Pension of aan huis?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Qucolu

Berichten: 44
Geregistreerd: 02-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 00:04

Afbeelding

Omdat dit een droom was die is uitgekomen en we van elke minuut genieten ook al is het soms veel en zwaar werk en schiet het rijden er soms een beetje bij in

Coentjuh

Berichten: 9845
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 00:38

Hee dat doe ik zomers ook wel is (bekend zwembad trouwens :D) (heel leuk zwembad maar in je uppie uit elkaar halen voor de winterperiode, doe ik nooit meer :x ) maar dan staan ze echt op de wei hoor. Dat is pas echt genieten!

Het rijden staat ook hier op een wat lager pitje sinds ze bij huis staan, maar heb dan ook geen rijbak en rij toch recreatief dus hoeven niet te presteren en te trainen.

Qucolu

Berichten: 44
Geregistreerd: 02-01-10

Re: Pension of aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 07:44

We hadden een kreupel paard op stal staan en om d'r rustig te houden was er wisseldienst met de rest van de kude. Zo stond ze niet alleen en kwam de rest wel op de wei. Prettig als je dat zelf kan bepalen en niet afhankelijk bent van een stal eigenaar

Jord

Berichten: 1561
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: Betuwe

Re: Pension of aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 12:27

Wij hebben voor de wei een mestzuiger, ideaal, in 10/15 min het hele stuk waar 4 paarden de hele dag opstaan gedaan, en geen last van je rug en armen.

Caresse07

Berichten: 9410
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 12:31

Ik heb mijn paarden 15 jaar op een eigen stuk gehad en sta inmiddels 3 jaar op een pensionstal.

En hoewel het heel fijn was om alles in eigen beheer te hebben, was het ook altijd wel heel veel werk.
Ik heb het altijd met heel veel liefde en plezier gedaan, maar zoals het nu is bevalt me meer dan prima.


Nu sta ik op een all-in pensionstal en hou ik veel meer tijd over om gewoon lekker van mijn paard te genieten en te rijden en als ik een dagje niet kan of op vakantie ben hoef ik niks te regelen.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 14:36

Jord schreef:
Wij hebben voor de wei een mestzuiger, ideaal, in 10/15 min het hele stuk waar 4 paarden de hele dag opstaan gedaan, en geen last van je rug en armen.


Hoe werkt dat, ziet dat er uit en wat kost zo'n ding? Ben wel benieuwd of dat qua kosten uit kan...

kamsel
Berichten: 3410
Geregistreerd: 12-07-08

Re: Pension of aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 15:22

Moet zeggen dat ik ook direct even gegoogeld heb op mestzuiger..

Ik zit nu met m'n been in het gips (geen paardgerelateerd ongelukje) en dat is knap onhandig met de paarden aan huis.

Sure_lee

Berichten: 10390
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Pension of aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 15:48

Waar ik mijn paard stal tijdens de Eperpaardenvierdaagse gebruite dit jaar een mestveger. Echt super handig. Al het land was binnen no time gemest. Zier er nog iets handiger uit dan een zuiger.
Mocht ik ooit de paarden weer aan huis krijgen dan wil ik ook zo'n ding.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Pension of aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 17:23

Met langer gras gaat vegen niet zo'n succes worden... En je rijd je gras vies en plat. Net als zo'n mestoraper die schraapt. Leuk met een biljartlaken, maar anders niet handig.

Popstra
Berichten: 13758
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Pension of aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 18:42

Ik vind het nogal een apparaat zo een mest zuiger en een aardige investering. Ken ook iemand die hem heeft en die heeft hem sterker laten maken omdat ze de zuigkracht te slap vond. Als je 30 paarden hebt staan dan zeg ik mss ja maar denk dat de meeste mensen met gemiddeld 2 of 3 paardjes aan huis het met de hand ook wel af kunnen.

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Pension of aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 18:55

Aan huis ligt eraan hoe je het wilt hebben of de verzorging tijdrovend is of niet.

Wij krijgen ze binnenkort weer aan huis, dit keer een koophuis.
Er komt een hele ruime inloopstal met voerrek waarachter 2 grote hooibalen kunnen. Automatische drinkbak (met zo'n verwarmingssysteem zodat het in de winter niet bevriest)
Vanuit de schuilstal komen ze in een paddock die toegang biedt tot verschillende weides.
We krijgen ook een bak aan huis en aparte boxen voor wanneer nodig, maar onze paarden staan al jaren 24/7 buiten.
Voor ons betekent het uiteraard geen reistijd meer en meer/makkelijker kunnen rijden omdat de kinderen dan in de afgesloten tuin naast de bak kunnen spelen (of wanneer ze op bed liggen, komt 20 meter tussen het huis en de bak te liggen.)

