Afrastering Weiland

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
daisyjazz

Berichten: 953
Geregistreerd: 17-10-10

Afrastering Weiland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 18:03

Hallo medebokkers,

Ik wil graag even gebruikmaken van jullie ervaringen !

Het zit zo:
Ik wil een weiland afrasteren daarvoor heb ik 500 m draad/ koord nodig. Ik wil degelijk draad/koord dus ga waarschijnlijk voor koord.
Ik wil dus graag advies over welk koord goed is, duurzaam en stevig.

Doordat de grond van klei is hebben we besloten om voor duurzame kruispalen te gaan. Dus geen houten palen, maar kunststof. 2 m hoog ( moet ook deel de grond in natuurlijk ) In de wei komen pony's dus de bovenste draad op 1,40/1,50 hoog lijkt mij heel reeƫl. De goedkoopste kruispalen die ik gevonden heb kosten 6 euro per paal. (2 meter is de hoogst mogelijke maat) Maar ik dacht misschien weet iemand een goed adres. ( we gaan waarschijnlijk iets van 100 palen nodig hebben)

Kortom: Welk koord raden jullie me aan (en hoe dik)? Zouden jullie voor 2 draden gaan of 3?
En wie weet waar er kunststof kruispalen te koop staan?

Hopelijk is het een beetje duidelijk :P
Dus wie helpt er even een handje mee. Tips en adviezen worden gewaardeerd ;)

daisyjazz

Berichten: 953
Geregistreerd: 17-10-10

Re: Afrastering Weiland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 18:48

Nee echt niemand die een advies klaar heeft liggen ? Ben ik niet gewend van jullie hoor :P

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Afrastering Weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 18:57

Ik ben al te lang weg uit NL om je merken draad en palen aan te bevelen. Maar:

* 3 draden is beter dan 2. Paarden zijn goede uitbrekers.
*Alles valt en staat met een goede stroomvoorziening. Zorg dus voor een goed apparaat en indien op accu dat die accu dan ook vol is
*Voor de aardpin geldt hoe dieper hoe liever
*Zorg ervoor dat de drie draden goed met elkaar verbonden worden
*Zorg dat er geen struiken, hoog gras e.d tegen je onderste draad lopen, hierdoor loopt je stroom weg

daisyjazz

Berichten: 953
Geregistreerd: 17-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 19:08

Palmera schreef:
Ik ben al te lang weg uit NL om je merken draad en palen aan te bevelen. Maar:

* 3 draden is beter dan 2. Paarden zijn goede uitbrekers.
*Alles valt en staat met een goede stroomvoorziening. Zorg dus voor een goed apparaat en indien op accu dat die accu dan ook vol is
*Voor de aardpin geldt hoe dieper hoe liever
*Zorg ervoor dat de drie draden goed met elkaar verbonden worden
*Zorg dat er geen struiken, hoog gras e.d tegen je onderste draad lopen, hierdoor loopt je stroom weg


Bedankt voor de tips.. Ik neig idd ook naar 3 draden ondanks dat we geen uitbrekers hebben, maar paarden met veel respect voor stroomdraad. Echter beter het zekere voor het onzekere

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Afrastering Weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 19:37

Bij een maximale paallengte van 2 meter kun je max 1.35 boven de grond houden. Vuistregel is 1/3 onder de grond, 2/3 boven de grond. Maar voor ponies hoef je ook echt geen bovenste draad op 1.40/1.50 te hebben.
Qua kwaliteit draad: kijk naar breekgewicht, en kijk of er niet alleen RVS draden in zitten (dat geleidt relatief slecht) maar ook koperen draden (beste geleiding)

daisyjazz

Berichten: 953
Geregistreerd: 17-10-10

Re: Afrastering Weiland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 19:59


Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Afrastering Weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 20:24

Ik zou voor een hogere breekkracht gaan en zoals ik al zei, koperen draden. Kan ik hier niet uit opmaken dat die er in zitten. Lage breekkracht is leuk, maar niet als je je paarden dan van de snelweg kan schrapen. En je zou je koord zo strak moeten spannen dat ze zich nooit erin kunnen verstrikken, dus waarom dat lage breekkracht 'omdat dat veiliger zou zijn'?
Ik heb trouwens E-ponies van 1.55 achter 1.30 staan. Geen probleem.

daisyjazz

Berichten: 953
Geregistreerd: 17-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-15 01:30

Ibbel schreef:
Ik zou voor een hogere breekkracht gaan en zoals ik al zei, koperen draden. Kan ik hier niet uit opmaken dat die er in zitten. Lage breekkracht is leuk, maar niet als je je paarden dan van de snelweg kan schrapen. En je zou je koord zo strak moeten spannen dat ze zich nooit erin kunnen verstrikken, dus waarom dat lage breekkracht 'omdat dat veiliger zou zijn'?
Ik heb trouwens E-ponies van 1.55 achter 1.30 staan. Geen probleem.


