Ongevraagd voeren: ok of not done?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
8nnemiek

Berichten: 43435
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Ongevraagd voeren: ok of not done?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 09:07

Ik heb bij de vorige wei zelfs uiteindelijk een draad gespannen op ruim 10 meter van de heg vandaan, nadat we er zooi als aardappelschillen op de grond vonden.. Mensen kunnen het niet laten om hun afval bij de dieren te dumpen.
En ik begrijp dat mensen die niks met dieren hebben gewoon geen idee hebben dat het kwaad kan, maar van paardenmensen mag je toch wel beter verwachten.. Ik vind het ook niet kunnen om andere paarden te voeren, zeker niet zonder te vragen.

Safiy93
Berichten: 383
Geregistreerd: 06-04-16

Re: Ongevraagd voeren: ok of not done?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 09:40

Echt not done! Ik voer ook nooit zomaar iets aan een paard van een ander hoor, je weet maar nooit!

_Nero
Berichten: 334
Geregistreerd: 04-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 09:50

Not done!

Mijn Haflinger heeft 3 maanden op een manege gestaan waar dus veel kinderen (ook volwassenen trouwens) van buitenaf kwamen. En mijn haflinger denkt dat ie altijd uitgehongerd is (krijgt onbeperkt hooi), lag ook regelmatig wat in zijn box (zelfs een keer 2(?) scheppen brok in zijn zandpaddock gewoon op de grond) want hij kijkt zo lief.
Indd bordje met niet voeren heeft wel redelijk geholpen, iig voor de mama's.

Staan nu op een stal met maar 2 stalgenootjes dus gelukkig dat probleem niet meer.
Zou indd met een bordje beginnen en een gesprek met de stal eigenaar.

mystery1980
Berichten: 4246
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 09:58

pony met gevoelige darmen hier, dus absolute no go.
In het verleden ook mee te maken gehad, bordje opgehangen en stalhouder heeft betreffende personen aangesproken. Helaas bleven kinderen van de manege voeren, dit was voor mij reden genoeg om te vertrekken, zit niet te wachten op hoge dierenartsrekeningen.
Op deze stal waren nog wel een aantal mankementen, maar deze alleen was ook genoeg geweest.

Katyatje

Berichten: 1865
Geregistreerd: 25-12-06

Re: Ongevraagd voeren: ok of not done?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 10:00

Dat is echt not done.
Als mensen je paard te mager vinden moeten ze je maar aanspreken en ernaar vragen. Maar zomaar een halve kilo brok bijgeven doe je toch gewoon niet. Zou ik echt niet blij mee zijn.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 10:19

Not done!

Sowieso is het hondsbrutaal om zomaar te voeren zonder dat daar toestemming voor is verleend.

Janneke2

Berichten: 22809
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Ongevraagd voeren: ok of not done?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 10:29

Not done.

Ik ben ouderwets : een paard heeft 1 voermeester.
Ook op mijn stal hanger er bordjes 'met wat hij eet', maar de voermeester bepaalt.
...niet eens de eigenaar: mijn stalmeester 'die al 100 generaties boer is' ziet het dier dag en nacht.

Andere mensen: te belachelijk voor woorden.

anjali
Berichten: 15163
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Ongevraagd voeren: ok of not done?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 10:57

Op mijn vorige stalling (manege) werd flink gevoerd door allerlei mensen. Een vrouwtje kwam iedere keer met een vuilniszak vol groen beschimmeld brood en deelde dat aan de hele stal uit. Ook aan de mijne,terwijl ik gezegd had dat niet te willen. De stalhoudster erop aangesproken,maar die maakte zich er niet druk om.Ik snap niet waarom mensen tegen de wil van de eigenaar in toch gaan voeren,en dan gaat het niet over 1 worteltje.Een pony van mij kreeg ,ondanks dat ik zei dat niet te willen,dagelijks een bak vol slobber bijgevoerd,totdat hij bevangen stond. En zelfs toen kon ik het bijvoeren niet stoppen,totdat die mensen verjaagd werden van de stal.Dus nee,dat bijvoeren is niet onschuldig maar kan een paard ernstig ziek maken.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Ongevraagd voeren: ok of not done?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 11:06

Ik heb ze aan huis, maar mensen denken inderdaad dat het oké is om zooi in de wei te flikkeren.
Brood (incl zak!?) aardappelschillen, gemaaid gras, banaanschillen, flesjes, nou ja, van alles eigenlijk.
Als ik er iemand een keer op betrap, dan vlieg ik hem/haar aan. Het is onvoorstelbaar wat er allemaal de wei in geflikkerd wordt... en dan vooral de niet eetbare dingen!!!

Dus nee, niet oké om te voeren. Van andermans paard blijf je gewoon af, tenzij er een noodsituatie is.

troi
Berichten: 17022
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Ongevraagd voeren: ok of not done?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 11:09

Ik zou woest zijn !

Wat een idioten zeg, je kan zo een paard wel vermoorden!

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 11:13

Ik vind het ook echt not done.

