Paard eet stro ipv hooi

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Paard eet stro ipv hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 00:09

Ik vind hem ook niet dun. Maar wat wel een beetje vertekend vermoed ik is het feit dat ie niet riant in z'n spieren zit. Dan krijg je toch een beetje een ander model paard.

Veel paarden eten ook gewoon stro omdat ze nu eenmaal moeten blijven eten. Als ze dan echt vol zitten met hooi en biks. Dan is stro best een licht alternatief. Heb er hier 1 staan die al jaren hooi en stro mixed. Tijdje hooi, dan weer een tijdje stro. Knabbelen is goed.

Zag wel dat je 3 kg biks voerde. Dat is behoorlijk veel biks. Dat is ook een beste blok voor maag en verteringstelsel. (Als je het over 3/4 porties verspreid minder). Ik zou kijken of dat ook anders kan. Iets wat beter bij hem past en waar hij minder van nodig heeft. Dan is er ook meer ruimte in de darmen voor vulling.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Paard eet stro ipv hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 12:17

Ik vind het naast een erg leuk paard om te zien, ook geen mager paard..... maar iets meer om in te kunnen zetten voor spiermassa kan geen kwaad.

Dan zou ik minder niks geven, ik zou huiverig zijn voor die hoeveelheden mbt kwetsbare maag/ darmen.

Kijk dan eens naar ruwvoerproducten die je kunt weken bijvoorbeeld.
Een mooie gras/ kruiden/ luzerne brok die je kunt weken. Rene Wielens kan je vast goed advies geven.
Dan zet je gewoon zo'n grote bak in zijn stal en kan hij de hele nacht een beetje peuzelen.

Ik hoor vaker dat paarden schraal worden van grote hoeveelheden krachtvoer, dat zou iets zijn dat ik als eerste zou willen veranderen.

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Paard eet stro ipv hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-18 00:40

In de paddock eet ie ook wel maar ook zeker niet met haast.

Ik was al een klein beetje bezig met afbouwen van krachtvoer maar ben ook bang dat als ik te veel afbouw dat ie dan nog wat meer invalt. Hij kreeg dit bij zn vorige eigenaresse ook.
Hij krijgt het overigens over 3 beurten verspreid.

Bedankt voor je lieve compliment ninx

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Paard eet stro ipv hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 00:56

Wat voor biks krijgt ie nu? Is er geen variant te krijgen waarbij hij meer bouwblokken haalt uit minder voer?

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-18 01:06

Hij krijgt mijten sportmix en herba mix.
Ik heb op voervergelijk zitten kijken maar zie weinig kant en klare bixen met meer inhoud eigenlijk.

Daarnaast kreeg ie het al bij zn vorige eigenaresse en stond ie er goed bij bij haar en in het eerste half jaar. Hij is afgevallen dus stress na verhuizing en vanaf daar kwamen we een beetje in een neerwaartse spiraal.

Uiteraard heb ik het voer ook met mn dierenarts besproken en die vond dat ik dat prima op orde had zo.


Even voor het complete beeld maar;

Ochtend:
660 gram (gewogen 1 schep) musli (sport en herba gemengd)
Lucerne / digest

Na rijden middag;
1,5 schep sport / herba musli
400 gram hipalgo bodybuilder
Tuutje omega 369 olie
Magnesium
Lucerne/ digest

Avond
1 schep herba musli
Lucerne / digest


Afgelopen maand dus bloed onderzocht, wormen laten testen.
Gebit is in augustus gedaan en afgelopen maand weer (meneer had waarschijnlijk op een steen gebeten)
Nieuwe vulling in zadel
Osteopaat is geweest.
(En een paardenfluisteraar en sindsdien is de stress eindelijk weg)

Hopelijk heeft het vooral tijd nodig om even allemaal op orde te komen.
Heb m in januari klinisch en röntgen laten keuren.

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Paard eet stro ipv hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-18 01:28

Aanvulling nog, ik ben dankzij jullie berichten wel een stuk meer gerust gesteld over het hele stro eten. Bedankt daarvoor!