Paarden aan huis, onbetaalbaar?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
upendo

Berichten: 22279
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 15:13

Ook onze droom, maar nu nog niet realistisch. :) Nu hebben wij gewoon het onwijze geluk dat we allebei een goede baan hebben waardoor het over een aantal jaar waarschijnlijk wel mogelijk kan zijn, maar we gaan wel eerst een tussenstap doen naar een huis waarbij we nog een heel stuk ruimte over hebben qua budget waardoor we meer geld kunnen sparen tot we de grote stap kunnen maken. En de huizenmarkt nu is echt gekkenwerk. Ik hoop dat hij over een aantal jaar inzakt, scheelt ons een hoop.

Maar ja, paarden aan huis is echt heel erg luxe.

Alja

Berichten: 25599
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 15:15

In die plaatsen waar geen mens wil wonen ( lees emmercompascuum, ter Apel, Pekela en net over de grens in Duitsland) zijn best leuke plekjes voor niet heel veel geld
Ik huur een huis met 125 m2 woonoppervlak en buiten genoeg plek voor mijn ijslanders

Anomien

Berichten: 7389
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 15:15

Ik had het op mijn 26e. 2 jaar na het behalen van een diploma. 2 inkomens en ook geen huis van 5 ton. Maar van 3. Dus ja het kan. Maar dan wel in omgeving Hengelo gld.

Je mag hem zelfs overkopen: door stuklopen relatie paar jaar terug... wil ik er ook wel vanaf.
Inmiddels woon ik elders.

Tuigje

Berichten: 399
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 15:17

DreamGuide schreef:
@superpony, jong is in mijn ogen voor de dertig. Direct na de studie is misschien ook wel erg optimistisch, ik ben alleen een enorme huismuis dus verhuis het liefst zo min mogelijk.

@Tuigje, het lukt al niet om een normale vriend te vinden, laat staan een rijke :D


Hahaha, no worries, daar loop je ineens tegenaan, vaak komt de liefde uit onverwachtse hoek ;P
En nee het boeit niet of hij mega rijk is, voordat ik straks de golddigger in het verhaal ben :+

Ik denk dat, als dit jouw droom is, er altijd een weg is!
Of dit nu neerkomt op heel hard sparen en ervoor werken, of de stap nemen uit je "vertrouwde" omgeving en ergens verder een voordeligere optie te gaan.

EDIT: Ik heb hier met mijn vriend ook over gesproken, maar helaas voor ons niet realistisch in de directe randstad. (waar we allebei niet weg willen) pas een stuk verderop kom je prijzen onder een miljoen tegen waar ik mijn paard wel op een stuk land zou willen laten vertoeven.. Dus ik denk dat ik het lekker bij paard op pension houd :o
Laatst bijgewerkt door Tuigje op 11-10-18 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 15:18

Het heeft echt enorm veel te maken met ligging. Als je richting de Duitse of Belgische grens of Limburg of juist weer helemaal de andere kant op naar het noorden heb je wel mooie plekjes die nog enigzins betaalbaar zijn. Alleen in regio midden Nederland/randstad/Brabant is het gewoon echt een heel stuk duurder en eigenlijk als alleenstaande student niet te doen.

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Paarden aan huis, onbetaalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 15:28

Emigreren naar een minder populair stuk in Frankrijk zorgt ervoor dat je voor heel veel minder geld, een stuk meer land kan kopen met daarbij een opknap huisje. :Y)

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 15:57

Ik was 28 toen wij ons huis met 2.8 ha kochten. Hij heeft een goede baan (toevallig ook WO rechten gedaan) en ik werk ook gewoon fulltime (modaal inkomen) om mijn paarden/dierenhobby te kunnen betalen.

Maar met 2500€ kom je er niet nee. Onze hypotheek is alleen al hoger dan dat bedrag. Op zich besparen wij nu enorm want: geen huur, hooi van eigen land etc. Alleen hebben we een huis dat 3x zo duur is als onze vorige woning.

Nu weet ik niet wat je met de studie wilt gaan doen. Als je OvJ wilt worden dan is het alsnog lastig om centraal in Nederland een grote boerderij met land te kopen. Maar ga je het zakenleven in dan is er veel meer mogelijk na een paar jaar.

Maar paarden aan huis goedkoop? Ja misschien als je in Friesland achteraf woont maar niet als je binnen een uur van Amsterdam/Rotterdam/Utrecht wilt zitten zoals wij.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 00:15

Wij waren 30 toen we ons huis konden kopen. Toen nog een huisje.

