Stelling: geen 8 upd weidegang, dan geen paard!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
enjoy86
Berichten: 839
Geregistreerd: 04-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 11:00

Ik zou mijn paard ook graag meer buiten hebben, maar niet overal is dat mogelijk.
Ik ben verhuisd van een plekje waar ieder paard een eigen postzegel had en tot 19 uur buiten stond, waar mijn paard heel ontevreden de hele dag langs de draad heen en weer liep, en met vlagen erg zenuwachtig op stal was, naar een plek waar ze in groepen buiten komen, in lekker ruime weien. Helaas betekent dit wel dat hij dagelijks rond 3 uur binnen komt. Minder tijd buiten dus, maar mijn paard is er echt op voorruit gegaan, staat tevreden in de wei, speelt met andere paarden en staat tevreden op stal (waar hij overigens altijd hooi heeft ) Dus aantal uren buiten zegt echt niet altijd alles. De omstandigheden zijn ook erg bepalend.

Zelf kom ik dan in de avonduren nog eens zodat hij dan ook nog een uur of 2 eruit is. (want anders vind ik wel dat hij te lang in zijn stal opgesloten is) Als ik alleen overdag kan, rij ik niet, omdat ik hem niet zijn weidegang/speeltijd ontnemen wil.
En zo probeer ik ,met de middelen die we hebben ,het zo goed mogelijk voor mijn paard te doen.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 11:00

Ik ben wel van mening dat een paard minimaal 6 uur per dag vrije beweging moet hebben. Op kleigrond is het haast niet te doen om ze met de winter (of beter gezegd, met flink natte periode's) op de weide te houden. Dan is een goede droge ruime paddock een goed alternatief.
Nadeel is gewoon dat er in de randstad maar weinig van die plekken beschikbaar zijn. Dure grond/panden is al snel meer stallen wat ten koste gaat van de beschikbare ruimte (weide, paddocks etc) want anders zij de locatie's niet te betalen.

Hier gaan ze met de ochtend (8uur) vanuit stal eerst naar de paddock. Paddock is ruim (ongeveer formaat 3-4x een rijbak) waar ze met 7 staan. Verschillende voerplaatsen en schuilstal. Rond half 11 gaan de draden naar de weide open (is zandgrond) tot ongeveer half 3. Dan gaat alles terug naar de paddock. Rond 5 gaat alles weer naar binnen.
Met de zomer blijft alles 24/7 buiten. dan zijn de draden van de weide om 8 uur open tot ca half 3.

Een stal waar ze niet minimaal 6 uur per dag buiten komen zal ik zelf nooit mijn paard stallen.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 11:04

Wildgirl schreef:
Ik ben echt wel blij om te lezen dat de paddocks bij jullie allemaal zo ruim zijn!!
Ik ken hier in de omgeving eigenlijk alleen paddocks waar een normaal formaat paard niet in kan draven; op zich is er niets mis met een mooie grote paddock waar het paard in kan draven en galopperen, al blijf ik wel huiverig voor het zand(wat ze tóch altijd meer binnenkrijgen dan wanneer ze niet in een zandpaddock staan).


Wij hebben een stukje bestraat in de geel zand paddock en daar kunnen ze ruwvoer eten. Verder is de track gewoon kale zandgrond. Daar hebben we netten hangen met daaronder rubber tegels. Zo mengt er nagenoeg geen hooi met zand.
Mijn ervaring is dat als ze ruim ruwvoer aangeboden krijgen op een zandvrije plaats en een soortgenootje hebben om mee te spelen, ze niet zomaar zand eten.

Denise_Storm

Berichten: 2370
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Stelling: geen 8 upd weidegang, dan geen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 11:08

Noem mij een egoïst. Maar ik leef voor mijn paard en ik geniet elke seconde van de dag van hem.

Ik stel voor dat jullie allemaal je zadel en hoofdstel weggooien. Noem mij een egoïst, maar dat zijn jullie uiteindelijk ook.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 11:14

Oneens. Ondanks dat dat het meest ideale is natuurlijk. Mits de omstandigheden huisvesting goed is.

