Stelling: geen 8 upd weidegang, dan geen paard!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15461
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Re: Stelling: geen 8 upd weidegang, dan geen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 16:09

Moderatoropmerking:
Bij deze het verzoek tussen voor-en tegenstanders om wel respectvol naar elkaar te blijven reageren. Dit komt de sfeer ten goede. Je kan het niet eens zijn met elkaar, maar daarbij persoonlijk te worden is nergens voor nodig.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 16:38

Jouw kennis over het denkvermogen is iets gedateerd...

De wetenschappers ontdekken steeds meer dat dieren toch veel meer denkvermogen blijken te hebben dan ze eerst dachten.

En als je paarden een keuze geeft gaan ze die maken. Al dan niet ingegeven of beinvloed door ervaringen uit het verleden of van kuddegenoten, toevallige ontdekking ng of door instinct. Net zoals wij leren door ervaringen (positief en negatief), door af te kijken van anderen, door te proberen etc. Ook wij worden geconditioneerd door onze omgeving, onze ervaringen en de keuzes die we maken worden mede bepaald door ons karakter.

Hier kiezen de paarden zelf waar ze willen staan. Buiten of binnen, op het gras, in het zand. Het verschilt van paard tot paard. Er zijn paarden die zelf teruglopen naar de stal om alleen te schuilen tegen de zon en vliegen. Of terug rent om te rollen in de paddock. Terwijl een ander die moeite niet doet en rolt in de wei.

De een loopt terug om te drinken uit de poel, de ander drinkt uit de waterbak bij de stal. De een stampt zich door elk op een kier staande deur de stal in, en ander staat liever onder het afdak dan binnen.

Elk paard heeft zijn eigen karakter, zijn eigen voorkeuren en het ene paard is meer een meeloper, het andere dier is zelfstandiger en gaat meer zijn eigen gang.

Mijn paard gaat vaak als ze de stal uit komt eerst hooi eten onder het afdak, terwijl een paar anderen gelijk met mij meelopen en staan te dringen voor de draad naar de wei, waar ze in volle galop naar achteren rennen. Mijn paard komt dan een kwartiertje laten op haar dooie gemak aan wandelen. Zo maken de paarden hier hun eigen keuzes.

Bij mij blijft het draad van de wei dus ook bij voorkeur open. Ze mogen er in, maar ze mogen er ook weer uit. Ze mogen binnen staan, onder het afdak, of buiten. Maar net wat ze willen en natuurlijk spelen de onderlinge verhoudingen ook mee. Maar dat is bij ons ook zo.

Misschien denken ze iets minder ver vooruit als wij, is hun bewustzijn iets anders, maar er worden wel degelijk keuzes gemaakt.

Babootje schreef:
fransje23 schreef:
Of maakt hij een keuze op basis van eerdere ervaringen?
Het maken van een keuze is dat je uit meerdere mogelijkheden iets kiest. Niets meer, niets minder.


Dan nog is het gebaseerd op instinct. Ze onthouden de beloning die volgt op het maken van een instinctieve keuze. De keuze die een paard maakt is dan ook niet altijd goed. Zo lopen paarden een brandende stal weer omdat ze zich daar - instinctief - altijd veilig voelden.

Een keuze is het resultaat van een cognitief proces, waarbij de merites van meerdere keuzemogelijkheden tegen elkaar worden afgewogen. Een keuze resulteert in de selectie van een van de meerdere keuzemogelijkheden. Tijdens het selectieproces kunnen zich ook nieuwe keuzemogelijkheden aandienen.

Het maken van een keuze is een cognitieve vaardigheid waar paarden niet over beschikken.

Babootje

Berichten: 26339
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Stelling: geen 8 upd weidegang, dan geen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 16:59

Joyce dat is van horen zeggen... laat maar zien die onderzoeken dan

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 17:31

joyce B schreef:
Jouw kennis over het denkvermogen is iets gedateerd...

De wetenschappers ontdekken steeds meer dat dieren toch veel meer denkvermogen blijken te hebben dan ze eerst dachten.

