Stallingsprijzen rijzen de pan uit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Temeraire

Berichten: 3532
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 14:27

Kinke schreef:
Voer, onderhoud en loonwerker was ook niet duurder geworden? Dat zou wel uniek zijn.


Misschien wel, maar ik zeg ook niet dat het niet zo zou zijn.
Topic gaat om prijsstijgingen en ik geef mijn ervaring aan.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 14:56

har166 schreef:
Voor mijn 150 euro koopt hij stro en hooi in, zet mijn pony in de paddock en einde van de middag weer binnen ( in het stal seizoen dan, anders staat ze 24/7 in t land )daarnaast voert hij 2x hooi en 3x biks ( waarvan 2 x tegijkertijd met t hooi ). Dus hij doet dat werk voor 5 euro per dag, 5 maanden per jaar. De andere 7 maanden hoeft hij er niets aan te doen. Dus dat compenseert wat.


Van die 5 euro moet hij dan ook hooi en stro en biks inkopen. Ik vind het knap maar voor zo weinig geld kan ik geen paarden houden. Als ze 24 uur op het land staan zonder bijvoeding is het te doen. Maar je land heeft ook onderhoud en een omheining nodig etc. Dus ik vind het een bijzonder laag bedrag. Ik zou daar geen paarden van een ander voor willen stallen.[/quote]

Geen biks, dat moet je zelf kopen. Maar die omheining is er 5 jaar geleden gezet en is niet meer veranderd. Er staan nu 10 pensionpaarden waar hij dus 5maanden per jaar werk aan heeft. Die 7 maanden keer 1500 euro per maand compenseert best aardig vind ik.[/quote]
Ik weet niet hoe jij dat ziet dat niks doen,maar omheining moet gerepareerd land moet gemest worden gekalkt ,tegen onkruid behandeld er moet gesnoeid worden.Ik neem aan dat ze toch water moeten hebben en dat hij toch alles eens controleert.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Re: Stallingsprijzen rijzen de pan uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 15:11

Ik vind het zó vreemd dat een pensionhouder het schijnbaar uit liefde voor de dieren moet doen. Een pensionhouder mag vragen wat hij wil, vrij ondernemerschap. Het is aan jou of je het ervoor betaalt of niet. Maar omdat paarden jouw hobby zijn, hoeft een stalhouder niet te verantwoorden waarom hij prijzen hanteert zoals'ie doet.
Tussentijdse verhogingen vind ik dan wel altijd een dingetje. Een keer per jaar indexeren vind ik wel kunnen.

EpiqueCheval

Berichten: 58
Geregistreerd: 05-12-18
Woonplaats: Leende

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 15:11

€400,- is inderdaad een flink bedrag, maar niet ongewoon? Wij krijgen ook een verhoging i.v.m. het verhoogde belasting tarief en de flinke stijging van het ruwvoer + de lonen van de stalhulpen. Ik ga ongeveer zo'n €30 euro meer betalen, totaal €405,- per maand.. Tja... Je moet er wat voor over hebben he! :j

Ik moet wel zeggen dat ze er bij ons alles aan doen om de faciliteiten goed bij te houden, en de wensen van de klanten in acht nemen. We hebben afgelopen jaar nieuwe bakverlichting gekregen e.d. dus er word wel fijn geinvesteerd. Ik denk dat het bedrag ook zeker af hangt per provincie, locatie & voorzieningen. ;)

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Stallingsprijzen rijzen de pan uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 16:16

Waar markt is, is aanbod en die markt bepaald uiteindelijk de prijs.
En de prijs en accommodatie uiteindelijk ook het publiek wat je trekt.
Dit kan ook een bewuste keuze zijn.
Een stal kan zichzelf door de jaren ook doorontwikkelen naar een ander publiek.
Bv. van kwantiteit naar kwaliteit en liever
10 boksen gevuld die 300 euro betalen dan 20 boksen die 150 betalen.

stalluxor

Berichten: 8
Geregistreerd: 17-10-18
Woonplaats: Eemnes

Re: Stallingsprijzen rijzen de pan uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 16:38

Op het geheel is laag BTW tarief in veel gevallen maar een klein onderdeel (rond 12.5% bij ons).
Iets meer dan de helft is hoog tarief en de rest is 0% tarief.
Wij gaan onze totaalprijzen in ieder geval niet verhogen.
Het is wel zo dat veel bedrijven dit wel gaan doen, omdat er landelijke acceptatie is en dit makkelijk te verkopen is aan de eigen klanten.
Verhoging in hooi/stro viel best mee eigenlijk, maar dat hoort in de marge te zitten, die je niet direct op klanten moet verhalen, gezien er fluctuaties zijn hierin. Als het goedkoper is, zie ik zelden een korting. Beargumenteerbaar is wel de jaarlijkse prijsindexatie (wat werkgevers wel eens loonsverhoging durven te noemen) a 1-2% annueel.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 17:05