Helaas zijn er plekken in NL waar dat gewoonweg geen optie is. Ik heb de (voor ons) beste optie gevonden in de stal waar mijn paard nu staat. In de zomer staat ze 24/7 op het land in een vaste kudde. Afgelopen dinsdag zijn ze voor het laatst de hele dag het land op geweest (ze stonden vanaf begin oktober al 's nachts binnen). Nu gaat ze 5 uur op de paddock in de kudde. De paddock is nieuw en droog (Dat is al heel wat voor het moeras dat we hier soms hebben) en ook behoorlijk groot. Ze staan er 5 uur in
(zonder hardvoer). Dan gaat ze 's avonds nog een uurtje met 2 kuddegenootjes in dezelfde paddock.

That's it. Ik zal wel heel dieronvriendelijk zijn enzo, en dan had ik maar geen paard moeten nemen, maar de stal waar ze nu staat is echt een paardenhemel. Het ontbreekt haar (en mij) aan niets. Ik moet er langer voor rijden, maar dat heb ik ervoor over. Dus nee, ik zou niet het hebben van een paard laten afhangen van de weide/paddock gang.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 11:15

Nou, Ik woon in Den Haag en kan je vertellen dat het hier ook niet makkelijk is. Maar ik heb een stal gevonden op zo'n 18 km van ons huis die wel volstaat. (Namelijk 24/7 buiten in een enorme paddock (50x20?)met schuilstal en april tm november de mogelijkheid voor 8 tot 10 uur weidegang.

Het is er wel, maar je moet goed zoeken en er iets voor over hebben. Want je betaalt er natuurlijk wel flink voor. :) (gemiddelde fatsoenlijke paardenstalling hier kost minimaal 400 euro per maand)

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33794
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 11:16

Ik snap Denise wel, uiteindelijk is iedereen die dieren "gebruikt" egoïst. Je hebt ze omdat je er zelf gelukkig van wordt. Net als dat je niet rijdt omdat je paard het zo leuk vindt, dat doe je voor jezelf.

Dit is trouwens ook een lastig punt voor mij, omdat ik me wel eens afvraag of het wel ethisch verantwoord is om paarden op die manier op te sluiten en te gebruiken. :P Maar dat is weer een andere discussie.

Wel ben ik van mening dat een paard, als je hem toch gebruikt, het beste leven moet hebben wat je hem kan geven. En dat is in mijn ogen niet opgesloten in een kleine stal.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 11:21

MarlindeRooz schreef:
Ik snap Denise wel, uiteindelijk is iedereen die dieren "gebruikt" egoïst. Je hebt ze omdat je er zelf gelukkig van wordt. Net als dat je niet rijdt omdat je paard het zo leuk vindt, dat doe je voor jezelf.

Dit is trouwens ook een lastig punt voor mij, omdat ik me wel eens afvraag of het wel ethisch verantwoord is om paarden op die manier op te sluiten en te gebruiken. :P Maar dat is weer een andere discussie.

Wel ben ik van mening dat een paard, als je hem toch gebruikt, het beste leven moet hebben wat je hem kan geven. En dat is in mijn ogen niet opgesloten in een kleine stal.


Eens met wat je zegt. In het begin zijn paarden niet gemaakt om op te rijden of op een manier te huisvesten die anders is dan in het "wild".

Maar het beste leven wat je hem kan geven. Sommige mensen kunnen dus niet meer geven dan 1 uur per dag op de paddock...

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 11:25

Denise_Storm schreef:
Noem mij een egoïst. Maar ik leef voor mijn paard en ik geniet elke seconde van de dag van hem.

Ik stel voor dat jullie allemaal je zadel en hoofdstel weggooien. Noem mij een egoïst, maar dat zijn jullie uiteindelijk ook.

Ja ik ben een egoïst omdat ik op ze rij. Eens.
Maar omdat ik dat doe wil ik dat ze de tijd dat ik er niet opzit ook een leuke tijd samen met andere hebben. Een tijd waar ze paard kunnen zijn. Kunnen scharrelen, spelen, eten, staan soezen in de zon. Rollen, bokken. Wat ze maar willen.