Horseloverl
Berichten: 2223
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 19:01

Ik heb ze al Mn hele leven thuis. Ik vind het heel fijn. Als ik ergens naar toe zou moeten om Mn paard te doen, wil ik geen paard meer. Thuis kan ik alles in de gaten houden en ik ken Mn paarden door en door. Ik ben Max een half uur op een dag bezig met verzorgen. Sochtends naar buiten, eind van de dag binnen en dan savonds rijde. Of longeren. In de winter is het natuurlijk lastiger als het vriest ofzo. Maar ik vind het echt fijn dat ik ze aan huis heb. Daarbij vind ik op stallen dat de omheiningen van de weilanden vaak niet goed/onveilig zijn. Ze zijn vaak omheind met lint wat levensgevaarlijk is. Wij hebben hier draad met kunststof coating dus als ze een keer bedenken dat het gras groener is aan de andere kant en ze er doorheen gaan is er eigenlijk nooit wat aan de hand. Met de veulens hetzelfde. Ooit een veulen gehad wat door 5 omheiningen heen is gegaan en had alleen een krasje op de borst. Als ze door lint heen was gegaan ben ik er eigenlijk zeker van dat we dr af hadden kunnen laten maken

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 19:37

Inderdaad! De veiligheid op pensionstallen laat heel vaak te wensen over.

Icelandshet
Berichten: 388
Geregistreerd: 17-06-18

Re: Pension of aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 19:45

Ik heb ze thuis, maar zou toch graag in pension willen staan, mits ze genoeg buiten komen, dat is bij veel stallen niet het geval

Na het overlijden van mijn moeder sta ik er als 17 jarige (werkende) hbo student alleen voor, scheelt dat mijn ene pony afgelopen zomer naar een rusthuis is verhuist en de andere is op (actief) pensioen (+ wat shetlanders) mijn zus springt gelukkig graag bij

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: Pension of aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 10:46

Ik heb mijn pony’s nu 8 jaar op eigen (gekocht) land. Dit is niet aan huis maar moet natuurlijk wel álles zelf doen. De wens om eigen land te willen hebben ontstond na jaren afhankelijk te zijn van stallingen/boeren. In de loop der jaren liep ik ook wel tegen de nadelen aan zoals bij vorst met water slepen, de strijd tegen modder en na voeren/uitmesten/paarden checken/landonderhoud geen zin meer in rijden hebben.
Nu ik een afdakje heb en een steenpaddock is t allemaal wat makkelijker. Als ik er helemaal klaar mee ben zet ik ze in pension. Meestal elke winter. Beste van beide werelden!

Jord

Berichten: 1561
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: Betuwe

Re: Pension of aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 15:58

Wij hebben de Bio240
http://www.biozuiger.nl/producten.html

inmiddels al een jaar of 3,4 inderdaad wel een flinke uitgave, maar mestruimen van 4 paarden die de hele dag op de wei staan sloopt je lijf, mijn man had aan beide handen al operatie carpaaltunnelsyndroom gehad en allebei rugklachten, dus dit bevalt super! Zeker de kosten meer dan waard.

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 16:24

Jord schreef:
Wij hebben de Bio240
http://www.biozuiger.nl/producten.html

inmiddels al een jaar of 3,4 inderdaad wel een flinke uitgave, maar mestruimen van 4 paarden die de hele dag op de wei staan sloopt je lijf, mijn man had aan beide handen al operatie carpaaltunnelsyndroom gehad en allebei rugklachten, dus dit bevalt super! Zeker de kosten meer dan waard.


Wat kost zoiets ongeveer?
We hebben eerst een boel te verbouwen maar voor over een jaar of twee lijkt mij dit ideaal.

Popstra
Berichten: 13758
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 16:34

Jord schreef:
Wij hebben de Bio240
http://www.biozuiger.nl/producten.html

inmiddels al een jaar of 3,4 inderdaad wel een flinke uitgave, maar mestruimen van 4 paarden die de hele dag op de wei staan sloopt je lijf, mijn man had aan beide handen al operatie carpaaltunnelsyndroom gehad en allebei rugklachten, dus dit bevalt super! Zeker de kosten meer dan waard.