Ik vind een verhoging van 30/40,- per maand in een jaar ook best veel.
Maar er zijn 2 BTW verhogingen geweest. 1 van 6 naar 21% op agrarische diensten ivm afschaffen landbouw regeling, waardoor veel dingen duurder worden, zoals loonwerk voor ruwvoer productie.
(Voor ons als eindgebruiker betekent dat een stijging in de prijs van 15%.) en andere loonwerkzaamheden en dan per 1/1/2019 het algemene verlaagd tarief van 6% naar 9%.

Veel stallen verhogen standaard al een bepaald percentage ivm inflatie.

Hoe hoger het stalgeld, hoe hoger een procentuele stijging uit valt.

Voorbeeld:
Stalgeld €210,-
Stijging BTW tarief 3% van €70,- is €2,10

Extra Stijging kosten ruwvoer 20% van €50,- aan droog hooi = €10,-

Extra Stijging kosten strooisel 10% van 30,- is €3,-

Inflatiecorrectie/standaard jaarlijkse verhoging: 3% van €210,- = €6,30

Samen maakt dat een stijging stalgeld van €21,40 per maand.

Stel je woont in de Randstad en staat op een dure stal en je betaalt bijna het dubbele aan stalgeld.
Dan betekent het dat bij dezelfde percentages een nog veel hogere stijging in euro's doorgevoerd wordt.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Stallingsprijzen rijzen de pan uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 17:12

Bij ons op stal is het ook met €20,- omhoog gegaan, en ik snap dat dit nodig is als het voer ook duurder word. Wat ik alleen niet begrijp (en dit ga ik nog met de stalhouder bespreken) dat bijrijders €10,- pm moeten betalen,ik word gezien als bijrijder, terwijl het paard van mijn beste vriendin en mij samen is en ik al de helft van het stalgeld betaal.. Hoe zit dit dan, heb al meegekregen dat dit op meerdere stallen gebeurd.. Maar ik vind het maar raar en was ook eigenlijk niet van plan om meer te betalen dan het stalgeld zegmaar. Weet iemand hoe dit zit?

Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 17:16

CharmingS schreef:
Bij ons op stal is het ook met €20,- omhoog gegaan, en ik snap dat dit nodig is als het voer ook duurder word. Wat ik alleen niet begrijp (en dit ga ik nog met de stalhouder bespreken) dat bijrijders €10,- pm moeten betalen,ik word gezien als bijrijder, terwijl het paard van mijn beste vriendin en mij samen is en ik al de helft van het stalgeld betaal.. Hoe zit dit dan, heb al meegekregen dat dit op meerdere stallen gebeurd.. Maar ik vind het maar raar en was ook eigenlijk niet van plan om meer te betalen dan het stalgeld zegmaar. Weet iemand hoe dit zit?


Dat vind ik ook vreemd. Nog nooit van gehoord..

cobiie

Berichten: 7307
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Stallingsprijzen rijzen de pan uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 17:21

Dat bijrijders aan de staleigenaar “extra” moeten betalen heb ik idd vaker gezien.
Op een manege kan ik mij nog wel indenken dat het een “verlies” van een manegeklant compenseert, als je niet als bijrijder kon rijden had je een manegeklant “kunnen zijn” van de manege.

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 17:50

cobiie schreef:
Dat bijrijders aan de staleigenaar “extra” moeten betalen heb ik idd vaker gezien.
Op een manege kan ik mij nog wel indenken dat het een “verlies” van een manegeklant compenseert, als je niet als bijrijder kon rijden had je een manegeklant “kunnen zijn” van de manege.