Het was alleen niet ons eerste huis en we deden het op 2 inkomens.

Ons eerste huis was een tussenwoning. In de gulden tijd gekocht, na 6 jaar in de euro tijd verkocht met overwaarde.

In tussentijd met twee inkomens erg veel gespaard

Die overwaarde weer in het nieuwe huis gestopt.

Toen kon je ook meer lenen dan nu.

Later ivm verbouwing de hypotheek nog opgehoogd

Met 1 persoon red je zulke bedragen ook niet

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 00:25

Er is altijd een kans.

Mijn vriend en ik hebben op ons 26e en 27e ook een prachtig vrijstaand huis met land, stallen en super goeie rijbak kunnen kopen. In Noord Holland wel een klein dorpje.

Het huis moest van boven tot onder compleet verbouwd worden en het heeft 3 jaar verbouwen, heel veel bloed, zweet en tranen gekost maar we zijn er altijd super gelukkig mee geweest en nog steeds.

Je hebt wel een grote berg eigen geld nodig dus misschien toch iets langer thuis wonen en ondertussen flink sparen en keihard werken. Wij zijn allebei geen mensen met hoge inkomens maar als je heel veel uren maakt kom je er uiteindelijk ook.

Naast de hypotheek komen er wel veel kosten bij (qua onderhoud van het huis en het land/de stallen en de bak maar ook de grote tuin en de paarden) dus kijk er wel naar of je die ook kunt opbrengen.

koenlover

Berichten: 2416
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 00:34

Wij zijn inmiddels ook een jaar opzoek naar een plekje en het is inderdaad nog niet zo makkelijk als het lijkt (we wonen nu ook heel fijn waardoor we alleen weg willen voor de perfecte plek). Wij hebben samen een prima salaris maar er is tegenwoordig ook flink eigen geld nodig (kosten koper) en daarnaast moet je vaak ook nog behoorlijk investeren om je perceel paardproef te maken (omheining/bak etc. Percelen met deze zaken al aanwezig zijn vaak helemaal niet te betalen). Dat betekend dus dat je in de meeste gevallen veel eigen geld moet hebben.

Ik zeg altijd voor de grap met paarden kunnen we niet genoeg sparen voor zo’n huis en zonder paarden hoef ik het huis niet :P . Het is zeker wel mogelijk, maar zeker als starter is het echt een kwestie van spaargeld en geluk.

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Re: Paarden aan huis, onbetaalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 01:23

Jaren over gedroomd. Sinds dit jaar werkelijkheid. Er komt wel heel veel bij kijken. Omheining, bak, trekker, trailer,mesthoop...
Rozengeur en manenschijn zeker niet. Mijn ouders hebben mij flink geholpen anders kon het nog jaren duren.
Steeds zag ik iets intressant en was het boven budget of net verkocht. Zo teleurgesteld elke keer. Dan mijn ouders die mij verzochten van iets voor mij te zoeken zonder paarden. Vaak discussies over gehad. Uiteindelijk na 7 jaar zoeken dus huisje gevonden. 4500m2. Geen stallen, geen rijbak, het huis is volledig gestript geweest en keuken en stalling volledig herbouwd. Er bestaan mogelijkheden, maar meteen een huis met 1 hectare kunnen kopen zal je moeilijk lukken. Als je een weiland kunt kopen in woongebied komt er vaak genoeg wel iets te koop rondom. Misschien ook een mogelijkheid. Of omgekeerd, landelijk gelegen woning met voorzieningen dichtbij, maar 1 ding die je leert op de huizenmarkt is dat je vroeg of laat je verwachtingen moet bijstellen.

Nu vind ik het fantastisch om mijn paarden dagelijks uit het keukenraam te zien, maar mis soms wel mijn mederuiters. Ook weekendje of weekje weg is al een hele organisatie. Dagelijks zeulen en mesten en slepen en stro en hooi tot in de huiskamer en honden die in de stallen gaan rollen. Sjah in mijn dromen was het toch wel minder zwaar. Ik heb 2 stallen voor 2 paarden, heel blij dat ik er geen 4 heb. Ik heb vriendinnen die meer paarden hebben aan huis maar die geven zelf wel aan dat ze er minder willen op termijn. Ik ben met 2 al dagelijks een uurtje kwijt zonder te rijden. Hoefsmid, da, hooi, stro, ontworming, moest ik dat voor 4 paarden moeten betalen zou het met mijn lening moeilijk worden. Blijf zoeken, vroeg of laat kom je je huisje wel tegen.

