Stalbedekking wat hebben jullie en bevalt het?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Stalbedekking wat hebben jullie en bevalt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 14:07

Ik ben en blijf groot voorstander van vochtdoorlatende rubber matten op stal. Moet je wel iets van afvoer of gierput hebben natuurlijk. Deze keer heb ik daar stro op, maar in het verleden ook veel met zaagsel gewerkt. Vind het een heerlijk idee dat vooral met het formaat paarden wat ik over het algemeen heb, ze bij liggen heerlijk zacht liggen. Ik doe er wel altijd iets op zoals stro of zaagsel, maar dat komt omdat ik niet wil dat ze in hun eigen urine liggen (wat met 800 kg toch ook gebeurd ook al laat het vocht door). Minder bodembedekking nodig en altijd een lekkere schone stal die dus zacht is.

Popstra
Berichten: 13766
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 16:01

Wij hebben gehakseld koolzaad stro in de stallen. Een flinke dikke laag. Dat is elke dag drollen er uit en 1 of 2x per week de pies plekken.
We vullen per week 1 pak bij.

Scheelt een berg werk en ook minder afval op je mesthoop.
Ik heb hiervoor ook vlas gehad maar dat vind ik niet fijn. Evenals stro korrels, vond ik ook niet fijn. Ook nog een duur Hynder matras maar dat werkte ook niet zoals we verwachte want moest nog een flinke laag bedekking leggen om de urine op te vangen....gaat stinken ook.
Gehakseld koolzaad neemt veel vocht op. Kost rond de 7 euro per pak nu

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 16:04

jellie1979 schreef:
nu las ik op internet dat rotstraal eerder voorkomt bij vlasgebruik. Wat is jullie er wring hiermee?

Klopt. Hoe kleiner de deeltjes strooisel hoe makkelijker ze zich ophopen in de straalgroeven en onder eventuele losse flapjes.

Vitta
Berichten: 20
Geregistreerd: 07-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 16:13

Ik heb nu stro, eerst vlas of gehakseld stro, maar de hele stal werd echt gauw vies. Voor zowel mij als voor de paarden beter, enigste nadeel is, veel grotere mesthoop straks haha. Haal er elke dag twee kruiwagens vol uit en strooi op met een halve baal en ze hebben weer een schoon bedje :D De merrie staat nu nog samen met haar veulen, maar ik denk dat ik straks drie dagen kan doen met een baal als ze weer alleen staat.

Mijn pony's staan nog buiten, denk dat ik daar wel gewoon vlas of zaagsel voor ga gebruiken, even kijken wat het beste zal zijn. Stro kost hier €6,30 per baal.

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 16:15

Vitta schreef:
Ik heb nu stro, eerst vlas of gehakseld stro, maar de hele stal werd echt gauw vies. Voor zowel mij als voor de paarden beter, enigste nadeel is, veel grotere mesthoop straks haha. Haal er elke dag twee kruiwagens vol uit en strooi op met een halve baal en ze hebben weer een schoon bedje :D De merrie staat nu nog samen met haar veulen, maar ik denk dat ik straks drie dagen kan doen met een baal als ze weer alleen staat.

Mijn pony's staan nog buiten, denk dat ik daar wel gewoon vlas of zaagsel voor ga gebruiken, even kijken wat het beste zal zijn. Stro kost hier €6,30 per baal.

Snap je hoe je vlas moet gebruiken? Per dag zou je niet meer dan wat drollen er uit moeten halen, en 1 of 2 keer in de week de rode plekken.

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Re: Stalbedekking wat hebben jullie en bevalt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 16:51

Door de droge zomer is er een soort waslaagje op het stro ontstaan, waardoor het minder vocht opneemt. Dit vertelde mijn leverancier en ik merk zelf ook dat het stro dit jaar minder vocht opneemt. Is wel heel mooi goudgeel van kleur.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Stalbedekking wat hebben jullie en bevalt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 17:27

Hier strokorrels van Equibedding, zijn wat groter dan de standaard korrels waardoor het in heel mooi gehakseld stro uiteenvalt.
Paard met chronische hoest is hiermee van zijn hoest afgekomen, dit was ook de reden om het uit te proberen.

Bijkomend voordeel was veeeeel drogere stallen en kleinere mesthoop. Super fijn dus.

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Re: Stalbedekking wat hebben jullie en bevalt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 17:39

Hier staan ze op gehakseld tarwestro (2 a 3 cm). Vind het perfect. Iedere dag drollen eruit, natte plek eens in de week en dan een nieuw pak erbij. Mesthoop blijft klein, stal is schoon en lekker warm. Korrels heb ik ook gehad maar dat werkt hier niet ivm optrekkend vocht waardoor de bodembedekking van onderaf composteerde.
Ik heb wel gemerkt dat het ene gehakselde stro het andere niet is. Begin dit jaar ook eens een paar goedkopere pakken gehad maar dat was veel grover en dat werd even snel vies als normaal stro.

_Tristan

Berichten: 1357
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Barendrecht

Re: Stalbedekking wat hebben jullie en bevalt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 17:51

Hier ook vlas in de winter.
Het is lekker droog, schoon als je het goed bijhoud en scheelt heel veel afval.

