outdoordeken/regendeken ook in stal op?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anxhenriette
Berichten: 48
Geregistreerd: 16-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-18 20:49

senna21 schreef:
Ik mis in dit verhaal het overleg met de eigenaar. Als je dekens gaat gebruiken, dan moet dit consequent worden gedaan. Wat als deze verzorgster stopt??


TS geeft aan dat ze een deken wil gebruiken om de pony droog en schoon te houden.
Ik zou als eigenaar daar niet zomaar mee akkoord gaan.


Jep snap ik, de eigenaar is een oude man en bemoeit er zich niet mee. Alles is best, alleen scheren mag niet want dat vind hij lelijk. Ik wil door dekens haar vacht niet al te dik maken, zodat we nog verder kunnen trainen

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 20:55

Alleen ga je met een deken de vacht niet kort houden. De lengte van de vacht wordt niet bepaald door temperatuur maar door de hoeveelheid licht. Als je nu de vacht nog kort wil proberen te houden -op wat voor manier dan ook- ben je in december veel te laat.

senna21

Berichten: 11857
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 20:59

Neem jij als verzorger dan de hele verantwoordelijk over mbt dekenbeleid? Dagelijkse controle, aanschaf juiste dekens en niet zomaar stoppen halverwege de winter...
Als je dit niet kunt waarmaken, doe dan geen deken op. Training is geen must voor een dier, consequente (!) verzorging wel.
En je kunt ook prima rijden met een paard met wintervacht, alleen moet je wat rustiger aan doen en goed uitstappen.

Anxhenriette
Berichten: 48
Geregistreerd: 16-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-18 22:33

Koper schreef:
Alleen ga je met een deken de vacht niet kort houden. De lengte van de vacht wordt niet bepaald door temperatuur maar door de hoeveelheid licht. Als je nu de vacht nog kort wil proberen te houden -op wat voor manier dan ook- ben je in december veel te laat.


Ja dat dacht ik ook al, maar er werd altijd al gezegd dat het geschoren moest worden en liet het pas later weten dat het toch niet kon. Deze dagen staat ze vooral op stal, en haar vacht is nog niet zo dik, dus daarom dacht ik, miss kan ik het nig voorkomen dat ze een teddybeer wordt ;)

Anxhenriette
Berichten: 48
Geregistreerd: 16-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-18 22:34

senna21 schreef:
Neem jij als verzorger dan de hele verantwoordelijk over mbt dekenbeleid? Dagelijkse controle, aanschaf juiste dekens en niet zomaar stoppen halverwege de winter...
Als je dit niet kunt waarmaken, doe dan geen deken op. Training is geen must voor een dier, consequente (!) verzorging wel.
En je kunt ook prima rijden met een paard met wintervacht, alleen moet je wat rustiger aan doen en goed uitstappen.


Ja, alleen doe ik dit niet alleen, met nog volwassene en een paar andere verzorgers.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 22:59

Anxhenriette schreef:
senna21 schreef:
Neem jij als verzorger dan de hele verantwoordelijk over mbt dekenbeleid? Dagelijkse controle, aanschaf juiste dekens en niet zomaar stoppen halverwege de winter...
Als je dit niet kunt waarmaken, doe dan geen deken op. Training is geen must voor een dier, consequente (!) verzorging wel.
En je kunt ook prima rijden met een paard met wintervacht, alleen moet je wat rustiger aan doen en goed uitstappen.


Ja, alleen doe ik dit niet alleen, met nog volwassene en een paar andere verzorgers.



Je spreekt jezelf wel tegen! Diegene die haar buiten zet wilde toch niet rommelen met dekens? (Volgens je openingspost) Iets met te veel werk en nu zijn er ineens andere volwassenen en verzorgers?


Anxhenriette schreef:
Koper schreef:
Alleen ga je met een deken de vacht niet kort houden. De lengte van de vacht wordt niet bepaald door temperatuur maar door de hoeveelheid licht. Als je nu de vacht nog kort wil proberen te houden -op wat voor manier dan ook- ben je in december veel te laat.


Ja dat dacht ik ook al, maar er werd altijd al gezegd dat het geschoren moest worden en liet het pas later weten dat het toch niet kon. Deze dagen staat ze vooral op stal, en haar vacht is nog niet zo dik, dus daarom dacht ik, miss kan ik het nig voorkomen dat ze een teddybeer wordt ;)



Eerst wil je een deken om te voorkomen dat ze vies en nat wordt buiten, nu blijkt ze hele dagen op stal te staan?
Je wilde in je openingspost een 0 grams, omdat ze een aardig dikke vacht heeft en nu is ineens de vacht toch niet zo dik?


Anxhenriette schreef:
senna21 schreef:
Ik mis in dit verhaal het overleg met de eigenaar. Als je dekens gaat gebruiken, dan moet dit consequent worden gedaan. Wat als deze verzorgster stopt??


TS geeft aan dat ze een deken wil gebruiken om de pony droog en schoon te houden.
Ik zou als eigenaar daar niet zomaar mee akkoord gaan.


