Pension of aan huis?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Airnt

Berichten: 722
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Gerstungen OT Lauchröden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 00:02

kamsel schreef:
Waar ik woon (en dat is zeker niet het duurste stukje NL) red je het niet om een huis met voldoende grond en ruimte voor 4 paarden en gastpaarden+ ruiters te kopen voor 400.000.
Laat staan met echte paardenfaciliteiten als een goede (buiten)bak.

Ik kan me niet voorstellen dat je als particulier inwoning zou willen. Of het moet echt een dubbel woonhuis zijn met volledig gescheiden wooneenheden. Maar dan praat je ook over een andere prijsklasse



ik woon daarom in duitschland... ìn het Ijzeren Gordijn, en ja, ik heb mensen inwonen in een heel ander deel van het huis met eigen ingang, en ik woon zelf boven, dat is heel fijn, dan is er in de onderverdieping nog ruimte voor 17 gasten naast de inwonende hulpen hun appartement.

maar het is een monument, dus het onderhoud is wel weer een ding, een schloß klinkt leuk maar is wel wat kosten qua onderhoud....

maar goed de grote onderhoudsdingen zijn wel in die 400k meegerekend al.

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 13:08

Airnt schreef:
kamsel schreef:
Waar ik woon (en dat is zeker niet het duurste stukje NL) red je het niet om een huis met voldoende grond en ruimte voor 4 paarden en gastpaarden+ ruiters te kopen voor 400.000.
Laat staan met echte paardenfaciliteiten als een goede (buiten)bak.

Ik kan me niet voorstellen dat je als particulier inwoning zou willen. Of het moet echt een dubbel woonhuis zijn met volledig gescheiden wooneenheden. Maar dan praat je ook over een andere prijsklasse



ik woon daarom in duitschland... ìn het Ijzeren Gordijn, en ja, ik heb mensen inwonen in een heel ander deel van het huis met eigen ingang, en ik woon zelf boven, dat is heel fijn, dan is er in de onderverdieping nog ruimte voor 17 gasten naast de inwonende hulpen hun appartement.

maar het is een monument, dus het onderhoud is wel weer een ding, een schloß klinkt leuk maar is wel wat kosten qua onderhoud....

maar goed de grote onderhoudsdingen zijn wel in die 400k meegerekend al.


Ik zou willen dat het bij 4 ton geregeld was, zit hier ook met een monument. wat een drama en bureaucratie is dat!

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 13:11

Voor 400.000 euro heb je hier net een 2 onder 1 kap woning in een drukke straat 8-)
Ik heb hier wel wat leuks gezien hoor, met plek voor 4 paarden, klein weilandje en een buitenbak die opgeknapt moet worden..... Voor 1,2 miljoen... -O-

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 19:23

Jaha mijn droomhuis staat ook ergens anders dan waar ik nu woon, maar ik wel mijn paarden aan huis voor ruim onder de 4 ton. Dat betekent wel dat ik moet reizen naar mijn werk, en nog wat offers, maar het kan. ;)

Tlimmen
Berichten: 24
Geregistreerd: 15-10-18

Re: Pension of aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 19:28

Ik heb er voor gekozen
1. omdat het kon
2. Ik heb een mini shet en de enigste stal in de buurt vond haar maar niks en dan stond ze daar in de stal en niemand wilde haar even in de paddock zetten terwijl rijpaarden in de wattengelgd werden.
Ik mis geen stalgenoten hoor, er staan 2 geitjes bij en af en toe komt er iemand om ze te knuffelen maar dat is wel genoeg. Ik vind het wel lekker om alleen met mijn pony bezig te zijn. Dan kan je lekker le eigen ding doen en niemand die je stoort.

Irene793
Berichten: 268
Geregistreerd: 04-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-19 13:09

Heel misschien hebben we een huis gevonden. Het perceel van zo'n 7000 m2 betreft alleen een bosperceel, waar we waarschijnlijk niet veel mogen kappen. Nou zie ik niet veel bezwaren daar paarden op te houden, mits de bomen niet giftig zijn. Ik wil mijn paarden sowieso 24/7 buiten, geen gras is denk ik alleen maar beter voor de paarden. Wat denken jullie; kan het?

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Pension of aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 13:19

Laat je goed informeren over dat bosperceel. Wij hebben ooit bij een huis gekeken waar ook een strook op stond met als benaming bosperceel. Daar mocht je nog geen boom kappen. Niets veranderen. De prijs van grond met benaming bosperceel ligt ook heel anders dan grasland.

Sure_lee

Berichten: 10390
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Pension of aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 13:37

Hmmm een stukje zou niet erg zijn. Maar is denk ik ook afhangelijk van je paarden. Als ze er aan gaan knagen of schuren is ook niet de bedoeling lijkt me.

