Pension of aan huis?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 14:08

Ik heb ze bewust op pension, terwijl ze even gemakkelijk aan huis zouden kunnen staan, grond genoeg.

Ik ben iemand met een verschrikkelijk drukke agenda,dus tijd bij de paarden is effectief rijden en tutten, geen gedoe met mesten en voeren. Voor mij moet eigen paard hobby blijven en geen job of huishouden worden.

Ik heb wel de perfecte pensionstal voor mijn paard gevonden, want dat kan ook een drama zijn.

Jessix

Berichten: 16440
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 14:20

Ik heb ze altijd al aan huis staan. Ik heb maar een enkele keer een paard gestald gehad op een pensionstal omdat ik daar toen werkte. Meest ideale zou voor mij zijn aan huis, maar dat met personeel! :D ;)

Het is veel werk, elke dag weer. Maar ook veel gezelligheid!

MarloesHJ

Berichten: 2466
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 15:16

Ik heb ze thuis staan maar ik herken het niet dat er geen tijd is om te rijden. Ik rijd ze momenteel 3x per week (2 paarden). Vaker zou best kunnen maar ik moet ze verplaatsen naar de bak en de auto die ik daarvoor moet gebruiken is niet van mij. Kan moeilijk de auto 5 dagen in de week meenemen. Doordat ik elders rijd heb ik ook wat aanspraak, maar mis het thuis niet. Niemand die zich met mijn manier van verzorgen bemoeid.

Het gewone werk is iets minder dan 1 uur per dag. Hier valt de stallen uitmesten onder, binnen- en buiten zetten en hooi e.d. bijvullen.

Op zondag zet ik altijd alle vitaminebrok voor de hele week in porties klaar, max. 10 minuten werk.
1x per week/2 weken moet ik de mestkar legen. (20-30 min)
1x per 3/4/5 weken hooi halen. (45-60 min)
Voer bestel ik online dus dat wordt thuisbezorgd.

Stro heb ik in overleg met mijn hooiboer twee grote pakken liggen, dat hoef ik de komende tijd niet te halen en is hij komen brengen.

Een paar keer per jaar moet de meidoorn gesnoeid worden, dat is wel een klus maar niet paard specifiek. Even als dat ik dan het lint/koord van de omheining strak trek, maar dat is ook met een uurtje wel weer klaar. Water in de weides bijvullen hoeft niet meer zo vaak sinds we de grote betonnen waterbakken in gebruik hebben genomen, dat is letterlijk slang er in hangen en de kraan openzetten en een paar uur laten het weer sluiten en de slang opruimen.

De dagelijkse verzorging is amper meer dan de tijd die het kostte om naar de pensionstal te komen, het wachten op een bak/poetsplaats/wei die vrij was. Geen gezeur meer over dat die en die eerst/later/niet alleen kan zijn.

Ik werk zelf fulltime in de gezondheidszorg met onregelmatige onregelmatigheidsdiensten. Alleen als ik avonddienst heb haalt iemand anders de paarden binnen. Dagje weg kan, buren houden dan de paarden wel voor ons in de gaten.
Vakantie, ja daar moet ik wel wat voor regelen of de paarden meenemen. Maar dat is te overzien, het is niet alsof ik tig weken per jaar op vakantie (wil) gaan.

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 15:45

Ik vraag me af wat jullie doen. Mijn schema:
‘S morgens buiten zetten: 10 minuten.
‘S avonds stal doen: 15 minuten
Als ik ga rijden en opzadelen ben ik een halfuur tot drie kwartier bezig.

Tussendoor een keer een deken wisselen of hooi voeren is 5 minuten werk.

Hooi halen 1x in de paar weken. Vlas liet ik leveren.

Ik zou al bijna even veel tijd kwijt zijn met reistijd en mn spullen uit een kast sjouwen. Het geklets met anderen op stal of wachten op een vrije wasplaats zonder rijden.