Wat dacht je van dit ? http://www.agrishop.nl/afrastering/gele ... 2606_0.htm
Koperen draden erdoor en hoge breekkracht :o Mij lijkt zoiets wel wat... zeker voor de buitenste draden.

Ik kan het niet laten om even te zeggen dat ik in zeeland woon en dat ze hier maar 1 snelweg hebben :') 20 km verderop hahahaha sorry ze moeten een eind lopen voor ik ze van de snelweg moet schrapen :+

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Afrastering Weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 01:35

Wij hebben een enkele ijzerdraad op 80-90cm denk ik. En daar blijven ze netjes achter. Maar moet wel zeggen dat stel ze breken uit, dan zitten we ook niet aan de weg, en dat scheelt wel.
De buitenste draden zijn wel twee lagen, maar de draden tussen twee stukken land is maar enkel.

daisyjazz

Berichten: 953
Geregistreerd: 17-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-15 01:46

eilleen333 schreef:
Wij hebben een enkele ijzerdraad op 80-90cm denk ik. En daar blijven ze netjes achter. Maar moet wel zeggen dat stel ze breken uit, dan zitten we ook niet aan de weg, en dat scheelt wel.
De buitenste draden zijn wel twee lagen, maar de draden tussen twee stukken land is maar enkel.


Wij zitten inderdaad ook echt maar aan een heel rustig landweggetje. Alleen wil gewoon dat het goed gebeurd dan kan het weer jaren mee :)

De pony's zijn IJslanders trouwens ... jaja paarden voor we die discussie krijgen ... ging me even om de hoogte

juliomariner
Berichten: 1603
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Germanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 13:16

daisyjazz schreef:
Zijn wel grote pony's he :P Geen shetlanders....
Maar hoogte 1,20/1,30 boven de grond lijkt mij ook prima. Dat stelde ik voor maar dat vond iedereen te laag...

Wat vinden jullie van dit koord?:
https://www.schrikdraad.net/gallagher-turboline-koord/


130 boven grond is hoog genoeg.
Neem geen cord met een hoge breeksterkte, het moet kapot kunnen. Als ze er met een been achter blijven haken moet het kapot kunnen anders slepen ze de hele afrastering mee.
Neem de bruine uitvoering van het cord. Wit is erg lelijk en mag zelf in sommige gemeentes al niet meer (landschapsvervuiling)
Gallagher is het beste merk voor schrikdraad, je betaald iets meer maar het gaat ook veel langer mee.

Rizette
Berichten: 4373
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Afrastering Weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 13:19

Voor de paarden is wit beter. Ze zien het veel beter. Zeker bij rantsoenering wit gebruiken , het is niet mooi maar veel beter zichtbaar.

juliomariner
Berichten: 1603
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Germanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 13:39

Rizette schreef:
Voor de paarden is wit beter. Ze zien het veel beter. Zeker bij rantsoenering wit gebruiken , het is niet mooi maar veel beter zichtbaar.

Onzin, als ze weten dat er stroom op zit komen ze er (ook in het donker) niet in de buurt.
Daarbij het zicht van een paard is heel anders dan het zicht van een mens

daisyjazz

Berichten: 953
Geregistreerd: 17-10-10

Re: Afrastering Weiland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-15 14:23

kwestie van smaak ik vind wit mooier, maar jullie zeggen toch lage breekkracht ? ik wilde de binnenste draden zeg maar in ieder geval van gallagher met lage breekkracht. Twijfel nu of ik dan de buitenste draden met hoge of lage breekkracht wil doen....

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Afrastering Weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 15:13

780 kg is wel weer het andere uiterste :D Ik zou voor rond de 400 kg gaan.