En als je paarden een keuze geeft gaan ze die maken. Al dan niet ingegeven of beinvloed door ervaringen uit het verleden of van kuddegenoten, toevallige ontdekking ng of door instinct. Net zoals wij leren door ervaringen (positief en negatief), door af te kijken van anderen, door te proberen etc. Ook wij worden geconditioneerd door onze omgeving, onze ervaringen en de keuzes die we maken worden mede bepaald door ons karakter.

Hier kiezen de paarden zelf waar ze willen staan. Buiten of binnen, op het gras, in het zand. Het verschilt van paard tot paard. Er zijn paarden die zelf teruglopen naar de stal om alleen te schuilen tegen de zon en vliegen. Of terug rent om te rollen in de paddock. Terwijl een ander die moeite niet doet en rolt in de wei.

De een loopt terug om te drinken uit de poel, de ander drinkt uit de waterbak bij de stal. De een stampt zich door elk op een kier staande deur de stal in, en ander staat liever onder het afdak dan binnen.

Elk paard heeft zijn eigen karakter, zijn eigen voorkeuren en het ene paard is meer een meeloper, het andere dier is zelfstandiger en gaat meer zijn eigen gang.

Mijn paard gaat vaak als ze de stal uit komt eerst hooi eten onder het afdak, terwijl een paar anderen gelijk met mij meelopen en staan te dringen voor de draad naar de wei, waar ze in volle galop naar achteren rennen. Mijn paard komt dan een kwartiertje laten op haar dooie gemak aan wandelen. Zo maken de paarden hier hun eigen keuzes.

Bij mij blijft het draad van de wei dus ook bij voorkeur open. Ze mogen er in, maar ze mogen er ook weer uit. Ze mogen binnen staan, onder het afdak, of buiten. Maar net wat ze willen en natuurlijk spelen de onderlinge verhoudingen ook mee. Maar dat is bij ons ook zo.

Misschien denken ze iets minder ver vooruit als wij, is hun bewustzijn iets anders, maar er worden wel degelijk keuzes gemaakt.

Wat jij beschrijft is precies wat ik hier elke dag zie. Elk paard is een individu en maakt zijn eigen keuzes.

fransje23

Berichten: 15372
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 17:35

Babootje schreef:
Een paard beschikt niet over de cognitieve vaardigheden voor het maken van een keuze.
Een paard maakt zijn 'keuzes' i.c. gedraagt zich instinctief. En dat kan best geconditioneerd zijn. Want daar maken we bij de training ook gebruik van.


Hoe meer onderzoek er wordt gedaan hoe meer cognitieve vaardigheden paarden blijken te hebben.
Paarden blijken al zelf een keuze te kunnen maken voor dek op of geen dek open wie weet wat nog meer.

fransje23

Berichten: 15372
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 17:41

Pipodipo schreef:
fransje23 schreef:


Wtf, dat meen je niet serieus?
Verwilderde paarden, wat wij in de volksmond vaak wilde paarden noemen, doen het ook zonder onze hulp zo goed dat ze een plaag zijn.
Paarden zijn ontstaan zonder hulp van mensen en overleven ook zonder onze hulp.

In Nederland?


Ja, ben je vergeten hoe enorm de populatie in de ovp was gegroeid?
Paarden an sich hebben als soort geen mensen nodig om te overleven. Sterker denk dat mensen meer soorten helpen verdwijnen dan dat ze nodig zijn voor het voortbestaan.

Jorex

Berichten: 9963
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 17:44

Mijn shetlanders maken allebei ook een andere keuze wat te doen als de voerbak leeg is, wel met hetzelfde doel. De ene gaat met zijn hoofd in de voerbak rollen in een poging lekker zijn kin te schuren. En rolt dan ook compleet en lekker door. De andere doet zijn kin schuren door op de rand te gaan staan waardoor de bak stabiel rechtop staat (het zijn vierkante bakken) en houdt dan bewust zijn hoef erop om zijn kin te kunnen schuren. :D

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 18:19

Bij de universiteit van Nederland zijn diverse lezingen te vinden over dieren en intelligentie, dieren en emotie's en relaties/emotionele intelligentie.

https://youtu.be/qC8atZX_AUw
Vooral ook doorkijken. Niet alleen de eerste minuut...

https://youtu.be/VguS56RFIQo


Gister zag ik een filmpje langskomen op Facebook met een paard dat een halster met touw gebruikt als gereedschap om een snoepje binnen bereik te krijgen terwijl men vroeger dacht dat alleen mensen, primaten en kraaien? gereedschap gebruiken. Inmiddels is er van meer dieren bekend dat ze "gereedschap" of hulpmiddelen gebruiken.

