Stallingsprijzen rijzen de pan uit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babootje

Berichten: 26262
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 13:13

Olympia schreef:
Het is net zoals de huizenprijzen. Die zijn in andere delen van het land ook veel goedkoper dan in de randstad. So be it.


Dat klopt ook en mag ook, maar stro en hooiprijzen zijn niet zo regionaal gebonden :D

Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 13:16

Ik betaal €280 euro stalling per maand. Volpension, onbeperkt ruwvoer, binnenbak, 4 buiten rijbanen, stapmolen, longeercirkels en overdekte grondwerkbak. Mijn paard staat 24/7 buiten in een bewegingsweide maar ik heb wel een stal tot mijn beschikking. Ik heb een briefje gekregen dat de prijzen gaan stijgen i.v.m het verhogen van BTW van 6 naar 9% per 1 januari. Dit komt op 2.50 euro per maand extra dus is zeker te overzien. Vind de stijging bij jou wel erg hoog... en ook €15 euro per maand extra voor een stapmolen, wat als je die niet eens gebruikt? Welke regio zit jij? Ik zit zelf in het zuiden, heb geluk waar ik sta en er zijn hier ook een hele hoop stallen die richting de €400 euro per maand gaan.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 13:22

Om een prijs te beoordelen moet je alle info hebben. Misschien is een boer met pensioen, heeft ie de koeien eruit gedaan en vindt hij het leuk om nog wat paardjes te hebben staan. Als een boer uit de kosten is en alleen nog bezit heeft boven gepensioneerde leeftijd, hoeft hij er niks aan te verdienen. Heeft nog contacten of machines staan om hooi te winnen bijv en rekent gewoon wat hij denkt ongeveer kwijt te zijn.

Dit is slechts een voorbeeld, wat je ook wel tegenkomt. Het kan ook iemand zijn die het fijn vindt om wat stallen aan huis te verhuren zodat ze niet alleen staan, op iemand anders kunnen rekenen bij ziekte of vakantie etc. Dan zijn vaste lasten al betaald, iemand geeft niks op etc.

Bij de meeste stallen betaal je echt veel te weinig. Daarom moeten ze nu ook stijgen als hooi werkelijk duurder is geworden. Wat op zich apart is, omdat veel stallen ook eerste snede goed hebben kunnen inkopen, want die was gewoon goed. ( hier wel iig )

Een stal moet in principe wat over houden om ook onderhoud te kunnen doen of toekomstige investeringen. Je kan niet bij de bank aankloppen voor een binnenbak als je altijd verlies draait.


Babootje schreef:
Olympia schreef:
Het is net zoals de huizenprijzen. Die zijn in andere delen van het land ook veel goedkoper dan in de randstad. So be it.


Dat klopt ook en mag ook, maar stro en hooiprijzen zijn niet zo regionaal gebonden :D


Zeker wel! Ik betaal hier veel meer voor hooi dan mensen in het Noorden en dat is altijd al zo geweest. Wij hebben in het westen en de polder gewoond. Toen in het Noorden en het was een luxe om zo goedkoop te kunnen kopen. Hier weer even geschrokken, maar het went weer.
Een kennis van mij had een partij van 2.50 per baal.

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 13:28

Ik had dit jaar ook geen hooi van eigen land én ik moest 's zomers bijvoeren, omdat er geen gras meer stond. Mede door de stijgende kosten ben ik gestopt met trainingspaarden. Ik ging erop toeleggen en ik wilde juist in het lagere segment blijven zitten qua tarieven.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 13:39

superpony schreef:
Een stal moet in principe wat over houden om ook onderhoud te kunnen doen of toekomstige investeringen. Je kan niet bij de bank aankloppen voor een binnenbak als je altijd verlies draait.


Dat dus. Wanneer je het stalgeld berekent zou je eigenlijk al een buffer moeten incalculeren (ook wanneer je het voor je plezier doet). In een jaar dat er geen omheiningen kapot getrokken worden en een goede hooioogst is, heb je dan een reserve. En in een jaar dat het hooi wat duurder is en je een nieuwe omheining moet plaatsen, kan je dan verder zonder meteen de portemonnee van je klanten te moeten aanspreken.