Toch vind ik dit ook ietwat vreemd als ik eerlijk ben
Niet iedereen wil bij iedere willekeurige manege rijden
Daarnaast kan je ook bijrijden en op een manege rijden. Bv ervaring blijven opdoen op meerdere paarden.
Als kind heb ik altijd op een manege gereden en daarnaast verzorgpaarden (waar ik ook op mocht rijden) gehad.
Ook nu rijd ik op een privé paard (“toevalligerwijs” van de zorgboerderij waar ik dagbesteding heb) en ga ik op een manege voor beperkten rijden (zelf houd ik geen hoog tempo vol en moeite met prikkels verwerken). Maar doe ik ook weer beide.
Daarnaast bij een pension wordt er al voor het paard betaalt dus waarom zou een bijrijder extra moeten betalen? Normaliter heb je als pensioenhouder hierdoor geen inkomstenderving dus is het nemen. Niet mijn stijl

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 17:52

cobiie schreef:
Dat bijrijders aan de staleigenaar “extra” moeten betalen heb ik idd vaker gezien.
Op een manege kan ik mij nog wel indenken dat het een “verlies” van een manegeklant compenseert, als je niet als bijrijder kon rijden had je een manegeklant “kunnen zijn” van de manege.


Dat zou ik enigszins nog kunnen begrijpen, maar vind ik ook niet helemaal kunnen maar goed dat is dan ook iets heel anders..

Waarom zou ik 10 euro extra moeten betalen als ik het halve stalgeld betaal? Daarnaast is het geen manege maar een pensionstalling..

Lily_Fee
Berichten: 613
Geregistreerd: 16-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 17:58

Nico12 schreef:
Stallingsgeld, met binnenbak, is in mijn regio tussen de € 320,- en € 400,- , afhankelijk van niet of wel zelf mesten. Dat het voor een pensionhouder vaak geen vetpot is dat snap ik, wat ik niet snap dat die pensionhouders de stallen (voldoende) vol hebben staan. Waar betalen die stallers het dan van, als je ook nog de overige paardkosten bijteld zit je toch op minstens vanaf € 500,- per maand. Gemiddeld inkomen is toch niet meer dan € 2500,- netto?


Klopt dit is mijn inkomen netto en mijn kosten voor een paard per maand. Mijn vriend verdient hetzelfde. We huren samen een bovenwoning in het centrum van een grote stad. Zijn allebei starters en onder de 30 jaar. Dus verwacht bij ons beide dat we de komende jaren nog wel meer gaan verdienen. Over een paar jaar willen we wel een huis kopen en kindjes. Een paard kan dus wel, maar daarvoor kan ik niet veel minder gaan werken of twee keer per jaar op een dikke vakantie. Scheelt wel dat ik geen auto heb, maar in de binnenstad is parkeren toch verschrikkelijk.

Icelandshet
Berichten: 388
Geregistreerd: 17-06-18

Re: Stallingsprijzen rijzen de pan uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 18:07

Tja hier is al zo aan het onderwerp afgeweken, wat zouden jullie WEL willen betalen voor een schuilstal met stenen paddock, buitenbak en onbeperkt ruwvoer?

Ik zit in de randstad en weet dat omgeving Rotterdam gewoon duur is, maar na een verhoging van 50,- betaal ik nu per pony 300 :o

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 18:13

Als jullie beiden op het contract staan als eigenaar dan zou dit vreemd zijn.

Als je vriendin alleen op contract staat als eigenaar dan ben jij voor de eigenaar bijrijder.

Ik vind het vragen van geld voor bijrijders aan de ene kant overdreven, aan de andere kant kan ik snappen dat er een ontmoedigingsbeleid is omdat stalhouders er extra werk aan hebben om personen te leren kennen, regels te handhaven, in de gaten houden wie welk paard pakt, er problemen kunnen ontstaan onderling met extra mensen. En minder invloed op wie er op je erf komt. (Er zijn stallen die hun klanten selecteren, dan kan ik me ook voorstellen dat bijrijders of verzorgsters niet welkom zijn)

Bij een manege speelt inkomens derving een grote rol.

CharmingS schreef:
cobiie schreef:
Dat bijrijders aan de staleigenaar “extra” moeten betalen heb ik idd vaker gezien.
Op een manege kan ik mij nog wel indenken dat het een “verlies” van een manegeklant compenseert, als je niet als bijrijder kon rijden had je een manegeklant “kunnen zijn” van de manege.


Dat zou ik enigszins nog kunnen begrijpen, maar vind ik ook niet helemaal kunnen maar goed dat is dan ook iets heel anders..

Waarom zou ik 10 euro extra moeten betalen als ik het halve stalgeld betaal? Daarnaast is het geen manege maar een pensionstalling..

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: Stallingsprijzen rijzen de pan uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 18:19

ik heb mijn paarden ook aan huis schrik van sommige prijzen ik betaal nog 3.50 voor een pak hooi, gratis bezorgd mijn paarden staan op zand

Babootje

Berichten: 26339
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 18:22

Icelandshet schreef:
Tja hier is al zo aan het onderwerp afgeweken, wat zouden jullie WEL willen betalen voor een schuilstal met stenen paddock, buitenbak en onbeperkt ruwvoer?

