Eigen pensionstal beginnen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amber_anne

Berichten: 6939
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Eigen pensionstal beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 10:24

Ik snap wel wat je bedoelt Pompstra er vallen altijd strotjes op de grond en niet iedereen is even netjes. Beter dat alles in 1 keer in de ochtend wordt gedaan en dan daarna schoon wordt geveegd

Popstra
Berichten: 13811
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 10:44

Duhelo schreef:
Als iedereen netjes achter zijn kont opruimt hoeft dat toch geen probleem te zijn?

als iedereen dat doet ja. Daar noem je wat :D

maar ik praat voor mezelf he, heb jaren op een soortgelijke stal gestaan waar hooi en stro voor de stallen stonden, voer tonnen, verschillende bakjes voer... Altijd een rommel! En inderdaad een hoop gezeik onderling en mensen die zelfs wel eens een dagje zorg oversloegen...
Wil dat niet meer.

Hilli

Berichten: 22949
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 11:00

Als je wil dat mensen veel zelf doen, dan zul je ook moeten zorgen dat daar plek voor is. Dat betekent dus een ruim bemeten voerhok, een plek waar je bakjes klaar kunt zetten, een plek voor gereedschap, hooi en stro, enzovoort. Voor 3 personen kan dat nog in een hoekje, voor 10 niet meer en bij 15 wordt het een bende is mijn ervaring.

Kendra

Berichten: 8758
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Eigen pensionstal beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 12:43

Ik heb jaren in pension gestaan en nu al jaren een aantal paarden van anderen op stal. Mijn ervaring is dat er vooral duidelijkheid moet zijn. Als je klanten in '10 smaken' aanneemt en probeert het ze allemaal naar de zin te maken, loop je een grote kans dat het ergens misgaat. Als je duidelijk bent: zo doen wij het hier, krijg je klanten die zich thuisvoelen bij jouw aanpak. Grotere kans dat dat ook gelijkgestemde mensen zijn.....
Wij bieden full service en veel structuur. In overleg is veel mogelijk, maar niet alles. Ik kan goed uitleggen waarom wij de dingen doen zoals wij ze doen. Er is wel eens iemand weggegaan die zich niet thuis voelde, maar altijd in harmonie
Want dan gaat het er namelijk om of het past en krijg je geen welles/nietes of gelijk/ongelijk discussies.

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Eigen pensionstal beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 19:23

Ik heb ook geleerd de afgelopen 12 jaar dat als mensen bij de kennismaking heel veel dingen anders willen dan jij standaard biedt, dat je er beter niet aan kunt beginnen. Het kost veel extra energie en is lastig vol te houden op langere termijn. Vaak verval je na een tijdje in je eigen gewoonte of wordt het toch lastiger gemotiveerd te blijven. Als je iets toezegt is het voor een pensionklant vervelend als het dan na een tijdje toch niet meer lukt. Zo krijg je ergernissen.

Beter wachten op iemand met paard die past in de groep en kudde en blij is met wat je biedt.

Als jij maatwerk biedt is dat uiteraard ook goed, maar bij mijzelf merk ik dat ik beter niet te veel kan beloven. Het kan beter meevallen dan tegenvallen

tengeltje11
Berichten: 7156
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Eigen pensionstal beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 07:59

Ja,maar als het pension bv 30 klanten nodig heeft om rendabel te zijn,en je moet die inkomsten hebben om alles af te betalen,dan kan je niet zo kieskeurig zijn natuurlijk,wat het extra moeilijk maakt.

Hoeveel stalklanten denk je nodig te hebben om gelijk te draaien TS?
Probeer daar niet te hoog in te zitten zodat je niet verstikt als je plots eens wat lege stallen hebt of achterstallige betalers of eender wat....

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Eigen pensionstal beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 11:27

Je kan niet gaan rekenen met 30 paarden kom ik rond. Mensen vertrekken en 1 of meer stallen kunnen altijd een tijdje leeg staan. Dan moet je het ook redden en kan je niet gaan bezuinigen voor de rest.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 11:29

superpony schreef:
Je kan niet gaan rekenen met 30 paarden kom ik rond. Mensen vertrekken en 1 of meer stallen kunnen altijd een tijdje leeg staan. Dan moet je het ook redden en kan je niet gaan bezuinigen voor de rest.