MamAppelsap
Berichten: 272
Geregistreerd: 15-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 11:25

Wildgirl schreef:
@palmera, in een paddock kan een paard niet veel bewegen, het staat vaak met zijn snoet in de hooibak. De weide zorgt voor meer beweging, zelfs als er geen gras staat lopen paarden er meer dan in een paddock en gezien paarden er op gebouwd zijn om de hele dag te bewegen en kleine beetjes te eten....
Anyway, jij bent het dus niet eens met de stelling ;)


Wat kort door de bocht zeg. :? Dat hangt vooral van de grootte en inrichting van de paddock af.

edit: oh spuit 11 zie ik nu. Ik heb ook nog geen paddock's van 4 ha gezien hoor. ;) Maar dat betekent niet dat het niet zou kunnen, omdat ik het niet ken.

Denise_Storm schreef:
Ik vind de stelling nogal zwart/wit. Ik zou bijvoorbeeld mijn paard best meer buiten willen hebben, maar het kan hier in de omgeving simpelweg niet. Ik woon midden in Zuid-Holland en door de enorme vraag en bouw aan woningen, elektriciteit(smasten) en aanleg van wegen, blijft er steeds minder ruimte over voor dieren (bijv. ook losloopgebieden voor honden verdwijnen hier). Daarnaast is de grond vaak ook gewoon niet goed genoeg om je paard 24/7 buiten te zetten.

Ik begrijp dat de situatie aan de andere kant van Nederland anders is: andere grondsoort, veel meer ruimte. Maar moet ik dan maar mijn grote liefde, passie en hobby stoppen, omdat mijn paard niet 24/7 buiten kan? Terwijl ik, en ja dat durf ik echt te zetten, een gelukkig en gezond paard heb?


Nee hoor, je kan ook verhuizen naar een regio met betere faciliteiten. Of desnoods een ander land. Uiteindelijk is het ook gewoon een kwestie van prioriteiten.
Laatst bijgewerkt door MamAppelsap op 01-11-18 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 11:30

SusanH schreef:
Ik ben nu wel eens benieuwd naar gedegen onderzoek van verschillende wijzes van paarden houden, ook icm bijvoorbeeld afwisseling in het werk. Hoe gelukkig zijn de paarden echt. Nu wordt 1 manier van paarden houden als meest ideale neergezet. Maar zijn die paarden nu echt zo veel gelukkiger als de paarden die wel wat langer op stal staan, maar bijvoorbeeld heel afwisselend werk doen (zoals ons paard). Paarden die bij de pensionstal waar ons paard gestald staat staan, ogen allemaal happy, zien er goed uit en presteren ook goed in de ring. Komen geen 8 uur per dag buiten. Maar komen wel buiten met soortgenoten en er is verder goed management op stal. Zijn die paarden nu echt zoveel slechter af als de paarden die wel 8 uur of langer buiten staan? Die staan toch ook vaak te suffen of een beetje hooi te eten. Bewegen niet per definitie veel meer als ons paard als ik zo kijk.


Dat vraag ik me ook af...

Ik heb 3 jaar geleden al mijn faciliteiten en luxe vaarwel gezegd om op een (nog duurdere ook) 24/7 buiten stal te gaan staan. 30x50 paddock voor 1 klein paard en 1 Quarter van de eigenaresse. 1,5 ha weiland voor die twee. Koppel klikte goed, onbeperkt hooi, nette schuilstal etc. Ging goed in de zomer en toen kwam de winter.
Wat heb ik mijn paard zien wegkwijnen... Mijn normaal o zo trotse, dominante, eigenzinnige, onafhankelijke merrie schoot niks meer van over. Werd een dof paard dat de stal niet meer uitkwam, in je jas kroop, con-ti-nu ziek was en het ergste van al was dat haar ogen leeg stonden, geen levenslust meer.
Veel te lang aangekeken (want ja, 24/7 buiten is toch het beste en natuurlijkste voor een paard vond ik) tot ik het niet meer kon aanzien en naar zo'n gruwelstal volgens jullie verplaatst waar ze echt niet dagelijks 8u buiten kwamen. Wat knapte ze weer op! Binnen een maand had ik mijn paard weer terug. Nooit meer ziek geweest sindsdien.