Ik zit in de randstad en weet dat omgeving Rotterdam gewoon duur is, maar na een verhoging van 50,- betaal ik nu per pony 300 :o


Wat zijn de overige faciliteiten?

Babootje

Berichten: 26339
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 18:30

Nico12 schreef:
Stallingsgeld, met binnenbak, is in mijn regio tussen de € 320,- en € 400,- , afhankelijk van niet of wel zelf mesten. Dat het voor een pensionhouder vaak geen vetpot is dat snap ik, wat ik niet snap dat die pensionhouders de stallen (voldoende) vol hebben staan. Waar betalen die stallers het dan van, als je ook nog de overige paardkosten bijteld zit je toch op minstens vanaf € 500,- per maand. Gemiddeld inkomen is toch niet meer dan € 2500,- netto?


Ik heb er 2 staan voor 475 per maand. Maar daarmee ben je er nog niet.
Verzekering (1 voor 50,00 p/m en 1 voor 131,00 p/m
Hoefsmid 2 x 75 1 x in de 6-8 weken.
Inenting, wormenkuur, tandarts, alles x 2
Dan nog les 1 x p/w 60,00
Zak Muesli voor extraatje. 1 a 1,5 zak zak p/m
Supplementen (magnesium, L-lysine [voor 1], lijnzaadolie)
Rijkleding (want die slijten als een dolle).
Onderhoud hanarchement. Voor de 3 jarige huur ik een zadel voor 50,00 p/m
En de kosten voor heen en weer rijden (dagelijks) een half uur tot 3 kwartier.

Tel maar uit. ik denk dat er niet minder dan 1500-1700 euro per maand naar de paarden gaat.
Er zijn dus wel plannen om te verhuizen naar een 'paarden aan huis' plek.

meggiemeg

Berichten: 12235
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 18:33

SecretLIN schreef:
ik heb mijn paarden ook aan huis schrik van sommige prijzen ik betaal nog 3.50 voor een pak hooi, gratis bezorgd mijn paarden staan op zand


Inderdaad, wij hebben de eerste snee hooi ook voor de oude prijzen ingekocht en mijn balen koolzaadstro 2 pallets vorige week geleverd (rapsodi) waren zelfs 0.75 cent per baal goedkoper dan mijn pallet afgelopen zomer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 18:54

Babootje schreef:
Icelandshet schreef:
Tja hier is al zo aan het onderwerp afgeweken, wat zouden jullie WEL willen betalen voor een schuilstal met stenen paddock, buitenbak en onbeperkt ruwvoer?

Ik zit in de randstad en weet dat omgeving Rotterdam gewoon duur is, maar na een verhoging van 50,- betaal ik nu per pony 300 :o


Wat zijn de overige faciliteiten?


Als dat het enige is zou ik er zelf echt niet meer dan €200 voor over hebben. Maar vooral hee belangrijk, hoe is de buitenbak met slecht weer?

Icelandshet
Berichten: 388
Geregistreerd: 17-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 19:05

Babootje schreef:
Icelandshet schreef:
Tja hier is al zo aan het onderwerp afgeweken, wat zouden jullie WEL willen betalen voor een schuilstal met stenen paddock, buitenbak en onbeperkt ruwvoer?

Ik zit in de randstad en weet dat omgeving Rotterdam gewoon duur is, maar na een verhoging van 50,- betaal ik nu per pony 300 :o


Wat zijn de overige faciliteiten?


Stromend water en licht, paarden komen veel buiten maar verder geen extra dingen als warm water/solarium/binnenbak

Buitenbak is met slecht weer niet top, wel meer dan prima

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 19:26

Meggiemeg, wat betaal jij dan nu per 20kg zak? Ik heb net de rekening en dat is exclusief BTW €5,90 inclusief nu nog 6% BTW €6,25. Na januari wordt dat dus €6,43. Bij ons gaat het juist om een prijsstijging van 25 en straks 45 cent ten opzichte van afgelopen voorjaar. (Geen rapsodie, andere fabrikant/leverancier)

Door de droogte meer ha nodig voor dezelfde hoeveelheid kzs omdat het stro korter is.

Dit is exclusief bezorgen, ik haal het zelf op dus er komt nog wat brandstofkosten overheen maar vooral tijd.

OleJon
Berichten: 2505
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 19:33


joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Stallingsprijzen rijzen de pan uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 20:42

Daar koop je bij ons in de buurt amper een tussenwoning voor...