Er zijn paarden die leren grendels te openen, paarden die poortgrepen vastpakken om hun schrikdraad doorgang te openen, met hun snorharen voelen of er stroom op de draad staan zonder zich pijn te doen en als het er af is door de draad heen duwen.

Het kunnen kiezen voor een dek gebeurd hier ook.

Als je de taal en uitdrukking van dieren leert lezen en aanvoelen kunnen ze je heel veel duidelijk maken. En zij weten ook hoe ze mij kunnen bespelen om snoepjes te krijgen, ze uit de stal of wei te laten, extra te voeren...

Hoe meer er naar ze "geluisterd" wordt, hoe vaker en meer ze laten merken wat ze willen. En dat merk je thuis nog veel meer dan in de paar uurtjes die je je paard bezoekt op een pensionstal. Als je er voor openstaat tenminste.

MamAppelsap
Berichten: 272
Geregistreerd: 15-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 18:21

fransje23 schreef:
Babootje schreef:
Een paard beschikt niet over de cognitieve vaardigheden voor het maken van een keuze.
Een paard maakt zijn 'keuzes' i.c. gedraagt zich instinctief. En dat kan best geconditioneerd zijn. Want daar maken we bij de training ook gebruik van.


Hoe meer onderzoek er wordt gedaan hoe meer cognitieve vaardigheden paarden blijken te hebben.
Paarden blijken al zelf een keuze te kunnen maken voor dek op of geen dek open wie weet wat nog meer.


Heb je daar een bron voor? Ben wel benieuwd.

MamAppelsap
Berichten: 272
Geregistreerd: 15-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 18:24

joyce B schreef:
Bij de universiteit van Nederland zijn diverse lezingen te vinden over dieren en intelligentie, dieren en emotie's en relaties/emotionele intelligentie.

https://youtu.be/qC8atZX_AUw
Vooral ook doorkijken. Niet alleen de eerste minuut...

https://youtu.be/VguS56RFIQo

Ik heb nog niet gekeken, maar kan zo gauw niet vinden of er een lijstje is van bronnen waar de uitspraken in de lezing op gebaseerd zijn.

Alleen een link naar een oude Kennislink pagina.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 18:48

De lezingen worden verzorgd door universitair docenten/wetenschappers uit diverse faculteiten. Er worden wel onderzoeken genoemd maar heb er geen schriftelijke verantwoording bij. Dan zou je zelf door moeten zoeken verwacht ik. Misschien is op de website nog iets van een toelichting te vinden.

Bij het stuk over herkennen emoties hebben ze zelf onderzoek gedaan. En dat onderzoek wordt beschreven.

https://www.trouw.nl/groen/dieren-zijn- ... ~a1c63121/


Misschien leuk voor met kinderen:
https://diereninfilosofieenwetenschap.w ... an-dieren/

Veronica2
Berichten: 2668
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 19:56

fransje23 schreef:
Wtf, dat meen je niet serieus?
Verwilderde paarden, wat wij in de volksmond vaak wilde paarden noemen, doen het ook zonder onze hulp zo goed dat ze een plaag zijn.
Paarden zijn ontstaan zonder hulp van mensen en overleven ook zonder onze hulp.
fransje23 schreef:
Pipodipo schreef:

In Nederland?


Ja, ben je vergeten hoe enorm de populatie in de ovp was gegroeid?
Paarden an sich hebben als soort geen mensen nodig om te overleven. Sterker denk dat mensen meer soorten helpen verdwijnen dan dat ze nodig zijn voor het voortbestaan.

Eh nou, ik vind de oostvaardersplassen niet echt een voorbeeld van hoe paarden overleven zonder de mens, daar sterven de dieren van de honger.

