Hooinet ergernis/oplossing

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Hooinet ergernis/oplossing

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 14:09


patricia6
Berichten: 185
Geregistreerd: 18-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 14:15

Inderdaad zoals al eerder genoemd een karabijnhaak door de ringetjes. Dat is zo gebeurd.
Je haalt hem dan inderdaad weer los en vult het hooinet en de karabijnhaak doe je er dan weer doorheen. Is zo gedaan. Dan heeft het touwtje ook niks te lijden. We hebben in de stal zo´n dekenkist handvat. Die hang je dan onderste boven zodat hij niet naar beneden klapt en daar hang je dan de karabijnhaak aan. Heel handig.

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 20:01

Veulen84 schreef:
TinGu schreef:
Ik verving die touwtjes altijd door een karabijn haak. Gewoon door de ringetjes rijgen.
Als je dan zorgt dat je je hooinet aan een ring of kettinkje op kan hangen met die haak werkt het prima.


Dan maak je bij het vullen alle ringetjes weer los?


Niet allemaal, liet er vaak een stuk of 4-5 zitten zodat je hooinet vorm houdt en makkelijker te vullen is. Daarna weer de ringetjes over de haak het rijgen en klaar.

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-18 20:41

CharmingS schreef:
https://www.horsefitshop.nl/hooitas-color_12854.html
https://www.horsefitshop.nl/hooizak-hv- ... 14027.html

Deze zouden nog een goed alternatief kunnen zijn. Vooral die laatste die kun je met een clip vast maken.. of zelfs aan een spanband hangen :)


Die zijn jammer genoeg veel te klein. Moet echt 10/12 kg hebben. Wil graag dat ze de hele nacht kunnen eten. Ze krijgen maar 2 keer een emmer los.


patricia6 schreef:
Inderdaad zoals al eerder genoemd een karabijnhaak door de ringetjes. Dat is zo gebeurd.
Je haalt hem dan inderdaad weer los en vult het hooinet en de karabijnhaak doe je er dan weer doorheen. Is zo gedaan. Dan heeft het touwtje ook niks te lijden. We hebben in de stal zo´n dekenkist handvat. Die hang je dan onderste boven zodat hij niet naar beneden klapt en daar hang je dan de karabijnhaak aan. Heel handig.


Ik heb het vandaag even geprobeerd. Kijken of het werk.
Voor het vullen hang ik een haak aan een kruiwagen. Daar 2 lusjes over en dan vullen.

Ik was bij de action. Maar geen draad te vinden. Nu was het gewoon een gekkenhuis, dus bestel wel even via internet.

patricia6
Berichten: 185
Geregistreerd: 18-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 18:02

Veulen84 schreef:
CharmingS schreef:
https://www.horsefitshop.nl/hooitas-color_12854.html
https://www.horsefitshop.nl/hooizak-hv- ... 14027.html

Deze zouden nog een goed alternatief kunnen zijn. Vooral die laatste die kun je met een clip vast maken.. of zelfs aan een spanband hangen :)


Die zijn jammer genoeg veel te klein. Moet echt 10/12 kg hebben. Wil graag dat ze de hele nacht kunnen eten. Ze krijgen maar 2 keer een emmer los.


patricia6 schreef:
Inderdaad zoals al eerder genoemd een karabijnhaak door de ringetjes. Dat is zo gebeurd.
Je haalt hem dan inderdaad weer los en vult het hooinet en de karabijnhaak doe je er dan weer doorheen. Is zo gedaan. Dan heeft het touwtje ook niks te lijden. We hebben in de stal zo´n dekenkist handvat. Die hang je dan onderste boven zodat hij niet naar beneden klapt en daar hang je dan de karabijnhaak aan. Heel handig.


Ik heb het vandaag even geprobeerd. Kijken of het werk.
Voor het vullen hang ik een haak aan een kruiwagen. Daar 2 lusjes over en dan vullen.

Ik was bij de action. Maar geen draad te vinden. Nu was het gewoon een gekkenhuis, dus bestel wel even via internet.


Mijn vriend heeft een speciekuip gebruikt om als vulding te gebruiken. Onderkant eruit halen, haakjes aan binnenkant maken en op poten zetten. Dan kan je de ringetjes over de haakjes doen en zo staat je hooinet open om te vullen. Snap je het

nayla

Berichten: 313
Geregistreerd: 09-07-10
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 18:21

bij de meeste doe het zelf winkels vind je wel stevige koord, deze kan je vaak op rol kopen en er zijn verschillende diktes en kleuren.

Afbeelding


Verder hangen wij de hooinetten op met een musketon aan een haak met oog in de muur.

Afbeelding

Afbeelding


Om de netten te vullen, hebben we 2 L- vormige haken in de muur vastgemaakt, daar hang je je net in, vult het, neemt de sluitingskoord op 2 of 3 plaatsen samen, afhankelijk van op welke hoogte je wilt dat het net hangt, en doet daar de musketon door.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding




:)

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Hooinet ergernis/oplossing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-18 21:25

Handig die foto's. Die 3de foto. Is dat wat je bedoeld met aan twee kanten lussen en aantrekken?
Ik heb een los touw met ring vanuit een balk aan het plafond. Denk dat zo bevestigen makkelijker is dan nog een keer zo'n touw uit het plafond.

Dat vullen met die haken is super handig. Maar ben bang dat ik geen haken in de muur mag slaan. Dus denk dat dat toch haakjes over de kruiwagen moet blijven. Dat is ook niet erg.

Heb touw besteld trouwens. Het is alleen nog niet binnen.

Sanet

Berichten: 7956
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Hooinet ergernis/oplossing

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 21:30

Ik gebruik het touw alleen om te vullen. Als ik hem ophang, dan de karabijnhaak erdoor, touw eruit. En als ik weert ga vullen, rijg ik heel eenvoudig het touwtje weer langs de haak.
Ik heb in de 6 jaar dat ik het zo doe, nog nooit een touwtje gehad wat stuk gaat.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 21:39

Afbeelding
Wij hebben een hooirekje om te vullen. Daarna is het afhankelijk van wat we met het net doen. Bij ophangen gebruiken we twee lussen en leggen daar een knoop in. Bij neerleggen in een hooibak nemen we vier lussen om een knoop te leggen.
Dan met een karabijnhaak bevestigen.

Hangend net:
Afbeelding

Liggend net:
Afbeelding

nayla

Berichten: 313
Geregistreerd: 09-07-10
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 21:45

Bij ons zit het originele touw er nog door, dat maken we nooit los. Ik neem idd 2 of 3 lussen van de sluitingskoord van het hooinet om de musketon vast te maken.

DobyAngel

Berichten: 7
Geregistreerd: 23-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 12:48

Heb zelfde probleem.
Hier oplossingen genoeg.
Bedankt.