Maar goed, erg klein huis, en nauw perceel. In een uithoek van Groningen waar weinig banen zijn.

Niet voor niets dat het daar zo goedkoop is O:)

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 09:31

Popstra schreef:
Ik ga even van redelijke prijzen uit en een maand van 30 dagen. Een baaltje hooi van 4 euro x 15 of 16 per maand want ik ga er van uit je minstens een halve baal per dag voert. Ik zit dan al op 64 euro voor alleen dus hooi.
Dan komt je strooisel er bij, ik gebruik gehakseld koolzaad stro a 7 euro per pak. Ik gebruik er anderhalf a 2 per week ( de stal is dan al eerder eens gevuld met 4 of 5 balen..) zijn er dus ook 7 of 8 per maand zit ik op 49 euro.
Stro gebruik ik niet, wat kost een baaltje?? 5 euro? Hoeveel gebruik je er per week/maand?
Dan nog mijn Krachtvoer, dat zijn zakken van 25 kilo en kosten 13 euro ik voer na gelang ze werken dus een keer meer dan de andere maar ga zeker van anderhalve zak uit is dus 20 euro.... Zit dus al op 133 euro. Paarden staan nu overdag 9 uur buiten dus alleen de avond/nacht op stal. Ik voer zelf meer dan een halve baal hooi want ze krijgen echt onbeperkt.
En ik reken niet de extra die ze krijgen. Dus bijv gehakselde luzerne, Bietenpulp e.d
Ga uit van een gezond paard dus ook geen supplementen of andere zorg en dat hooi en stro bij een fourage handelaar of boer vandaan komt. Oftewel, ik red het zelf niet voor 133 euro...

Hoe kunnen sommige mensen dan voor 75 per maand een paard ervanuitgaand ze niet 24/7 jaarrond op de wei of paddock met schuilstalletje staan maar dus zoals bovenstaande situatie een paard netjes verzorgen?

Ik reken ook niet de uren werk zoals dagelijks uitmesten van de stallen, paddocks en 3x per week de weide plus het
Buiten en binnen zetten. Het stroom verbruik, warme water om af te douchen etc dus echt gewone behoeftes zonder te veel luxe en dus geen huur stal/accommedatie en geen mest afvoer


Wij gebruiken 50 euro hooi per paard per maand. Dit zou goedkoper kunnen als we groter konden opslaan, maar daar hebben we helaas geen ruimte voor.
Daarbij hebben we twee opgroeiende hengsten die erg veel eten, maar ook twee paarden die met wat minder toe kunnen.

Wij hebben vlas als bodembedekking, dat is weinig arbeidsintensief en kost - beetje afhankelijk van het paard - 4 tot 6 pakken per maand.
Een pak is 5 euro, dus maximaal 30 per maand.
Krachtvoer krijgen alleen de hengsten, ik denk inderdaad ongeveer 20 euro per maand.
Twee tot drie paarden gebruiken geen bodembedekking.
Oftewel: de twee hengsten kosten ons ongeveer 100 per maand. Twee paarden kosten ons 50 per maand en eentje zit daar tussen in. (ouder paard, heeft af en toe wat extra's nodig)

Ik heb het nu dus alleen over voer en bodembedekking. De extra appeltjes (en wormenkuren, dekens, paardenkapper, hoefsmid, investering in omheining en stallen, waterverbruik enz) tel ik hierin niet mee ;)
Dus als ik onze duurste jongens reken kom ik met 100 euro zeker uit.

Het duurste aan paarden (aan huis) vind ik echt de investeringen. Dat zijn soms zulke enorme bedragen (bestraten bijvoorbeeld).

Hoe meer paarden (in geval van grotere pensionstallen) hoe minder kosten in verhouding, omdat je alles groter in kan kopen. Als je een silo goedkope biks kunt laten vullen kost dat echt minder dan losse zakken kwalitatief goed voer, bijvoorbeeld. En als je één of twee keer per jaar grote balen ruwvoer kunt inslaan voor het hele seizoen, kost dit ook veel minder dan kleine baaltjes van 4,- of meer per stuk.
Als ik kijk naar de bedrijven hier in de buurt die betalen dat bij lange na niet. Die gaan al gauw naar 20 euro of minder ruwvoer per paard per maand bijvoorbeeld.

JoyceB: heb jij aparte hypotheek lasten voor jouw stallen en grond, of zit daar ook jouw huis bij in begrepen?

Nico12: toen ik mijn paard nog op pension had (in de randstad) rekende ik inderdaad 500,- pm, exclusief dierenarts. Mijn inkomen haalde die 2500 netto zeker niet.