Anoniemkl
Berichten: 676
Geregistreerd: 30-10-10
Woonplaats: Haarle

Re: Afrastering Weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 17:06

Ik zou gaan voor lekker dik draad, is steviger, veroorzaakt minder snijwonden als ze er toch door heen gaan, geleid stroom goed en ziet er ook nog es lekker degelijk uit ;)

Inloopstal
Berichten: 41
Geregistreerd: 05-07-15

Re: Afrastering Weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 17:13

Ik zou persoonlijk niet voor koord gaan maar voor lint. Koord is zwaarder en lastige te spannen tussen de palen. Om het koord voldoende strak te krijgen moet je behoorlijk kracht uit oefenen. Daarnaast als je koord knipt, moet je de uiteinden dichtbranden, wat je bij lint niet hoeft.

BBolluijt

Berichten: 242
Geregistreerd: 17-02-12
Woonplaats: Kortgene

Re: Afrastering Weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 21:12

in plaats van kruispalen kan je ook massieve kunststofpalen van 6 cm x 225 cm nemen (http://www.cavalo.nl/afrastering/weidep ... grijs.html). Voor een afrastering van 140 cm monteren we altijd 3 draden boven elkaar. Neem een goed 6 mm koord. Ik gebruik voor dit soort afrasteringen vaak TipTop gebreid 6 mm koord, is niet echt super goedkoop maar wel een goede prijs kwaliteit verhouding (http://deweidewinkel.nl/afrastering/sch ... 200-m.html) met koltec isolatoren (http://deweidewinkel.nl/afrastering/iso ... koord.html)

daisyjazz

Berichten: 953
Geregistreerd: 17-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 22:23

BBolluijt schreef:
in plaats van kruispalen kan je ook massieve kunststofpalen van 6 cm x 225 cm nemen (http://www.cavalo.nl/afrastering/weidep ... grijs.html). Voor een afrastering van 140 cm monteren we altijd 3 draden boven elkaar. Neem een goed 6 mm koord. Ik gebruik voor dit soort afrasteringen vaak TipTop gebreid 6 mm koord, is niet echt super goedkoop maar wel een goede prijs kwaliteit verhouding (http://deweidewinkel.nl/afrastering/sch ... 200-m.html) met koltec isolatoren (http://deweidewinkel.nl/afrastering/iso ... koord.html)


Wat is het voordeel van massieve kunststofpalen ten opzichte van kruispalen ? Want dan moeten er nog aparte isolatoren op en dat hoeft bij kruispalen niet. En waarom kiezen jullie precies voor 3 koorden?

Gewoon puur interesse he :o

Ik vind trouwens die prijs voor dat koord onwijs meevallen... en als u er goede ervaring mee heeft vind ik dit een zeer goede optie !

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 00:06

daisyjazz schreef:
eilleen333 schreef:
Wij hebben een enkele ijzerdraad op 80-90cm denk ik. En daar blijven ze netjes achter. Maar moet wel zeggen dat stel ze breken uit, dan zitten we ook niet aan de weg, en dat scheelt wel.
De buitenste draden zijn wel twee lagen, maar de draden tussen twee stukken land is maar enkel.


Wij zitten inderdaad ook echt maar aan een heel rustig landweggetje. Alleen wil gewoon dat het goed gebeurd dan kan het weer jaren mee :)

De pony's zijn IJslanders trouwens ... jaja paarden voor we die discussie krijgen ... ging me even om de hoogte


Bij ons staat het al jaren. 15-20 jaar denk ik.
Af en toe moet er een paal vervangen worden, maar dat is ook wel logisch met houten palen na zo'n tijd.
Voordeel van het ijzerdraad is dat het erg stug is en minder snel om een been wikkelt. Het nadeel is weer dat als ze erdoorheen gaan, het soms wat opkrult waardoor ze er weer sneller in vast zouden kunnen komen. Echter hebben wij dit nog nooit meegemaakt. Als het stuk ging lag het eigenlijk altijd gewoon op de plek waar het hel normaal staat, maar dan op de grond.
Ook is het slecht zichtbaar, dus de paarden moeten wel leren dat het er zit. Onze paarden weten dat je niet zomaar tussen houten palen kan doorrennen, maar dat je eerst even moet checken of er geen draad zit:p altijd leuk als je ergens een draad weghaalt om twee weides samen te voegen, dan duurt het even voordat iedereen het door heeft;)

daisyjazz

Berichten: 953
Geregistreerd: 17-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 00:38

