Paarden aan huis, onbetaalbaar?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
VogeltjeM

Berichten: 3752
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 08:49

Ja, het is natuurlijk wel zo dat ieder voor zich moet ontdekken of de paarden aan huis wel echt iets voor hem is. En meestal ontdek je dat pas na de giga investering van het kopen van een huis en het opknappen van de boel :P

Zelf heb ik momenteel helaas nul tijd voor mijn paardenhobby en dat zie ik voorlopig nog niet veranderen. Maar het stukje "aan huis" vind ik echt heerlijk. Ja, meer werk (ik heb er gelukkig maar 2). Maar ook zelf alle controle; perfect. En de rust van niet meer continu weg hoeven zijn, maar gewoon thuis je ding kunnen doen, desnoods in pyjama. Het sociale stuk heb je over het algemeen zelf in de hand. Qua weggaan hangt het er vanaf of je een netwerkje hebt aan mensen die wel willen oppassen. Wij gaan nog net zo makkelijk 2x per jaar (en tussendoor weekendjes) weg als voorheen :o

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Re: Paarden aan huis, onbetaalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 09:59

Mijn oude staleigenaresse komt de paarden halen met vakantie en krijgen dan de volledige zorg en ze worden ook weer terug gebracht.
Ideaal want dan is de wei ook weer lekker bijgetrokken en ik weet dat ze het daar super goed hebben.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Paarden aan huis, onbetaalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 10:04

Op vakantie gaan is prima te doen hoor met paarden aan huis.
Ja het is even puzzelen hoe je het gaat doen. Maar waar een wil is, is een weg.
Afgelopen zomer hebben we de zorg overgedragen aan de verzorgmeisjes en hun moeder. Alle 3 paardenmeisjes en hebben voor alle dieren gezorgd.
Zij lekker de hele vakantie met de paarden bezig, en ik geen zorgen op vakantie.
Wij doen niet aan luxe vakanties, maar een week of 2 weg met de caravan heb ik altijd wel even behoefte aan. Even uit de dagelijkse sleur! Zelfs als je het thuis mooi voor elkaar hebt, een paradijsje aan huis is het wel eens goed om ff een weekje er tussenuit te gaan.

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 10:08

Wat ik in mijn kennissen kring heb gezien is dat bij mensen die altijd vol pension hebben gestaan en nooit ook maar iets van de bijkomende dingen hebben gedaan het aan huis erg tegen valt.
Nooit de op vaste tijden paarden binnen en buiten gezet.
Die hebben nog nooit een draad gemaakt, een waterbak zuiver gemaakt, laat staan elke dag de stal gemest of eens hooi gelost. Bij die mensen is het een erg grote overgang.
Die waren zo gewend te komen, paard te borstelen rijden en weer gaan.
Dan is het echt ook een wereld van verschil.

Mijn paarden overlaten aan verzorgmeisjes nee dat kan ik niet.
Misschien als ze al een jaar of langer komen.
Maar dat lijkt hier in the middle of nowhere ook niemand te doen. Ze zijn bang in het donker hier naartoe en dan haken ze af.

Maar vakantie trekt ons niet. Dus ook niet hard genoeg op zoek naar alternatief :)

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Paarden aan huis, onbetaalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 10:39

Note: De moeder (werkt met paarden) was er bij hoor. :D Anders had ik het ook niet aan gedurfd. Maar zij nam de verantwoordelijkheid en de meisjes konden mooi rijden, terwijl moeder aan het uitmesten was :') En de andere klusjes deed. Ze hebben tijdens de vakantie zelfs nog oma meegenomen, zaten ze mooi aan de bak in het zonnetje. Toch leuk om ook weer zo te delen. Zij ook weer een soort van paardenvakantie.

Klopt inderdaad ook wel hoe je het gewend was. Ik deed voor dat ze aan huis stonden ook al wel veel zelf.
Hiervoor had ik 1 Haflinger bij mijn schoonouders staan. Enige wat mijn schoonmoeder deed was binnen en buiten zetten. De rest moesten we zelf regelen.

