Pension of aan huis?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BritHittepit

Berichten: 2553
Geregistreerd: 05-09-09
Woonplaats: Mol

Re: Pension of aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 21:11

Ik ben blij dat ik op pension sta.

Wij zijn ook van plan een ander huis te kopen maar met voldoende grond is het bijna niet betaalbaar...

Bovendien sta ik er vaak alleen voor, man heeft een drukke baan dus geen tijd om te helpen. Als ik dan geblesseerd of ziek ben is het niet zo makkelijk te regelen...

En voor de toekomst, als ik geenpqard meer heb moet de grond ook onderhouden worden, ja je kan verhuren maar als dit achter het huis is moet er wel altijd ‘vreemd’ volk op je erf...

Dus de keuze voor pension is voor mij t beste, berijdbare piste bij elk weer, goede verzorging en begeleiding, leuke stalgenootjes...

Airnt

Berichten: 722
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Gerstungen OT Lauchröden

Re: Pension of aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 04:09

Ik ben heel blij met paarden aan huis omdat:

1 ik kan gastruiters hebben, dat geeft mij veel meer input tot rijden, en maakt internationale gasten veel makkelijker
2 hengsten houden is heerlijk op je eigen stekkie, dat kan een groot probleem zijn op ene pensionstal
3 ik kan trainingspaarden hebben als ik wil, maar belangrijker mijn leerlingen kunnen dat doen en iets verdienen
4 een extra paard kost minder 'erbij' ookal zijn de eerste paar paarden net zo duur.
5 ik heb MINDER werk nu, omdat ik de stal en hof efficent heb kunnen indelen. daarnaast win ik veel tijd op de reistijd.

qua tijd valt het mij heel erg mee, ik heb 4 paarden staan, voeren, mesten, water, strooien, 'smorgens 20-30 min, 's avonds 15-20 min (ik mest twee keer)
1x per maand krachtvoer en opstrooi halen met de trailer, kost ... ene paar uurtjes...2 omdat ik zo veel klets
hoefsmid is hetzelfde als anders, dierenarts enz.... maakt geen verschil

de investering aan je plek is het grote euvel, dat kost geld.
Ik schat dat ik met huiskoop, KK, bakbouw, stalbouw, schuurbouw en renovatie van het hele huis ongeveer 400.000€ uitgeef in totaal, en dat dan over 10 jaar.. maar dan heb je ook wat aan het einde, dus ik vind dat niet weggegooid geld.

hulp is essentieel.

ik heb hier een andere stal waar ik een los paard kan parkeren als ik op reis ga met de anderen, ik heb een zweedse leerling (naja, stelletje, zijn vriendin bivakkeerd hier ook) inwonen die kan zorgen voor de paarden in mijn afwezigheid, dat helpt.

paardensitters zijn vaak wel te vinden voor vakantie,

ik zweer erbij

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 09:33

400.000 is wel boven ons budget :=
Maar ik ben het met je eens dat het een investering is, en dat is prettig ;)
Nadeel is dat je minder keuze hebt in waar je wil/kan wonen omdat niet overal de hoeveelheid grond beschikbaar of betaalbaar is.
Verder zijn wij veel meer geld kwijt aan benzine: grote auto noodzakelijk ivm trailer, en meer met de auto rijden ivm buitenaf wonen.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 09:43

Ik zou het gewoon eens uitproberen als huissitter, een kennis van mij doet het met honden en past overal op honden, soms een maand maar ook wel 2 of 3 maanden.
Dan weet je meteen of je het wel of niet wil.
Al is het voor dat moment, over 5 jaar is de situatie misschien gewijzigd.

Coentjuh

Berichten: 9845
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 09:44

Airnt schreef:
2 hengsten houden is heerlijk op je eigen stekkie, dat kan een groot probleem zijn op ene pensionstal


Dit belangrijke puntje was ik nog vergeten! Die van ons heeft zo'n geweldig mooie verandering in zijn leven gekregen!

kamsel
Berichten: 3410
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 10:10

Waar ik woon (en dat is zeker niet het duurste stukje NL) red je het niet om een huis met voldoende grond en ruimte voor 4 paarden en gastpaarden+ ruiters te kopen voor 400.000.
Laat staan met echte paardenfaciliteiten als een goede (buiten)bak.

Ik kan me niet voorstellen dat je als particulier inwoning zou willen. Of het moet echt een dubbel woonhuis zijn met volledig gescheiden wooneenheden. Maar dan praat je ook over een andere prijsklasse

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: Pension of aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 10:37

Mijn huis staat in de stad wat heerlijk wonen is met alle voorzieningen en gezelligheid. Mijn weiland waar de paarden wonen is dichtbij het bos met ruiterpaden.
Mijn ideaal zou zijn aan de rand van een leuk stadje wonen mét weiland én groot bos.

