Pension of aan huis?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joyce83

Berichten: 5210
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 09:58

Voordeel aan huis:
- je ziet veel aan je paarden, hebt sneller door als er eentje niet fit is
- minder reistijd
- geen bemoeiende stalgenoten
- als je het leuk vind klussen, dingen in orde maken, weidebeheer, stallen mesten
- even snel een knuffel of aai kunnen geven
- tussendoor snel iets doen (wassen, poetsen, tuig schoonmaken etc.)
- zelf voerbeleid bepalen
- zelf bepalen weidegang

nadelen aan huis
- onderhoud weide en stal
- stallen mesten (als je dit vervelend vind)
- uitzoeken weidebeheer
- je moet elke dag, kunt geen dag overslaan of je moet vervanging regelen
- paard ziek dan moet je zelf zorgen dat er iemand kijkt, bij pensionstal lopen meer mensen die even bij kleine probleempjes mee op kunnen letten.
- 1 paard niet handig, weidegenootje moet erbij en dan hopen dat die alleen kan staan als je op buitenrit gaat
- als je verder geen paardenkennissen hebt weinig mensen om mee te brainstormen als er iets is
- uitzoeken voerbeleid

voordelen pension
- geen verplicht rondom werk (afhankelijk van soort stalling dat dan wel weer)
- rijbak/binnenbak
- mensen om misschien samen mee naar buiten te kunnen
- meer kennis/kunde te halen
- meer mensen die je paard in de gaten kunnen houden
- als het goed is iemand die weet hoe te moeten voeren hoef je het zelf niet uit te zoeken
- 1 paard kopen zou voldoende kunnen zijn, weidegenootjes zijn aanwezig

nadelen pension
- mensen die zich ermee bemoeien
- kans op ander voerbeleid dan je zou willen
- meer kans op ongelukjes met grotere groepen in de wei
- misschien minder weidegang dan gewenst
- schema's / regels


al met al ieder voordeel kan ook een nadeel zijn en andersom. Afhankelijk hoe je er zelf in staat kan paarden aan huis fijn zijn, maar ook een verschrikking. Maar hangt ook samen hoe jij zelf dingen wilt, wil je perse elke drol mest uit de wei hebben of maakt het niks uit als je om de dag gaat verzamelen of elke week. Wil je elke dag de stal uitgemest hebben of 1 keer per week en strooi je op. Neem je genoegen met schuilstal, gaat het om het rijden of verzorgen etc.

Zelf merk ik dat een paard aan huis lastiger is als er wat is en je graag wilt dat mensen eens mee kijken. Je moet dan echt vragen aan iemand kun je eens komen kijken, ik vertrouw dit niet of dat niet. Hoe vind je hem lopen? is dit normaal etc. Kan ook wel via filmpjes maar ervaring uitwisselen is dus minder.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Pension of aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 12:26

Wij zoeken al even een huis met grond en vinden in pension staan echt niet fijn. Ik heb zelf inmiddels 33 jaar eigen paarden en heb op stallen gewerkt, dus snap beide kanten.

In pension krijgen we het gewoon niet 100% naar wens en er is altijd wel wat. De laatste jaren en op verschillende plekken deden we altijd al alles zelf, maar heb je toch beperkingen qua hoe je het zelf graag zou willen.

Nu huren we een eigen plek bij mensen aan huis en dat is net iets beter, maar helaas krijgen we erg weinig medewerking van de eigenaren die zelf niks met dieren hebben. Ook was en is er veel slecht aangelegd, was er onwijs veel achterstallig onderhoud etc.

Wij hebben dus al alle onderhoud en verantwoordelijkheid, alleen op afstand.

Mijn gezondheid is niet 100%, dus het grootste nadeel is dat ik alles in 1x moet doen of soms in 2x als ik weer terug ga. Dat is fysiek een flinke aanslag en zou liever de taken over de dag verdelen.

Onze paarden staan 24/7 samen buiten. Ik zou het fijn vinden als ik vroeg een eerste rondje en laat een laatste rondje kan doen.

Wat al wordt genoemd; ik zie inderdaad als ik er ben meer dan als je alleen een uurtje op stal komt. Je loopt er tussendoor en dingen vallen sneller op, als je ze elke dag uren ziet. Maar ik vind het vervelend dat er buiten die tijd echt 0,0 controle is.

Mijn man doet wel laatste rondje, maar dat is meestal rond 19 uur. Nu met zomer, gaan we vaak rond 21 na rondje met de honden nog langs. Maar veel later mag dus niet. Wel zijn we met oud en nieuw en laatst met flinke onweer laat over het pad ernaast naar ze gaan kijken.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 09:56

joyce83 schreef:
Voordeel aan huis:
- je ziet veel aan je paarden, hebt sneller door als er eentje niet fit is
- minder reistijd
- geen bemoeiende stalgenoten
- als je het leuk vind klussen, dingen in orde maken, weidebeheer, stallen mesten
- even snel een knuffel of aai kunnen geven
- tussendoor snel iets doen (wassen, poetsen, tuig schoonmaken etc.)
- zelf voerbeleid bepalen
- zelf bepalen weidegang

nadelen aan huis
- onderhoud weide en stal
- stallen mesten (als je dit vervelend vind)
- uitzoeken weidebeheer
- je moet elke dag, kunt geen dag overslaan of je moet vervanging regelen