Popstra
Berichten: 13782
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Stelling: geen 8 upd weidegang, dan geen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 19:58

Zowiezo moet je ,,onze,, paarden niet met ,,wilde,, paarden vergelijken........

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Stelling: geen 8 upd weidegang, dan geen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 20:13

De paarden in d OVP sterven van de honger omdat er een hek omheen zit. Dat hebben mensen gedaan. Die zijn niet vrij. En ondanks de slechte omstandigheden zijn ze het terrein uit gegroeid.

Babootje

Berichten: 26339
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 20:40

joyce B schreef:
Bij de universiteit van Nederland zijn diverse lezingen te vinden over dieren en intelligentie, dieren en emotie's en relaties/emotionele intelligentie.

https://youtu.be/qC8atZX_AUw
Vooral ook doorkijken. Niet alleen de eerste minuut...

https://youtu.be/VguS56RFIQo


Ik heb de filmpjes bekeken en ben niet onder de indruk.
Ik vind dat Maarten Reesink als wetenschapper vooral redeneert vanuit zijn eigen kader, namelijk dat de mens een diersoort is en geëvolueerd en dat wij (als mensen) daarom veel raakvlakken hebben met dieren. En van daaruit redeneert hij verder. Dan ben je mij al kwijt, want ik vind de evolutietheorie een vooral achterhaalde theorie. Maar dat is een andere discussie.

De intelligentie van de dieren, waarvan allang bekend is dat primaten, dolfijnen en olifanten qua intelligentie tot de top behoren is beperkt. Paarden staan sowieso niet boven aan de ladder wat dat betreft. Van de absolute top, de primaten, kunnen mensen ze leren door conditionering te communiceren. Maar ook dat blijft beperkt. De primaat die is geleerd met een computerprogramma te communiceren, kan dat niet doorgeven aan haar nageslacht. Verder dan primitieve keuzes (vind ik iets lekker of vies) of emotie (voel ik me blij of verdrietig) komt het niet echt. Dieren zijn in tegenstelling tot mensen heel beperkt in het doorgeven van de dingen die ze hebben geleerd. Het blijft bij overleven van de soort.

Dat dieren emoties kunnen laten zien en kunnen communiceren door gezichtsuitdrukkingen en gedrag en ook
kunnen reageren om menselijke emoties ontken ik zeker niet. Daar is ook de welzijnsapp waar ik een paar pagina's eerder ook naar refereerde op gebaseerd. Maar dat heeft niets te maken met kunnen redeneren/overwegen/keuzes maken die complexer zijn dan instinctieve.
Het reageren op emotie (van de baas of een ander paard) is vooral instinct en binnen de paardensoort (om daar maar even bij te blijven) is de een daar ook gevoeliger voor dan de ander. Voor de rest is het vooral 'the hand that feeds' en dat is een primaire behoefte.

MamAppelsap
Berichten: 272
Geregistreerd: 15-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 20:49

Popstra schreef:
Zowiezo moet je ,,onze,, paarden niet met ,,wilde,, paarden vergelijken........


Waarom begin je dan in vredesnaam ook over wilde paarden in Nederland :+

spatie
Berichten: 40
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 21:00

Denk dat iedere paardeneigenaar als uigangs punt heeft: het beste voor zijn dier.
Of dat nu op een "dure" pension stal is, met mooie warme dekens volfens de laatste mode. of 24/7 door weer en wind in de de weide/modder/ drek.
Daarbij heeft niet iedereen de mogelijkheid paard te kunnen stallen met dagelijks genoeg weide/paddock gang. Zeker in/om de grote steden is er nagenoeg geen mogelijkheid voor. De ene staat in een super mooi groot paddock, de ander op een postzegel, maar he hij komt toch buiten! Dit is en blijft een moeilijk/ discussie punt.
Ik ben een gelukkige bijrijder/ verzorger . Mijn "kinderen" staan nog steeds op het land, onder een warm dekentje. De ene vind ze verwend de ander uitermate zielig. Ergens vind ik het moeilijk, zeker met zoals vd week zeilende regen. Vanuit de verte Staan ze er dan echt zielig bij .in mijn ogen dan he. Denk ik zijn ze toch beter af op stal met een laag stro. Maar kom ik dan dichterbij, en binnen hoor afstand van deze 4 kanjers. Dan zijn ze best happy.
Ik.vind het een moeilijk onderwerp.

