Paarden niet meer aan huis, maar hoe nu voeren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vlinder2009

Berichten: 180
Geregistreerd: 06-07-11

Paarden niet meer aan huis, maar hoe nu voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-19 12:01

Momenteel hebben we de paarden aan huis. Rond april gaan we echter verhuizen naar ons eigen huisje in het dorp. De paarden kunnen gelukkig blijven staan.
Nu voer ik 4 x per dag, maar dat lukt me straks echt niet meer.
Ik heb 2 KWPN-ers en een haflinger. De haflinger is vorig jaar bij onbeperkt voeren uit slowfeednetten en te weinig beweging fors hoefbevangen geweest. Ik durf haar dus niet goed meer op onbeperkt te zetten. Ze is momenteel wel goed in model en ik rijd haar circa 4 x per week. Ze hebben een uitloopstal met paddock waar ze 24 uur in en uit kunnen.
Ik ben bang dat als ik 2 x voer en dus dubbele portie per keer geef, ze het al veel te snel op hebben en te lang zonder staan.
Hoe doen jullie dat?

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Re: Paarden niet meer aan huis, maar hoe nu voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 12:16

Heb je het hooi al eens laten testen? Misschien een arm hooi/ of extra gerstestro bijvoeren zodat er wel onbeperkt ligt maar de voedingswaarde minder is? Of inderdaad 2 x per dag uit slowfeeders met kleine maaswijdte?

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Paarden niet meer aan huis, maar hoe nu voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 12:18


Cioccolato

Berichten: 6614
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Paarden niet meer aan huis, maar hoe nu voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 12:19

Kun je niet afspreken dat jij 2 keer voert en de 2 keer tussenin opgevangen kan worden door iemand bij wie ze staan?

Precies voor mij de reden om bij m'n paarden te gaan wonen, ipv bij m'n ouders weg te gaan. Maar die kans moet er zijn en moet natuurlijk gewild worden.

Vlinder2009

Berichten: 180
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-19 15:05

@Vleddertje1, wij maken zelf hooi en kuil, maar hebben alleen kleine perceeltjes. Testen is dus niet zinvol. Nu heb ik wel pas een wat grotere partij hooi en een partij kuil laten testen waar we 3 maanden van kunnen voeren. Beiden hadden dezelfde suikerwaarde (de 1 na hoogste bij de Pavo check) Ik heb zowel advies bij de da als Pavo gevraagd, en beiden gaven aan het wel aan te durven om te voeren, gezien de haflinger nu regelmatiger beweging krijgt en niet meer onbeperkt ruwvoer krijgt. Maar ja, dat durf ik dus niet onbeperkt te geven. Ben nog wel bezig te kijken een ieniemienie track te maken, maar dat zal het verschil ook niet maken.

@Nies, ja, daar zat ik ook al aan te denken. Maar moet ik mijn vriend lief aankijken, ik ben totaal niet technisch. Zal dat topic nog eens doorspitten, bedankt voor de tip!

@cioccolato: Er is geen toezicht, het huis waarin wij nu wonen, wordt straks verhuurd aan Polen, dus dat is geen optie.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 17:17

Kan je niet onbeperkt aanbieden dmv graszaadhooi of stro en dan bijv 2x per dag hooi eigen hooi aanbieden?

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Paarden niet meer aan huis, maar hoe nu voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 17:42

Idd,of het hooi mengen met stro,dan kan de haf altijd knabbelen.

Wat voer je 4xdag? Hooi of krachtvoer?

Ik zou idd ook kijken voor minder rijk hooi.
Hoefbevangen komen ze niet van onbeperkt,wel van te rijk.
Kijk naar je eigen weides,test de bodem.
Meeste maailanden worden veel te veel bemest,waardoor je veel te rijk hooi krijgt.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Paarden niet meer aan huis, maar hoe nu voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 18:25

Die van mij is 3x hoefbevangen geweest maar ging juist super goed op onbeperkt graszaadhooi. Dat kwam ook van land dat speciaal voor ir/hb werd gemaakt.

Vlinder2009

Berichten: 180
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-19 21:12

Graszaadhooi is idd nog een optie.
Ik voer 4 x ruwvoer, 2 x krachtvoer.
Mijn vriend had het er over dat we ook een rolluik met timer voor het voerrek kunnen maken.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Paarden niet meer aan huis, maar hoe nu voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 21:13

Er zijn hele mooie voerautomaten, ook voor meerdere paarden. Wel een flinke investering.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 21:15

Beuken ze niet zo door een rolluik heen?

Bij hit actief stallen hebben ze dit soort dingen automatische en via poortjes. Zal een bak geld kosten, maar wie weet is zoiets na te maken?
Laatst bijgewerkt door Slmt9 op 03-02-19 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37247
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 21:15

Graszaadhooi bevat te weinig vitamines en mineralen. Dan zit je daar weer mee. En niet elk paard doet het er goed op

Overstappen op twee keer per dag is mogelijk een idee? Dan ruwvoer en krachtvoer geven. Eventueel armer hooi (geen graszaadhooi) geven. Grappige alleen mijn tinkers aten van onbeperkt eerst heel veel maar na een maand was het uiteindelijk minder hooi dan bij vier keer per dag voeren. En geen dikke paarden.

Mijn grootste zorg zou zijn, de nieuwe huurders. Kunnen die bij de paarden komen, voeren enz?

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Paarden niet meer aan huis, maar hoe nu voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 21:16

@karuna: daarom deels graszaadhooi en deels gewoon hooi. Puur als tussentijdse maagvulling.

Vlinder2009

Berichten: 180
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-19 18:01

@slmt9 Ik weet niet of ze door een rolluik heen beuken, er zijn er ook die het met een zonnescherm doen zag ik, maar het zou eventueel aan de binnenkant van het voerrek kunnen. Voor het voerrek kan ik het volgooien met kuil en hooi, en wat stro.
Met hitactief werken ze met een chip, dat zie ik niet zitten. Maar een automatische draadopener zou ook nog een optie kunnen zijn als ik buiten een voerplek kan creƫren.

@Karuna, had idd wat opgezocht over graszaadhooi. Het is ook zonde als ik hooi moet kopen terwijl we het zelf hebben. Dan kan ik misschien beter kijken hoe we het zelf zo suikervrij mogelijk kunnen maken door bemesting o.i.d. Ik vind het niet zo belangrijk wanneer ik krachtvoer voer, zolang het niet op een lege maag is. Ik voer sowieso nauwelijks krachtvoer, ben vorig jaar op vitaminebrok overgegaan en dat bevalt goed. Alleen mijn ouwetje van 28 jaar krijgt Pavo 18+, maar dat zijn ook geen grote hoeveelheden.