MaiNat

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Re: Pension of aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 13:45

Ik vind het staan op een pensionstal ideaal! Zowel voor mij als voor mijn paardje. Ik zou niet snel kiezen om haar aan huis te zetten ( kan ook niet)
Voordelen zijn: makkelijker op vakantie kunnen of een dagje weg, meer toezicht, vaste voertijden, gezelligheid van stalgenoten, geen zorgen om mest op te halen of weg te brengen. Op een pensionstal kan je kijken waar je waarde aan hecht. Bijvoorbeeld buiten rijden, goede bak en makkelijker iets leuks organiseren, zoals onderlinge wedstrijd of stalfotoshoot. Ik ken veel paarden aan huis en heb ook veel an huis gestaan, maar dat levert veel extra werk op qua alles regelen qua mest, voer, stro en dergelijke en vaak ook geen mensen om gezellig samen te rijden of te praten. Zou dan niet snel kiezen om een paard aan huis te willen hebben. Ook al heb ik een shet!

Coentjuh

Berichten: 9845
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Re: Pension of aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 19:29

Lastig, maar ik denk zelf dat ik het niet zou doen? Het zou best kunnen, daar niet van..

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 19:40

Er hangt ook veel af van hoe dicht begroeid het bos is :) En inderdaad wat voor bomen het zijn...
Ik mis zelf juist bomen, dus zou heel blij zijn met een stukje bos in de paddock paradise, ik hoop zelfs wat bomen aan te kunnen planten dit jaar... Als je een beetje zou mogen kappen, kan je eventueel leuke paden maken en een soort bos paddock paradise maken :) !
Wat alleen wel lastig wordt in dicht bos is dingen zoals een piste of cirkel aanleggen, ik weet niet hoe belangrijk dat voor je is?

L_Rivaldo

Berichten: 4717
Geregistreerd: 17-12-07
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 19:47

Ik heb de paarden aan huis staan. Altijd voorheen op pension. Wat ik vooral mis is de gezelligheid van andere. Ik ben altijd alleen bezig met mijn hobby. De motivatie is dan ook vaak moeilijk.

Zelf heb ik geen bak om te longeren of te rijden dat mis ik enorm. Even vlug wat vrij laten springen. Nu moet ik altijd buitenrijden en voor dat ik weg ben en het rijden erbij ben je toch weer 2 uur verder.

Toch is een pensionstal hier niet echt een optie. Naast de kosten wat ik niet kan missen. Geniet ik stiekem van het zelf doen. Maar ook heb ik wat betreft voeren en weidegang alles zelf in de hand en dat is met gevoelige paardjes wel heel fijn.

Als ik op vakantie ga wat niet vaak is ivm melkveebedrijf willen mijn schoonouders altijd op ze passen. Dat is wel heel fijn.

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Re: Pension of aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 22:40

Kijk goed naar het bestemmingsplan. In de zoektochten die ik heb gedaan was het meestal zo dat je geen omheining/hekwerk mocht plaatsen op de percelen die als bestemming "bos" hadden.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 08:52

Irene793 schreef:
Heel misschien hebben we een huis gevonden. Het perceel van zo'n 7000 m2 betreft alleen een bosperceel, waar we waarschijnlijk niet veel mogen kappen. Nou zie ik niet veel bezwaren daar paarden op te houden, mits de bomen niet giftig zijn. Ik wil mijn paarden sowieso 24/7 buiten, geen gras is denk ik alleen maar beter voor de paarden. Wat denken jullie; kan het?


Met bosgrond mag je niks, dus totaal ongeschikt.
Ben ook begonnen zonder grasland en heb nu (was ook de bedoeling) een stukje in de buurt kunnen huren.
Zonder grasland is echt niet fijn. Paarden doen het veel beter met grasland. Ze kunnen er hier alleen in de zomer op en je ziet het verschil het gehele jaar door.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Pension of aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 08:56

In de buurt waar ik woon verkopen ze huizen met bosgrond. Daar mag je geen paarden houden. Je mag er sowieso niks. Ook geen tuin maken. Mensen hebben er al flinke boetes gekregen. Het is relatief laag geprijsd dus mensen kopen het vaak enthousiast en komen dan pas achter de regelgeving.

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 09:04

Tlimmen schreef:
Ik heb er voor gekozen
1. omdat het kon
2. Ik heb een mini shet en de enigste stal in de buurt vond haar maar niks en dan stond ze daar in de stal en niemand wilde haar even in de paddock zetten terwijl rijpaarden in de wattengelgd werden.
Ik mis geen stalgenoten hoor, er staan 2 geitjes bij en af en toe komt er iemand om ze te knuffelen maar dat is wel genoeg. Ik vind het wel lekker om alleen met mijn pony bezig te zijn. Dan kan je lekker le eigen ding doen en niemand die je stoort.


Een pony alleen vind ik echt niet kunnen sorry :n Een geit is absoluut geen goede vervanging van een maatje. Waarom koop je er geen pony bij?

kamsel
Berichten: 3410
Geregistreerd: 12-07-08

Re: Pension of aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 14:19

Ik denk dat je het hebben van paarden gruwelijk onderschat als je serieus denkt dat je ze op een bosperceel kunt houden...

