Oplossing voor paardenmest

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 09:30

Memuska schreef:
Ik laat het (van 5 paarden) ophalen door een boer, meestal in februari en in augustus (begin en einde dat ze mogen rijden). Ik heb zo'n mestput met betonnen muren, zal straks een foto maken.

Regio Kempen ken ik nog wel iemand die ophaalt, dus wie daar nood aan heeft?



Mag ik ook een pb over ophaler Kempen? Wat kost dit per keer?

Soniek
Berichten: 43
Geregistreerd: 09-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 21:39

Ik ga morgen ook eens naar Renewi bellen. Ik heb 2 paarden en zoek ook nog naar een betaalbare oplossing...50 euro per maand is nog te doen...
Kan er iemand mij eens een foto sturen van zo'n container ?
Is het minimum 1x per maand de ophaling ?
Alvast bedankt !

Lori

Berichten: 3565
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 21:43

Hier had ik vorige week iemand die wou zijn container komen afzetten maar ik ging hem moeten vullen van 'm (had gereageerd op mijn gratis mest zoekertje). Nu kan die container bij ons niet op de oprit dat gaat echt niet lukken en voor langs de weg te zetten moet je een vergunning hebben dacht ik of hulp zodat die snel genoeg vol is maar hij kon zelf niet helpen moest dat alleen doen :? .

rayoow

Berichten: 3456
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Re: Oplossing voor paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 09:26

Dit is de 1100 liter,

Eens bellen of ze minder of vaker kunnen ophalen
Afbeelding

Soniek
Berichten: 43
Geregistreerd: 09-09-18

Re: Oplossing voor paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 18:24

Vandaag gebeld naar Renewi...1100 l container besteld...75 euro plus 21% BTW om 2x per maand leeg te maken ( heb 2 tinkers )...ik ga er mijn restafval bijdoen...

JustMeKV
Berichten: 460
Geregistreerd: 27-07-08

Re: Oplossing voor paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 19:06

Voor degene die een rolcontainer aanvragen, staan jullie er ook bij stil dat die containers maar 120kg per kubieke meter mogen wegen. Staat duidelijk in hun verkoopsvoorwaarden..
Anders gezegd een container van 1000liter mag 120 kg wegen..1tje van 1100 liter net iets meer.
Als jullie in overgewicht zitten word dat op het einde van jullie factuur bijgerekend.
Wij werken al langer via ons bedijf met rolcontainers met verschillende ophaal diensten.
Als je rekent op jaarbasis is dit helemaal niet meer zo goedkoop..

Soniek
Berichten: 43
Geregistreerd: 09-09-18

Re: Oplossing voor paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 19:48

Ze hebben mij uitdrukkelijk aan de telefoon verzekerd dat overgewicht niet aangerekend wordt...
Het maakt niet of container vol of halfleeg is.. prijs blijft hetzelfde

JustMeKV
Berichten: 460
Geregistreerd: 27-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 20:09

@Soniek:
Let op met iets wat via de telefoon gezegd word, zodra jij teken ga je akkoord met die verkoopsvoorwaarden en heb je niks op papier van wat er gezegd is geweest via telefoon.
Het is een tip die ik wil meegeven.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 20:16

Hier hebben we een grote (hoge) kar die achter de trekker kan.
Met een liftje brengen we de kruiwagen omhoog en gooien we die erop leeg. Kan ik een paar maanden mee doen. Loonwerker/boer komt hem dan ophalen als hij vol is.

Soniek
Berichten: 43
Geregistreerd: 09-09-18

Re: Oplossing voor paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 21:00

@JustMeKV

Ok bedankt voor de tip. Ik zal de eerste factuur afwachten

Soniek
Berichten: 43
Geregistreerd: 09-09-18

Re: Oplossing voor paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 21:05

@rayoow

Wist jij dat het maximum gewicht 120 kg is voor de rolcontainer?

rayoow

Berichten: 3456
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Re: Oplossing voor paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 08:01

Nee ze zeiden dat gewicht niks uitmaakt :? Ha de facturen eens in de gaten houden.