Je kan het toch nooit 1 op 1 doorrekenen. Want als ik nou kijk naar mijn stal. We hebben zo een goede nazomer/herfst gehad dat de paarden op dit ogenblik nog steeds op de wei staan en nog meer dan voldoende gras hebben. Tot eind november hebben de paarden dus volop in wei gestaan en moest er minimaal bijgevoerd worden. Nu gaat de hooigift waarschijnlijk wel langzaam omhoog gaan en ik gok dat de paarden binnen 2 weken wel op volledig winterrantsoen staan. In een ander jaar is het weer zo slecht en worden de weides sneller slecht dat je ze midden oktober al op volledig winterrantsoen moet zetten. Als je alles dus correct zou willen doen zou je zulke dingen ook moeten doorrekenen, maar dat is van de zotte want dan zou je bijna maandelijks een ander bedrag moeten betalen. Bereken dus gewoon een goede standaardprijs die je ademruimte geeft (en niet zo een 'ik kom net aan uit mijn kosten'-prijs), dan moet je ook niet constant zitten sleutelen aan die prijs bij de minste prijsstijging of grote kost die je als pensionhouder tegenkomt.

har166

Berichten: 2035
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 15:28

_Dreamer schreef:
Ik snap echt niet hoe men als pensioneigenaar kan leven van €150 per paard, met al die service... Uit welke regio komen jullie? Maar ook, welke faciliteiten heb je als ruiter dan?

Hier kan je voor €180 ook wel staan. Paard staat dan goed, maar wel alleen een buitenbak die met de minste bui al niet meer te rijden is, en daar heb ik ook geen paard voor...


Voor mijn 150 euro koopt hij stro en hooi in, zet mijn pony in de paddock en einde van de middag weer binnen ( in het stal seizoen dan, anders staat ze 24/7 in t land )daarnaast voert hij 2x hooi en 3x biks ( waarvan 2 x tegijkertijd met t hooi ). Dus hij doet dat werk voor 5 euro per dag, 5 maanden per jaar. De andere 7 maanden hoeft hij er niets aan te doen. Dus dat compenseert wat.

Paardenfann4
Berichten: 1342
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 15:32

har166 schreef:
_Dreamer schreef:
Ik snap echt niet hoe men als pensioneigenaar kan leven van €150 per paard, met al die service... Uit welke regio komen jullie? Maar ook, welke faciliteiten heb je als ruiter dan?

Hier kan je voor €180 ook wel staan. Paard staat dan goed, maar wel alleen een buitenbak die met de minste bui al niet meer te rijden is, en daar heb ik ook geen paard voor...


Voor mijn 150 euro koopt hij stro en hooi in, zet mijn pony in de paddock en einde van de middag weer binnen ( in het stal seizoen dan, anders staat ze 24/7 in t land )daarnaast voert hij 2x hooi en 3x biks ( waarvan 2 x tegijkertijd met t hooi ). Dus hij doet dat werk voor 5 euro per dag, 5 maanden per jaar. De andere 7 maanden hoeft hij er niets aan te doen. Dus dat compenseert wat.


Van die 5 euro moet hij dan ook hooi en stro en biks inkopen. Ik vind het knap maar voor zo weinig geld kan ik geen paarden houden. Als ze 24 uur op het land staan zonder bijvoeding is het te doen. Maar je land heeft ook onderhoud en een omheining nodig etc. Dus ik vind het een bijzonder laag bedrag. Ik zou daar geen paarden van een ander voor willen stallen.

MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 15:58

Stel dat een stal 300,- per maand kost dan is dat dus een tientje per dag. Zo bekeken vind ik dat eigenlijk niet eens veel... Daarvoor wordt je beestje binnen-en buiten gezet, de stal gemest, krijgt voer, gebruik van faciliteiten en toezicht. (even van uitgaande dat met deze prijzen vaak luxe all-in is).

Ik heb ze nu aan huis staan. Ik denk dat veel mensen niet stilstaan bij wat een werk en onderhoud dat met zich meebrengt. Al die uren kon ik ook wel nuttig besteden aan mijn werk, maar ik zou niet anders willen hoor. Hoewel ik op een aantal pensionstallen met heel veel plezier heb gestaan :)

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Stallingsprijzen reizen de pan uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 16:24

Dat denk ik ook. Paarden thuis kost je snel een uur per dag. Plus alle kosten voor jezelf.

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 16:37

Babootje schreef:
Ik vond +35.00 per stal best veel voor alleen een verhoging stro/hooi voor een stal met 41 boxen. Hier zit nog niet de BTW verhoging in. Daarom vroeg ik mij af wat de ervaring (gemiddeld) was naar de prijsstijgingen

Hier is de prijs ook ongeveer 35 omhoog gegaan vanwege de hooi/stroprijzen, maar er zit ook sinds november een nieuwe eigenaar in.
Ik denk dat de mensen die voor minder dan 200 ergens staan, gewoon heerlijk in hun handjes moeten wrijven. Wie wil dat nu niet?!