No way dat dit paard ooit nog 24/7 buiten komt. Het enige dat ik mezelf kwalijk neem, is dat ik veel te lang gewacht heb met haar te verplaatsen wegens mijn 24/7 buiten is het beste principe.
Paard staat nu van 9-5 in de paddock met hooi en 's nachts op stal met een heel groot hooinet voor haar neus. Daar doet ze het prima op. Elke avond halen wij haar nog 2 uurtjes extra eruit om te rijden of nog even los te lopen in de bak met haar beste vriendje.
In de zomer gaan ze wel 24/7 de wei op en dat vind ze ook leuk. Maar als het slecht weer er is, wilt ze naar binnen toe. Staat ze te dreinen aan het hek terwijl je ze normaal in de verste hoek van de wei moet gaan zoeken. Dit jaar hebben we een mooi lang seizoen gehad, de laatste 3 weken stond ze steeds aan het hek, afgelopen maandag zijn ze weer paddock/stal opgegaan en dat vond ze meteen prima.

Conclusie: kijk naar je paard in plaats van naar je principes... Dat wordt vaak nog te weinig gedaan.
Mijn vorig paard was een prima 24/7 buiten paard. Maar dit paard trekt het niet en zou volgens de PP/Hit/24/7 buitenpredikers maar moeten gaan afzien omdat dat nou eenmaal natuurlijk is en stal is zielig. Dacht het niet.

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Re: Stelling: geen 8 upd weidegang, dan geen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 11:33

@xles
Niet alle paarden gaan goed 24/7 buiten.
Maar daar gaat het topic dan ook niet over.
Het gaat over 8 uurtjes buiten. En dat gaat bij alle paarden (soms na gewenning) wel goed.

CoRiNa1983

Berichten: 1768
Geregistreerd: 24-12-06
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 11:35

Oneens. Ik zie het al voor me 8 uur in de zware klei hier.....

Ik vind een paddock prima, maar dan wel liefst 2 tot 3 uur smorgens los em 2 tot 3 uur smiddag los. Niet in 1 x alle uren achter elkaar maar liefst 2 tot 3 maal daags een paar uur.

Mijne staat overgens zomer 24/7 op de wei en nu van 6 tot 6 op de paddock of als het kan nog een paar uur op de wei smiddags.
Op dagen met heel slecht weer gaan ze van 10 tot 6 of van 12 tot 6 naar buiten maar dan moet het weer echt mega slecht zijn.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33794
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 11:37

Gimme_Joy schreef:
MarlindeRooz schreef:
Ik snap Denise wel, uiteindelijk is iedereen die dieren "gebruikt" egoïst. Je hebt ze omdat je er zelf gelukkig van wordt. Net als dat je niet rijdt omdat je paard het zo leuk vindt, dat doe je voor jezelf.

Dit is trouwens ook een lastig punt voor mij, omdat ik me wel eens afvraag of het wel ethisch verantwoord is om paarden op die manier op te sluiten en te gebruiken. :P Maar dat is weer een andere discussie.

Wel ben ik van mening dat een paard, als je hem toch gebruikt, het beste leven moet hebben wat je hem kan geven. En dat is in mijn ogen niet opgesloten in een kleine stal.


Eens met wat je zegt. In het begin zijn paarden niet gemaakt om op te rijden of op een manier te huisvesten die anders is dan in het "wild".

Maar het beste leven wat je hem kan geven. Sommige mensen kunnen dus niet meer geven dan 1 uur per dag op de paddock...

Hoezo kan dat niet? :n

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Stelling: geen 8 upd weidegang, dan geen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 11:39

Nou, mensen zoals ik... die niet in een gebied wonen met een zandgrond. Ik wil niet dat mijn paard 24/7 in de blubber staat met het gevolg dat ze twee giga mokbenen krijgt, alleen maar omdat ze naar buiten "moet".

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33794
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 11:40

Gimme_Joy schreef:
Nou, mensen zoals ik... die niet in een gebied wonen met een zandgrond. Ik wil niet dat mijn paard 24/7 in de blubber staat met het gevolg dat ze twee giga mokbenen krijgt, alleen maar omdat ze naar buiten "moet".