Ik vind nu de paarden aan huis staan wel fijn om juist de klusjes er om heen te doen. Je bent altijd wel met iets bezig. Maar zo leer je je paarden ook echt goed kennen. Heb nu een hele andere band met mijn huidige Haflinger dan toen mijn vorige Haflinger nog aan huis bij mijn schoonouders stond.

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Paarden aan huis, onbetaalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 11:07

Dat doe je, met alle respect bedoeld, met een recreatiepaard.
Maar van het moment dat je met sportpaarden bezig bent (ik spreek dan van jonge en lichte toer dressuurpaarden), die top in conditie staan qua training en voeder, geef je de zorg echt niet zomaar eventjes aan een buurmeisje. Dat gaat gewoon niet. Met paarden zoals de onze is dat om ongelukken vragen. Ze staan hier minimum 10u per dag buiten maar dan nog gaan er 2 bijna elke dag op hun achterste benen tot aan de weide en met binnen halen is het zo mogelijk nog erger.
Gelukkig kan ik alles samen met m'n vader doen, maar om dan samen met m'n vader bv eens 3 dagen naar Duitsland naar de hengstenkeuring gaan is dus simpelweg onmogelijk.

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Re: Paarden aan huis, onbetaalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 11:11

Hier ook een droom en daar blijft het bij. De paarden hebben we al een aantal jaar in eigen beheer, dus aan huis zou voor ons nog praktischer zijn. Nu is het 10 min met de auto.

VogeltjeM

Berichten: 3752
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 11:24

s0173957 schreef:
Dat doe je, met alle respect bedoeld, met een recreatiepaard.
Maar van het moment dat je met sportpaarden bezig bent (ik spreek dan van jonge en lichte toer dressuurpaarden), die top in conditie staan qua training en voeder, geef je de zorg echt niet zomaar eventjes aan een buurmeisje. Dat gaat gewoon niet. Met paarden zoals de onze is dat om ongelukken vragen. Ze staan hier minimum 10u per dag buiten maar dan nog gaan er 2 bijna elke dag op hun achterste benen tot aan de weide en met binnen halen is het zo mogelijk nog erger.
Gelukkig kan ik alles samen met m'n vader doen, maar om dan samen met m'n vader bv eens 3 dagen naar Duitsland naar de hengstenkeuring gaan is dus simpelweg onmogelijk.


Je hebt ook bureaus die paardenoppas
aan huis bieden, daar zit vast wel een kundig genoeg iemand tussen. Of zet een advertentie op bokt. Of misschien ken je wel iemand via je eigen netwerk in de sport. Het is een illusie om te denken dat jij als enige voor je dieren kunt zorgen :)

Maar we dwalen wel af zo.

Achterom
Berichten: 23033
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 11:26

enjoymyhorse schreef:
Wat ik in mijn kennissen kring heb gezien is dat bij mensen die altijd vol pension hebben gestaan en nooit ook maar iets van de bijkomende dingen hebben gedaan het aan huis erg tegen valt.
Nooit de op vaste tijden paarden binnen en buiten gezet.
Die hebben nog nooit een draad gemaakt, een waterbak zuiver gemaakt, laat staan elke dag de stal gemest of eens hooi gelost. Bij die mensen is het een erg grote overgang.
Die waren zo gewend te komen, paard te borstelen rijden en weer gaan.
Dan is het echt ook een wereld van verschil.

Dan ben ik vast de uitzondering die de regel bevestigt. Ik had mijn paard namelijk op een pensionstal staan waar ik idd zelf niets hoefde te doen. Puur omdat het voor mij niet haalbaar was om iedere dag naar mijn paard te gaan.
Maar nu sinds 4 jaar dus 2 paarden thuis en ik vind het heerlijk.
Al hebben wij ook flink geïnvesteerd in efficiency. En dan is de hoeveelheid werk ook prima te overzien.

Yvette81

Berichten: 462
Geregistreerd: 29-08-15

Re: Paarden aan huis, onbetaalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 11:35

Als het paard aan huis staat wordt het een huisdier. Ons paard hinnikt naar ons als we thuis komen van het werk. Dit bevalt prima!
Ook mijn vriend en de kinderen krijgen een band met het paard.
Ze staat wel buiten met schuilstal. Dus dat is al veel minder werk dan op stal. Training is recreatief. Dus maar een paar keer per week ipv dagelijks.
Als wij op vakantie zijn vinden we wel iemand om voer en water te geven.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Re: Paarden aan huis, onbetaalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 11:39

Leuk is dat he? Mijn vriend had er helemaal niks mee en nu staat hij regelmatig met ze te kroelen, mest uit en is zelfs begonnen met lessen en vind het hardstikke leuk. Hij pakt het rijden ook echt heel snel op en is totaal niet bang.

Ziezo_X
Berichten: 389
Geregistreerd: 07-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 11:42

@Dreamguide, je zou natuurlijk tijdens het dromen en sparen opzoek kunnen gaan naar een plekje waar je een bakhuisje/appartement + stuk wei en stalletje bij mensen op het platteland mag huren. De ervaring is dat dit heel erg prettig is, en je leert super veel bij over het onderhouden van een stuk land en het helemaal zelf verzorgen van je paardenkinderen. Ik heb dit tijdens de laatste jaren van mijn studie gedaan. Was echt top!

(En ik weet niet waar je paard nu staat, maar als je het een beetje slim inricht is het een stuk goedkoper om paarden zelf te houden dan in de pensionstalling te hebben. Dus daar kan je wellicht weer wat extra spaargeld door opzij zetten).

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 11:58

Met 2 fulltime bovengemiddelde salarissen kan het prima, maar als starter niet. Tenzij je onwijs veel eigen kapitaal inbrengt.

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 12:01

@wendy
Natuurlijk ben je daar geen uitzondering.
Genoeg mensen die wel goed gezien hebben hoeveel werk het is.
Maar ik denk ook dat vele het onderschatten. En daar heb ik diverse voorbeelden van gezien.

En ik zelf vind het werk ook meevallen.
In 1 uurtje heb ik alles gedaan voor de hele dag en nacht.
Stallen gedaan voer klaar gezet ook voor de nacht, bij geveegd, alles.
Ondertussen met de hond en zijn balletje gespeeld, ik vind dit dus gewoon fijne hobby tijd.
Maar in die tijd had je op pension je paard gereden, dus ik begrijp het ook wel weer.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 12:10

Maar ook met sportpaarden denk ik wel wat er iets te regelen is als je toch een keer op vakantie wilt.
Bedrijven die je misschien kan inhuren, geen idee eigenlijk. Zal vast iets voor te vinden zijn.
Maar je hoeft natuurlijk niet op vakantie :D Was alleen even om aan te geven dat ikzelf het wel fijn vind om af en toe eens weg te kunnen, even uit de sleur. :j En in ons geval is dat prima te regelen.
De hoofdverzorger tijdens de vakantie is een vrouw van 40 die met paarden werkt. (die moeder) :Y)
Als extra'tje kunnen haar dochters op de paardjes hobbelen.
Zal idd niet zo'n goed idee zijn met hete sportpaarden :D

Matheno, Dat ligt er aan.
Ons is het ook gelukt om een huis buitenaf te kopen zonder spaargeld. Echt noppes, geen spaargeld.
En dat van 1 loon. En voor ons 30ste. Wij kwamen van een huurhuis met ons gezin met 2 kinderen. Die kosten ook een hoop geld.
Wel moet je dan heel creatief kijken bij het zoeken van huizen.
Zo zat bij ons huis maar 700m2. Die sla je dus gelijk over eigenlijk, want daar kan je geen paard op houden. Maar toch gingen we verder uitpluizen of er misschien wel een mogelijkheid was bij dat huis.
Want het huis stond buitenaf, er waren weides om het huis, dus gingen we eens rondvragen van die de weides waren en of er misschien een optie was om eerst te huren en dan te kopen.
En dat was zo! We hebben de eerste 2 jaar gehuurd en toen het kon gelijk een weide gekocht.
Als we dat in 1 keer hadden moeten doen, was het inderdaad niet gelukt.
Soms niet blindstaren op wat je in een advertentie van een huis ziet. Kijk naar de mogelijkheden er om heen. Dan is er soms nog verrassend veel mogelijk.
Zo was er in ons geval gewoon nog helemaal niets voor de paarden, maar de grond was er. En dat was al een begin. Intussen zijn stallen gebouwd, is er een rijbak, een speelse weide en huren we nog steeds wat weides extra, naast onze eigen grond.
Wel goed uitzoeken wat het bestemmingsplan is. De stallen staan op de grond van ons huis, want in de weide zelf mag niet gebouwd worden. (Er staat wel een extra schuilstal).