Pandameisje

Berichten: 4024
Geregistreerd: 23-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 08:06

een kennis van mij die heeft altijd een bord in de tuin staan als ze thuis is met gratis mest. en er komen aardig wat mensen langs om zakken met mest te vullen om voor hun moesttuin te gebruiken misschien een idee?

rayoow

Berichten: 3456
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Re: Oplossing voor paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 08:08

Dat wordt hier al heel veel aangeboden. We gaan eerst een tijdke kijken met de container, eventueel laat ik die 2x per maand leeghalen :)

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Oplossing voor paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 15:37

Wij hebben dus een grote container sinds een half jaar en hadden we met 4 een 3 maanden mee gedaan. Nu eentje erbij en hij gaat echt dubbel zo snel vol......

We betaalden altijd hetzelfde en nu opeens een hogere rekening, want was meer. Prima. Maar ook hadden ze extra werk gehad laatste keer en nog eens 50 euro extra gerekend. Niet te achterhalen waarom, maar we betalen aan de eigenaar van ons stuk, dus moeten maar betalen. Echt krom.

Hier zijn buren wel mest komen halen voor rozen, maar dat zet geen zoden aan de dijk.

Ik heb ook compostwormen besteld, maar zal ook niet opeens heel veel verschil maken. Als een deel lang genoeg kan blijven liggen dan, dan kan ik dat wel deels gebruiken. Maar naar mijn idee is het in een stalen container toch minder dan een liggende mesthoop.

BlueMilk

Berichten: 1933
Geregistreerd: 14-12-04
Woonplaats: Brugge, Belgiƫ

Re: Oplossing voor paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 22:43

Staan jullie paarden allemaal op stro of iets anders ? Hier kan de loonwerker ook mest ophalen maar enkel op basis van stro.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Oplossing voor paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 00:24

Onze paarden staan 24/7 buiten op zand. In de open stallen ligt vlas, maar we potten daar en ze staan er amper. Haal alleen de mest eruit als die er ligt. Verder wat hooi resten.

Nicje87

Berichten: 9850
Geregistreerd: 26-06-06

Re: Oplossing voor paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 00:53

Even over mest en moestuin....

Mijn schoonouders mochten geen paardenmest gebruiken ivm dat het muizenaantrekt die de gewassen juist weer opeten/kapot maken.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 17:19

Nicje87 schreef:
Even over mest en moestuin....

Mijn schoonouders mochten geen paardenmest gebruiken ivm dat het muizenaantrekt die de gewassen juist weer opeten/kapot maken.


Ik neem aan dat ze dat ook bij koeienmest doen??

Moestuin van jezelf, mag je natuurlijk zelf weten wat je ermee doet. Je zal een huur tuintje bedoelen?? Die zijn hier verderop trouwens en die gebruiken wel paardenmest, is erg geliefd.

Het is soms het een of het ander. Vogels, vossen en marters etc komen ook langs voor een hapje. Dat kan je niet allemaal voorkomen.

Ik heb wormen ontvangen, dus M mag ze straks gaan uitstrooien. Ben benieuwd.......

Vraag me af of die compostwormen zich vermenigvuldigen?? Voor de bak geleegd wordt, moeten we ze wel weer vangen.

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Oplossing voor paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 22:21

Sommige moestuinders houden niet van paardenmest. Die vinden dat er veel onkruid en ongedierte door komt.

Dat is erg jammer, want dit komt door onwetendheid. Paardenmest is namelijk perfect voor compost het heeft echter, in tegenstelling tot bijv. konijnen- of alpacamest, tijd nodig.

Als je paardenmest te vroeg aan je land toevoegt krijg je inderdaad onkruid en omdat het droog/luchtig is en er niet genoeg vocht bij komt kunnen er dan muizen in gaan zitten.

Alleen paardenmest op een composthoop gooien gaat niet heel goed werken, tenzij je het een jaar of langer laat liggen, dan composteert bijna alles wel is mijn mening.

Dus je zal voor sneller en beter resultaat de mest moeten mengen met bijv. hooi of strokorrels (deze twee gaan in mijn optiek het snelste) stro en blad duren langer.

Het allerbeste is met regelmaat je hoop omkeren, zonder apparatuur is dit goed voor de spierballen en kan je sportschoolabonnement de prullenbak in. Zo krijg je het snelste resultaat.