Fitzroy

Berichten: 25109
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 16:08

Ik heb ze jaren aan huis gehad maar sta nu alweer 1,5 jaar in pension. Ik vind het heerlijk en zou ze ook niet meer terug willen.
Je kunt gaan en staan waar je wilt, zo vaak en lang weg als je wilt en je hebt nergens omkijken naar. Nu sta ik wel op een superfijne pensionstal waar je je paard met een gerust hart achter laat.

Jord

Berichten: 1561
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 16:09

Ik heb ze nu ruim 12 jaar aan huis, echt heerlijk! Was de pensionstallen en het onderling elkaar niets gunnen zo vreselijk zat. Nadeel is dat als je voldoende plek hebt je er steeds meer krijgt.... :D

Op vakantie gaan is lastig maar dat doen wij nooit omdat we er niet om geven. Ik zie eigenlijk alleen maar voordelen. Als we eens een dag weg zijn heb ik vriendinnen die ze kunnen voeren of binnen zetten als dat nodig is.

VogeltjeM

Berichten: 3752
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 16:25

Zonnetje81 schreef:
Ik vraag me af wat jullie doen. Mijn schema:
‘S morgens buiten zetten: 10 minuten.
‘S avonds stal doen: 15 minuten
Als ik ga rijden en opzadelen ben ik een halfuur tot drie kwartier bezig.

Tussendoor een keer een deken wisselen of hooi voeren is 5 minuten werk.

Hooi halen 1x in de paar weken. Vlas liet ik leveren.


In de ochtend geef ik ze hun vitaminebrok, mest ik de paddock en inloopstal en vul ik het hooi aan voor de komende 24 uur. Is ongeveer een uurtje werk in de winter. In de zomer iets korter, ze eten dan minder (hoeven ze zich niet warm te eten denk ik).

1x in de 9 maanden komen ze hooi brengen, in grote balen dus dat zetten ze meteen op zn plek in de schuur. Ongeveer 1x in de 3 maanden komen ze de mesthoop legen.

Qua onderhoud is t vnl de weide: bijzaaien, maaien etc. Onkruid weghalen. En idd het snoeien van de meidoorn. Af en toe de hoekjes in de track bijscheppen bij wijze van vlakken. En af en toe natuurlijk een kruiwagen die lek gaat, lampje kapot, the usual. De omheining heb ik nieuw laten zetten dus daar gelukkig geen omkijken naar. :)

De rest van de tuin kost veel meer onderhoud :')

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 16:32

Als ik genoeg ruimte zou hebben (nu een kleine 2.000 m2, dus veel te klein), dan had ik ervoor gekozen om de paarden aan huis te houden, TS. Voor mij zouden stalgenoten niet eens op m'n overwegingslijst voorkomen (doe toch alles graag op mijzelf en ben niet zo van het geklep). Wel zou het voor mij belangrijk zijn om àls ik van huis ga - bijvoorbeeld voor een paar dagen - dat er dan oppas zou zijn voor de dieren. Mocht je veel op pad zijn, dan is een pension waarschijnlijk handiger.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Pension of aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 16:40

Ik zou trouwens af en toe best een maandje weer in pension willen, voor het gemak, de gezelligheid en de roddels....
Maar dan snel weer naar huis :-)!

ikkeniet

Berichten: 1260
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: gehucht in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 07:59

Ik heb een tussenweg.
Sta op stal met land, bij een boer, aan de overkant van ons huis.
Maar ben de enige die daar staat.
Voordelen:
Heb goed hooi en stro
Ik bepaal zelf welk krachtvoer en de hoeveelheid
Kan zelf bepalen hoe lang en waar de paarden buiten staan
De boer heeft het groot onderhoud van weiland en stal
Ik ga heel af en toe een weekend weg, nooit op vakantie, en binnen en buiten zetten doet de boer dan.

