.

In jouw situatie zie ik de meerwaarde van rubber niet zo? Als ze toch buiten liggen. Tenzij je gevoelige hoefjes hebt. Urine loopt er doorheen dus ik zou de huidige bestrating dan er onderuit halen. Die dikke speeltuin tegels zijn veel fijner en handzamer dan een mat uit 1 stuk.

Flapjes zou ik permanent ophangen. Ook tegen vliegen is dat enorm fijn.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 12:11

Ik heb ook rubber matten in de schuilstal, van die speeltuindingen.
Heb 2 soorten en de ene is veel zachter dan de andere ookal zien ze er bijna hetzelfde uit. Stro maken ze echt een zooitje van dus heb ze kaal liggen, ze kunnen ook in het zand als ze willen maar liggen toch regelmatig binnen. Uitmesten is handig, heb een sneeuwschep en schuif het allemaal zo aan de kant en til het dan de kruiwagen in.

Heb gezocht naar matten in 1 stuk maar die waren veel te dun, glad en zwaar dus dan maar een kier her en der. Haal ze eens per jaar uit de stal om de vloer schoon te maken en dat is een rotklus maar tussendoor stinkt het gelukkig niet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 12:19

Flappies zou ik nooit aan beginnen of je moet heel erg uit de wind zitten. Als er nl wind bij komt gaan die dingen als een malle heen en weer en komen de meeste paarden er niet meer bij in de buurt, óf je moet hele brede en dikke flappen nemen (50/60 cm breed en 6/7 mm dik), maar die kosten een fortuin :)

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-19 08:26

Puzzelmatten klinkt wel handig :)
En schaduwdoek is een goed idee, dat wil ik sowieso een stuk ophangen naast de schuilstal. Gister hebben we hier de 2 half dode esdoorns weggehaald, dus dat is nu wat meer open.

2 openingen zou inderdaad het allermooiste zijn, maar ik ga uiteindelijk voor 1 grote opening aan de lange kant, die wordt dan iets groter als 3 meter, dus dat lijkt me voor 2 mini's prima :)

Goed om te weten dat er verschil zit in de rubber(speeltuin)tegels, dan kan ik daar rekening mee houden.

Hier geen gevoelige hoefjes, maar wel een goed punt wat je aanhaalt. Want bij mijn ouders staan ze op stoeptegels en daar hebben ze wel hele mooie harde hoeven van gekregen.

Daar had ik nog niet aan gedacht Dubbeldun, in mijn gedachte bleven die dingen altijd netjes naar beneden hangen :D Ook iets om even goed over na te denken dus.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 08:57

ziet er leuk uit!
Ik zou ook het stukje met het betongaas dicht maken, het stukje met de groene streep ook.
Flappies zal volgens mij niet nodig zijn, daar je mini's hebt kan je opteren door de opening een deel bovenaan ook dicht te maken (dicht dicht of windbreekgaas); zodat je een deuropening op grootte van de pony's hebt. Het is wel handig als je dit vrij gemakkelijk kan openmaken of openzetten. in de andere wanden zou ik bovenaan ook stukken maken dat je gemakkelijk tegen elkaar kan openzetten, in de zomer kan je zo een iets "winderige" schaduwplek maken (= koeler en geen vliegen).

Bodem zou ik gewoon in steen laten, mest gemakkelijk uit en veegt ook gemakkelijk aan. Mijn ervaring is dat paarden zelden in de schuilstal gaan liggen. (en als er strooisel ligt ze deze eerder gebruiken als toilet).
Ik zou deze eerder gebruiken om gemakkelijk droog hooi te geven (hooi voer je beter op een verharding, is véél gemakkelijker schoon te maken en de paarden staan dan meerdere uren per dag op een droge verharding.).
Buiten in de paddock dan gewoon zand, dat blijft droog genoeg om rustig op te liggen en te rollen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 00:41

Wat leuk dat je dit bij jullie nieuwe huis wil gaan maken :)

Ik heb ook rubber in de schuilstal en in de boxen (waarvan er eentje altijd bereikbaar voor ze is). En ik vind het ideaal. Wel mét strooisel, alleen rubber vind ik te hard om lekker op te kunnen liggen. Het isoleert wel heel goed. In de schuilstal ligt alleen rubber (als het hard regent en de wind uit een bepaalde hoek komt wordt de vloer daar namelijk een beetje nat. Vloer is daar gewoon aarde met rubber matten. Binnen is het cementen vloeren, rubber en dan strooisel). De schuilstal is om te eten, daar ligt dus hooi. De binnenstallen (waarvan eentje eigenlijk ook een inloopstal is) hebben dus wel strooisel. Daardoor heb ik 1 schuilstal met hooi en 1 inloopstal met strooisel.

Een heel enkele keer zet ik ze eens een nachtje binnen. Als het dagenlang regent of ander slecht weer. Dan eten ze dus ook op stal. Om die reden heb ik voor mijn merrie een strook zonder strooisel. Zij mest in 1 hoekje, op het kale stuk ligt dan hooi voor d'r en de rest is strooisel wat ze niet vies maakt, en waar ze kan liggen. Mijn merrie is een shet en de box is 3 x 3 meter. Mijn ruin (IJslander) heeft een even grote box, en hij maakt van het strooisel een enorme paasei. Overal mest wat hij door het strooisel banjert en natuurlijk plast hij in het midden. Stro zou voor hem het handigste zijn maar zijn box is die altijd open staat en dan lopen ze het steeds naar buiten. Daarom heeft ook hij van dat fijnere spul (gehakseld stro, ik vergeet steeds hoe het heet).

In het stalletje met alleen rubber liggen ze nooit. In de binnenboxen wel. En buiten ook.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 07:45

Ik heb een betonvloer met daarop rubbermatten en daarop strooi en mest ik hem ook dagelijks. Zo hebben de paarden altijd een schone, warme stal.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 08:10

Koper, bedoel je Rapsodie? Gehakseld koolzaadstro.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 08:15

Ik heb rubber tegels in mijn schuilstal. Daarvoor stonden ze op zand maar dat vond ik niks. Ik heb overigens wel gewoon een laag vlas in de stal liggen zodat ze zacht kunnen liggen

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-19 11:50

Inmiddels is er een goed begin gemaakt aan de schuilstal, en op dit moment wordt het zwarte zand (en de planten) afgegraven om vanmiddag wit zand terug te plaatsen.

De schuilstal hebben we aan 3 kanten dicht gemaakt met een grote opening erin. Binnenin hebben we het tot 1.25 hoog afgewerkt en dit heb ik netjes dicht gemaakt zodat er geen stof/spinnenweb tussen kan komen.
Op de randjes wil ik nog aluminium strips plaatsen.
Deze wanden wil ik nog ergens mee verven of beitsen, ik ben er nog niet helemaal uit waarmee ik dit het beste kan doen.

Op de vloer gaan we waarschijnlijk rubber op rol plaatsen, dat veegt makkelijk.

De stal van buiten met de planten er nog voor

Afbeelding

Afbeelding

Planten aan het weghalen
Afbeelding

Afbeelding

Binnenin
Afbeelding

Afbeelding

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 12:09

netjes hoor!
ik zou even afwachten wat de huidige bestrating doet van onderhoudsgemak. Harde ondergrond is wel goed voor de hoeven en rubber wordt snel glad indien er op gemest wordt.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-19 20:33

Gaan we daar nog even over twijfelen :D

Het witte zand ligt er iniedergeval :D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding