Mizora schreef:Een basisbrok bestaat gemiddeld gesproken voor zo'n 2.5% uit premix. Dus 25g premix in 1kg basisbrok.
Premix bestaat voornamelijk uit vitaminen en mineralen.
In de basisbrok wordt soms dan nog wel wat calcium, fosfor, magnesium en zout toegevoegd (macronutrienten), maar verder zitten alle vitaminen en mineralen in die 25g. De rest van de brok bestaat uit vezel, eiwit, koolhydraten en vetten. Oftewel: aminozuren en energie. Op deze manier kan je gemakkelijk en snel paarden bijvoeren die snel te mager worden. Maar het betekent wel dat je veel moet voeren (minimaal 0.5kg en soms wel 1kg per 100kg paard) om ook voldoende premix te voeren. Een paard van 600kg moet dan dus minimaal 3kg, en soms tot wel 6kg basisbrok krijgen om alle benodigde vitaminen en mineralen binnen te krijgen, puur omdat die zo verdund zijn over al die brokken.
Voor een paard dat te zwaar is, zijn alleen de eiwitten en de premix nuttig. De rest kan hij beter via het hooi binnen krijgen, want dan doet hij er langer mee. Soms is zelfs eiwit niet nodig, maar bij een ouder paard heeft het wel de voorkeur om die wat bij te geven.
Een mineralenbrok bestaat soms wel voor 50% uit premix. Dus weer die vitaminen en mineralen die hij nodig heeft, maar in plaats van 25g per kg brok, kan het dan wel 500g per kg brok zijn. De rest van de korrel bestaat dan uit drager zodat het gemakkelijk te voeren is en paarden hem willen eten. Voorbeelden hiervan zijn Pavo vital en Marstall Force. Hier hoef je dan ook maar 30g/100kg paard van te voeren om ruimschoots te voldoen in alle vitaminen en mineralen. Beide varianten zijn zetmeel + suiker arm.
Vitalbix Daily Complete is eiwitten, vitaminen en mineralen. In dit product zitten dus al wat extra producten naast de premix, maar geen echte energieleveranciers/dikmakers (energie in de variant kcal, niet in de variant drukmaker). Wel specifieke aminozuren waar ruwvoer als eerste tekort aan heeft. Hierdoor moet je er 75g/100kg paard van voeren. Het voordeel is ook dat je iets meer ervan mag voeren, dat is in sommige situaties handig.
Hopelijk is het verschil nu een beetje duidelijker.
Nooit geweten! Super bedankt voor de uitleg!!

Is Pavo vital dan een vervanger voor brok? Is dit zo los te voeren of is dit een supplement dat gevoerd moet worden met iets anders? Ik hoor het graag, want ik denk dat ik dit ga proberen