FennaK
Berichten: 1081
Geregistreerd: 13-04-11

Re: Stallingsprijzen reizen de pan uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 16:54

Nou idd! Ben echt jaloers op sommige stallingsprijzen!

Danuah

Berichten: 453
Geregistreerd: 16-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 17:21

Hier in de buurt betaal je tussen de €220,- en de €350,-. Bij 99% van de stallen gaan ze ‘s winters maar een half uur tot uur de box uit, dit moet de eigenaar zelf doen.
Verder zit er bij allemaal wel ruwvoer (bij die van 220 onbeperkt en bij die van 300 maar mini plukjes), mesten en zomers buiten zetten bij in.
Verder geen echte luxe dingen, maar wel alles wat je nodig hebt.

Het is hier echt dráma met stallen, of ik heb teveel eisen..

haan

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-03-05
Woonplaats: in het hoge noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 17:29

Het viel mij al op dat vlas bij de welkoop 6.99 per zak kost en vorig jaar plm 75 cent minder.
Hooi en stro kost erg veel geld en dan heb ik het geluk dat ik de paarden aan huis heb, maar zelfs daar merk in het dat de kosten van alles hoger worden.
Ik heb hooi van eigen land en koop vlas groot in

Popstra
Berichten: 13746
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 17:52

jeannaa schreef:
Stel dat een stal 300,- per maand kost dan is dat dus een tientje per dag. Zo bekeken vind ik dat eigenlijk niet eens veel... Daarvoor wordt je beestje binnen-en buiten gezet, de stal gemest, krijgt voer, gebruik van faciliteiten en toezicht. (even van uitgaande dat met deze prijzen vaak luxe all-in is).

Ik heb ze nu aan huis staan. Ik denk dat veel mensen niet stilstaan bij wat een werk en onderhoud dat met zich meebrengt. Al die uren kon ik ook wel nuttig besteden aan mijn werk, maar ik zou niet anders willen hoor. Hoewel ik op een aantal pensionstallen met heel veel plezier heb gestaan :)

Precies dit. Ik heb ze zowel thuis als in training op pension staan. Heb zowel in NL. Duitsland en Belgie 400 en meer betaald per maand. Duisland en Belgie betaal je op die stallen nu 550/mnd Paarden stonden hier luxe, onbeperkt goede kwaliteit hooi, overdag een deel buiten en elke dag een schone stal plus de luxe van goede fasciliteiten.

Thuis red ik het ook niet voor 150 per paard per maand. Daar heb ik GEEN onderhoud van het terrein, stroom, water e.d bij mee gerekend.
Mijn bak moet ook dagelijks gesleept en gesproeid en de stapmolen draait ook. Snap dan ook werkelijk niet hoe sommige pensionhouders het voor zo weinig geld kunnen rond breien. Vooral het waarom snap ik niet. Je werkt je uit de naad, en neen, geen 9 tot 5

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 17:58

Ik ben zo iemand die in haar handjes mag wrijven met de prijs die ik betaal :) Voor mijn ene paard betaal ik 185 euro inclusief alles, volpension. Dat betekent dat letterlijk alles voor mij gedaan wordt, van dekens wisselen tot binnen- en buitenzetten, voeren, mesten etc. Bij deze prijs is vrijwel onbeperkt hooi inbegrepen, 2x daags brok, ruime stallen (3.5 x 5m ongeveer) met binnen- en buitenluik, paarden staan op vlas. We hebben een 20x40m buitenbak met de beste bodem die ik ooit heb gezien, een longeercirkel en poetsplaats met warm water. Zelfs de zadelkamer is verwarmd. Ik durf ook niet te zeggen of de prijs ooit omhoog gaat, het is geen pensionstal waar ik sta maar gewoon privé bij mensen aan huis :j

Stallingsprijzen die richting de 400 euro per maand gaan vind ik best bizar.. Maar als je gaat omrekenen valt het weer mee. Moeilijk eigenlijk.

har166

Berichten: 2035
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 20:11

Voor mijn 150 euro koopt hij stro en hooi in, zet mijn pony in de paddock en einde van de middag weer binnen ( in het stal seizoen dan, anders staat ze 24/7 in t land )daarnaast voert hij 2x hooi en 3x biks ( waarvan 2 x tegijkertijd met t hooi ). Dus hij doet dat werk voor 5 euro per dag, 5 maanden per jaar. De andere 7 maanden hoeft hij er niets aan te doen. Dus dat compenseert wat.[/quote]

