Tips om de stal schoon te houden.

Moderators: petraaken, C_arola, Dyonne, Apple, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

xAnnouk

Tips om de stal schoon te houden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-18 13:20

Hoi allemaal !

Ik ben even benieuwd of jullie voor mij tips hebben om de stal van mijn merrie netjes te houden.
Mijn vorige paard was erg netjes op stal, poepen in 1 hoek plassen achterin etc.

Mijn merrie die ik nu heb daarentegen is niet zo netjes.
Er gaan nu aardig wat balen per week door heen en ik vroeg me af of jullie tips hebben om de stal netter te houden.
Nu staat ze uiteindelijk toch vaak weer wat kaler omdat ik gewoon weg niet elke dag een nieuwe baal erbij kan gooien. Ze staat op stalling, ik heb haar niet aan huis. Stalprijs is inclusief bodembedekking maar het is niet de bedoeling dat er te veel balen doorheen gaan.

Ik zat eraan te denken om misschien stalmatten te kopen, maar ik vraag me af of dit veel zin heeft dit lost het probleem natuurlijk niet op maar mocht ze dan wat kaler staan is het wel wat aangenamer?
Ze staat op een mix van houtvezel en vlas.
Vlas alleen vond ik niet werken en stro mag niet.

Hebben jullie tips? Wie weet dat ik zelf nog wat vergeet :)
Hoe mesten jullie uit? Elke dag alles eruit of alleen mest en eind vd week plas?
Wat werkt voor jullie het beste?

lnvdh

Re: Tips om de stal schoon te houden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 13:23

mijn pony legt ook overal alles neer. ik haal elke dag mest en urineplekken eruit en dat is anderhalve kruiwagen.. ik heb me erbij neergelegd... de mijne gaat ook nog op zijn eigen mest liggen slapen dus elke dag vind ik piepvlekken van hier tot Tokyo op zijn lijf..... heb dit poosje geprobeerd te laten liggen en het naar een hoek te gooien in de hoop dat hij daar gaat mesten maar helaas.......

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 13:26

Ik heb ook zo'n smeerkees gehad, allerlei bodembedekkingen geprobeerd, diverse pension houders die dachten dat ze het wel konden oplossen maar uiteindelijk werkte maar 1 ding : zo min mogelijk binnen, dus vroeg naar buiten en heel laat weer naar stal en dan was het nog een bende

~sterk en betrokken tot het laatst~ 1958-mama-2016
kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 13:30

Inderdaad zo veel mogelijk naar buiten en vaak is de sleutel tot een schone stal véél bodembedekking gebruiken.

mygoldeneye

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 13:30

Mijn paard is ook vies op stal helaas. :(
Maar ik heb nu wel een best fijne routine voor mn stal! Hij staat elke dag van 20:00-9:00 binnen, en staat in best een grote box (4x4). Eerst stond ie in een 3x3 box maar merkte dat ie daar steeds door zn mest etc heen liep en vond wat meer oppervlakte voor hem ook wel fijn. Ik ben toen begonnen met 6 balen en haal elke dag de mest eruit en dan na een week de plasvlekken waarna ik een extra baal erbij doe. 1x in de 4 weken ongeveer krijgt ie 2 balen erbij ipv 1. Vroeger zeefde ik elke dag alles waardoor de bodem steeds heel los was. Nu zeef ik nog maar 1x in de week en de rest vd dagen alleen het bovenste vlas waar ook de mest ligt. Dit werkt heel goed voor mijn paard!

Hopelijk heb je hier wat aan! Succes :D

When all else has been forgotten, still our song lives on. *Seven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 13:32

stalmatten en achterin vlas of schaafsel.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 13:32

veel, ( liefst de hele dag) buiten, en veel/ dik opstrooien.

Mizora

Woonplaats: Doordeweeks: Wageningen, in het weekend: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 13:33

Juist er dik op zetten werkt hier het beste. Mest er zo veel mogelijk tussenuit zeven en verder slechts eens per week de natte plek verwijderen. En dik erop betekent starten met 4 tot 5 pakken bij een 3x3 stal. De laag bodembedekking moet zo'n 20-30cm zijn uiteindelijk.

Ik ben op het moment eigenlijk niet bereikbaar via pb vanwege dat ik het extreem druk heb, helaas.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 13:41

Hoeveel balen mag je in de week gebruiken?

Bij mijn vieze merrie gaan er 2 balen in de week in, de schone paarden gebruiken 1 baal in de week. De truc is om met een hele dikke laag te beginnen, hoe dikker de laag hoe beter de bodembedekking blijft liggen en hoe minder het schone zaagsel door het vieze heen wordt gelopen.
Als ik een lege stal opstrooi gaan er zeker 10 balen in.

Ik haal er 1 kruiwagen per 3 stallen uit per dag, dit is inclusief natte plek. Staan wel van 9:00 tot 17:00 buiten in de winter en bij het ‘s avonds hooi voeren haal ik mest uit de stallen.

Prinses Maxima centrum voor kinderoncologie, vóór kinderen tégen kanker
https://www.geef.nl/nl/actie/challenge- ... /donateurs

luckyfarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 13:42

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 16:26

Ik pot vlas op, dat werkt goed omdat je echt een vieze stabiele onderbodem krijgt met daarop altijd droog vlas. Ik gooi er elke 3 dagen een halve baal bij. Elke dag mestballen eruit en als het nat echt omhoog komt, schep ik er ongeveer 1,5-2 kruiwagen uit. Dat is niet vaak nodig (ik denk eens per 2 weken gemiddeld).

Malagueta; een nieuw Portugees hoofdstuk!
Xara, je was fantastisch, ik zal je nooit vergeten.
Bamboo, rust zacht vriend.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 16:39

Met 6 tot 8 balen beginnen schoon. (Vlas)
Dan elke dag drollen er uit( ook op je hurken met een emmer en handschoenen om echt alles er uit te krijgen. Het klink gek maar zo houd je de stal echt superschoon en netjes.
Dan 1 keer in de week de natte plek er ook uit. Dan nieuwe baal vlas in ieder geval verspreiden op de pisplaats en het oude vlas ook verder verspreiden.
Zou hou je een vlas stal echt perfect !!!
En ja je kan nog meer gaan oppotten en langer wachten met nat er uit halen. Maar daar zijn niet alle stallen geschikt voor. Je wil niet even met je kruiwagentje een half jaar pis gaan scheppen }>
Dan moet je er wel met een sjofel door heen kunnen.

Instructie, correctietraining en trailertraining.
Net als een mens is elk paard anders, elk paard verdient zijn eigen methode.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 16:49

De mijne is ook van het gemak, staat omhoog een laat maar vallen. Plassen heeft meneer ook meerdere plekken voor.

Hier staan ze op vlas en ik heb in het begin het natte (plasplek) verspreid over de stalbodem. Dat heb ik een aantal keren gedaan en er het overige vlas en 1x per week een nieuwe baal erop gedaan. Ik haalde tot voor kort 1 maal per week de pisplek eruit, maar nu sinds 2 maanden niet meer gedaan en waar ik eerder nog wel eens een baal verdeelde gooi ik er nu elke week in 1 keer de hele baal erin. Heb nu echt een vaste laag met daar bovenop het schone vlas. Ik vis elke dag de drollen eruit, ga alleen door de bovenste laag de onderlaag laat ik met rust.

Een stalgenoot is begonnen om het vlas af te wisselen met een baal krullen om wat meer volume te krijgen en moet zeggen dat die stal er ook goed uitziet.

DIRK 13/12/2009 ABE 31/07/2011 SEP 07/10/2015

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie