Waarmee maak ik mijn paard het gelukkigst? (stalling)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Electra63

Berichten: 17842
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 23:39

Ach sommigen denken dat ze alwetend zijn. Iedereen moet lekker doen, wat hij of zij het beste voor zijn of haar paard vindt. Paarden leven niet meer in het wild ;) .
Die van ons heeft ijzers, wordt geschoren/draagt 's winters een deken. Niet echt natuurlijk, maar daar hebben wij hem ook niet voor. ;) ;) hij loopt in de sport, gaat mee op buitenrit, kost veel tijd en geld en ik vind dit het beste voor hem. Ook als hij later met pensioen gaat, komt hij lekker 'savonds naar binnen. Omdat ik dat fijn vind en ik bepaal. Ik heb sinds 1976 paarden en ik vind dat zij een heel prettig leven hebben bij ons. Het kan altijd beter, maar ja, ik heb geen invloed op het weer:D

Flash111

Berichten: 122
Geregistreerd: 29-10-17
Woonplaats: België

Re: Waarmee maak ik mijn paard het gelukkigst? (stalling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 01:01

Optie 1 klinkt leuk en onder normale winteromstandigheden voor een paard geen probleem maar bij aanhoudend nat weer (wat in deze periode geen uitzondering is) zou het dier toch droog moeten kunnen rusten en is een (schuil-) stal mijn inziens toch noodzakelijk. Een regendeken vind ik geen oplossing. Optie 2 dus.

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Waarmee maak ik mijn paard het gelukkigst? (stalling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 02:14

@Superpony
De pony van mijn dochter was niet in orde... ze wankelde op haar benen.
Ik dacht dat ze atactisch was (door mss wel een hersenbloeding/val).
Ze bleek oververmoeid omdat ze niet durfde te liggen in de kudde (zij was laagst in rang en zeer onderdanig).
Toen ze eenmaal 's nachts op stal ging, lag ze binnen 15 min plat te slapen, en was het wankelen over.
In de zomer ging zij ca 2 x per week een paar uur op stal om haar diepe slaap te kunnen halen en dat ging super.

Ik heb nu een arabier (18 jaar) en hij stond laatst (met die koude nachten en veel regen) alweer met opgetrokken buik in de hoek van de wei te rillen en at niet meer.
En ja ik heb schuilmogelijkheden waar ook gevoerd wordt.
Zijn wintervacht is niet voldoende waterdicht (is heel kort en pluizig) en zijn lichaamstemperatuur zakt dan ook.
Hij valt dan echt in een razend tempo af en krijgt last van maagzweren.
Nu heeft hij weer een deken op (en eet gelukkig weer) en ze gaan straks 's nachts gewoon weer op stal (ca 6- 9 uur per nacht).

Ik was ook iemand die vond dat elk paard gewoon 24/7 buiten kon staan.
Maar ben daar nu van terug gekomen.

Over het naar binnen willen (op stal).
Ze staan de hele zomer 24/7 buiten, en toen het ca 2 weken terug ineens slecht/koud weer was stonden ze te dringen voor hun eigen staldeur om op stal te gaan.
En dat terwijl ze niets extra's gevoerd krijgen op stal en al maanden buiten stonden.

Felien_Kyra

Berichten: 2088
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Waarmee maak ik mijn paard het gelukkigst? (stalling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 06:46

Ik ben persoonlijk geen voorstander van optie 1, in de winter althans. Je hebt vast een reden waarom jij je er niet lekker bij voelt en als jij je er fijn bij voelt om je paard snachts op stal te hebben en je paardje dit ook gewend is, dan zou ik dit lekker doen. Zoals hierboven ook werd beschreven, mijn paard lijkt op stal altijd even tot rust te komen, ligt daar ook alleen en nooit in de wei. Verder staat ze zodra het flink regent bij het hek en wil ze niets liever dan naar binnen. Stel dat jou paardje dit straks ook heeft en er geen stal vrij is..

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 07:08

karuna schreef:
Als paarden weten dat er mjammie lekkers op stal klaarligt zijn ze zo binnen en gaan ze aanleren bij een hek te staan wachten.


Ik hoor deze vaak. Maar voer je buiten, dan zijn ze het vragen om voer binnen een paar dagen kwijt als het niet meer gebeurt (Ze moesten van het gras af de omloop op s avonds, dus strooiden we wat voer op het stenen gedeelte van de omloop), maar voer je ze op stal dan blijven ze zich wekenlang melden als het stopt.

