Hooi aanschaf

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
TanteFlavie

Berichten: 781
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 11:47

Popstra schreef:
vergeet niet dat de prijzen van goede kwaliteit hooi dit jaar flink gestegen zijn door de schaarste.


Dat klopt, ikzelf zag er tegenop om een maand geleden (het was toen laf/warm/vochtig weer) een groot pak te openen. Ik vroeg een vriend of hij nog kleine pakjes had, hij wilde me die verkopen aan 2 euro per pak (de prijs die hij vorig jaar betaalde), ik heb hem attent gemaakt om toch maar op te passen met die prijs. Hij deed navraag en moet nu 5 euro per pak betalen bij dezelfde leverancier.

Ik ben dan toch maar gestart met mijn grote balen, mooi hooi, komt van het land naast mijn weide, onbespoten, onbemest. Ben er erg blij mee. Vrienden kochten hun hooi later dan mij en ik vernam gisteren dat ze 65 euro per pak moesten betalen... dat is 30 euro meer dan ik betaalde voor hetzelfde pak.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 12:09

Als je met dat aantal kleine baaltjes gaat voeren , denk dan aan de kleintjes met touwtjes gebonden rond de 20/22 kg of de midi balen rond de 100/120 kg, ben je een kapitaal kwijt.
Dan ging ik toch voor de grote balen in folie of zonder folie, is veel voordeliger en als je buiten een goede overkapping maakt waar je ze onder kwijt kunt staan ze droog en kan de leverancier ze ook direct op de plek zetten en kan jij er ook nog eens bij met de kruiwagen of minitractor.
Hoeveel een paard eet onbeperkt? Denk dat dat per paard verschillend gaat zijn, mijn kwpn-er van 1.84 eet minder hooi dan onze fries van 1.66. Zij krijgen ook onbeperkt hooi op de paddock in de winter periode. Per week gaan er hier 3 kleine baaltjes door van circa 24 kg, met een midibaal hooi doe ik ongeveer een 9 dagen. Op jaarbasis koop ik in van de eerste snee van bemest land: 150 kleine baaltjes en 25 midibalen, in een midibaal zit bij onze leverancier een 5 kleine baaltjes.

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Hooi aanschaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 12:25

Maar ts, wat is de bedoeling. Opstallen kopen( of gekocht) hoeveel hectare is dat? Want per paard een halve hectare voor weidegang is wel prettig en scheelt veel ruwvoer .

Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-18 13:43

bigone schreef:
Maar ts, wat is de bedoeling. Opstallen kopen( of gekocht) hoeveel hectare is dat? Want per paard een halve hectare voor weidegang is wel prettig en scheelt veel ruwvoer .


Nog niks gekocht, eerst alles uitstippelen.
Ik heb in een eerdere reactie verteld dat het vooral om. Paddocks zal gaan en waar het weer het toelaat mogen ze extra de weide op, maar voor het idee ga ik daar in mijn berekeningen even niet vanuit.

Kan iemand mij het verschik vertellen tussen voordroog, hooi en graszaadhooi?

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Hooi aanschaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 13:52

Voordroog zit in plastic en hooi niet en er is verschil in gewicht wat je moet voeren, voordroog is zwaarder door het hogere vochtgehalte. Maar misschien ben ik wat te kritisch , hoe zie je het voor je wanneer je op deze vragen hier antwoorden zoekt, een stal met vijftien paarden waarvan er ook van andere eigenaren paarden lopen, dan moet je als stalhouder toch wel voldoende weten en ervaring hebben met allerlei soorten paarden.

Hommage

Berichten: 2767
Geregistreerd: 07-09-07

Re: Hooi aanschaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 13:54

Ik voer met een paard en een drachtige e pony (24/7 buiten nauwelijks gras) een grote baal voordroog van zo'n 450 kg in 10-12 dagen op. Ben ongeveer €110-120 per maand kwijt aan enkel hooi.

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 14:00

Voordroog is over het algemeen 1 of 2 dagen korter gedroogd en is daarna in plastic gegaan. Het fermenteerd en verzuurd daardoor iets. Voor de meeste paarden is het geen probleem, een enkeling verdraagt het echter niet op de darmen. Er wordt van voordroog gezegd dat het rijker is, maar dat hoeft absoluut niet zo te zijn. Wat wel zo is, is dat een vroege eerste snede niet gehooid kan worden (dat wordt niet droog genoeg in die periode) en dus als voordroog verpakt wordt. Deze snede is heel rijk. Maar als van hetzelfde land een deel in plastic en een deel in touwtjes gaat, is er geen echt verschil tussen op droge stof basis en wat er aan verschil tussen zit (denk dan aan 0.01ewpa per kg, dus echt minimaal), is het hooi rijker, doordat dat verzuren gebeurt door suiker te verbranden. Overigens doet hooi vaak ook iets vergelijkbaars, want dat broeit wat na. Dat nabroeien is ook suikers verbranden door de bacteriën.

Ik schrijf op droge stof basis (ds-basis) en dat is omdat voordroog meer vocht bevat, zelfs als het tegelijkertijd geoogst wordt en in plastic/touwtjes. Hooi dampt namelijk nog een tijdje na, terwijl bij voordroog al het vocht wordt opgesloten.

Normaal gesproken wordt voordroog dus iets sneller ingepakt en daardoor heeft het minder tijd om te drogen. Het ds-gehalte van goede voordroog is minimaal 65%, natter dan dat wordt het echt kuil en daar is dat verzuringsproces veel langer doorgegaan, waardoor het niet langer geschikt is om aan paarden te voeren. Ze krijgen daar darmproblemen van.
Hooi bevat normaal gesproken zo'n 83% ds-gehalte, dus nog zo'n 17% vocht. Hierdoor kan het zonder plastic opgeslagen worden. Een enkele keer zie je hooi in plastic, dit is dan nog iets langer gedroogd dan normaal hooi en daarna alsnog in plastic gegaan. Dit heeft dan ook een ds-gehalte van minimaal 83% en is meestal vrij prijzig.

Graszaadhooi is het product dat overblijft als het graszaad geoogst is. Eigenlijk is het ook graszaadstro. Vergeleken met haver is hooi gelijk aan snijhaver, dat gemaaid is voordat de haverkorrel gemaakt is, en dan is graszaad gelijk aan haver en graszaadhooi gelijk aan haverstro. Ik ben er geen fan van om het te voeren. De voedingsstoffen zijn grotendeels in het zaad gaan zitten, inclusief de mineralen. De Ca:P-verhouding is dan ook scheef (te weinig fosfor), want fosfor gaat altijd in het zaad zitten. Ook gaan er vaak behoorlijke hoeveelheden chemische middelen overheen, om enkel het juiste zaad te oogsten en alles gelijktijdig af te laten rijpen. Veel paarden verdragen het ook slecht. Doffe vachten en/of slechte mest.

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 14:05

Nadiine__x schreef:
bigone schreef:
Maar ts, wat is de bedoeling. Opstallen kopen( of gekocht) hoeveel hectare is dat? Want per paard een halve hectare voor weidegang is wel prettig en scheelt veel ruwvoer .


Nog niks gekocht, eerst alles uitstippelen.
Ik heb in een eerdere reactie verteld dat het vooral om. Paddocks zal gaan en waar het weer het toelaat mogen ze extra de weide op, maar voor het idee ga ik daar in mijn berekeningen even niet vanuit.

Kan iemand mij het verschik vertellen tussen voordroog, hooi en graszaadhooi?

Ik zou in die berekening uitgaan van 20 kilo hooi / dag / paard. Je zal vast verschillende types van paarden en pony's hebben, en zo zit je zéker safe in je berekening.

Als je werkt met paddocks + schuilstallen, zou ik opteren voor een ondergrond in zand en een verharding waar je hooiruiven kan op plaatsen. Zo kan je 5-6 paarden per groepje plaatsen met 1 vaste hooiruif en 1 ruime schuilstal, of je kan opteren om een heel groot stuk te voorzien met verschillende voederplekken (bij voorkeur met weideruiven waar ze rond kunnen op een verharding) en een hele ruime schuilstal of verschillende schuilplekken. Een deel in zand (droge ligplek), de ruiven op een verharding, en de rest kan gewoon winterweide blijven.
Investeer dan in een kleine tractor met balengreep, dan kan je grote balen hooi nemen, en die gewoon zo in de ruiven schuiven, zal je een hele hoop werk en geld schelen! (en je kan het tractortje met een aanhangertje ook weer gebruiken om gemakkelijk uit te mesten,... )

Ik heb de ervaring dat je met 0.5 hectare weide / paard, ongeveer 4-5 maand ze op énkel gras kan houden. Dus afhankelijk hoeveel weide je kan kopen/huren kan je dat meenemen in de berekening.

Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-18 17:05

Mizora schreef:
Voordroog is over het algemeen 1 of 2 dagen korter gedroogd en is daarna in plastic gegaan. Het fermenteerd en verzuurd daardoor iets. Voor de meeste paarden is het geen probleem, een enkeling verdraagt het echter niet op de darmen. Er wordt van voordroog gezegd dat het rijker is, maar dat hoeft absoluut niet zo te zijn. Wat wel zo is, is dat een vroege eerste snede niet gehooid kan worden (dat wordt niet droog genoeg in die periode) en dus als voordroog verpakt wordt. Deze snede is heel rijk. Maar als van hetzelfde land een deel in plastic en een deel in touwtjes gaat, is er geen echt verschil tussen op droge stof basis en wat er aan verschil tussen zit (denk dan aan 0.01ewpa per kg, dus echt minimaal), is het hooi rijker, doordat dat verzuren gebeurt door suiker te verbranden. Overigens doet hooi vaak ook iets vergelijkbaars, want dat broeit wat na. Dat nabroeien is ook suikers verbranden door de bacteriën.

Ik schrijf op droge stof basis (ds-basis) en dat is omdat voordroog meer vocht bevat, zelfs als het tegelijkertijd geoogst wordt en in plastic/touwtjes. Hooi dampt namelijk nog een tijdje na, terwijl bij voordroog al het vocht wordt opgesloten.

Normaal gesproken wordt voordroog dus iets sneller ingepakt en daardoor heeft het minder tijd om te drogen. Het ds-gehalte van goede voordroog is minimaal 65%, natter dan dat wordt het echt kuil en daar is dat verzuringsproces veel langer doorgegaan, waardoor het niet langer geschikt is om aan paarden te voeren. Ze krijgen daar darmproblemen van.
Hooi bevat normaal gesproken zo'n 83% ds-gehalte, dus nog zo'n 17% vocht. Hierdoor kan het zonder plastic opgeslagen worden. Een enkele keer zie je hooi in plastic, dit is dan nog iets langer gedroogd dan normaal hooi en daarna alsnog in plastic gegaan. Dit heeft dan ook een ds-gehalte van minimaal 83% en is meestal vrij prijzig.

Graszaadhooi is het product dat overblijft als het graszaad geoogst is. Eigenlijk is het ook graszaadstro. Vergeleken met haver is hooi gelijk aan snijhaver, dat gemaaid is voordat de haverkorrel gemaakt is, en dan is graszaad gelijk aan haver en graszaadhooi gelijk aan haverstro. Ik ben er geen fan van om het te voeren. De voedingsstoffen zijn grotendeels in het zaad gaan zitten, inclusief de mineralen. De Ca:P-verhouding is dan ook scheef (te weinig fosfor), want fosfor gaat altijd in het zaad zitten. Ook gaan er vaak behoorlijke hoeveelheden chemische middelen overheen, om enkel het juiste zaad te oogsten en alles gelijktijdig af te laten rijpen. Veel paarden verdragen het ook slecht. Doffe vachten en/of slechte mest.


Bedankt voor je uitgebreide uitleg! :)
Dan zat mijn kennis met hooi en voordroog dus goed ;)

En mijn twijfels over graszaadhooi zijn ook meteen bevestigd..

capopjekop

Berichten: 30656
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Hooi aanschaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 17:15

Als je het bij een goede fouragehandel haalt kun je ervan uit gaan dat het geschikt is om te voeren. Ik herken de slechte/doffe vacht/poep dan ook totaal niet. Die van mij zijn zelfs nog nooit zo gezond geweest als toen ik overgestapt ben op een mix graszaadhooi en weidehooi. Daarvoor waren ze lastig op een gezond gewicht te houden

pillow
Berichten: 7805
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 20:26

Nadiine__x schreef:
bigone schreef:
Maar ts, wat is de bedoeling. Opstallen kopen( of gekocht) hoeveel hectare is dat? Want per paard een halve hectare voor weidegang is wel prettig en scheelt veel ruwvoer .


Nog niks gekocht, eerst alles uitstippelen.
Ik heb in een eerdere reactie verteld dat het vooral om. Paddocks zal gaan en waar het weer het toelaat mogen ze extra de weide op, maar voor het idee ga ik daar in mijn berekeningen even niet vanuit.

Kan iemand mij het verschik vertellen tussen voordroog, hooi en graszaadhooi?

Als ik het goed begrijp moet jij met alles nog beginnen. Maar als jij zo weinig weet, vraag ik mij af hoe jij dat wilt gaan doen, 15 paarden houden en verzorgen.