Nadeel is dat ze er niet van kunnen eten dus ik zorg dan wel dat er 3 keer per dag een volle hooinet hangt.

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Stalbedekking wat hebben jullie en bevalt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 17:56

Ik heb de mijne op een heel dik pak vlas staan.
Zoveel dat er geen natte bodem ontstaat, dus ook geen problemen met de hoeven.
Haal er dagelijks de drollen uit en hark het vlas weer glad en gooi er wekelijks een nieuw pak vlas bij, in 1x een heel pak.
En 1x per weken ongeveer haal ik een stuk van de plasplek weg, als die de neiging heeft naar boven te komen.
Dan "graaf" ik de plasplek af en hark het droge vlas er weer overheen. Ik doe dat altijd op de dag dat ik dan ook weer nieuw vlas toevoeg.
1x per jaar haal ik de complete stal leeg, in de zomer, als paardlief dag en nacht op de wei loopt.

bokker01

Berichten: 94
Geregistreerd: 08-05-18

Re: Stalbedekking wat hebben jullie en bevalt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 17:14

Mijn paarden staan op stro. Ik vind het heel fijn, ze hebben wat te knabbelen en vind het wel handig met uitmesten! Vlas heb ik ook een tijd geprobeerd en was ook erg fijn alleen het werd wel heel erg duur op geven moment omdat onze paarden er een kliederboel van maakte iedere keer! -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 17:22

Ik begon op stro, maar dat beviel niet echt. Neemt weinig vocht op en ik moest steeds graven om alle drollen te vinden. Gaf ook teveel “afval”, moest heel vaak heen en weer naar de mesthoop en de mesthoop moest minimaal elke week opgeschoven worden omdat het anders een bende werd.

Daarna overgegaan op houtvezel. Neemt goed vocht op, maar niet erg zuinig in gebruik. Om een frisse, schone stal te houden moest ik vaak met een halve tot een hele baal per dag opstrooien. Die balen kosten €7,50 per stuk dus dat werd me een te duur grapje.

Nu heb ik een pallet strokorrels gekocht, nog niet geprobeerd maar ik ben erg benieuwd. Veel positieve verhalen gehoord :))

tess_84

Berichten: 1801
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Eckersweiler, Duitsland

Re: Stalbedekking wat hebben jullie en bevalt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 17:27

Onze paarden (3 paarden, twee Shetlanders, in een open stal met paddock) staan sinds een jaar op houtkorrels (https://hippodung.info/). Hebben daarvoor zowat alles geprobeerd, vlas (at mijn Haflinger op), strokorrels (heel stoffig en at mijn Haflinger ook op), houtkrullen (smeerboel sinds er twee nieuwe merries bijgekomen zijn). Zaten echt met de handen in het haar, was ook nog eens een heel kostelijke grap en gewoon vies. Van de houtkorrels zijn we echt super tevreden nu!

Kim_97

Berichten: 931
Geregistreerd: 23-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 17:52

Paarden staan hier ieder in eigen stal met aangrenzende paddock. Staldeur staat 24/7 open, waardaar ze altijd kunnen kiezen of ze binnen of buiten willen staan.
In de stal ligt een flinke bodem zand. Moest er op het begin even aan wennen, maar vind het nu ideaal. :D

Kencamo

Berichten: 99
Geregistreerd: 29-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 11:13

Hier staan ze op vlas en daar boven op een laag stro. Elke dag mest er uit + nieuw stro en een keer per week een nieuwe laag vlas er in. Dit gaat top! :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 11:16

Ik heb er 3 op vlas staan en 1 op turf. Vooral bij hoefproblemen schijnt turf echt de perfecte bodembedekker te zijn, ze staat sinds gisteren 's nachts op stal dus we zullen het gaan meemaken!
Vlas ben ik ook erg tevreden over, maar schijnt dus wel hoefproblemen te kunnen veroorzaken (al ken ik die verhalen dan weer vooral van zaagsel..).

Bloemetje75
Berichten: 1988
Geregistreerd: 19-07-11

Re: Stalbedekking wat hebben jullie en bevalt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 11:23

Ik heb mijn fjorden in de herfst en winter op schaveling/houtschaafsel/hippospan staan. Vlas, gehakselt stro en gewoon stro vreten ze op.
Ik twijfel om van die houtkorrels te gaan proberen. Dan moet er eerst een drempel in de stal, ze lopen nu ook best wat schavelingen naar buiten.
Ze hebben een stal van ongeveer 3 x 4 die altijd open staat die ze met zijn 2en delen. Kunnen dus altijd in en uit.

Popstra
Berichten: 13766
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 12:53

Kim_97 schreef:
Paarden staan hier ieder in eigen stal met aangrenzende paddock. Staldeur staat 24/7 open, waardaar ze altijd kunnen kiezen of ze binnen of buiten willen staan.
In de stal ligt een flinke bodem zand. Moest er op het begin even aan wennen, maar vind het nu ideaal. :D

Neem aan je dat zand ook wel eens ververst? Is dat niet zwaar opruimen? Ze plassen er toch op en waar laat je het? Lijkt mij best gaan stinken.