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 10:39

kamsel schreef:
Waar ik woon (en dat is zeker niet het duurste stukje NL) red je het niet om een huis met voldoende grond en ruimte voor 4 paarden en gastpaarden+ ruiters te kopen voor 400.000.
Laat staan met echte paardenfaciliteiten als een goede (buiten)bak.

Ik kan me niet voorstellen dat je als particulier inwoning zou willen. Of het moet echt een dubbel woonhuis zijn met volledig gescheiden wooneenheden. Maar dan praat je ook over een andere prijsklasse


Waar ik woonde ook niet. En daarom zijn wij verhuisd. En dat vind ik best een behoorlijk offer eerlijk gezegd. Overigens hebben wij al die genoemde faciliteiten niet hoor ;)

Ik ben nu wel nieuwsgierig naar de mensen die hengsten aan huis hebben: hoe staan ze bij jullie? (heb zelf ook twee hengsten aan huis). Hebben jullie ook merries en hoe hebben jullie dat geregeld?

Merexa

Berichten: 1164
Geregistreerd: 08-10-16
Woonplaats: Dorpie in Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 12:37

Nikass schreef:
kamsel schreef:
Waar ik woon (en dat is zeker niet het duurste stukje NL) red je het niet om een huis met voldoende grond en ruimte voor 4 paarden en gastpaarden+ ruiters te kopen voor 400.000.
Laat staan met echte paardenfaciliteiten als een goede (buiten)bak.

Ik kan me niet voorstellen dat je als particulier inwoning zou willen. Of het moet echt een dubbel woonhuis zijn met volledig gescheiden wooneenheden. Maar dan praat je ook over een andere prijsklasse


Waar ik woonde ook niet. En daarom zijn wij verhuisd. En dat vind ik best een behoorlijk offer eerlijk gezegd. Overigens hebben wij al die genoemde faciliteiten niet hoor ;)

Ik ben nu wel nieuwsgierig naar de mensen die hengsten aan huis hebben: hoe staan ze bij jullie? (heb zelf ook twee hengsten aan huis). Hebben jullie ook merries en hoe hebben jullie dat geregeld?


Klopt, mijn moeder en ik hebben samen iets gekocht net buiten de stad maar daar moeten de faciliteiten nog bij. Ergens anders, in the middle of nowhere, heb je zoiets al wel voor dat bedrag met alles er op en er aan, maar dat moet dan ook maar net kunnen ivm. werk. En het ligt dan ook weer aan de staat van het huis etc.

En het ligt er aan hoe makkelijk je hengst(en) is/zijn. De ene wil overal op duiken en de ander (bij bekenden van mij) staat de hengst rustig naast een paar merries in een paddock met alleen wat schriklint er tussen.
Als ik misschien bij mijn merrie een veulen wil en het word een hengst hou ik hem ook hengst als het goed gaat, ondanks er ook nog wat Shetland merries zijn, die ik wel apart zet en buiten blijven. Het weiland is in meerdere stukken opgedeeld met sloten er tussen met een hoog hek als doorgang.

Dakota12
Berichten: 26
Geregistreerd: 16-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 13:50

hallo ik denk dat het gewoon een kwestie is van tijd nemen, maar natuurlijk zal je je stalgenootjes moeten missen.. het zal veel tijd innemen maar aan het eind is het denk ik wel fijner. voor de portemonee en jezelf

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 17:18

Dakota12 schreef:
hallo ik denk dat het gewoon een kwestie is van tijd nemen, maar natuurlijk zal je je stalgenootjes moeten missen.. het zal veel tijd innemen maar aan het eind is het denk ik wel fijner. voor de portemonee en jezelf



nou wat betreft die portemonnee zou ik niet te hard op rekenen, een paard blijft een bodemloos geldverslindend apparaat of het nou thuis staat of in pension. als je zelf een stuk grond huurt of koopt ben je er daar nog lang niet mee. Dan begint het pas.

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 17:34

Merexa schreef:
En het ligt er aan hoe makkelijk je hengst(en) is/zijn. De ene wil overal op duiken en de ander (bij bekenden van mij) staat de hengst rustig naast een paar merries in een paddock met alleen wat schriklint er tussen.
Als ik misschien bij mijn merrie een veulen wil en het word een hengst hou ik hem ook hengst als het goed gaat, ondanks er ook nog wat Shetland merries zijn, die ik wel apart zet en buiten blijven. Het weiland is in meerdere stukken opgedeeld met sloten er tussen met een hoog hek als doorgang.


Ze zijn nog jong. Voorlopig staan ze bij elkaar en aangrenzend aan de merries. Maar ik weet niet hoe lang dat zo kan blijven. Mijn merrie loopt al aardig te flirten langs het hek ;)

ellenimar
Berichten: 379
Geregistreerd: 18-09-09

Re: Pension of aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 18:48

Ik heb ze al 25 jaar bij huis, eerst 1 in de nieuwbouw ( :+ ) en toen al heeeeel snel naar t platteland, het begon met twee paarden om te mennen en een pony voor dochterlief, toen een pony erbij voor zoonlief, uiteindelijk zijn beiden gestopt, de een wat eerder dan de ander.
Bij toeval zocht iemand plek voor paard dussss en ja van een kwam ander dus van 5 stallen naar 10, dat jaren gedaan maar vergis je niet, pension is niet altijd leuk. Nu weer terug naar 5 en selectief in pensionklanten, nu gaat dat prima, 1 paard van mezelf en plek voor 4 paardjes van een ander. Op deze manier kun je ook eens een dagje weg en help ik ook weer een handje. Maarrrrr heel simpel : buitenaf wonen en paarden aan huis dan ben je gewoon naoogt klaar! Er is altijd wel wat, echt waar. Zou nooit anders willen daar niet van :o

Coentjuh

Berichten: 9845
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 20:22

riegje schreef:
Dakota12 schreef:
hallo ik denk dat het gewoon een kwestie is van tijd nemen, maar natuurlijk zal je je stalgenootjes moeten missen.. het zal veel tijd innemen maar aan het eind is het denk ik wel fijner. voor de portemonee en jezelf



nou wat betreft die portemonnee zou ik niet te hard op rekenen, een paard blijft een bodemloos geldverslindend apparaat of het nou thuis staat of in pension. als je zelf een stuk grond huurt of koopt ben je er daar nog lang niet mee. Dan begint het pas.


Ja het investeren is geen pretje.

Maar de maandelijkse kosten zijn echt niet meer zo hoog hoor (hooi stro brokken). Gas, water, licht hebben we eigenlijk niet, want daar zorgt de zonne-energie voor en het beekje/watertje wat achter de stallen langs stroomt. Toevallig vorige week een berekening gemaakt. Ik kan hier een flinke kudde neerzetten voor de prijs die we voorheen betaalden op pension voor drie. (maar mijn fulltime baan is ook weggevallen door de emigratie, dus we hebben nog geen geld over ofzo :+ )

Coentjuh

Berichten: 9845
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 20:29

Nikass schreef:
Ik ben nu wel nieuwsgierig naar de mensen die hengsten aan huis hebben: hoe staan ze bij jullie? (heb zelf ook twee hengsten aan huis). Hebben jullie ook merries en hoe hebben jullie dat geregeld?


Hier 2 ruinen (8 hoeven op 1 buik) en 1 hengst. Konden voorheen niet echt goed bij elkaar (althans wel paar keer geprobeerd maar we vertrouwden de omheining niet en er was weinig ruimte).

Inmiddels staan ze dus aan huis en hebben we ze vanaf dag 1 gewoon bij elkaar gezet. Ze hebben veel ruimte, een goede veilige omheining en dat is vanaf dag 1 prima verlopen. In de zomermaanden die deze keer tot en met eind oktober duurde <3 staan ze 24/7 buiten en kunnen ze altijd zelf naar de paddock of naar de stal.

Wintermaanden nu wel op stal en paddock, dus dat is iets krapper dan de grote wei, maar ze zijn helemaal aan elkaar gewend en ik kan ze zonder problemen met zijn drieën in de paddock zetten. Af en toe op de wei omdat het weer soms gewoon te mooi is in de winter.

Tijdens het eten heb ik wel een draadje gespannen (paddock/stallen in 2 delen gedeeld) zodat de hengst de andere niet gaat lastig vallen met eten. Hij doet niet kwaad, maar is natuurlijk wel de baas en eet nogal snel zijn hooi uit een slowfeeder 3x3 voordat de andere twee gasten het op hebben, gaat hij snel daar nog een hooinet leeg eten. Ik wil wel dat ze allemaal hun hooi binnen krijgen dus vandaar dat ik het zo even oplos.

Wil eigenlijk wel nu of in de toekomst naar van die palletboxen/grote hooibakken overstappen, maar ik weet niet of ze daar met z'n drieën uit durven eten, want dan komt meneer de hengst wel erg dichtbij.

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 21:20

Coentjuh schreef:
Ja het investeren is geen pretje.