Nadelen:
Altijd alleen, geen aanspraak
Moet er altijd smorgens en savonds heen op de paarden binnen en buiten te zetten
Moet de schrikdraden ed zelf aanleggen, en ook betalen, inclusief extra schrikdraadapperaten
Als ik iets anders wil dan hooi of stro, moet ik dat zelf aanschaffen
Vind mijn paarden soms op een andere plek, dan ik ze heb gezet, omdat de boer via mijn land naar achteren moest

Maar waar ik nu dus even rottig achterkom, ik moest op stel en sprong een maatje vinden voor mijn paard, omdat ik zijn maatje moet laten inslapen, en hij niet alleen kan staan.
En dan opeens kan niemand, zelfs maar tijdelijk, zijn paard/ pony even bij je komen te staan.

Maar ik ben verder veels te gelukkig met deze manier van houden van mijn paarden.

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 08:21

Ik heb er ook over nagedacht, paarden aan huis.
Maar de doorslag was voor mij dat ik de enige ben die er dan voor zou zorgen, mijn man heeft niks met paarden (lees: is er bang voor..) en mijn kinderen zijn nog jong.
Met een drukke baan ernaast durf ik het gewoon niet aan.
Daarnaast ben ik niet zo'n held en vind ik het superfijn om op een stal te staan waar altijd mensen zijn. Als ik alleen zou zijn zou ik nooit meer rijden denk ik :')
Ik sta nu op een hele gezellige manege, paardje wordt goed verzorgd. Heerlijk vind ik het.

Sure_lee

Berichten: 10390
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Pension of aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 08:41

Ik heb mijn paarden 4 jaar lang aan huis gehad.
Vond het toen wel fijn maar kwam echt bijna niet aan rijden of wat anders toe.
Had naast de paarden aan huis een full tim baan, 3 uur reistijd per dag, een klus huis en 2500 vierkante meter tuin. :+
Ze staan nu op een pensionstal. Op zich heerlijk en mega gezellig met alle stalgenoten.
Alles wordt er gedaan en als ik kom kan ik heerlijk geneiten van dingen ondernemen met mijn paardjes.
Als ik er ben en geneog tijd heb dan mest ik wel zelf uit en voer ik. Maar dat hoeft dus niet per se.

Het grote nadeel vind ik dat ik niet even langs kan lopen om ze te knuffelen en dat soort dingen.

Ik zou ze graag weer aan huis willen. Maar dan zou ik het anders aanpakken dan eerst. En ik wil het alleen als ik geld overhoud voor een stalhulp. Gewoon iemand die iedere dag een paar uurtjes komt om het werk te doen. Dan heb ik het beste van beide!

Saul

Berichten: 9654
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 08:59

Ik heb er zelf ook lang over na moeten denken. Wil ik dit wel?
Pension stal heeft echt veel voordelen.

Wij hebben (nog) geen bak zelf. En die mis ik enorm. Vooral de binnenbak :+

Ook hier wordt minder gereden sinds ze niet meer in pension staan.
En ja soms baal ik er van dat ik weer die vrieskou of stortbui in moet. Dat geef ik eerlijk toe.

Maar als je dan een oorverdovende hinnik krijgt dan maakt je hart toch echt even een vreugde sprongetje :o

In het begin miste ik de stalgenootjes weldegelijk. Heb jaren lang alleen gereden. Maar na actief zoeken en lid te zijn geworden bij de rijvereniging heb ik hele leuke mensen leren kennen en rij ik bijna niet meer alleen.

Vriendinnen van mij staan nog wel in pension en soms hoor ik tenenkrommende verhalen over stalgenoten. Dat geroddel en getrut mis ik echt niet.

En om dan even in te haken op de echte vraag. Wat gaf de doorslag.

Wij zijn sowieso geen stadsmensen. Dus achteraf wonen wilde we toch al. Vriendlief is er ook dol op. Al rijdt hij niet.
De grootste doorslaggever was het voerbeleid. Ik heb een ppid'er met hb en ir. Daarnaast heb ik er een met rao en dus stofallergie.
En waar vind je een pensionstal waar je zowel je pony die niet op gras kan als je pony die niet tegen hooi/stro/zaagsel etc kan kwijt.
Juist nergens.... Dus ik ben heel dankbaar dat ik ze aan huis heb want eerlijk, anders waren ze er beide al niet meer geweest...