VogeltjeM

Berichten: 3752
Geregistreerd: 31-12-07

Re: Paarden aan huis, onbetaalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 06:33

Hier ook de paardjes aan huis, op 6500 vierkante meter. Ivm het bedrijf van mijn man (ook aan huis) moesten we centraal blijven en we zitten in een vrij dure regio helaas. Toen we het kochten waren huis en perceel dus in zeer (zéér) slechte staat. We hebben het nu ongeveer 2.5 jaar, en in die periode hebben we al ons spaargeld erdoorheen gejast aan het opknappen van buiten (voor de paarden) en het neerzetten van zijn bedrijf. In de toekomst moet het huis nog plat en dan moet er een nieuwe woning gebouwd worden. Eerlijk: we hebben een fantastisch plekje maar eer we weer in een fatsoenlijk huis wonen zijn we wel 10 jaar verder (letterlijk). Dus in ons geval: blijven dromen en vooral veel concessies doen :) (en zorgen dat je de motivatie voor je paardenhobby niet verliest in alle drukte, want daar doe je het uiteindelijk natuurlijk voor)

Laurievc

Berichten: 4421
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Paarden aan huis, onbetaalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 06:35

Hier die droom in juli kunnen waarmaken. Welliswaar door financiering van mijn ouders :)

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Paarden aan huis, onbetaalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 08:28

Zonder hulp van ouders idd heel moeilijk.
Ik heb het geluk dat ik alles van m'n ouders heb kunnen overnemen (wel nog m'n zus moeten uitkopen).
Daar zijn wel heel correcte afspraken voor nodig en ik ben daar ook serieus voor moeten gaan lenen (doe het alleen). Ik had nu wel het geluk dat ik op een financieel heel gunstige periode bij de bank kwam aankloppen en mijn rente heel laag is (maar daar heb ik wel 3 banken voor bezocht en m'n eigen bank serieus onder druk voor gezet).

Maar ik ben dus nu sinds een kleine 2 jaar eigenaar van een grote woning, stal, kleine binnenpiste, buitenpiste en zo'n 2ha aan huis. Klinkt allemaal prachtig, en dat is het ook, maar je moet er enorm veel opofferingen voor doen, er is veel werk aan en het kost je een rib uit je lijf...

KimD

Berichten: 20421
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 09:10

Suzanne F. schreef:
Het is niet realistisch en inderdaad onbetaalbaar. Een normaal startend koppel kan nooit een hypotheek krijgen van 5 ton, zover was je al. Dit betekent dat ze veel eigen geld hebben of dat de ouders hebben geholpen. Dit kan zowel door schenkingen als door de aankoop van de boerderij en verhuren aan het koppel.


Dit, en vooral de eerste zin.

Onmogelijk voor een eerste huis. Wellicht in de verdere toekomst, over een x aantal jaar.

Maar ik denk dat een flat / eengezinswoning realistischer is.

Syberdepiep

Berichten: 1600
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 09:22

Ik kwam 6 jaar geleden een hele leuke boer tegen met een melkveebedrijf, was een bekende van mn neef die ons wel een match vond. Dat bleek zo te zijn en 7 maanden later trok ik met paard en 2 katten bij hem in op de boerderij. Inmiddels zijn er 2 paarden met stallen en een paddock, (paarden moet je niet alleen houden) mn oudste paard is met pensioen en mn jonge paard rij ik. Rijden doe ik op de rijvereniging in het dorp of in het recreatiegebied vlakbij. Goedkoper kun je paarden niet houden, maar als je kijkt wat zo'n accommodatie moet kosten als je deze niet-agrarisch bedrijfsmatig moet kopen lijkt me dat hier in de randstad onbetaalbaar. Er staan hier zat leuke kleine paardenspulletjes te koop maar allemaal boven de miljoen.
Voordelen heeft het zeker om de paarden aan huis te hebben, maar ook nadelen. Gelukkig kan ik dagelijks op de rijvereniging terecht om te rijden/longeren, zelf bak aanleggen is een hele grote uitgave, zeker omdat hier van de gemeente weinig mag. Als er verder geen rijbanen in de buurt zijn waar je terecht kan zul je deze zelf moeten maken. Verder vind ik het heerlijk eigen paddock en weiland te hebben, maar soms best eenzaam, stond voorheen altijd op een pensionstal waar mn sociale leven ook grotendeels was. En je bent ook veel meer tijd kwijt aan onderhoud van bijv wei en stallen omdat je alles zelf moet doen, op een pensionstal wordt dat al gedaan en kun je echt alleen met je paard bezig zijn. Gelukkig is mn vriend altijd thuis omdat ik buitenshuis werk, hij voert tussen de middag en zet ze buiten. Mestafvoer gaat 2x per jaar op het maisland en hooi maken we zelf, maar daar zul je ook zelf voor moeten zorgen, ook voor opslag.
We hebben ook nagedacht om pensionklanten erbij te nemen, van gemeente mogen we 15 pensionpaarden als 2e lijns inkomstenbron houden. Maar naast het feit dat je meteen altijd volk over de werf hebt en je privacy voor een groot deel kwijt ben, kost het ook een enorm grote investering om de accommodatie daarvoor aan te passen die je er niet zomaar uit terug verdiend. Vandaar we ons daar niet aan wagen en het gewoon bij 2 privepaarden houden, dat is nog prima te doen qua kosten, mn werk, huishouden en werkzaamheden die ik ook op boerderij doe.