Paarden aan huis is een levensstijl, het moet je liggen of niet. Ik vind het geweldig! Ja je moet altijd rekening houden met je paarden, maar dat is een keuze. :j
Laatst bijgewerkt door Chasey op 15-10-18 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

lindar1985

Berichten: 573
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 12:10

Ik ben het matheno eens.
Het kan echt, als je beide een goede opleiding hebt gedaan en een beetje carrière maakt of misschien een eigen onderneming kan starten?

Maar als starter zul je toch een paar jaar moeten sparen.

We hadden het op ons 28ste het voor elkaar (tenminste het huis en de grond)
Met hard werken, en hard sparen. En heeeeeelll veel klussen.

Wel vaak gehad dat m'n nieuwe buren vroegen 'of m'n ouders ook thuis waren'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 12:12

Super interessant om jullie ervaringen te lezen.
Mijn vriend en ik hebben ook de droom om over 10 jaar een stal op te bouwen. We zijn nu allebei in de 20, ik studeer en hij werkt full time.
Wij hebben het geluk om nu al huiseigenaren te zijn. (‘Wij’, hij heeft het gekocht en ik ben de studerende parasiet).

De hypotheek is vrij laag. Over 3 jaar ben ik afgestudeerd en kunnen we met 2 inkomens veel sparen. Dan hebben we zo’n 6 jaar om veel geld opzij te zetten, dit huis te verkopen en de overstap van de randstad naar Brabant te maken. Het zijn dromen en plannen, wie weet hoe het uitpakt. Voor nu ziet onze toekomst er rooskleurig uit!

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 12:14

wij gaan altijd wel royaal op vakantie, is een andere hobby.
Scheelt dat het met fokmerries en veulens makkelijk is, die breng ik naar mijn ouders, staan 24/7 buiten met super toezicht van mijn moeder

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Re: Paarden aan huis, onbetaalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 12:16

Maar dat moet je wel net zulke ouders hebben :D
Ik ben de enige in de hele familie die iets met paarden heeft.
En in de vriendengroep heb ik 1 vriendin die ik volledig zou vertrouwen met de paarden. Maar die woont een uur rijden bij me vandaan, dus zo snel vraag je die ook niet.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 12:23

Qua werk ligt het er echt aan wat je gewend bent. Wij deden toen we in pension stonden ook al altijd alles zelf. Soms werd er wel buiten en binnen gezet en gevoerd, maar dan zette ik het wel zelf klaar. Laatste adres werd wel buiten gezet en haalden we ze zelf laat binnen.

Ik heb een paar keer wat verder weg gestaan om wat meer te kunnen trainen. Dan werd wel alles gedaan, maar had ik weer reistijd. In die reistijd kan ik zo wat stallen uitmesten.

Nu huren we en alles in orde is, hebben we verder weinig onderhoud. In het begin wel veel moeten repareren, maar ook dingen verandert, omdat dat onze wens was, had het ook zo kunnen laten.

Ik ben echt heel blij dat we niet meer in pension staan. Ik mis niks en vind het prima om uren alleen bezig te zijn. Ook als werk op heel veel stallen geweest en er is overal wel wat. En als ik nu wil, kan ik nog steeds met andere mensen afspreken om eens samen te rijden.

Wij betalen huur en hebben dus al het onderhoud en werk zelf. Wij zoeken een woning met grond en zullen dan eerst veel investeren om het naar eigen wens te maken. Maar daarna betalen we geen huur meer aan een ander, waar we zelf hard werken om het netjes te houden en nooit mee kunnen nemen wat we allemaal gedaan hebben. Is prima, als de paardjes maar happy zijn.