Succes met je keuze! Spannend.

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 21:03

happyjoyce schreef:
Een aantal mensen zeggen dat het zoveel tijd kost dat ze niet meer aan rijden toekomen. Ik vraag me af hoeveel tijd jullie dan overal aan kwijt zijn?

Ik ben ik denk ik door de weeks per dag een uurtje kwijt aan de paarden (zonder rijden) en in het weekend misschien 2 uurtjes, omdat we dan wat 'grotere' klussen doen. Het enige wat meer tijd kost is hooien, maar je kunt natuurlijk ook gewoon hooi kopen.


Er is nog zoveel meer dan alleen voeren en mesten.
Land bemesten, slootkanten maaien ( ben je klaar, kan je weer bij het begin beginnen), onderhoud bedrading, onderhoud stallen, vlas halen en opstapelen, hooi halen en opstapelen, onkruid verwijderen, mest afvoeren, etc.
Ik was ongeveer 3 uur per dag bezig aan onderhoud. En dan reken ik het voeren en mesten niet mee.
Mesten voor 5 paarden (inloopstallen) was ik 1,5 uur per dag aan kwijt.

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 21:15

Ik heb mijn paard(en) eerst op een doe-het-zelf stal gehad, was elke dag 3 uur bezig ( Was 5 minuten fietsen. ) Hierna verhuisd naar een volpensioen. Moet zeggen, dat is niks voor mij. Eten kan ik niet bepalen, tijden zijn onduidelijk, mag de stal niet zelf doen en wat zag dat eruit ( voor mijn gevoel! ). Nee, was gewoon niks voor mij. Ik deed élke dag, heél de stal&wei mesten, opeens was het maar één keer in de twee weken! Daarintegen vind ik het werk leuk om te doen en is het voor mij zeker geen ''moeten'' :D . Nu heb ik de paardjes op een gehuurde wei, en hoewel het even zoeken was in het begin, ( Mestafvoer, grote balen hooi krijgen, schuilstal winddicht maken etc. ) is dit het beste plekje dat ik de afgelopen 2 jaar heb gehad! Ik kan het eten bepalen, nouja de tijd buiten maar dat is gewoon 24 uur :o Én ik kan onbeperkt, maar dan dáadwerkelijk onbeperkt hooi voeren, *\o/* ( Hier had ik altijd zo'n problemen mee met volpensioen. ) Ook had m'n merrie soms geen drinken in de wei, nou ik schiet mezelf lek als ze ( Allemaal natuurlijk ) een uurtje zonder komen te staan. Ik mest de wei uit, elke dag\om de dag. Dus mijn voorkeur gaat zéker uit voor aan huis! Dat is ook zeker wat ik later wil. <3

AnnemiekvM

Berichten: 8248
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Pension of aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 22:09

Ik sta in half pension. Dus de stallen doen we zelf. Voordeel dat ze heel schoon zijn met veel stro. Eten zet je klaar. Je weet dus goed wat ze krijgen.
Het buitenzetten gaat met elkaar. In de winter zijn de paddocks droog en in de zomer mogen ze de hele dag op het land. Wat dat betreft ben ik er heel blij mee.
Vroeger de paarden bij huis gehad. Was ook een mooie tijd. Maar ook een hele verantwoording.

VogeltjeM

Berichten: 3752
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 22:20

HorseTopShop schreef:
Er is nog zoveel meer dan alleen voeren en mesten.
Land bemesten, slootkanten maaien ( ben je klaar, kan je weer bij het begin beginnen), onderhoud bedrading, onderhoud stallen, vlas halen en opstapelen, hooi halen en opstapelen, onkruid verwijderen, mest afvoeren, etc.
Ik was ongeveer 3 uur per dag bezig aan onderhoud. En dan reken ik het voeren en mesten niet mee.
Mesten voor 5 paarden (inloopstallen) was ik 1,5 uur per dag aan kwijt.