Kim_97

Berichten: 931
Geregistreerd: 23-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 17:14

Popstra schreef:
Kim_97 schreef:
Paarden staan hier ieder in eigen stal met aangrenzende paddock. Staldeur staat 24/7 open, waardaar ze altijd kunnen kiezen of ze binnen of buiten willen staan.
In de stal ligt een flinke bodem zand. Moest er op het begin even aan wennen, maar vind het nu ideaal. :D

Neem aan je dat zand ook wel eens ververst? Is dat niet zwaar opruimen? Ze plassen er toch op en waar laat je het? Lijkt mij best gaan stinken.


De mijne plast eigenlijk nooit in haar stal, altijd netjes buiten. Bij de paarden die wel binnen plassen komt daar inderdaad schoon zand voor in de plaats.
Mest en de plas mag gewoon op de mesthoop, geen probleem. :)
Over de stank nooit nagedcht, kan ook niet zeggen dat het stinkt. Het wordt iedere dag gemest, waardoor de mest of plas nooit langer ligt dan de paarden die op andere bodembedekking staan.

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Re: Stalbedekking wat hebben jullie en bevalt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 17:19

Ik heb ze jaren op vlas gehad.
Maar nu is er dichterbij een leverancier met gehakseld stro gekomen en daar staan ze nu op. Stoft wel meer dus kijken hoe dat nu in de winter gaat bevallen.

mavantos

Berichten: 3598
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 17:24

100% vlas, maar je moet wel vlas op de goede manier uitmesten! Oftewel, beginnen met een hele goede dikke laag(!!), iedere dag de mest eruit halen en rechttrekken en 1 keer per week de natte plekken eruit (zijn ook stalgenoten die dit 1x per maand doen en verder oppotten). Aan het begin blijft het heel los liggen, maar na een tijdje krijg je een soort 'matras' idee. Bij ons krijgen ze er iedere dag een beetje stro bij om te knabbelen mocht een keer het hooi op zijn.

Je kan beter te veel, dan te weinig vlas in je stal hebben. Bij te weinig vlas blijft het altijd vies, omdat het natte dan niet naar beneden zakt en ze het dan door elkaar blijven lopen. Als je een hele goede dikke laag hebt zakt het natte naar de bodem en blijft het verder bovenop droog. Wij halen er met het natte eruit halen ongeveer 1 grote kruiwagen uit en doen er dan 1 pak vlas bij. Af en toe een extra pak erbij zodat het een goede dikke laag blijft.

Avalanche

Berichten: 16015
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Stalbedekking wat hebben jullie en bevalt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 17:29

Groot fan van stro. Hoe dikker de laag, hoe makkelijker uitmesten, en hoe beter het droog blijft

tienus63

Berichten: 12094
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 18:19

Popstra schreef:
Kim_97 schreef:

Neem aan je dat zand ook wel eens ververst? Is dat niet zwaar opruimen? Ze plassen er toch op en waar laat je het? Lijkt mij best gaan stinken.


De mijne plast eigenlijk nooit in haar stal, altijd netjes buiten. Bij de paarden die wel binnen plassen komt daar inderdaad schoon zand voor in de plaats.
Mest en de plas mag gewoon op de mesthoop, geen probleem. :)
Over de stank nooit nagedcht, kan ook niet zeggen dat het stinkt. Het wordt iedere dag gemest, waardoor de mest of plas nooit langer ligt dan de paarden die op andere bodembedekking staan.

Sommige boeren hebben hun koeien ook op/in zand liggen.
Goed voor uiergezondheid en voor hun klauwen en poten. In afkalf - en ziekenboegen voor koeien is het ideaal mits de laag dik genoeg is. Geen druk plekken en koeien kunnen er goed in de benen komen.
Schijnt dat het ook hele lage infectiedruk heeft qua ziektekiemen ook al zouden de koeien melk uit liggen. In normale zaagsel boxen ontstaat hierdoor dan al snel broei van bacteriën die mastitis veroorzaken.



enjoymyhorse schreef:
Ik heb ze jaren op vlas gehad.
Maar nu is er dichterbij een leverancier met gehakseld stro gekomen en daar staan ze nu op. Stoft wel meer dus kijken hoe dat nu in de winter gaat bevallen.

De gehakselde en geperste strokorrel 16 mm doorsnede, die gebruik stuift dan weer niet. Ideaal!!! Wel het voordeel van het absorberende vermogen van gehakselde stro, maar niet het stof.

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Re: Stalbedekking wat hebben jullie en bevalt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 22:36

Stro korrels heb ik eens geprobeerd maar dat vond ik niet prettig.

annemerel

Berichten: 590
Geregistreerd: 11-05-11
Woonplaats: apeldoorn

Re: Stalbedekking wat hebben jullie en bevalt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 22:55

Ik heb rubberen matten met daarop vlas.
Iedere dag haal ik de drollen en plas eruit. Doe 1 pak per week en begin met 2 pakken.