- paard ziek dan moet je zelf zorgen dat er iemand kijkt, bij pensionstal lopen meer mensen die even bij kleine probleempjes mee op kunnen letten.
- 1 paard niet handig, weidegenootje moet erbij en dan hopen dat die alleen kan staan als je op buitenrit gaat
- als je verder geen paardenkennissen hebt weinig mensen om mee te brainstormen als er iets is
- uitzoeken voerbeleid

voordelen pension
- geen verplicht rondom werk (afhankelijk van soort stalling dat dan wel weer)
- rijbak/binnenbak
- mensen om misschien samen mee naar buiten te kunnen
- meer kennis/kunde te halen
- meer mensen die je paard in de gaten kunnen houden
- als het goed is iemand die weet hoe te moeten voeren hoef je het zelf niet uit te zoeken
- 1 paard kopen zou voldoende kunnen zijn, weidegenootjes zijn aanwezig

nadelen pension
- mensen die zich ermee bemoeien
- kans op ander voerbeleid dan je zou willen
- meer kans op ongelukjes met grotere groepen in de wei
- misschien minder weidegang dan gewenst
- schema's / regels


al met al ieder voordeel kan ook een nadeel zijn en andersom. Afhankelijk hoe je er zelf in staat kan paarden aan huis fijn zijn, maar ook een verschrikking. Maar hangt ook samen hoe jij zelf dingen wilt, wil je perse elke drol mest uit de wei hebben of maakt het niks uit als je om de dag gaat verzamelen of elke week. Wil je elke dag de stal uitgemest hebben of 1 keer per week en strooi je op. Neem je genoegen met schuilstal, gaat het om het rijden of verzorgen etc.

Zelf merk ik dat een paard aan huis lastiger is als er wat is en je graag wilt dat mensen eens mee kijken. Je moet dan echt vragen aan iemand kun je eens komen kijken, ik vertrouw dit niet of dat niet. Hoe vind je hem lopen? is dit normaal etc. Kan ook wel via filmpjes maar ervaring uitwisselen is dus minder.


Even aanhaken op je voor en nadelenlijstje maar ik sta nu in pension en ik moet ook elke dag, als ik niet kan moet ik iemand regelen. Ik moet ook zelf stallen mesten en hooi klaarzetten. Ik heb mijn eigen weide en moet zelf zorgen dat er voldoende gras blijft, water is bijgevuld etc. Ik zet mijn eigen voer klaar dus moet mijn eigen voerbeleid hanteren.
Verder vind ik de hoeveelheid kennis en kunde nogal ver te zoeken bij de meeste pensionstallen. Tuurlijk zijn er voor beide voor en nadelen alleen denk ik dat je een pensionstal iets te rooskleurig schetst.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Pension of aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 11:19

Nelleke, absoluut waar!

Ik ken weinig stallen waar veel kunde aanwezig is. Wel stugge pension eigenaren die niet willen ontwikkelen en weinig naar welzijn kijken.
En onderling vooral; de grootste mond heeft gelijkt. Elkaar de ogen uitsteken en elkaar blind volgen met de keus van; voer, supplementen, de trainer etc etc.

Degene die kennis en kunde zoekt, vind die altijd wel.

joyce83

Berichten: 5210
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: Pension of aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 11:32

Mijn lijst is zeker niet compleet, maar dan had ik nog een langere post gehad. Alles valt en staat op een pension met de mensen die er zijn natuurlijk. En of je wel of niet moet uitmesten en voeren is natuurlijk ook pension afhankelijk. En dan nog de andere optie ergens een wei hebben/huren/pachten van huis af.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Pension of aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 12:18

Ik kan me sowieso niet in die lijst vinden.

In pension bepaalden wij ook wat ze te eten kregen.

Aan huis, hebben we ook paarden samen lopen. Het ligt geheel aan het aantal paarden dat je hebt.

Veel stallen zijn niet zo geweldig in onderhoud en houden zich vaak niet aan belofte's.

Het grootste verschil zit in je eigen situatie en wensen. 1 of 2 paarden in volpension, uit stal trekken en rijden kan makkelijker zijn.
Maar zodra je al veel zelf doet of meerdere paarden hebt, worden de verschillen steeds kleiner. Reistijd en afstand gaan dan steeds meer meespelen.

Je werk en thuissituatie kan de doorslag zijn. Ben je bijv veel weg voor je werk, is pension handiger vaak. Heb je inderdaad 1 paard die in pension in een kudde kan staan, is dat een groot voordeel op alleen of met 1 andere thuis.

Een groot probleem is groot ruwvoer inkopen en de mest. Maar ook gedoe met buren, overlast van stof en geurtjes etc kan een probleem zijn.

Merexa

Berichten: 1164
Geregistreerd: 08-10-16
Woonplaats: Dorpie in Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 12:56

Op pension gaf ik mijn paard elke dag zelf 1x speciaal voer naast dat ze basisbrok gevoerd werd in de ochtend en avond. Maar als je wilde kon je wel bakjes klaar zetten voor de stal zodat ze die konden geven.
Nu heb ik mijn paard met 2 shetlanders aan huis sinds een halfjaar en wil echt niks anders meer. Er moest wel veel in de stallen etc. geïnvesteerd worden waar ik vele jaren van op pension kon staan, maar het verliest zijn waarde niet (mits netjes onderhouden).
Ja, het is best veel werk. Gelukkig heb ik een vaste en makkelijke hooi en vlasleverancier en de rest haal ik zelf bij de groothandel. De bak slepen doe ik zelf door een pallet achter mijn zitmaaier te knopen zo nu en dan en verder is het alleen mest uit het land halen. Het is gewoon heerlijk om voor het werk nog even je paardjes te kunnen knuffelen, al mis ik het soms ook wel om even met anderen te kletsen. Voor een goede tandarts en hoefsmid etc. in de buurt vroeg ik gewoon rond in een Facebookgroep.
Voor de mest heb ik een deel van de wei opgeofferd en laat dat in het najaar uitslepen over het land door mijn hooileverancier en als het echt veel zou zijn zou ik het ook op laten halen.