Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
IsabelleN schreef:Van harte, je zit op zandgrond! Dat scheelt een hoop geld. Ik zou zeggen: laat de loonwerker de bodem 'omkeren', gras en zode omlaag, zand omhoog. Dat zand is meestal te mul om in te rijden (sowieso moet het een maandje lekker nat liggen zakken). Je kunt verschillende materialen toevoegen aan de toplaag om te stabiliseren. Dat ligt aan je wensen en het budget.
Maartje_M schreef:Direct rijden klinkt goed. Ik denk dat ik het beste kan wachten tot het wat droger is weer of maakt dat niet uit?
Komende week de loonwerker eens bellen wat hij kan doen. Heb je voor de bodem keren ook een vergunning nodig?
Elisa2 schreef:Hangt er vanaf, je hebt wel echt een toplaag nodig. Maar als je hem zou laten omkeren en je zou er direct een toplaag in leggen. Dan is het een kwestie van goed aan laten rijden en wat regen/ sproeien. En kun je er volgens mij direct in rijden.
Paarden uit de bak houden, daar blijft hij wel het beste door inderdaad.
Orlinapaard schreef:Elisa2 schreef:Hangt er vanaf, je hebt wel echt een toplaag nodig. Maar als je hem zou laten omkeren en je zou er direct een toplaag in leggen. Dan is het een kwestie van goed aan laten rijden en wat regen/ sproeien. En kun je er volgens mij direct in rijden.
Paarden uit de bak houden, daar blijft hij wel het beste door inderdaad.
Elisa2, hoe werkt dat precies, een toplaag leggen? Moet je dan eerst een laag zand af laten graven? Of kan je gewoon enkele balen kokos/tapijt/..snippers erbovenop gooien? En is dat iets wat je zelf kan doen als je een kleine tractor met sleep hebt? Of kan je dat beter uit handen geven?
Elisa2 schreef:Orlinapaard schreef:
Elisa2, hoe werkt dat precies, een toplaag leggen? Moet je dan eerst een laag zand af laten graven? Of kan je gewoon enkele balen kokos/tapijt/..snippers erbovenop gooien? En is dat iets wat je zelf kan doen als je een kleine tractor met sleep hebt? Of kan je dat beter uit handen geven?
Ligt er aan op welke grondsoort je zit, als je op zandgrond zit dan is het een kwestie van de bak om laten zetten. (wit zand boven) en dan de toplaag door de eerste 10 cm zand vermengen, dat lukt het beste met een frees..met slepen ga je dat niet redden.
Wij hebben het toendertijd zelf lange kokosvezels er doorheen gedaan met de hand en met een kleine tractor met frees. Maar dat was wel enorm veel werk (denk dat we er zeker een week over gedaan hebben) en daarna moest de boel nog heel erg goed aangereden worden.