Citaat:
Bij ons staat het al jaren. 15-20 jaar denk ik.
Af en toe moet er een paal vervangen worden, maar dat is ook wel logisch met houten palen na zo'n tijd.
Voordeel van het ijzerdraad is dat het erg stug is en minder snel om een been wikkelt. Het nadeel is weer dat als ze erdoorheen gaan, het soms wat opkrult waardoor ze er weer sneller in vast zouden kunnen komen. Echter hebben wij dit nog nooit meegemaakt. Als het stuk ging lag het eigenlijk altijd gewoon op de plek waar het hel normaal staat, maar dan op de grond.
Ook is het slecht zichtbaar, dus de paarden moeten wel leren dat het er zit. Onze paarden weten dat je niet zomaar tussen houten palen kan doorrennen, maar dat je eerst even moet checken of er geen draad zit:p altijd leuk als je ergens een draad weghaalt om twee weides samen te voegen, dan duurt het even voordat iedereen het door heeft;)


Ik wil liever geen ijzerdraad...

Maar bedankt voor je info... ook zitten we in kleibodem dus wil het echt goed doen vandaar kunststof palen... vind hout persoonlijk mooier staan, maar dan blijf je vervangen

BBolluijt

Berichten: 242
Geregistreerd: 17-02-12
Woonplaats: Kortgene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 22:51

daisyjazz schreef:
BBolluijt schreef:
in plaats van kruispalen kan je ook massieve kunststofpalen van 6 cm x 225 cm nemen (http://www.cavalo.nl/afrastering/weidep ... grijs.html). Voor een afrastering van 140 cm monteren we altijd 3 draden boven elkaar. Neem een goed 6 mm koord. Ik gebruik voor dit soort afrasteringen vaak TipTop gebreid 6 mm koord, is niet echt super goedkoop maar wel een goede prijs kwaliteit verhouding (http://deweidewinkel.nl/afrastering/sch ... 200-m.html) met koltec isolatoren (http://deweidewinkel.nl/afrastering/iso ... koord.html)


Wat is het voordeel van massieve kunststofpalen ten opzichte van kruispalen ? Want dan moeten er nog aparte isolatoren op en dat hoeft bij kruispalen niet. En waarom kiezen jullie precies voor 3 koorden?

Gewoon puur interesse he :o

Ik vind trouwens die prijs voor dat koord onwijs meevallen... en als u er goede ervaring mee heeft vind ik dit een zeer goede optie !


Bij de kruispalen van bijvoorbeeld Gallagher dien je het koord bevestigen met bevestigingsdraadjes. Het goed strak spannen van het koord is hiermee wat lastiger dan met de Koltec isolatoren om de simpele reden dat het gat van de Koltec isolatoren groter is. Koord door (kruis-) palen rijgen raden wij af om de simpele reden dat het contact oppervlak te groot is. Als het droog is geen probleem de palen isoleren goed en er is geen stroom-lek naar de grond. Zodra echter de palen nat worden zorgt het grotere contact oppervlak voor meer energie verlies vergeleken met palen met isolatoren.

We kiezen voor drie draden omdat we sportpaarden en merries met veulens hebben en ook voor de kleintjes een veilige afrastering willen hebben. De tussen afrasteringen hebben we allemaal dubbel uitgevoerd met twee rijen palen of 40 en 60 cm lange Koltec krulstaart-isolatoren ( http://deweidewinkel.nl/afrastering/iso ... groen.html) op de kunststof palen. Hierdoor kunnen we de merries met veulens veilig naast sportpaarden en opdringerige guste tantes laten grazen.

rommulus

Berichten: 11522
Geregistreerd: 11-12-04
Woonplaats: gooi een emmer leeg volg het water daar woon ik :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 18:16

BBolluijt schreef:
in plaats van kruispalen kan je ook massieve kunststofpalen van 6 cm x 225 cm nemen (http://www.cavalo.nl/afrastering/weidep ... grijs.html). Voor een afrastering van 140 cm monteren we altijd 3 draden boven elkaar. Neem een goed 6 mm koord. Ik gebruik voor dit soort afrasteringen vaak TipTop gebreid 6 mm koord, is niet echt super goedkoop maar wel een goede prijs kwaliteit verhouding (http://deweidewinkel.nl/afrastering/sch ... 200-m.html) met koltec isolatoren (http://deweidewinkel.nl/afrastering/iso ... koord.html)


daisyjazz schreef:
Wat is het voordeel van massieve kunststofpalen ten opzichte van kruispalen ? Want dan moeten er nog aparte isolatoren op en dat hoeft bij kruispalen niet. En waarom kiezen jullie precies voor 3 koorden?