Wow!! 4.5 uur per dag bezig :oo
Dan had je óf het best onderhouden perceel ooit, óf het meest arbeidsintensieve perceel ooit. Omg!

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Pension of aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 22:53

Van de mensen die hun paard(en) aan huis gehad hebben en daarvan afgestapt zijn en nu dus weer in pension staan: ik ben benieuwd waar hebben jullie je op verkeken hebben (dat je het eerst dus wel wilde maar blijkbaar tegenviel)?

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 23:40

VogeltjeM schreef:
HorseTopShop schreef:
Er is nog zoveel meer dan alleen voeren en mesten.
Land bemesten, slootkanten maaien ( ben je klaar, kan je weer bij het begin beginnen), onderhoud bedrading, onderhoud stallen, vlas halen en opstapelen, hooi halen en opstapelen, onkruid verwijderen, mest afvoeren, etc.
Ik was ongeveer 3 uur per dag bezig aan onderhoud. En dan reken ik het voeren en mesten niet mee.
Mesten voor 5 paarden (inloopstallen) was ik 1,5 uur per dag aan kwijt.


Wow!! 4.5 uur per dag bezig :oo
Dan had je óf het best onderhouden perceel ooit, óf het meest arbeidsintensieve perceel ooit. Omg!


Inderdaad wil niet weten hoe dat eruit ziet. Haha. Echt overdreven dit.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 00:07

Ik ben gemiddeld een half uur per paard per dag kwijt met de dagelijkse verzorging van voeren, buiten/binnen zetten en van en naar de wei brengen.uitmesten stallen/paddock/paden/weide, vegen bestrating, waterbakken schoon en vullen etc. Algemeen onderhoud en periodieke klussen komen daar nog overheen. Verzorging is verdeeld over drie x per dag. Bij 1 x per dag ben ik iets minder tijd kwijt omdat je minder rondes loopt.

Fitzroy

Berichten: 25109
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 06:52

GDG schreef:
Van de mensen die hun paard(en) aan huis gehad hebben en daarvan afgestapt zijn en nu dus weer in pension staan: ik ben benieuwd waar hebben jullie je op verkeken hebben (dat je het eerst dus wel wilde maar blijkbaar tegenviel)?


Ik heb me er niet op verkeken maar het paste gewoon niet meer bij onze lifestyle van veel weg zijn en veel op vakantie gaan. En een leven waarin paarden bijzaak zijn en geen hoofdzaak. Ik denk vooral dat je het met de laatste zin goed samenvat. Imo staan als je de paarden aan huis hebt deze altijd centraal in je doen en laten en daar had ik gewoon geen zin meer in.
Nu ga ik als ik wil naar mijn paard en dat betekent ook dat ik gewoon dagen oversla. Verder heb ik nu echt quality time met mijn paard omdat er niets meer hoeft te gebeuren en ik er echt voor hem ben. Thuis ben je vooral bezig met van alles regelen.

Santos_05

Berichten: 3073
Geregistreerd: 23-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 07:28

Paarden staan aan huis, maar.... Alles is afhankelijk van de rest van je leven (werk, kinderen, enz).

In mijn situatie:
- 4dgn werken, 3 kinderen met hun eigen sporten in de avond.
- mijn man helpt met de verzorging (voeren, mesten enz)
- bak / paddocks, weiland, stallen, huis, ong 1ha.

Tijd: valt mee, omdat we het om/om doen. Dagjes weg geen probleem, vakantie betekent oppas regelen (soms best lastig).
Rijden: moet meer gepland worden. Anders ga je naar stal, nu doe je het tussendoor.
Kosten: veel hoger voor 1 paard. Vooral de opstartkosten (afrikken, stal,lint, stroomklok, enz). Daarna de jaarlijkse kosten (vrachtwagen zand in paddock, lint vervangen, enz enz). Maar..... Nr 2/3/4/5 zijn in verhouding veel goedkoper.