xSognoJarig

Berichten: 2270
Geregistreerd: 23-06-13

Re: Stelling: geen 8 upd weidegang, dan geen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 21:05

Je kunt mij niet wijsmaken dat op de pensionstal hier verderop waar de paarden in de zomer hooguit een paar uurtjes eruit komen en in de winter helemaal niet 'het beste voor hebben met hun paard'. Ik geloof daar echt niet in.

Amber_anne

Berichten: 6924
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 21:09

xSogno schreef:
Je kunt mij niet wijsmaken dat op de pensionstal hier verderop waar de paarden in de zomer hooguit een paar uurtjes eruit komen en in de winter helemaal niet 'het beste voor hebben met hun paard'. Ik geloof daar echt niet in.


Beste voor met hunzelf zul je idd bedoelen

BrittOllie

Berichten: 2286
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 21:51

Amber_anne schreef:
Beste voor met hunzelf zul je idd bedoelen

Niet erg valide om deze uitspraak te baseren op 1 vrouw die toevallig de hele tijd op haar mobiel zat terwijl haar paard op stal stond, toen jij daar op stal was.

fransje23

Berichten: 15372
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 21:55

Popstra schreef:
Zowiezo moet je ,,onze,, paarden niet met ,,wilde,, paarden vergelijken........


Sowieso zijn er amper wilde paarden op de wereld, daar heeft de mens wel voor gezorgd. Verwilderde paarden zijn er wel heel veel, mustang, brumbies etc. Ooit losgelaten omdat ze niet meer nodig waren of ontsnapt. Die paarden zijn genetisch vrijwel gelijk aan onze paarden dus vergelijken kan wel :j

Enne de paarden in de ovp zijn aan hun eigen succes ten onder aan het gaan. Door overpopulatie , omdat ze dus prima voor zichzelf konden zorgen en zich goed konden voortplanten.

Natuur is ook niet per definitie allemaal mooi en goed, dood en verderf is ook natuur.

Maar terug meer ontopic

fransje23

Berichten: 15372
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 22:03

Babootje schreef:
Ik heb de filmpjes bekeken en ben niet onder de indruk.
Ik vind dat Maarten Reesink als wetenschapper vooral redeneert vanuit zijn eigen kader, namelijk dat de mens een diersoort is en geëvolueerd en dat wij (als mensen) daarom veel raakvlakken hebben met dieren. En van daaruit redeneert hij verder. Dan ben je mij al kwijt, want ik vind de evolutietheorie een vooral achterhaalde theorie. Maar dat is een andere discussie.

De intelligentie van de dieren, waarvan allang bekend is dat primaten, dolfijnen en olifanten qua intelligentie tot de top behoren is beperkt. Paarden staan sowieso niet boven aan de ladder wat dat betreft. Van de absolute top, de primaten, kunnen mensen ze leren door conditionering te communiceren. Maar ook dat blijft beperkt. De primaat die is geleerd met een computerprogramma te communiceren, kan dat niet doorgeven aan haar nageslacht. Verder dan primitieve keuzes (vind ik iets lekker of vies) of emotie (voel ik me blij of verdrietig) komt het niet echt. Dieren zijn in tegenstelling tot mensen heel beperkt in het doorgeven van de dingen die ze hebben geleerd. Het blijft bij overleven van de soort.

Dat dieren emoties kunnen laten zien en kunnen communiceren door gezichtsuitdrukkingen en gedrag en ook
kunnen reageren om menselijke emoties ontken ik zeker niet. Daar is ook de welzijnsapp waar ik een paar pagina's eerder ook naar refereerde op gebaseerd. Maar dat heeft niets te maken met kunnen redeneren/overwegen/keuzes maken die complexer zijn dan instinctieve.
Het reageren op emotie (van de baas of een ander paard) is vooral instinct en binnen de paardensoort (om daar maar even bij te blijven) is de een daar ook gevoeliger voor dan de ander. Voor de rest is het vooral 'the hand that feeds' en dat is een primaire behoefte.