Erger nog, zelfs de paarden die van ons nooit wat aan krachtvoer kregen (en dat ook niet op stal klaar lag door de eigenaar), stonden na 2x achter elkaar s avonds binnen te staan wekenlang te vragen of ze mee naar binnen mochten. Het ruwvoer zat binnen in slowfeeders en buiten los en was dezelfde baal.

Er wordt vaak aangegeven dat paarden die naar binnen willen het gewoon nog moeten leren, 24/7 buiten, en dat kan rustig een half jaar of langer duren. maar om 1 of andere vage reden zijn paarden die de eerste 3-4x een aantal uur op stal staan en dan onrustig zijn een teken dat het onnatuurlijk is. De meeste paarden zijn binnen een week gewend aan 12/7 op stal staan en binnen een paar weken aan 24/7 op stal staan, waarom duurt het met de meest natuurlijke en volgens veel mensen veruit de fijnste situatie opeens het langst?

Misschien toch een teken aan de wand dat de paarden zelf het helemaal niet zo onprettig vinden op stal, hoe onnatuurlijk ook.

En natuurlijk, moeten de omstandigheden op stal dan op orde zijn. Geen nare buren, dikke laag strooisel (20cm gehakseld product of 50cm lang stro, je moet je zonder te remmen op je knieën kunnen laten halen zonder enige pijn (of zonder meer pijn als op je eigen matras als je slechte knieën hebt)), (eventueel vrijwel) onbeperkt ruwvoer (maar niet per se onbelemmerd), ruim voldoende box (2 x schofthoogte x schofthoogte aan oppervlakte en liever groter) en veilig afgewerkt.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Waarmee maak ik mijn paard het gelukkigst? (stalling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 07:16

Paarden zijn gewoon geen standaard robots. Mijn paard zowel als vorige paard lagen gewoon niet buiten als ze sliepen. Dat waren geen paarden die al stalgewoontes hadden ontwikkeld want die gingen vanuit de opfok direct in een 24/7 groepsverband.
De een vond grazen in regen dan weer geen probleem, de ander stond met de eerste druppel binnen.
Omgekeerd ken ik ook Camargue ponies die juist altijd buiten liggen, zelfs in de sneeuw.
Je kan dus enkel een zinnig antwoord geven als je je paard kent.
Mijn eerste paard kreeg standaard bij langer dan 8 uur buiten dikke benen omdat deze een heel bijzonder slaappatroon had waarbij ze meermaals per etmaal ongestoord plat wilde.

KimD

Berichten: 20421
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 07:42

djinnie schreef:
Ik zou, ondanks dat ik een fan ben van 24/7 buiten, toch gaan voor optie 2. Ik vind de nederlandse winters (en het najaar) meestal behoorlijk nat en dat weer is voor meeste paarden minder fijn om non stop in te staan (lekker vriesweer heb ik minder problemen mee). Met schuilstal of een toegankelijk vol stuk bos is het heerlijk dat ze een keuze hebben, maar bij jouw optie 1 heeft ie feitelijk geen keuze. De boomwallen zullen wel wat wind tegenhouden, maar even droog en beschut staan is er dan niet bij. Wel een plus dat het land hoog en droog ligt, maar liggen de boomwallen dan rondom? En zo nee, wat is de meest voorkomende windkant in het najaar/de winter en is die kant wel beschut?

Die overwegingen zouden mij voor optie 2 laten gaan.


Ik denk er hetzelfde over. Die van mij lopen ook 24/7 buiten, maar met twee goede grote schuilstallen. Dat vind ik echt een verschil. :j

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 08:07

In de zomer slapen die van mij het liefst buiten. In de winter is de wei nat. Dan gaan ze het liefst met zijn 3e in een stal liggen (Ik heb 2 stallen die altijd open staan). Het hooi hangt buiten maar als het koud en nat is dan is een stal met rubbere tegels en bodembedekking toch wel fijn.

Ik voer als de bodem niet te nat is altijd vanuit de slowfeeders buiten. Als het weidehooi buiten hangt dan blijven ze ook buiten staan als het regent maar zodra dat op is dan staan ze al snel droog binnen. Maar dat weidehooi krijgen ze maar beperkt ivm dik worden. Het graszaadhooi kunnen ze de hele dag eten maar dat is minder lekker. Zelfde met de wei. Ze gaan zeer beperkt op het gras. Als ik de graswei open zet en het regent dan gaan ze er wel heen. Maar als ze er onbeperkt oplopen en het regent dan komen ze wel uit zichzelf schuilen.