Er zijn 37 stallen dus die 30 is wellicht best reëel (maar dan niet dat je het dan echt maar nét redt, je moet daar dan wel al goed van rond kunnen komen). Je moet altijd rekening houden met een bepaald percentage leegstand in de berekening en ik ga er wel vanuit dat TS dat doet (daar zal de bank immers ook naar kijken in het bedrijfsplan).

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Eigen pensionstal beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 11:43

Ik gaf het als voorbeeld. Maar wij hebben het ook allemaal uitgerekend ooit en ik vond het risico net te groot En dan gingen wij er niet voor 2 lonen in, want ML bleef ernaast werken....En ik zou lesgeven.

Maar als je een paar ton op de bank hebt en de start kan overleven, is het vast het proberen waard.

Buiten dat, ik zou nergens op willen bezuinigen voor de paarden. Veel stalhouders die ik hoor praten proberen links of rechts toch ergens rond te komen.
Er zijn stallen met die bijv 1 pak kuil neerzetten en willen dat personeel daar een hele week van voert op 30 paarden bijvoorbeeld. Als ze dan te ruim hebben gegeven in het begin, krijgen de paarden aan het eind gewoon veel en veel minder.
Ik zou altijd het beste ruwvoer willen hebben en nooit hoeven te tellen hoeveel we gebruiken, maar kunnen voeren wat nodig is. Daarvoor moeten prijzen echt omhoog.

Onze ervaring is dat banken heel erg naar de cijfers kijken en je eigen geld. Maar daarmee ben je er gewoon echt nog niet. Dat dat deel klopt, is leuk, maar je moet het wel ook echt waarmaken.

Veel stallen beginnen klein en groeien uit hun jasje, kunnen groeien. Of hebben een boerderij van familie en hebben ooit eerst 5 stallen neergezet, toen 10 etc etc. Uit het niks kan bijna niemand zomaar starten. Ik heb juist het idee dat TS nog niet zoveel ervaring heeft, gezien haar berichten.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Eigen pensionstal beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 11:54

Daar ben ik het wel mee eens superpony.

Charlotte446

Berichten: 646
Geregistreerd: 01-04-16
Woonplaats: Randstad

Re: Eigen pensionstal beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-18 12:25

Ben ik het helemaal mee eens superpony, wij willen ook niet op de basisbehoeften bezuinigen.

Met de berekeningen voor de bank moet je rekenen met 90%, dus daar is rekening mee gehouden.

mavantos

Berichten: 3616
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 13:41

Charlotte446 schreef:
Ben ik het helemaal mee eens superpony, wij willen ook niet op de basisbehoeften bezuinigen.

Met de berekeningen voor de bank moet je rekenen met 90%, dus daar is rekening mee gehouden.


Jullie er vasts iets heel gaafs ervan kunnen maken, wat ook succesvol is!

Ik denk dat als je een 20x40 binnenbaan en een 20x60 (of 20x40) buitenbaan hebt en enige vorm van buitenstaan dat de stal sowieso binnen no time vol staat. Als dit het geval is wil ik ook wel informatie tegen die tijd :') .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 13:45

mavantos schreef:
Charlotte446 schreef:
Ben ik het helemaal mee eens superpony, wij willen ook niet op de basisbehoeften bezuinigen.

Met de berekeningen voor de bank moet je rekenen met 90%, dus daar is rekening mee gehouden.


Jullie er vasts iets heel gaafs ervan kunnen maken, wat ook succesvol is!

Ik denk dat als je een 20x40 binnenbaan en een 20x60 (of 20x40) buitenbaan hebt en enige vorm van buitenstaan dat de stal sowieso binnen no time vol staat. Als dit het geval is wil ik ook wel informatie tegen die tijd :') .


Bij mij in de regio hebben de duurdere stallen (300+) al bijna geen bestaansrecht meer als ze maar een 20x40 binnenbaan hebben en maar een 20x60 buiten baan.
Voor de meeste ruiters die een aanzienlijk bedrag pm overhebben voor stalling zijn de bodems en afmetingen van de baan het belangrijkste. Buitenstaan komt op een goede 2e plaats. Maar wanneer men het zelf moet doen op bijv. zon en feestdagen dan is het ineens niet zo belangrijk meer :+

imaudy
Berichten: 5081
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 14:49

Ik vind die stallen met uitloopjes wel leuk! De stal zou mijn interesse wel hebben. Ligt ook heel erg aan de locatie, als je bij bv. Ter Aar zit dan zal er minder interesse zijn dan als je in de buurt van bv Leiden zit.
Recreatiegebied op 2 KM is dat langs een drukke weg of binnendoor?

mavantos

Berichten: 3616
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 15:00

Anoniem schreef:
mavantos schreef:

Jullie er vasts iets heel gaafs ervan kunnen maken, wat ook succesvol is!