Dus dan moet jouw paard 23 uur per dag opgesloten worden in een klein hokje omdat jij wil rijden? Ik zou dat niet kunnen verantwoorden aan mezelf. Maar daarom heb ik ook geen paard. :P

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Stelling: geen 8 upd weidegang, dan geen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 11:41

Dat zeg ik niet he. Ik zeg niet dat mijn paard 23 uur opgesloten zit in een hokje.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33794
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 11:42

Gimme_Joy schreef:
Dat zeg ik niet he. Ik zeg niet dat mijn paard 23 uur opgesloten zit in een hokje.

Bedoelde het ook meer algemeen. Dat ik niet snap dat mensen dat kunnen verantwoorden aan zichzelf. :)

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 11:42

Gimme_Joy schreef:
Dat zeg ik niet he. Ik zeg niet dat mijn paard 23 uur opgesloten zit in een hokje.


Edit: rijden doe ik al 2 jaar niet. Ze is nog te jong. Dus om het rijden is het zeker niet te doen :+

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33794
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 11:43

Gimme_Joy schreef:
Gimme_Joy schreef:
Dat zeg ik niet he. Ik zeg niet dat mijn paard 23 uur opgesloten zit in een hokje.


Edit: rijden doe ik al 2 jaar niet. Ze is nog te jong. Dus om het rijden is het zeker niet te doen :+

Maar neem aan dat je haar daar wel voor gekocht hebt. Als ze morgen een blessure blijkt te hebben waardoor je nooit kan rijden, dan baal je wel denk ik. :P

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 11:43

MarlindeRooz schreef:
Gimme_Joy schreef:
Dat zeg ik niet he. Ik zeg niet dat mijn paard 23 uur opgesloten zit in een hokje.

Bedoelde het ook meer algemeen. Dat ik niet snap dat mensen dat kunnen verantwoorden aan zichzelf. :)


Ik ook niet. Dat zou ook de reden zijn voor mij om geen paard te hebben. Gelukkig heb ik een plek gevonden waar dat niet aan de orde is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 11:44

MarlindeRooz schreef:
Gimme_Joy schreef:
Edit: rijden doe ik al 2 jaar niet. Ze is nog te jong. Dus om het rijden is het zeker niet te doen :+

Maar neem aan dat je haar daar wel voor gekocht hebt. Als ze morgen een blessure blijkt te hebben waardoor je nooit kan rijden, dan baal je wel denk ik. :P


Maar ervan balen en je paard gelijk wegdoen is nogal een verschil ;)
Als mijn paard morgen zo geblesseerd raakt dat rijden er niet meer in zit maar ze leeft wel pijnvrij, dan gaat ze echt niet weg ;)

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Stelling: geen 8 upd weidegang, dan geen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 11:47

Sinds vorig jaar zijn mijn prioriteiten verschoven. Rijden is zeker niet meer het belangrijkste :)

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 11:48

MarlindeRooz schreef:
Gimme_Joy schreef:
Nou, mensen zoals ik... die niet in een gebied wonen met een zandgrond. Ik wil niet dat mijn paard 24/7 in de blubber staat met het gevolg dat ze twee giga mokbenen krijgt, alleen maar omdat ze naar buiten "moet".

Dus dan moet jouw paard 23 uur per dag opgesloten worden in een klein hokje omdat jij wil rijden? Ik zou dat niet kunnen verantwoorden aan mezelf. Maar daarom heb ik ook geen paard. :P


Waarom gaat dit om het rijden? Je wilt toch sowieso niet dat je paard mok krijgt? Snap niet waarom het gelijk over rijden gaat

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 11:53

Gimme_Joy schreef:
Nou, mensen zoals ik... die niet in een gebied wonen met een zandgrond. Ik wil niet dat mijn paard 24/7 in de blubber staat met het gevolg dat ze twee giga mokbenen krijgt, alleen maar omdat ze naar buiten "moet".

Blubber wil ik ook niet.
Daarom bestaat er bijvoorbeeld drainage, of ophogen of weet ik veel wat.
het kan allemaal best, maar mensen willen niet, dat is wat anders.