Avalanche

Berichten: 16130
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 11:39

anjali schreef:
Op mijn vorige stalling (manege) werd flink gevoerd door allerlei mensen. Een vrouwtje kwam iedere keer met een vuilniszak vol groen beschimmeld brood en deelde dat aan de hele stal uit. Ook aan de mijne,terwijl ik gezegd had dat niet te willen. De stalhoudster erop aangesproken,maar die maakte zich er niet druk om.Ik snap niet waarom mensen tegen de wil van de eigenaar in toch gaan voeren,en dan gaat het niet over 1 worteltje.Een pony van mij kreeg ,ondanks dat ik zei dat niet te willen,dagelijks een bak vol slobber bijgevoerd,totdat hij bevangen stond. En zelfs toen kon ik het bijvoeren niet stoppen,totdat die mensen verjaagd werden van de stal.Dus nee,dat bijvoeren is niet onschuldig maar kan een paard ernstig ziek maken.

:oo dat vind ik echt heel grof!

Beschimmeld brood ook gewoon, daar kunnen ze vreselijke koliek van krijgen......

InfinityT
Berichten: 272
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 11:49

Absoluut not done!

Ik wordt er woest van. Hier een pony hoefbevangen omdat mensen altijd alles in de wei gooien. Torenhoge hoge dierenartsrekeningen en een pony met verrekte veel pijn. We hebben er ook een oude Fries lopen die bijna geen kiezen meer heeft. Dus die kan makkelijk stikken in een stuk vers brood bijvoorbeeld.

Ik heb rondom de wei (zo'n 2,5 a 3 hectare) bordjes neer moeten zetten met 'verboden toegang' en 'verboden te voederen'. Zelfs de wijkagent heeft tot twee keer toe ingegrepen omdat omwonenden na meerdere vriendelijke verzoeken nog niet ophielden met voeren. Dus mijn advies: alles aan doen om in de kiem te smoren. Anders heb je straks een ziek paard en hoge dierenartsrekeningen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 11:56

Jeetje wat asociaal zeg! Zeker als het om paardenmensen gaat, die horen te weten wat de gevolgen zijn.

Ik heb hier ooit op bokt een bordje gezien voor bij de wei. Dit was een soort rijmpje, grappig maar ook erg confronterend waarin je kon lezen dat voeren lief bedoelt is maar dat het paard er ziek van kan worden. Misschien zoiets zoeken/maken? Daarnaast zou ik, als je een vermoeden hebt van wie het zijn, ze even wat minder aardig aanspreken. Ik vind dit echt niet kunnen namelijk.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 11:59

Ik heb er ook wel eens gedacht om borden te plaatsen, maar ik krijg de indruk dat er dan juist wél gevoerd wordt.
Omdat mensen gewoon heel graag dwars willen zijn. Als iets niet mag, gaan mensen het juist doen. Dat zie je zo vaak...

Of mensen weten gewoon niet beter. Als ik naar mijn ouders kijk bijvoorbeeld... die hebben gewoon geen bal verstand van paarden. En willen mijn paarden het liefst helemaal vol stoppen met lekkers. "Uhm, mam, dat mogen ze niet!" (al 10 keer gezegd) "Waarom dan niet?" Ook al 20 keer uitgelegd :')
Gelukkig vraagt ze wel altijd eerst netjes :')

MarliesV

Berichten: 15220
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Ongevraagd voeren: ok of not done?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 12:03

Toen mijn pony op de weide bij mijn ouders stond, stond ze direct naast een speeltuin en aan een woonwijk.
Dat in combi met een hoog knuffelgehalte en een eeuwig bedelend paard, maakte inderdaad dat ze telkens werd gevoerd.

Uiteindelijk een simpel bordje opgehangen met:
Niet voeren! (ook geen schillen/appels/gemaaid gras ed)

Een aai of een vers plukje gras
is ze wel heel blij mee!

Dat werkte prima, door het om te buigen van, dit mag niet, naar dat mag wel (aai/gras) bleek de winnende combi te zijn.
Zij kreeg alle aandacht en ik had een paard wat alleen leefde op ruwvoer en een beetje vitaminebrok en geen ontplofte haflinger.

Supertje

Berichten: 7094
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Re: Ongevraagd voeren: ok of not done?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 12:27

Not done. Nu moet ik zeggen dat het bij ons op stal (kleinschalige pensionstal) wel prima geaccepteerd is om eens een worteltje, appeltje of snoepje uit te delen. Maar iedereen weet hoe en wat. Zo staat er eentje die absoluut niet tegen brok, snoepjes en aanverwante zaken kan, krijgt hij ook echt niet. Een stokoud paard zonder tanden, niemand die zo achterlijk is daar een wortel in te duwen.
Bij een nieuwe stalgenoot zal het ook echt wel gevraagd worden of het paard wat mag als het buurpaard ook wat krijgt bijvoorbeeld. En kan iemand zich daar niet aan houden dan zal diegene dat gegarandeerd te horen krijgen, zowel van de eigenaar als van de stalhouder.
Mijn paard mag gewoon een snoepje, appel, wortel, etc., en ik kan mijn stalgenoten gelukkig prima vertrouwen dat er geen rare dingen gevoerd worden.