Van die 5 euro moet hij dan ook hooi en stro en biks inkopen. Ik vind het knap maar voor zo weinig geld kan ik geen paarden houden. Als ze 24 uur op het land staan zonder bijvoeding is het te doen. Maar je land heeft ook onderhoud en een omheining nodig etc. Dus ik vind het een bijzonder laag bedrag. Ik zou daar geen paarden van een ander voor willen stallen.[/quote]

Geen biks, dat moet je zelf kopen. Maar die omheining is er 5 jaar geleden gezet en is niet meer veranderd. Er staan nu 10 pensionpaarden waar hij dus 5maanden per jaar werk aan heeft. Die 7 maanden keer 1500 euro per maand compenseert best aardig vind ik.

cdetje

Berichten: 193
Geregistreerd: 30-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 21:11

Ik ben het Popstra eens, thuis ben je ook al snel 130/150 euro per maand kwijt per paard. Een echt goed pak droog voordroog van 450 kg kost al snel 60 euro. Daarbij komt nog brok, en stro/vlas.

Dan hou je niet veel meer over om je rijbak, weide en paddocks te onderhouden, laat staan dat je het werk zou moeten rekenen dat je er in steekt. Ik denk dat de meeste pensionhouders echt geen geld over houden als ze alles goed zouden uitrekenen. Voeren, buiten zetten en mesten gaat toch veel tijd inzitten. Ook al doe je mesten machinaal er alles nog wel wat handwerk bij.
Ook denk ik dat met onbeperkt voordroog of hooi voeren, wat ik zelf overigens ook doe, meer verloren gaat. Heb het idee dat paarden echt slordiger gaan eten.

Kortom als je een plekje kan vinden voor 300 euro met faciliteiten denk ik dat je goed af bent.

marionblo
Berichten: 884
Geregistreerd: 21-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 21:21

har166 schreef:
Maar die omheining is er 5 jaar geleden gezet en is niet meer veranderd. Er staan nu 10 pensionpaarden waar hij dus 5maanden per jaar werk aan heeft. Die 7 maanden keer 1500 euro per maand compenseert best aardig vind ik.


Dat vind jij, maar ken jij de cijfers, doe jij zijn boekhouding? Ik denk het niet, en dat is logisch, maar zonder dat je de cijfers weet, roep en vind je dus maar wat.
Een weiland kost niet niets. Bemesten, slepen, maaien, omheining inspecteren/repareren, paarden in de gaten houden. De zorg voor de paarden zal 's winters misschien meer tijd en energie kosten, maar ook zomers heeft hij er zorg aan.
En ik weet niet hoe het bij jullie geregeld is op zon- en feestdagen, maar als je stalhouder dan ook voert, is hij dus zo'n beetje 365 dagen per jaar met jullie paarden bezig. En daar heeft hij voor gekozen, maar daar mag dan ook wel wat tegenover staan.

ikkeniet

Berichten: 1260
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: gehucht in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 21:22

Ik ben in 2011 of 2012 op mijn huidige stal gekomen.
Is bij een boer aan de overkant van ons huis. Heb daar land en stallen en een kleine 8x8 paddock.
Daar had ik in stalling staan een paard en een shetlander.
De afspraak in het begin was dat ik voer zou klaarzetten en zelf zou mesten.
De boer zou binnen en buiten zetten.
Inclusief hooi / voordroog en stro koste me dat € 175 per maand.
Ondertussen is het nu een paard en een mini geworden.
Ik zet ze zelf binnen en buiten, mest en voer ze.
Ik regel zelf grotendeels het afzetten van het land, heb de schrikdraden en palen er zelf neergezet.
Alleen op de afscheiding tussen grasland en tulpenland heeft de boer de palen erin gezet met zijn trekker.
Als ik een keer ( max 2 keer per jaar) een lang weekend weg ga, doet de boer mijn paarden binnen en buiten zetten, maar de slowfeeders dan staan al altijd zo vol, dat het meer dan genoeg is tijdens mijn afwezigheid. Afgelopen jaar heeft hij er nog minder aan hoeven doen, omdat de paarden heel vroeg in het seizoen tot eind oktober 24/7 buiten gestaan. Ik verzorg hun honden en katten tijdens hun vakanties.
Dus een win-win voor beide.
Sinds een paar weken dan nu een mini, en die eet een stuk minder dan de shetlander.
Hooi heeft hij ook nodig voor zijn eigen vee, en stro ook, dus de paarden gaan mee met de grote hoop.
Onderhoud land gaat dus ook mee met de rest van het land.
Stalprijs is al die jaren niet omhoog gegaan, en mocht het nu wel gebeuren, dan vind ik dat ook best,
maar ik verwacht het niet.

marionblo
Berichten: 884
Geregistreerd: 21-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 21:23

jeannaa schreef:
Stel dat een stal 300,- per maand kost dan is dat dus een tientje per dag. Zo bekeken vind ik dat eigenlijk niet eens veel... Daarvoor wordt je beestje binnen-en buiten gezet, de stal gemest, krijgt voer, gebruik van faciliteiten en toezicht. (even van uitgaande dat met deze prijzen vaak luxe all-in is).