Gewoon puur interesse he :o

Ik vind trouwens die prijs voor dat koord onwijs meevallen... en als u er goede ervaring mee heeft vind ik dit een zeer goede optie !


BBolluijt schreef:
Bij de kruispalen van bijvoorbeeld Gallagher dien je het koord bevestigen met bevestigingsdraadjes. Het goed strak spannen van het koord is hiermee wat lastiger dan met de Koltec isolatoren om de simpele reden dat het gat van de Koltec isolatoren groter is. Koord door (kruis-) palen rijgen raden wij af om de simpele reden dat het contact oppervlak te groot is. Als het droog is geen probleem de palen isoleren goed en er is geen stroom-lek naar de grond. Zodra echter de palen nat worden zorgt het grotere contact oppervlak voor meer energie verlies vergeleken met palen met isolatoren.

We kiezen voor drie draden omdat we sportpaarden en merries met veulens hebben en ook voor de kleintjes een veilige afrastering willen hebben. De tussen afrasteringen hebben we allemaal dubbel uitgevoerd met twee rijen palen of 40 en 60 cm lange Koltec krulstaart-isolatoren ( http://deweidewinkel.nl/afrastering/iso ... groen.html) op de kunststof palen. Hierdoor kunnen we de merries met veulens veilig naast sportpaarden en opdringerige guste tantes laten grazen.


Hoe kan het dat als je het draad door een kruispaal rijgt een groter contact oppervlak hebt dan met een isolator ?
Ik bedoel dan heb je toch ongeveer dezelfde breedte??

Wat is het verschil tussen een isolator van kunststof en een paal van kunststof?

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 18:36

Neem koord en geen lint.
Lint wappert meer en de geleiders breken veeeel vlugger.

Dat wit nodig is omdat ze het beter zien is zo'n onzin en vermenselijking.
Wij hebben groen-blauwe koord,net omdat het mooier is en meer in het landschap opgaat,maar geen paard gaat er door heen.

Qua aantal.
De buitentoer is overal 3 koorden,de binnentraden zijn er 2.

Wij hebben extra geleidende koord van lacme.
Er zitten 9 geleiders in en breekt ook indien nodig.
Hangt er nu een jaar of 7 en heel tevreden over.

Daarnaast,investeer zeker in een goed apparaat die ruim voldoende stroom zet op alles!

Ow,en van palen hebben wij halve treinbilzen.
Is hout,maar rot niet,en betaalbaar.
Wij zitten ook op zware klei en alles met de kraan ingeduwd.

capopjekop

Berichten: 30656
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 18:48

Ibbel schreef:
Ik zou voor een hogere breekkracht gaan en zoals ik al zei, koperen draden. Kan ik hier niet uit opmaken dat die er in zitten. Lage breekkracht is leuk, maar niet als je je paarden dan van de snelweg kan schrapen. En je zou je koord zo strak moeten spannen dat ze zich nooit erin kunnen verstrikken, dus waarom dat lage breekkracht 'omdat dat veiliger zou zijn'?
Ik heb trouwens E-ponies van 1.55 achter 1.30 staan. Geen probleem.


Mijn pony van 136 is een aantal keren over een draad van 1.40 gesprongen. Nu ze 20 is doet ze dat gelukkig niet meer. Ieder dier is anders. Ik zou iig liever wat hoger dan te laag doen.

Ik zelf heb aan de weg kant een houten hek met 2 lagen stroomdraad. Dat zal 1.20/1.30 zijn. De afscheiding tussen hun kale weiland waar ze altijd lopen en het grasland heb ik 4 draden ivm houdinishetlanders. De hoogste is daar 1.40. De laagste 30 cm.

Ik had eerst koort maar heb dat vervangen door lint. Dat breekt sneller en dat vind ik juist fijn voor het geval dat ze er toch eens doorheen klappen.