Communiceren doe je niet enkel met taal.

Maar ik denk dat gezien het feit dat jij mensen ver boven dieren plaats en ik, ook de mens meer zie als een diersoort zie we nooit ergens uit gaan komen.
Kan daar gewoon niet bij, zelfoverschatting..

BrittOllie

Berichten: 2286
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 22:14

fransje23 schreef:
Babootje schreef:
Ik heb de filmpjes bekeken en ben niet onder de indruk.
Ik vind dat Maarten Reesink als wetenschapper vooral redeneert vanuit zijn eigen kader, namelijk dat de mens een diersoort is en geëvolueerd en dat wij (als mensen) daarom veel raakvlakken hebben met dieren. En van daaruit redeneert hij verder. Dan ben je mij al kwijt, want ik vind de evolutietheorie een vooral achterhaalde theorie. Maar dat is een andere discussie.

De intelligentie van de dieren, waarvan allang bekend is dat primaten, dolfijnen en olifanten qua intelligentie tot de top behoren is beperkt. Paarden staan sowieso niet boven aan de ladder wat dat betreft. Van de absolute top, de primaten, kunnen mensen ze leren door conditionering te communiceren. Maar ook dat blijft beperkt. De primaat die is geleerd met een computerprogramma te communiceren, kan dat niet doorgeven aan haar nageslacht. Verder dan primitieve keuzes (vind ik iets lekker of vies) of emotie (voel ik me blij of verdrietig) komt het niet echt. Dieren zijn in tegenstelling tot mensen heel beperkt in het doorgeven van de dingen die ze hebben geleerd. Het blijft bij overleven van de soort.

Dat dieren emoties kunnen laten zien en kunnen communiceren door gezichtsuitdrukkingen en gedrag en ook
kunnen reageren om menselijke emoties ontken ik zeker niet. Daar is ook de welzijnsapp waar ik een paar pagina's eerder ook naar refereerde op gebaseerd. Maar dat heeft niets te maken met kunnen redeneren/overwegen/keuzes maken die complexer zijn dan instinctieve.
Het reageren op emotie (van de baas of een ander paard) is vooral instinct en binnen de paardensoort (om daar maar even bij te blijven) is de een daar ook gevoeliger voor dan de ander. Voor de rest is het vooral 'the hand that feeds' en dat is een primaire behoefte.


Communiceren doe je niet enkel met taal.

Maar ik denk dat gezien het feit dat jij mensen ver boven dieren plaats en ik, ook de mens meer zie als een diersoort zie we nooit ergens uit gaan komen.
Kan daar gewoon niet bij, zelfoverschatting..

Geinig, dat je nu stelt dat Babootje zichzelf als mens ver boven dieren plaatst, terwijl er een paar pagina's terug nog beweert werd dat mensen als Babootje hun paarden te veel vermenselijkten (iets met dekens en regen).

MamAppelsap
Berichten: 272
Geregistreerd: 15-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 22:21

BrittOllie schreef:
Geinig, dat je nu stelt dat Babootje zichzelf als mens ver boven dieren plaatst, terwijl er een paar pagina's terug nog beweert werd dat mensen als Babootje hun paarden te veel vermenselijkten (iets met dekens en regen).


Het één hoeft het ander niet uit te sluiten in deze context.

Maar spreken over 'mensen als Babootje' en het telkens proberen de 'ja maar hunnie vermenselijken paarden'-kaart spelen zijn sws niet heel bevorderlijk voor een discussie :P

Amber_anne

Berichten: 6924
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 22:38

BrittOllie schreef:
Amber_anne schreef:
Beste voor met hunzelf zul je idd bedoelen

Niet erg valide om deze uitspraak te baseren op 1 vrouw die toevallig de hele tijd op haar mobiel zat terwijl haar paard op stal stond, toen jij daar op stal was.


Ik reageer hier op iemand, deze reactie slaat dus nergens op.