Ibbel

Berichten: 49131
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 20:55

Sure_lee schreef:
Heb ze tot nu toe niet kunnen vinden die onbemest en onbespoten droog onverpakt hooi verkopen.


Het is een misverstand dat onbemest hooi het beste voor paarden is. Onbemest gras is vaak stressgras, en hooi van onbemest land is vaak ontzettend suikerrijk. Ik heb er liever wat bruikbare voeding/eiwit in zitten.
Onbespoten is ook niet handig, dat zit nogal eens vol met zuring en ander onkruid.

Ik vind het juist ontzettend lastig om voordroog en hooi van bemest/bespoten land te vinden. Dat wordt nl vooral voor koeien geoogst in de vorm van kuil (wat idd niet eetbaar is voor paarden).
Probeer fouragehandelaren en boeren maar eens uit te leggen dat je géén onbemest hooi wilt hebben en ook geen zin hebt in 300 zuringstengels uit iedere plak te plukken...

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Hooi aanschaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 08:08

Waar je ook rekening mee moet houden is dat sommige paarden die niet gewend zijn onbeperkt te kunnen eten in het begin veel meer zullen eten, ze moeten omschakelen, dus in het begin gaat er daardoor meer door dan na verloop van tijd.
Toen onze fries bij ons kwam kende hij dat niet, hij bleef eten, na een paar maanden wist hij er is altijd en ik heb voor nu even genoeg, nu staat hij gerust ook een poosje even te kijken of andere dingen te doen dan alleen maar te eten zo als in het begin.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Hooi aanschaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 09:17

Idd Ibbel,net wat ik ook wou zeggen.
Onbesproeid wil gewoon zeggen vol onkruid.En in veel plaatsen ook jkk en andere dingen wat je echt niet in je hooi wil.Wat is het nut daarvan?

En onbemest,tja is idd ook zoiets.
Je hebt natuurlijk ook bemesten en bemesten.je heb -tig soorten bemesten en idem soorten hooi.

In belgie worden boeren gecontroleerd omdat er in het verleden extreem bemest werd zodat het schadelijk werd voor bv het grondwater ed.
Als wij hier kwamen wonen en we werden gecontroleerd,waren de grondwaarden extreem hoog(dus nog gevolg van het mestbeleid van de vorige eigenaar)
Na 2 jaar zaten we een stuk onder het gemiddelde,ook al bemesten we elk jaar.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 21:26

Ibbel schreef:
Het is een misverstand dat onbemest hooi het beste voor paarden is. Onbemest gras is vaak stressgras, en hooi van onbemest land is vaak ontzettend suikerrijk. Ik heb er liever wat bruikbare voeding/eiwit in zitten.

Ligt er maar aan hoe vaak ze het maaien. Als er maar 1 keer gehooid wordt, en de grassen de tijd krijgen om volwassen te worden, heb je heel mooi hooi. Maar als er meerdere snedes af moeten krijg je inderdaad dat suikerrijke spul.

Dionnevdkaal

Berichten: 193
Geregistreerd: 14-08-05
Woonplaats: Ruurlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 11:34

Ik vind het juist ontzettend lastig om voordroog en hooi van bemest/bespoten land te vinden. Dat wordt nl vooral voor koeien geoogst in de vorm van kuil (wat idd niet eetbaar is voor paarden).[/quote]

Leg mij eens uit wat het verschil is tussen kuil en voordroog. En waarom paarden geen kuil kunnen eten. Voordroog in balen verpakt is het zelfde principe dan kuil ze zitten allebei in plastic dus ze maken allebei het zelfde proces door alleen met de balen heb een heleboel mini kuiltjes. En daarbij mijn paarde eten al ruim 10 jaar kuil en hebben nergens last van.

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 11:40

Citaat:
Leg mij eens uit wat het verschil is tussen kuil en voordroog. En waarom paarden geen kuil kunnen eten. Voordroog in balen verpakt is het zelfde principe dan kuil ze zitten allebei in plastic dus ze maken allebei het zelfde proces door alleen met de balen heb een heleboel mini kuiltjes. En daarbij mijn paarde eten al ruim 10 jaar kuil en hebben nergens last van.


Nee, voordroog is veel langer gedroogd dan kuil (vaak 4 dagen in plaats van 1-1.5 dag). Ook het vochtgehalte is veel lager (65-70% droge stof in plaats van 30-50%) en daardoor is het fermentatieproces ook veel eerder stopgezet.

Overigens had ik het al in dit topic uitgelegd:
Mizora @ [VSW] Hooi aanschaf