Uiteindelijk heb je gewoon een maximaal te besteden hypotheek bedrag en ligt het ook aan jezelf wat je daarvoor wil. Voor wat wij gaan uitgeven, kan je ook een mooi vrijstaand huis kopen zonder veel grond, met ene zwembad in de tuin of een luxe appartement bijvoorbeeld. Wat je aan een huis kan en wil besteden zal ongeveer gelijk blijven.
Nu zitten we in een duurdere regio en ben ik maandelijks even veel kwijt, voor een nette woning. ( ook nog iets hogere rente dan nu) En daar dus bovenop moeten we huur betalen voor de paarden en reiskosten, zijn er wat regels etc.

Het andere is; wat zijn je wensen qua paarden. Hier zit een vereniging om de hoek, dus zou je prima hele jaar rond kunnen trainen en dat doen mensen ook veel. En echt niet iedereen die op niveau rijdt, heeft zelf de meest luxe bak aan huis.
Wij willen liever veel het bos in en dat kan ook of rijden in eigen buitenbak.
Iets aan het bos vinden is best lastig, tenzij je budget net wat groter is.

Wij hebben ook wat oudere paarden en een geblesseerde. In pension of op afstand van huis merk je ook dat je soms wat vaker moet als er wat is. Aan huis kan je voeding, medicatie etc net wat beter afstellen. In pension zeggen ze vaak dat het kan, maar het gaat mij veel te vaak mis en wordt niet gedaan zoals afgesproken.

Ik denk dat in pension staan echt beter is als je veel moet lessen, jong bent en leuk contact hebt en ook maar 1 of 2 paarden.

Op vakantie of weg, kunnen wij al jaren amper. Jaren geleden nog als gezin weg geweest en konden we het met mensen van stal echt goed regelen, maar beiden verhuisd. Daarna heeft onze zoon het weleens netjes gedaan. Ik heb niks met vakanties en heb het ook niet ''nodig'', dus het is niet het eerste waar we mee bezig zijn. Maar onze zoon zou het straks weer doen. Vreemden is aan mij niet besteed, ook omdat we nog hondjes hebben die niet de makkelijkste zijn.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 12:26

Matheno schreef:
Met 2 fulltime bovengemiddelde salarissen kan het prima, maar als starter niet. Tenzij je onwijs veel eigen kapitaal inbrengt.


En dat is direct het onverstandigste scenario.
Want op die manier zet je jezelf echt gevangen. Je kunt dan geen kant meer op.
De rente is nu laag, maar niemand vraagt zich hoe dat kan en of dat wel zo gezond is. Er komt straks een correctie en dan staan al die huizen onder water.

Een huis kopen moet je nu zeker niet doen.

De enige manier waarop het überhaupt nog verstandig is, is zelf veel geld meebrengen en zo min mogelijk hypotheek afsluiten.

Wij kunnen het betalen maar doen het niet. Internationaal spreekt men van the Dutch housing bubble.
Er zit een enorm klap aan te komen.
Wij richten ons liever op kleiner, duurzamer, Tiny housing.

Dan werken we om te leven ipv leven om te werken. Werkweken van 80 uur hebben we ook gedaan maar het slaat nergens op. Waar blijft de tijd om te genieten?

Dus ik zou ervoor kiezen altijd de paarden in eigen beheer te hebben, Maar dat hoeft niet perse direct pal naast het huis.
Idealiter zou het leuk zijn, maar gezien de huidige economie en in de toekomst is 'bezitten' geen verstandig plan tenzij je het zelf kunt pinnen.

Al die mensen met torenhoge hypotheken bezitten immers niks. De bank bezit het huis, en de mensen worden bezit van de bank.
Je hebt dan gewoon een huurhuis met een heeeeeeele zware verplichting.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Paarden aan huis, onbetaalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 12:30

Dat vind ik nogal een uitspraak Ninx. In ons geval klopt het al niet. Verbouwing contant afgerekend dus er moet heel iets bijzonders gebeuren wil ons huis onder water komen te staan.. Met een hoge hypotheek is niks mis als er maar voldoende inkomen tegenover staat. Daarbij los je tegenwoordig af dus iedere maand wordt mijn hypotheek lager.