Ik denk dat als je een 20x40 binnenbaan en een 20x60 (of 20x40) buitenbaan hebt en enige vorm van buitenstaan dat de stal sowieso binnen no time vol staat. Als dit het geval is wil ik ook wel informatie tegen die tijd :') .


Bij mij in de regio hebben de duurdere stallen (300+) al bijna geen bestaansrecht meer als ze maar een 20x40 binnenbaan hebben en maar een 20x60 buiten baan.
Voor de meeste ruiters die een aanzienlijk bedrag pm overhebben voor stalling zijn de bodems en afmetingen van de baan het belangrijkste. Buitenstaan komt op een goede 2e plaats. Maar wanneer men het zelf moet doen op bijv. zon en feestdagen dan is het ineens niet zo belangrijk meer :+


Oh nee, hier kan je voor €300 per maand zelf uitmesten en rij je altijd buiten. Wij zitten in de driehoek van Rotterdam, Den Haag en Hoek van Holland.

Pensionstalling hier met binnen- en buitenbaan van wedstrijdformaat en inclusief uitmesten, binnen- en buitenzetten voor een paar uurtjes/dagdeel heb ik nog niet gevonden hier in de omgeving. Ik zou hier maximaal €450 per maand aan willen uitgeven, maar voor €500 krijg je het ook wel vol gok ik zo.

Duhelo

Berichten: 28567
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 15:12

Die prijzen 8)7
(ik betaal op DHZ basis 90 / maand / paard voor gebruik van inloopstal + betonplateau + 0.5 HA weide per paard + wasplaats + piste 20*60 (oke, die ligt niet zo heel goed, maar het is beter dan geen piste.), voeders en hooi en stro zelf aan te kopen maakt me een gemiddelde van +- 150 euro / maand / paard)
Ongelooflijk hoe dat per regio zo verschilt, ligt dat dan puur aan de grondprijzen?

Amber_anne

Berichten: 6939
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Eigen pensionstal beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 15:17

Ik heb net even gegoogeld rond Rotterdam en schrok me dood 430 euro voor een stal met uitloop. Maar ook maar 2 uurtjes per dag naar buiten

Wist echt niet dat mensen dat betaalden

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 15:19

Amber_anne schreef:
Ik heb net even gegoogeld rond Rotterdam en schrok me dood 430 euro voor een stal met uitloop. Maar ook maar 2 uurtjes per dag naar buiten

Wist echt niet dat mensen dat betaalden


Ik snap uberhaupt niet dat je je paard zo wilt houden. Ik zou er niks voor willen betalen, zet er m'n paard nog niet neer als ik er geld op toe krijg... -O-

Amber_anne

Berichten: 6939
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 15:26

Chubby schreef:
Amber_anne schreef:
Ik heb net even gegoogeld rond Rotterdam en schrok me dood 430 euro voor een stal met uitloop. Maar ook maar 2 uurtjes per dag naar buiten

Wist echt niet dat mensen dat betaalden


Ik snap uberhaupt niet dat je je paard zo wilt houden. Ik zou er niks voor willen betalen, zet er m'n paard nog niet neer als ik er geld op toe krijg... -O-


Ik ook niet was echt geshockt, was ook de eerste hit op google

Popstra
Berichten: 13811
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 16:38

Duhelo schreef:
Die prijzen 8)7
(ik betaal op DHZ basis 90 / maand / paard voor gebruik van inloopstal + betonplateau + 0.5 HA weide per paard + wasplaats + piste 20*60 (oke, die ligt niet zo heel goed, maar het is beter dan geen piste.), voeders en hooi en stro zelf aan te kopen maakt me een gemiddelde van +- 150 euro / maand / paard)
Ongelooflijk hoe dat per regio zo verschilt, ligt dat dan puur aan de grondprijzen?

Piste binnen of buiten?? En niks zo belangrijk om je paard heel te houden is een GOEDE bodem waar je op traint.