Jep snap ik, de eigenaar is een oude man en bemoeit er zich niet mee. Alles is best, alleen scheren mag niet want dat vind hij lelijk. Ik wil door dekens haar vacht niet al te dik maken, zodat we nog verder kunnen trainen


Maar ze heeft toch nog geen dikke vacht en ze staat (bij slecht weer?) veel binnen?
Waarom zou je niet verder kunnen trainen met een wat dikkere vacht?

Je blijft jezelf wel tegen spreken, vind het nogal lastig te volgen vanaf de openingspost wijzigt je verhaal meerdere keren.


Openingspost:
Anxhenriette schreef:
Hoii, mijn verzorgpony wordt helaas niet geschoren. om ervoor te zorgen dat ze niet vies en nat wordt wil ik graag een outdoordeken op doen als ze naar de paddock gaat of een regendeken. wel 0 gram, omdat ze een aardig dikke vacht heeft.
maar kan ze een regendeken of outdoordeken ook op stal om??
want degene die haar telkens buiten zet, wil niet met dekens gaan rommelen enz, kost waarschijnlijk te veel werk. en wat zou je dan aanraden? een regendeken of outdoordeken? zijn ook alle outdoor dekens waterdicht?

groetjesss

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: outdoordeken/regendeken ook in stal op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 23:22

Tsja, ik vond ook dat mijn paard zonder deken kon. Mijn paard vond van niet.

Op het moment dat zij nauwelijks wintervacht aanmaakt en vervolgens met koppie laag en oren plat de hele dag in de wind staat te bibberen, dan kan ik nog zo hard volhouden dat ze het kan, maar dan kan ik beter gewoon goed voor haar zorgen en haar een deken op doen.

Ze was niet te genieten; normaal het liefste paard van stal maar nu beet ze zelfs, stond de hele dag met haar oren plat, en in de kudde was ze niet meer sociaal. Ze was echt niet gelukkig.

Heb haar een deken op gedaan. De dag erna had ik mijn lieve blije gezellige paard weer terug wat weer vriendjes maakte in de kudde, blij naar het hek kwam lopen en weer lekker knuffelde als vanouds.


Die hele discussie van paarden horen geen deken op te hebben, da's leuk en aardig maar zo werkt het gewoon niet altijd. Je moet gewoon naar het paard kijken en wat die nodig heeft. Heeft die het met deken te warm dan laat je hem af, heeft hij hem niet nodig omdat het zonder deken ook goed gaat, ook helemaal prima. Maar geeft je paard aan zich lekkerder te voelen mét... prima toch?

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 23:42

Aleeneh schreef:
Tsja, ik vond ook dat mijn paard zonder deken kon. Mijn paard vond van niet.

Op het moment dat zij nauwelijks wintervacht aanmaakt en vervolgens met koppie laag en oren plat de hele dag in de wind staat te bibberen, dan kan ik nog zo hard volhouden dat ze het kan, maar dan kan ik beter gewoon goed voor haar zorgen en haar een deken op doen.

Ze was niet te genieten; normaal het liefste paard van stal maar nu beet ze zelfs, stond de hele dag met haar oren plat, en in de kudde was ze niet meer sociaal. Ze was echt niet gelukkig.

Heb haar een deken op gedaan. De dag erna had ik mijn lieve blije gezellige paard weer terug wat weer vriendjes maakte in de kudde, blij naar het hek kwam lopen en weer lekker knuffelde als vanouds.


Die hele discussie van paarden horen geen deken op te hebben, da's leuk en aardig maar zo werkt het gewoon niet altijd. Je moet gewoon naar het paard kijken en wat die nodig heeft. Heeft die het met deken te warm dan laat je hem af, heeft hij hem niet nodig omdat het zonder deken ook goed gaat, ook helemaal prima. Maar geeft je paard aan zich lekkerder te voelen mét... prima toch?


Volgens mij heeft niemand beweerd dat een paard, dat zonder deken niet gelukkig is, maar zonder moet blijven staan. Er is gewoon een verschil tussen een paard dat een deken nodig heeft en een verzorger die het makkelijker vind als een paard een deken op heeft. Uit niets is gebleken dat het bij dit paardje nodig is en TS spreekt zichzelf nogal tegen.

Ook geeft ze zelf aan dat dit paardje met een dunne winterdeken of fleece deken al flink staat te zweten, waarom zou je er dan voor kiezen om een deken op te doen?

Mijn ene paard staat ook met deken en de ander zonder, ik ben helemaal niet tegen dekens, maar als je het doet, doe het dan met een nuttige reden anders dan gemakzucht. Als jouw paard nu gelukkiger is met deken, nou mooi toch? Mijn hengst is ook gelukkiger met een deken, mijn merrie gelukkiger zonder.

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 23:50

Flash111 schreef:
Een ongeschoren paard / pony heeft echt geen regendeken nodig om buiten te gaan. De dieren hebben daar totaal geen moeite noch gezondheidsproblemen mee wanneer ze regelmatig buiten komen en een goede aan het seizoen aangepaste (winter-) vacht hebben. De natuur regelt dit alles voor ons.


Daphara, hier lees ik bijvoorbeeld iemand die dit wel leek te beweren in mijn ogen, vandaar mijn reactie.

Tuurlijk is daar een verschil tussen, dat ben ik helemaal met je eens.