Breng je hond eens naar een pension....

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 21:35

marionblo schreef:
jeannaa schreef:
Stel dat een stal 300,- per maand kost dan is dat dus een tientje per dag. Zo bekeken vind ik dat eigenlijk niet eens veel... Daarvoor wordt je beestje binnen-en buiten gezet, de stal gemest, krijgt voer, gebruik van faciliteiten en toezicht. (even van uitgaande dat met deze prijzen vaak luxe all-in is).


Breng je hond eens naar een pension....


Precies. Dat kost ook een tientje per dag minimaal.

Fitzroy

Berichten: 25107
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 21:39

Aan huis had ik er 2 voor de prijs van 1 in pension. Maar dan had ik wel al het werk en de zorgen. Nu heb ik geen werk, geen zorgen, een super buitenbodem en een fijne binnenbak.
Tja, daar betaal je voor, ook op de Veluwe.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 21:47

Ineke2 schreef:
Daphara schreef:
Ik ben, tegen verlaging van mijn pensiongeld, over gegaan op eigen hooi.
Kan gratis via mijn vriend een betere kwaliteit (zeg maar gerust top kwaliteit) hooi krijgen dan ze op stal hebben en mijn Shire hengst bleek niet goed tegen het slechtere hooi te kunnen. Dus pensiongeld is met ingang van december met €35 p/m verlaagd. :D

Dan heb je vette mazzel...
Van de meeste pension eigenaren mág je wel eigen hooi voeren, maar komt dat gewoon voor eigen rekening en gaat er niks van het stalgeld af.
Om nog maar te zwijgen dat iemand anders dan niet stiekem jou hooi geeft ( of de pension eigenaar die dat zijn eigen paarden voert)


Ik denk dat het ook met vertrouwen te maken heeft, niemand voert nog mijn hooi aan andere paarden na de eerste dag dat ik eigen hooi had. Toen was het nog niet algemeen bekend dat het mijn hooi was, maar gedurende die dag werd er (nadat een onoplettend iemand mijn hooi had gepakt) een A4-tje boven gehangen en “probleem” was opgelost.
Ik heb een 600 kg baal droog hooi van het land van mijn vriend. Het kostte hem €22 per baal om het gehooid te krijgen, het is de 2e snede. Prachtig spul en mijn Shire hengst doet het er super op! Van het wisselende hooi op stal bleef hij aan de wat dunnere ontlasting, nu zijn ontlasting weer mooi stevig is, versmeerd zijn stal ook minder, wat weer bodembedekking en werk scheelt. Voor iedereen de ideale oplossing!

We hebben het gewoon samen overlegd wat te doen met de prijs. Ik heb mega geluk met mijn twee Shires op vol pension voor een redelijk bedrag. Ik weet dat mijn jaarling ergens anders goedkoper zou kunnen staan, maar dit plekje is ideaal en zo heb ik mijn twee lieverds toch op dezelfde stal.

Tango1979

Berichten: 2527
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 22:12

Babootje schreef:
Ik vond +35.00 per stal best veel voor alleen een verhoging stro/hooi voor een stal met 41 boxen. Hier zit nog niet de BTW verhoging in. Daarom vroeg ik mij af wat de ervaring (gemiddeld) was naar de prijsstijgingen


Ik vind +35 ook erg veel hoor. Stro geen ervaring mee maar de stalbaas heeft in maart/april een jaarvoorraad hooi/voordroog voor dezelfde prijs als in 2017 in kunnen kopen. Mijn vlas is een paar centen duurder, scheelt misschien €5,- per maand.

Ik vermoed dat het "slechte seizoen" ook wel een beetje als excuus gebruikt wordt.

Ik betaal trouwens €135,- voor box en faciliteiten €60,- voor hooi (onbeperkt voor paard van 1.77) en bepaal en bestel gezamelijk met stalgenoten op eigen kosten krachtvoer en vlas.

MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 22:29

Suzanne F. schreef:
marionblo schreef:


Breng je hond eens naar een pension....


Precies. Dat kost ook een tientje per dag minimaal.


Er staat dat ik het niet veel vind he? :) Natuurlijk snap ik dat het voor het gros van de mensen best een hoop geld is om te missen.