Die ik heb gezien die is heel groot, daar moet een kleine tractor voor of achter...dacht dat jullie die bedoelde

herous

Berichten: 392
Geregistreerd: 18-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 16:35

Ik heb ze ook thuis staan. Had afgelopen winter wel geregeld dat ze 3 maanden naar een pension zouden gaan. Bij ons wordt het bij slecht weer nogal snel erg nat dus dacht het zo op te lossen. Zo had ik het ook wat makkelijker (geen mest opruimen in de gietende regen of sneeuw) en konden de kinderen blijven rijden en wat extra lessen meepakken.

Helaas stond onze grootste pony na 2 weken al te steigeren in haar stal. Bleek dat ze heel weinig buitenkwam en dat is ze niet gewend. Bij mij staat ze altijd buiten, ze heeft een inloopstal met grote uitloop.

Dus hup, ponies ingeladen en terug naar huis. De rust keerde onmiddellijk terug.

Dus bij mij gaan ze nooit meer weg. We hebben afgelopen zomer wel wat geinvesteerd in extra verharding dus hopelijk kom ik de winter nu wat makkelijker door.

Paardenwelzijn komt op nummer 1 bij mij. Happy paardjes - happy baasje

En inderdaad, onderhoud van de weide moet je eigenlijk niet mee beschouwen. Dit is toch een stukje ontspanning ook want meestal moet dit gebeuren in de zomermaanden en dan doe ik dat met plezier eigenlijk.

Jord

Berichten: 1561
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 17:58

Jes schreef:
Jord schreef:
Wij hebben de Bio240
http://www.biozuiger.nl/producten.html

inmiddels al een jaar of 3,4 inderdaad wel een flinke uitgave, maar mestruimen van 4 paarden die de hele dag op de wei staan sloopt je lijf, mijn man had aan beide handen al operatie carpaaltunnelsyndroom gehad en allebei rugklachten, dus dit bevalt super! Zeker de kosten meer dan waard.


Wat kost zoiets ongeveer?
We hebben eerst een boel te verbouwen maar voor over een jaar of twee lijkt mij dit ideaal.


De prijzen staan op de website.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 18:42

Persoonlijk vind ik dat mesten nog niet zo'n groot issue bij 3 paarden, met 20 minuten per dag ben je daar wel klaar mee en je kunt het ook een dag opzijschuiven en de volgende dag doen, of besluiten 1 stal per dag helemaal uit te mesten en de rest bijhouden of er een potstal van maken.

Het voeren, de netten hooi die je moet vullen, de waterbakken vullen.
De afstanden om ook achter op de paddock het hooi te hebben liggen.
Dat vind ik een veel grotere impact op mijn dag hebben.

Maar ik zag een topic van iemand die een systeem had gemaakt en dan hoefde ze dat bijvullen nog maar 1-2 x per week doen.
Dat zou de zaken weer veranderen.

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 20:11

Boxen uitmesten vind ik veel werk, maar als ze 24/7 buiten lopen vind ik paddock en wei uitmesten wel meevallen. (5 paarden). Ik doe het elke ochtend na het voeren.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 20:51

Nikass schreef:
Boxen uitmesten vind ik veel werk, maar als ze 24/7 buiten lopen vind ik paddock en wei uitmesten wel meevallen. (5 paarden). Ik doe het elke ochtend na het voeren.


Nu het droog is wel maar als het flink gehoost heeft....

Maar ik doe de stallen dan ook liever 1 per dag helemaal strippen en de andere 2 bijhouden en zo rouleren.
Potstal heeft weer als nadeel dat het 1 of 2x per jaar een enorm karwei is {:)-:(

Respect, 5 paarden!

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 20:54

Ja als het overal nat is wordt het inderdaad minder leuk, maar toch vind ik het niet een vervelende klus. Behalve als ik haast heb. Maar ik hou sowieso niet van haast als ik bezig ben ;)

Laurievc

Berichten: 4421
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 21:00

Ik heb ongeveer 10 jaar in volpension gestaan en heb ze sinds een maand aan huis. Ik zou niet meer alles willen. Voor mij is de belangrijkste factor het zelf kunnen bepalen wat en hoeveel mijn paard eet, wat hij van werk doet en hoe lang hij in de paddock, in de weide, ... komt.
Ja, soms is het erg lastig in combinatie met andere dingen, maar de nadelen wegen voor mij niet door tegenover de voordelen :) Ik ben erg tevreden.

Ik sta op een geef bietenpulp, ga me aankleden, mest de stallen uit, geef krachtvoer, geef hooi net voor ik vertrek naar school. Meestal ben ik kort na de middag terug, krijgen ze een worteltje. Ondertussen haal ik ook de mest er nog uit. Later op de middag zemelen, krachtvoer en opnieuw hooi :)
Tussendoor worden ze gewerkt en op de weide gezet.