Maar de maandelijkse kosten zijn echt niet meer zo hoog hoor (hooi stro brokken). Gas, water, licht hebben we eigenlijk niet, want daar zorgt de zonne-energie voor en het beekje/watertje wat achter de stallen langs stroomt. Toevallig vorige week een berekening gemaakt. Ik kan hier een flinke kudde neerzetten voor de prijs die we voorheen betaalden op pension voor drie. (maar mijn fulltime baan is ook weggevallen door de emigratie, dus we hebben nog geen geld over ofzo :+ )


Als je alles in 1 investering kunt realiseren geloof ik dat je daarna minder kosten hebt. Maar dat geldt niet voor ons. Wij doen project voor project, waardoor we voorlopig in de kosten blijven zitten.
(Ik heb nog nooit zoveel geld uit gegeven als sinds ik de paarden aan huis heb %) )
Daarnaast hangt het er ook vanaf welke eisen je stelt. Wij houden niet van prutswerk. Dus hebben we een super veilige (ook voor veulens) en degelijke omheining (maar je wil niet weten hoeveel dat heeft gekost) een ander is misschien tevreden met eenvoudige paaltjes met wat lint.

Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Re: Pension of aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 21:31

Het valt mij best tegen de kosten en vooral het werk, kom niet aan rijden toe (hebben een grite boerderij gekocht e ln alles moet gedaan worden) maar het weegt niet op tegen de hinnik als ik opsta en als ik thuis kom. Heerlijk

kamsel
Berichten: 3410
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 23:08

Hier waren 0 faciliteiten voor het houden van paarden. Het geld dat erin gaat zitten om dat mogelijk te maken, krijgen we nooit volledig terug bij een verkoop.. Het moet ook project voor project.
En daar kun je ze serieus lang voor in pension zetten..
Nu is het bijna af, alleen de bak moet nog. Maar goed een professionele bak voor een amateur vind ik eigenlijk te overdreven. Alleen een net niet goede bak is altijd zonde van het geld.

Coentjuh

Berichten: 9845
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 00:13

Nikass schreef:
Als je alles in 1 investering kunt realiseren geloof ik dat je daarna minder kosten hebt.


Haha grapjas. Denk je dat wij klaar zijn?

Hier was voorheen ook niets alleen maar gras.

Ik had het alleen over stro hooi brokken en evt gas water licht. Meer niet.

Een goede omheining kost inderdaad enorm veel geld. Maar we wilden niet gaan klooien met schrikdraadjes en flut paaltjes. (We hebben er ook een hengst bij).

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 12:10

Sorry als ik je verkeerd begrepen heb Coentjuh. Het kwam op mij zo over dat jullie de grote projecten in één keer geïnvesteerd hadden.

Coentjuh

Berichten: 9845
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 12:18

Haha geeft niet. Paarden hebben in ieder geval een mooie omheining en stalletjes. Wij nog steeds geen keuken :') (maar bijkeuken werkt ook en de officiële keuken is eindelijk in de maak). Een rijbak, bestrating of een iets van een verhard pad naar de stallen etc is gewoon nu nog even niet haalbaar.

Hoe is het trouwens met de TS. Al een keuze kunnen maken of misschien al een leuk plekje op het oog?!

Popstra
Berichten: 13758
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Pension of aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 13:56

Wij hebben wel in een keer alles gedaan voor we er zelf gingen wonen en de paarden verhuisden. Zijn daar toch wel een kleine anderhalf jaar mee bezig geweest. Was dan ook wel rigoreuz, gebouwen plat laten gooien en opnieuw laten bouwen...nieuwe rijhal..nieuwe stallen..nieuwe paddocks...omheining weides etc..etc..
Ik wilde alles af want vaak als je er gaat wonen en je moet dan nog veel doen gebeurd het niet meer zo snel. Nu was alles af en dat is erg fijn.

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 14:14

Wij gaan ook zo goed als alles direct laten doen (paarden deel sowieso) maar huis moet sowieso veel aan gebeuren.
Wij wonen in Frankrijk en zullen als alles af is rond de 3 ton in totaal zitten.
Hebben dan een heel ruim huis, 2hectare weiland, 30x60 rijbak, stallen en een opslag schuur.

Edit kosten voor de hypotheek worden iets minder dan wat we nu aan huur en stalling betalen.

Irene793
Berichten: 268
Geregistreerd: 04-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-18 15:25

Coentjuh schreef:
Hoe is het trouwens met de TS. Al een keuze kunnen maken of misschien al een leuk plekje op het oog?!


We zijn rustig aan het rondkijken. Ik hoop heel erg dat het lukt een plek te vinden die voldoet aan onze wensen en budget!

timmysytse70
Berichten: 57
Geregistreerd: 25-11-18
Woonplaats: Anna Paulowna

Re: Pension of aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 22:43

ik heb na 10 jaar paarden aan huis, dit jaar gekozen voor 24/7 pension. nog steeds geen spijt.
ik woon in de polder en was het rijden daar zat. paarden staan nu 5 minuten van het strand, bos en duinen en zeker met een paard met CPL is de zee het beste!