De wei is helaas een ander verhaal.... de wei ligt direct naast een groot overslagbedrijf, en het pad naar de ingang van met name de kantoren van dat bedrijf ligt echt langs de wei, zit alleen een smalle sloot en een draadje tussen. Chauffeurs en personeel van het bedrijf hebben er nogal eens een handje van om vanalles over de sloot te flikkeren. Afgelopen week een hele berg gevulde koeken bijvoorbeeld. Boterhammen, al dan niet nog in plastic zakjes, mueslirepen, fruit, noem maar op.

Melvern
Berichten: 4414
Geregistreerd: 14-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 12:28

Mijn paard werd ook eens door anderen gevoerd en hield daar een slokdarmverstopping aan over omdat het verkeerde bakje is gegeven.

Nu wordt het door de stalhouder gedaan en verder voert niemand.

Mijn pony's in de wei hadden ook vaak de gekste dingen in de wei liggen. Aardappelschillen, sinaasappelschillen, gewoon echt het afval. Ik sta nu ergens anders en gelukkig nooit meer spul in de wei liggen.

Vind het dus ook niet oke dat een paard gevoerd wordt door iemand die het niet moet doen. Het rantsoen is bekend door 1 iemand en daar buiten van alles geven kan problemen veroorzaken.

Marocje
Berichten: 5616
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 12:53

Mijn ervaring is ook dat er best wat mensen ongevraagd voeren. Nu zit er een verschil in een paardenbrokje of bananenschil (serieus? Ik zou gaan twijfelen aan mezelf) maar dan nog. Heb nooit (ongevraagd) een paard van een ander wat gegeven. Mijn pony heeft blijkbaar ook een hoog pennygehalte, want zelfs als ik ernaast sta krijgt ie weleens van een ander wat toegestopt..
als ik zeg dat hij dat helemaal niet mag, krijg ik pas de opmerking: “Ohja, had ik eerst even moeten vragen’.
Ja, hij ziet er heel schattig uit, kan ook heel smekend kijken. Maar suikers doen veel kwaad bij hem plus dat het uit de hand voeren schooien in de hand werkt.

Heb je fb bericht trouwens gezien en was verbaasd. Hoop echt dat dit een onnadenkende actie was en het niet meer gebeurt.

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 12:57

Not done! Hier staan ze aan huis. Aan een openbare weg. Er komt vaak een oma langs met kleinkind. Korstjes voeren. Ik heb ze helaas nog nooit getroffen maar mijn vriend wel. Die vertelde me het. Ik zei dat ik dat niet wil. Heeft hij uitgelegd maar oma is hardnekkig. Toen ze voor de 3e keer kwam is ie boos geworden. Zak vol kastjes van een week oud. Chocopasta er nog op, en schimmel..
Ze snapte niet dat het niet kon.

Fortitude

Berichten: 3086
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-18 14:29

Wat een verhalen :wow:
In het weiland lijkt me erg lastig, daar is natuurlijk ook minder controle. Maar ook echt zakken en beschimmeld etenswaar. Jemig.

Ik heb felgekleurde watervaste stiften gekocht. Vanavond gaat er in het rood op haar naambordje dat ze niet gevoerd mag worden. Hopelijk is dat dan wel genoeg :)

Ons andere paard staat in een kleiner stallenblok en wordt volgens mij nooit echt ongevraagd gevoerd. Vraag me af of die gewoon minder leuk is of dat de mensen in die stal beter nadenken :')

Jorex

Berichten: 9984
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Ongevraagd voeren: ok of not done?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 14:34

Ik heb wel eens door Alex afgedankt hooi gevoerd aan de pony's van de buren, want die stonden in een kaal land zonder eten. Dat ging hooguit om een kilo per dag, uiteindelijk wegens dat er ook 1 kreupel ging lopen en hun hoeven steeds te lang werden toch maar gebeld naar het dierennummer. Nu zie ik ze nooit meer, denk dat ie ze heeft weggedaan. Is ook maar beter voor ze . Verder zou ik het zelf niet prijs stellen als iemand anders kilo's brok aan mijn pony's zou voeren. Een appeltje of worteltje is nog tot daar aan toe. Of het hooi aanvullen als het op is. Mijn ouders geven ze vaak genoeg iets, ze staan namelijk achter huis. Dus geen last van andere pensionklanten.

xJennifx

Berichten: 1146
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord hollan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 14:35

Ik zou zeggen dat ze zich lekker met hun eigen paard(en) moeten bemoeien :o

Gewoon tegen de staleigenaar zeggen dat je dit niet wil hebben... Hopelijk houdt deze oog de ogen extra open.

Veronica2
Berichten: 2690
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Ongevraagd voeren: ok of not done?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 15:18

Ongevraagd voeren kan echt niet en zomaar aaien of juist corrigeren lijkt mij ook ongewenst. Laat ze lekker met hun eigen knollen klooien.
Succes!!

Es_ther

Berichten: 18722
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 15:23

Wat een verhalen!

Mijn verzorgpony staat bij mensen aan huis, aan een weg, maar daar staat de bak en daar staan ze niet vaak in. + er staat nog wel een best hoog hek voor, dus mensen moeten best hoog gooien.