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Paarden aan huis, onbetaalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 09:54


Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 10:10

Maar wel heel erg iniminie 71 m2. Moet je geen grote huisdieren willen houden :D

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Paarden aan huis, onbetaalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 10:20

Vorig jaar hebben wij ons paarden aan huis huisje gekocht. Vorige woning leuk verkocht dus zodoende wat extra geld. Nou vielen wij niet meer onder de starters toen konden we niet zoveel lenen.
Bij ons was het een toekomstdroom die opeens veel eerder dan verwacht realistisch werd.

MvBeek

Berichten: 95
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 10:21

Volgende maand krijgen we de sleutel van ons nieuwe huisje. 2ha wei en bos tegen de Belgische grens aan . Het huis is 46 jaar niks aan gedaan en er rust een agrarische bestemming op. Gelukkig heb ik een boerenzoon getrouwd dus er viel wel wat te regelen op papier. Maar een hypotheek vinden was nogal wat... Uiteindelijk via een financieel adviseur wat voor elkaar kunnen krijgen bij de Rabo maar ze staan er nog steeds niet om te springen. En dan hebben we nog mazzel dat het niet ons eerste huis is en we veel overwaarde hebben op ons huidige huis, dus veel eigen geld. En we wonen natuurlijk niet in de randstad maar nog steeds maar 20 minuten van Breda af waar ik werk. Dus nog niet helemaal in the middle of nowhere...

Het is een kwestie van mazzel hebben, veel zelf willen en kunnen doen in een huis en niet al te hoge eisen stellen. In ons nieuwe huis zijn bijvoorbeeld nog helemaal geen voorzieningen om paarden te houden. Daar moeten we echt nog alles voor doen. Staat nog geen weidepaal in de grond. En het huis zoals ik eerder zei is "bewoonbaar"... zeker als je ziet dat mensen in Afrika in hutjes wonen.

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 10:23


enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Re: Paarden aan huis, onbetaalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 10:29

Dat kleine huisje zou bij mij ook nog eens onder onbewoonbaar vallen. Dat is er eentje om om te stoten en nieuw te zetten.
En dan vind ik het toch veel geld.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 10:29

Ik doe momenteel dus een studie rechten in de hoop dan ooit een opknappertje te kunnen kopen. Mijn vriend is een handige jongen die bijna alles zelf kan. Dus dat is het plan.

Andere optie is een rijke vriend zoeken. :P

Jessix

Berichten: 16441
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 10:30

Ik heb mazzel dat ik als 3e generatie op mijn hemelse stukje Utrechtse Heuvelrug kan wonen. Maar vergis je inderdaad niet. Met een normaal salaris is het best pittig om alles te onderhouden. Gelukkig ben ik zelf redelijk handig en kan ik best het e.e.a. zelf, maar er komen altijd wel (onverwachte) onderhoudskosten bij. Vakantiegeld, dertiende maand, het gaat allemaal in het onderhoud. Het is ook veel werk om alles netjes te houden.

LisaFalco

Berichten: 770
Geregistreerd: 02-04-11
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 10:32

Op dit moment woon ik nog bij mijn ouders en heb hier 2 paarden aan huis. Weitje is daar net groot genoeg voor, rijvereniging in de buurt en veel buitenrijmogelijkheden. Op dit moment ook nog met rechtenstudie bezig. Mijn vriend heeft wel al veel spaargeld opgebouwd, dat is al heel gunstig. Ik hoop dat als ik met mijn studie klaar ben, ik dit huis van mijn ouders mag overnemen