Ik denk niet dat je je jou stal met iets ,,luxe,, kan vergelijken en al helemaal niet omdat het een doe het zelf stal is waar naar aanleiding van het piste verhaal denk ik ook niet veel onderhoud gepleegd word verder.

Popstra
Berichten: 13811
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 16:42

Amber_anne schreef:
Ik heb net even gegoogeld rond Rotterdam en schrok me dood 430 euro voor een stal met uitloop. Maar ook maar 2 uurtjes per dag naar buiten

Wist echt niet dat mensen dat betaalden

Ik denk dat veel mensen wel blij zijn met een stal als dit. Klinkt nog beter dan een dichte stal met een 3x3 box en 2 uurtjes buiten! En die zijn er nog zat.

Duhelo

Berichten: 28567
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 16:46

Popstra schreef:
Duhelo schreef:
Die prijzen 8)7
(ik betaal op DHZ basis 90 / maand / paard voor gebruik van inloopstal + betonplateau + 0.5 HA weide per paard + wasplaats + piste 20*60 (oke, die ligt niet zo heel goed, maar het is beter dan geen piste.), voeders en hooi en stro zelf aan te kopen maakt me een gemiddelde van +- 150 euro / maand / paard)
Ongelooflijk hoe dat per regio zo verschilt, ligt dat dan puur aan de grondprijzen?

Piste binnen of buiten?? En niks zo belangrijk om je paard heel te houden is een GOEDE bodem waar je op traint.

Ik denk niet dat je je jou stal met iets ,,luxe,, kan vergelijken en al helemaal niet omdat het een doe het zelf stal is waar naar aanleiding van het piste verhaal denk ik ook niet veel onderhoud gepleegd word verder.

Tuurlijk niet, maar net boven mijn post was er een prijs genoemd van 300 euro op zelf uitmesten basis en ook enkel een buitenpiste, vandaar mijn vergelijk ;).
Hier in de regio betaal je tussen de 225-250 (volpension zonder binnenpiste of met (kleine) binnenpiste maar geen dure bodems) en 350 (volpension met 2 binnenpistes, giga buitenpiste, geopadbodems, stapmolen, aquatrainer, en paarden komen een halfuur buiten tijdens het uitmesten.)

xJennifx

Berichten: 1146
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord hollan

Re: Eigen pensionstal beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 17:01

Wat gaaf! Persoonlijk denk ik wel dat je heel veel stallen gaat hebben vergeleken met de andere faciliteiten. De stallen zien er mooi uit en het idee met de uitloop is ook ideaal. Wel zou ik persoonlijk daar zand willen zien IPV beton, omringt door houten/kunststof omheining met toch wel enige vorm van electriciteit.

De binnenbak zou ik toch op ware grootte willen zien en voor de hoeveelheid paarden minimaal twee.

Misschien een idee om de stallen te verdelen in gedeeltes om toch te voorkomen? Het is anders wel een hele lange gang.

Wel echt gaaf! Lijkt me een lastig project.

Popstra
Berichten: 13811
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 17:29

Duhelo schreef:
Tuurlijk niet, maar net boven mijn post was er een prijs genoemd van 300 euro op zelf uitmesten basis en ook enkel een buitenpiste, vandaar mijn vergelijk ;).
Hier in de regio betaal je tussen de 225-250 (volpension zonder binnenpiste of met (kleine) binnenpiste maar geen dure bodems) en 350 (volpension met 2 binnenpistes, giga buitenpiste, geopadbodems, stapmolen, aquatrainer, en paarden komen een halfuur buiten tijdens het uitmesten.)

Ah zo :o
Ik zie ook dat je in Belgie zit. Wellicht dat het verschil ook daar bij zit.
In Duitsland zijn overigens prijzen van rond de 500 wel vrij normaal. Daar is het voor de paarden ook allemaal net iets beter vanwege hun welzijnsregels.

Gini
Berichten: 17956
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 18:22

Hier nog een Belgje, ik betaal meer dan 300 euro per maand en mag ook nog zelf uitmesten, krijg wel een binnenpiste in de plaats en een stalhouder die alles gewoon echt goed voor elkaar heeft. Zowel voor mens als voor paard. Niet meer paarden dan wat de grond en de faciliteiten aankunnen en je hebt paarden die zelfs in hartje winter nog op de wei kunnen staan. En ja, ik zit ook op dikke vette leemgrond.
Denken in oplossingen versus denken in excuses.