Ik zou niet anders willen. Ze kunnen nu zelf beslissen of ze buiten of binnen willen staan. Ik slaap beter dan toen ik nog geen schuilstal had. Ik ging regelmatig midden in de nacht kijken of het wel goed ging als het mega slecht weer was.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Waarmee maak ik mijn paard het gelukkigst? (stalling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 08:16

mijn voorkeur zou zijn optie 2.

al staat mijn haflinger ook 24/7 buiten maar die kan schuilen in de grote schuilstal en anders in anders zijn er nog plekjes waar ze kuil/biks kunnen eten.

Het liefst zie ik voor mijn hafje een stal waar hij zomers tot donker of 24/7 buiten kan en staan en swinters overdag in paddock/weiland tot 16.30 ofzo. Maar daarvan zijn geen stallen in de buurt. Ken er 1 maar die is ruim 100euro duurder dan stal waar ik nu sta, en geen bos om de hoek.. Wel stallen genoeg waar ze in de winter dan maar 2 uur buiten komen.. maar dat vind ik dan weer te weinig.

En mijn haflinger vind het allemaal wel prima, wel of geen stal. Zolang die maar kan schuilen en rusten.

maar je moet kijken naar je paardje.

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 08:19

karuna schreef:
Als paarden weten dat er mjammie lekkers op stal klaarligt zijn ze zo binnen en gaan ze aanleren bij een hek te staan wachten.

Ook hier niet het geval.
Paarden stonden als veulen 24/7 buiten en als jong paard ook.
Altijd in een eigen groep.

Toch als de groep stal paarden in de avond naar binnen gingen stonden hun aan het hek.
En nee ze kregen dan geen voer. Zowel de stalpaarden niet als de buiten blijvers niet.

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Waarmee maak ik mijn paard het gelukkigst? (stalling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 08:24

Ook geen hooi?

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 08:27

De stalpaarden wel, de buiten paarden niet. Die kregen dat pas om 10 uur s'avonds. Onbeperkt aanwezig.
Dus niet zo met het binnen zetten van de binnenpaarden dat dat ook hun moment van nieuw hooi was.

Dat hooi voor de stalpaarden lag al klaar. Dus geen gerammel met een kar of zo wat kan triggeren.

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Waarmee maak ik mijn paard het gelukkigst? (stalling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 08:31

Oké ik dacht al dat is lang anders zonder eten.

Maar niet gek dat ze dan mee willen. Het blijven toch kuddedieren

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 08:49

capopjekop schreef:
Oké ik dacht al dat is lang anders zonder eten.

Maar niet gek dat ze dan mee willen. Het blijven toch kuddedieren


Niet als de helft of meer van de kudde buiten blijft. In onze situatie gingen er 1 of 2 van de 7 paarden naar binnen. Toch wilden 6 van de 7 naar binnen.

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 08:54

In eerste instantie zou je denken optie 1, maar boomwallen (kreupelhout) is een kanshebber op parasieten/beestjes bij paarden. Dat was met die van mij ooit ook het geval en daarom heb ik haar toen verhuisd. Als er werkelijk geen andere optie is, dan denk ik dat ik noodgedwongen dan toch maar voor optie 2 zou gaan. Maar liefst optie 1 natuurlijk, alleen dan zonder kreupelhout. Zijn er geen andere opties in de omgeving?

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 09:11

Mizora schreef:
capopjekop schreef:
Oké ik dacht al dat is lang anders zonder eten.

Maar niet gek dat ze dan mee willen. Het blijven toch kuddedieren


Niet als de helft of meer van de kudde buiten blijft. In onze situatie gingen er 1 of 2 van de 7 paarden naar binnen. Toch wilden 6 van de 7 naar binnen.


Ik kan het niet helemaal vergelijken omdat ik er maar 3 heb lopen. Maar als ik er eentje meeneem dan willen de andere 2 ook mee.

kimmie261

Berichten: 19217
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Waarmee maak ik mijn paard het gelukkigst? (stalling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 09:19

zonder na te denken optie 2

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 09:20

Wat ik zie is een kale weide, komt niks meer van af...als het kleigrond is wordt deze in de winter glad en modderig....er staat 1 ronde baal open en bloot dus 1 regenbui en het sopt en 2 dagen lagen schimmel en rot in het midden en zeker op de onderste lagen...