En er zijn situaties waarop je je heel lastig kunt voorbereiden. Bijv. beide 100% arbeidsongeschikt. Dan is bijna ieder woning te duur.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Paarden aan huis, onbetaalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 12:33

idd selka, hier ook geen stress dat we ooit onder water komen, en dan heb je voor vergelijkbare maandelijkse kosten een vrij huis buitenaf ipv een rijtjeshuis

en voor een bovengemiddeld salaris hoef je geen 80 uur in de week te werken.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 12:35

Wij hebben begin dit jaar een huis gekocht net onder Hoogeveen voor veel minder dan 5 ton op ruim 5000 m2 en we pachten er nu nog 1 hectare bij met 1e recht van koop. Er waren al 4 boxen in een grote schuur ( nu nog 6 erbij gemaakt). Er was een machine schuur die we hebben omgetoverd tot binnenbak en een grote buitenbak aangelegd. Het huis is netjes en goed bewoonbaar met o.a. een nette keuken en 2 badkamers en een grote onverbouwde deel. Prijs ligt natuurlijk wel hoger dan 150.000 maar hier in de omgeving worden regelmatig kleinere huisje verkocht met wat grond tussen de 2 en 3 ton. Als je verder naar het Noorden gaat staan er diverse panden te koop, met grond, voor rond de 2 ton en opknappers voor flink onder de 2 ton. Maar hoe je het ook went of keert; het is een dure grap want opknappen kost veel geld, zeker als je het moet laten doen. Een bak aanleggen is een fikse kostenpost. Evt. stallenbouw kan je zo gek maken als je zelf wil maar realiseer je wel dat je soms meer bezig bent met mest scheppen, verbouwen, opruimen, herstellen, weides omheinen, etc. etc. dan met paarden rijden ;)
Paarden aan huis zijn goedkoper dan op een pensionstal als je kijkt naar wat je aan voer etc. in moet stoppen maar met de hypotheek kosten van huis/ grond/ opknappen/ verbouwen maakt het niet zoveel uit. Daarbij is er nog een ander probleem; veel huizen met meer dan 2000 m2 grond hebben (nog) een agrarische bestemming en banken zijn daarin zeer terughoudend en financieren dan niet volledig, soms tot 70% soms helemaal niet. Hetzelfde geldt voor bedrijfspanden.
Wij hadden het geluk tot het pand wat wij nu hebben geheel een woonbestemming heeft. De grond die we erbij pachten heeft dat natuurlijk niet.
Gelukkig hebben we een oppas die hier voor alle dieren kan zorgen en er bestaan ook betaalde huis/ dieroppasers maar die kosten dus ook een leuke cent :o

ajesca123

Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 12:37

s0173957 schreef:
Dat doe je, met alle respect bedoeld, met een recreatiepaard.
Maar van het moment dat je met sportpaarden bezig bent (ik spreek dan van jonge en lichte toer dressuurpaarden), die top in conditie staan qua training en voeder, geef je de zorg echt niet zomaar eventjes aan een buurmeisje. Dat gaat gewoon niet. Met paarden zoals de onze is dat om ongelukken vragen. Ze staan hier minimum 10u per dag buiten maar dan nog gaan er 2 bijna elke dag op hun achterste benen tot aan de weide en met binnen halen is het zo mogelijk nog erger.
Gelukkig kan ik alles samen met m'n vader doen, maar om dan samen met m'n vader bv eens 3 dagen naar Duitsland naar de hengstenkeuring gaan is dus simpelweg onmogelijk.


Ook die paarden kun je opvoeden.

Tuurlijk laat je dat niet aan het eerste beste buurmeisje over. Maar mijn ervaring is toch wel dat ik altijd iemand bij de paarden heb gehad die ik dan tijdens een eventuele vakantie met een gerust hart voor de paarden kon laten zorgen.
Incl jonge hengsten etc.

Denk dus dat het vooral belangrijk is dat je dus zodra je de paarden aan huis hebt zorgt dat je een goede achterban hebt. En of dat nou familie is of iemand die wekelijks meerdere keren komt helpen en rijden dat maakt niet uit.
Want wat nu als je er door een ongeluk uit ligt? Dan is het toch ook prettig als iemand het opvangt?