Dus 1 paard zou ik in pension zetten, maar alles zelf bepalen vind ik wel heel fijn.

Wat hierboven al genoemd wordt, paarden is ons geen hobby meer, maar ons leven.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: Pension of aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 09:21

De hoeveelheid werk is trouwens ook afhankelijk van de manier van houden.
Ik heb een inloop stal met rubber matten.
Voor mij geen paarden binnen /buiten zetten, of opstrooien. Scheelt ook weer afval op de mesthoop.
Ik ben met een half uurtje per dag makkelijk klaar (2 quarters 1 shet) en probeer iedere dag een ander paard te pakken om te rijden /longeren.
Ik zeg probeer, omdat we nogal wat achterstallig onderhoud hebben en nog geen verlichting in de bak.

Ik ga er vanuit dat zodra we alles in orde hebben ook in het onderhoud minder tijd gaat zitten en dat we dat op een zaterdag middag kunnen doen.

Als jullie buitenmensen zijn is grasmaaien of omheining nalopen voor jullie ook vast leuker dan binnen op de bank hangen ;-)

happyjoyce

Berichten: 4495
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Stuifzand

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 09:44

HorseTopShop schreef:
Er is nog zoveel meer dan alleen voeren en mesten.
Land bemesten, slootkanten maaien ( ben je klaar, kan je weer bij het begin beginnen), onderhoud bedrading, onderhoud stallen, vlas halen en opstapelen, hooi halen en opstapelen, onkruid verwijderen, mest afvoeren, etc.
Ik was ongeveer 3 uur per dag bezig aan onderhoud. En dan reken ik het voeren en mesten niet mee.
Mesten voor 5 paarden (inloopstallen) was ik 1,5 uur per dag aan kwijt.


Wij hebben toch dezelfde werkzaamheden, maar die uren onderhoud kan ik me echt niet voorstellen.. Ik mest voor mijn werk twee stallen af in tien minuten. Vlas halen we twee keer per jaar (half uurtje halen, half uurtje opstapelen). We laten hooien van eigen land, dat haal je in twee uurtjes van het land en gooi je op zolder. Draad hebben we in 1,5 jaar nog geen onderhoud aan gehad. Ons land wordt bemest door een boer en mest wordt ook opgehaald. Slootkanten maaien we misschien 3 keer per jaar en daar ben je ook in een avondje wel mee klaar (we hebben 2,5 hectare, dus niet extreem weinig). Onkruid spuiten we. Een keer of vier per jaar met de gifspuit rond.

Ik bedoel het niet vervelend, maar drie uur onderhoud per dag vind ik geen realistisch beeld geven voor de TS. Het kan ook anders.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 10:01

het hangt af van jezelf en ook wat je wilt berijken en je budget!

als je fanatiek wedstrijden rijd is het op een kwaltijdspension/ stal beter omdat ze veel voorzieningen hebben, met name in de winter. Een goede overdekte rijbak en warm water systemen om het water niet te laten bevriezen.

ben je meer recreatief ingesteld is het leven aan huis geweldig!, wat je wel moet overwegen is gezelschap voor je paard.En hoe zwaarje werk is en of je dan nog puf hebt voor je paard en alle werkzaamheden die daar bij horen!.

zelf heb ik wel een combinatie gehad, in de winter in pension omdat ik door de reuma dagen had dat verzorgen gewoon te veel was, dan stond hij in opfok en in de zomer kwam hij naar huis!
inmiddels is dat paard verkocht en heb ik een pony voor de kinderen die we als gezin verzorgen.En dan is het feest een paard aan huis, ook in de winter!. Het is ongv een 2 uurtjes per dag werk en pony is van een sober ras dus hij kan zowel binnen als buiten dat bepaalt hij zelf!
Zelf heb ik het idee dat je tuis een betere band opbouwt met je paard omdat jij altijd allles voor hem doet!