Dan vraag je af hoe groot de kudde is, hoe de samenstelling, hoe de rangorde is....ik heb met een van mijn paarden nl in veel verschillende kuddes rangorde problemen gehad, de open bijtwonden op zijn rug en schoft, tot niet mogen drinken op de drinkplaats, tot er helemaal niet bij mogen horen en in de hoek geparkeerd en als hij weg wilde kwam er eem van de club om hem terug te zetten...kortom dood zielig paard....

In een sterke rangorde of een oneerlijke leidende ruin en een zure alfamerrie zou ik mijn paard niet 24 uur in willen hebben.

Veel paarden vinden het ook ontspannen om aan het eind van de dag, voor de schemering lekker op eigen plekkie met eigen water en hooi en ligplaats zonder rangorde, als ze in de ochtend maar op tijd naar buiten mogen....

Ik zou voor optie 2 gaan, zeker als hooi niet onder afdak staat, er geen 2 hooiplaatsen zijn met het oog op wegjagen bij voerplaats door hogere in rang..

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 09:25

capopjekop schreef:
Oké ik dacht al dat is lang anders zonder eten.

Maar niet gek dat ze dan mee willen. Het blijven toch kuddedieren

Lang zonder eten?
Hier in de winter is de wei niet eens kaal.
Ik heb van de zomer met de droogte meer bijgevoerd dan wat ik anders in de winter doe.
Alleen als er sneeuw ligt eten ze echt veel hooi.
Maar er is wel altijd hooi en stro aanwezig omdat ik wil dat ze kunnen kiezen.

En er gingen er maar 3 naar binnen. En niet uit hun kudde maar dat was het groepje er naast. Vaak zelfs nog met een weide ertussen dus niet eens naast naast :)

Jildau

Berichten: 9408
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-18 09:29

Indestal: Deze foto heb ik uiteraard zelf niet gisteren gemaakt. Screenshot van Google Earth dus waarschijnlijk niet recent.

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 09:30

enjoymyhorse schreef:
capopjekop schreef:
Oké ik dacht al dat is lang anders zonder eten.

Maar niet gek dat ze dan mee willen. Het blijven toch kuddedieren

Lang zonder eten?
Hier in de winter is de wei niet eens kaal.
Ik heb van de zomer met de droogte meer bijgevoerd dan wat ik anders in de winter doe.
Alleen als er sneeuw ligt eten ze echt veel hooi.
Maar er is wel altijd hooi en stro aanwezig omdat ik wil dat ze kunnen kiezen.

En er gingen er maar 3 naar binnen. En niet uit hun kudde maar dat was het groepje er naast. Vaak zelfs nog met een weide ertussen dus niet eens naast naast :)

Ik bedoelde lang als ze de hele nacht binnen zouden staan zonder ruwvoer.

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Re: Waarmee maak ik mijn paard het gelukkigst? (stalling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 09:31

Ooh :D
Verkeerd begrepen.

Nee stal als buiten paarden kregen tussen 10 en 11 uur nog een laatste partij hooi in netten.

Rolfje
Berichten: 150
Geregistreerd: 01-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 10:08

Mizora schreef:
De meeste paarden zijn binnen een week gewend aan 12/7 op stal staan en binnen een paar weken aan 24/7 op stal staan, waarom duurt het met de meest natuurlijke en volgens veel mensen veruit de fijnste situatie opeens het langst?

De scherpste opmerking van het hele onderwerp :D !

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Waarmee maak ik mijn paard het gelukkigst? (stalling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 10:13

Ik zou gaan voor optie 2. Lijkt me in de winter wel prettig dat je paard 's nachts op stal staat, zeker omdat er geen schuilstal is. Maakt het voor jezelf ook nog eens een stuk prettiger om 's avonds wat met hem te doen.

_Lorette_

Berichten: 12084
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Waarmee maak ik mijn paard het gelukkigst? (stalling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 10:14

Dag en nacht buiten is heerlijk voor de paarden, maar ik vind een schuilstal wel een must. Niet om in het stro te kunnen liggen, maar om uit de wind en regen te kunnen staan als ze dat willen, zodat ze even kunnen opdrogen/opwarmen. Vandaar dat ik in dit geval toch voor optie 2 zou gaan.