Irene793
Berichten: 268
Geregistreerd: 04-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-19 14:54

Kan je dat toelichten Kamsel?

nayla

Berichten: 313
Geregistreerd: 09-07-10
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 15:34

3.5 jaar geleden zijn we verhuisd om de paarden aan huis te houden. Ons huis van 8 jaar oud verkochten we voor 250 000 euro en we kochten een ouder huis voor ongeveer hetzelfde geld, 25 km verderop maar wel veel landelijker gelegen. We hebben wel moeten investeren in nieuwe stroom aanleggen, waterleiding, vloeren, isolatie,... maar dankzij de hulp van familie bijna alles zelf kunnen doen waardoor we onder de 80 000 euro gebleven zijn.

Daarvoor 15 jaar op pension gestaan.
Ook buiten aan de stallen enzo was/is werk, maar omdat we stallen op overschot hadden, zijn we begonnen met stallen verhuren. Met het geld dat we daarvan overhouden, verbouwen we ieder jaar iets. Afgelopen zomer bvb de stroschuur vervangen, dit jaar nieuwe piste omheining,...

Op deze manier missen we het contact ook niet zo met andere mensen. Want op pension kenden we iedereen wat natuurlijk ook fijn is.

Mijn man is gelukkig ook een paardenmens :) , wat fijn is om het werk te verdelen/samen te doen.

Op pension moesten we met weinig rekening houden, dat is nu wel anders maar toch zouden we allebei niet meer terug willen, paarden aan huis vinden we echt super. :j
Er komt nu meer bij kijken zoals bvb, stallen uitmesten, voeren, weideonderhoud, onkruid wegdoen onder de draden, piste slepen, voer/hooi/stro halen, water tonnen uitwassen, hooi geven op de wei in de winter,...
Er kruipt echt wel tijd in maar omdat we met 2 zijn valt het wel mee, we hebben nu ook een soort systeem wat fijn werkt voor ons en dat is in het begin wat zoeken geweest, nu sparen we wel tijd uit.

Iets meer weide zou wel fijn zijn, we hebben een eigen wei van 40 are dat nu dient als winterstuk. Verder pachten we nog 1 hectare bij en nog een wei van 40 are. Er staan 5 grote paarden op dus mits we op tijd van wei wisselen, is er net gras genoeg in de zomer. Paarden komen snachts wel op stal.
We hebben ook 2 shetjes maar die staan vooral in de tuin of aan de schuur om het gras kort te houden :j (wat ook weer tijd scheelt ivm grasmaaien)

We zijn ook veel meer buiten-mensen geworden , we wonen nu veel landelijker, rustiger en genieten vaker van gewoon buiten op het terras zitten enzo. Ook is de mentaliteit hier algemeen anders, relaxter, hulpvaardiger. We merken ook aan onze honden dat ze blijer zijn hier.

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Pension of aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 18:52

Thuis ligt het er ook aan hoe je een en ander in kunt delen rondom de paarden.
Hier komt er een inloopstal waar een grote baal hooi ter beschikking staat, automatische drinkbak en rubber matten.
Aan die stal komt een paddock (eerst gewoon gras om te zien hoe dat gaat) en van daaruit kunnen ze de wei op.
De wei wordt in tweeën gedeeld en ze zullen altijd toegang tot de paddock en inloopstal hebben.

Irene793
Berichten: 268
Geregistreerd: 04-08-17

Re: Pension of aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-19 20:53

We hebben toch besloten af te zien van het huis met het bosperceel. De makelaar was al een beetje vaag over de mogelijkheden van het perceel. Daarnaast ligt het huis vlak langs een 80-kilometer weg, waarvan we niet zeker zijn of we eraan kunnen wennen. Verder zoeken dus!

Irene793
Berichten: 268
Geregistreerd: 04-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-19 21:12

Inmiddels hebben we een huis gevonden met bijna 6000 m² grond. We gaan nu eerst het huis bewoonbaar maken en daarna een soort van paddock paradise aanleggen. Het perceel is aardig dichtgegroeid, dus we hebben nog wel even werk. Ik hoop toch zo snel mogelijk mijn pony naar huis te kunnen halen!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Pension of aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 08:28

Gefeliciteerd! Heel veel plezier met deze klus!

xRaisinJarig

Berichten: 1756
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Pension of aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 08:32

Super leuk! En veel plezier met het inrichten ervan!

crow
Berichten: 2427
Geregistreerd: 12-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 09:20

Nadeel is dat je vaak flink moet investeren voor alle voorzieningen. Ik ben ook niet meer veel op vakantie gegaan omdat ik de zorg niet graag uit handen gaf en genoot er ook van om het zelf te doen. Voordeel is dat je alles onder eigen beheer hebt, weide en voerbeleid. Als je tijd hebt om met je paarden bezig te zijn verlies je geen tijd om er te komen. Maandelijkse lasten zijn veel goedkoper al moet je dat dus eigenlijk wel verrekenen met de investeringen die je moet doen. Als er iets opdoet is het makkelijker je paard meerdere keren per dag te verzorgen.