Paddock deels verharden (budget), hoe?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DubbelFun

Berichten: 88693
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Paddock deels verharden (budget), hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 09:04

Zo'n meewerkende staleigenaar is idd wel heel fijn.

Patricia_86

Berichten: 1287
Geregistreerd: 02-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 09:23

Afbeelding
Wij hebben deze tegels.

liberia
Berichten: 526
Geregistreerd: 10-02-09

Re: Paddock deels verharden (budget), hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 09:33

Stelconplaten zijn niet glad wanneer je ze ondersteboven legt. Hebben wij zelf ook gedaan. Wel opletten dat de ijzeren rand niet kapot is, waardoor hij uitsteekt.
Zijn redelijk gemakkelijk zelf te leggen met een heftruck. Ondergrond van zand moet wel goed vlak en aangetrild zijn.

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 09:34

Ik heb paddockplaten voor mijn schuilstal liggen, daar ben ik zeer over te spreken!

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-18 10:12

@ DubbelDun: Zeg dat wel, denk dat we in onze handjes mogen knijpen met een staleigenaar als hij.

liberia schreef:
Stelconplaten zijn niet glad wanneer je ze ondersteboven legt. Hebben wij zelf ook gedaan. Wel opletten dat de ijzeren rand niet kapot is, waardoor hij uitsteekt.
Zijn redelijk gemakkelijk zelf te leggen met een heftruck. Ondergrond van zand moet wel goed vlak en aangetrild zijn.


We hebben op stal veel stelconplaten liggen, vind ze ideaal. Blijven goed liggen, zijn makkelijk te leggen met machines van stal en sneller klaar. Ook kost het ons niks.
Maar... Ik maak mij dus inderdaad veel zorgen over de gladheid. Nooit opgevallen dat er een verschil is met de boven- en onderkant. Gaan we even goed naar kijken.

DubbelFun

Berichten: 88693
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Paddock deels verharden (budget), hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 10:35

De bovenkant is mooi glad afgewerkt beton en de onderkant is grover. Ook heb je aan de onderkant geen last van die ijzeren rand die los kan gaan zitten. Wél heb je met de onderkanten boven en tegen elkaar een iets bredere gleuf waar onkruid in kan gaan groeien.

mentjuh

Berichten: 3230
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Arendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 10:40

Wij hebben oude koeie roosters gebruikt bevalt super.
Afbeelding
Afbeelding

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: Paddock deels verharden (budget), hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-18 11:10

@ mentjuh: Dat ziet er zeker netjes uit!

Mocht de stelconplaten het worden (qua kosten en leggen het makkelijkste), gaan we nog wel kijken voor iets eroverheen. Dachten eerst aan tapijt maar kijken nu naar rubberen ringmatten.

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Paddock deels verharden (budget), hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 12:36

gewoon de stelconplaten ondersteboven leggen. Dan wordt het niet glad, desnoods als ze vries uitgeven een laagje zand erover (dit maakt structuur), maar paarden die dagelijks buitenkomen weten wel hoe ze moeten lopen op gladde ondergrond. Tapijt erop maakt het schoonhouden alleen maar lastiger.

Ik zou aanraden om zo groot mogelijk te verharden. Als je vastzit aan een maximale maat zou ik liever iets breder gaan dan nu (nu geef je 20*6 als maximaal aan, ik zou dan eerder 10*12 kiezen. een beetje afhankelijk van het aantal paarden en hoe er hooigevoerd wordt (bij meerdere paarden en hooiruiven aan de lange kant tegen de omheining bv waardoor je nog zeker 5 meter overhoudt zou ik wel opteren voor de 20*6. Bij twee paarden en een grotere ruif zou ik eerder in een vierkant gaan werken.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paddock deels verharden (budget), hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 13:03

Als je er nog niet uit bent, wij hebben een bestraat plein met gewone stoeptegels. Het ligt er al een aantal jaren en is ook voor ons altijd met paarden gebruikt. Staat een hooihuisje op en onze 4 lopen er elke dag veel over. Het blijft vrij strak liggen. Stoeptegels kosten niks, maar het moet wel goed gelegd worden inderdaad, anders wipt het heel snel.

In onze eigen tuin hebben we grote grindtegels omgekeerd en dat is inderdaad erg ruw.

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-18 13:05

Duhelo schreef:
gewoon de stelconplaten ondersteboven leggen. Dan wordt het niet glad, desnoods als ze vries uitgeven een laagje zand erover (dit maakt structuur), maar paarden die dagelijks buitenkomen weten wel hoe ze moeten lopen op gladde ondergrond. Tapijt erop maakt het schoonhouden alleen maar lastiger.

Ik zou aanraden om zo groot mogelijk te verharden. Als je vastzit aan een maximale maat zou ik liever iets breder gaan dan nu (nu geef je 20*6 als maximaal aan, ik zou dan eerder 10*12 kiezen. een beetje afhankelijk van het aantal paarden en hoe er hooigevoerd wordt (bij meerdere paarden en hooiruiven aan de lange kant tegen de omheining bv waardoor je nog zeker 5 meter overhoudt zou ik wel opteren voor de 20*6. Bij twee paarden en een grotere ruif zou ik eerder in een vierkant gaan werken.


Dankjewel voor de tips!

We hebben 2 van deze hooibakken met slowfeeders:

Afbeelding

Komende 3 maanden zal er een een paard (1.71 m) met veulen en een welsh pony (1,20 m) komen te staan. Daarna gaat het veulen de opfok in.
Laatst bijgewerkt door Cardy op 22-08-18 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 13:21

Wij hebben een stuk afgegraven. Zand erin en daarop koeienroosters. Dat ligt als een huis en de roosters heb ik voor een prikkie op marktplaats gevonden.

eldora1

Berichten: 1858
Geregistreerd: 06-04-11
Woonplaats: Kamerik

Re: Paddock deels verharden (budget), hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 21:38

Je heb ook stelconplaten/ betonplaten met patroon zoals deze traan platen
https://goo.gl/images/YL8yqx

Wij hebben gewone platen maar die zijn niet glad.

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Re: Paddock deels verharden (budget), hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 18:08

Mag ik hier even meelezen/binnenvallen.
Ik kwam vandaag op het idee dat ik voor de winter kleine paddocks wil maken, om de wei een beetje te sparen. Normaal loopt er 1 paard op en merk je daar amper iets van. Maar nu staan er sinds kort ook een merrie en veulen bij ons, waardoor de weides wat meer te lijden krijgen. Ik wil dus paddocks.
Heel stoer op zoek gegaan naar (beton)klinkers, maar nu komt vriend af.
' Ja maar, je moet de zwarte grond afrijden, daarover gele zand, daarover stabilisè en daarover dan je klinker'.
Kortom, ik had dus goedkoop gerekend op gratis klinkers maar de gele zand en stabiliè niet meegerekend in het kostenplaatje.

Dus hoe doen degene die klinkers hebben liggen dat? Netjes laag voor laag afgewerkt of een andere optie?
Het zou gaan om stukken van 4x10m wat verhard gaat worden.

En heeft iemand ervaring met boomschors over klinkers?
De paddocks komen aan de voorkant van het huis te liggen, en dan ziet schors er wel netjes uit. Maar hoe is dat in onderhoud, slijk, eten paarden dit?

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paddock deels verharden (budget), hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 18:16

Zand is ook vaak wel gratis op te halen als mensen over hebben na straten. Wij zitten op zandgrond, dus kunnen daar alles direct op leggen. Anders wel een laag zand aanbrengen. HOe houdt je grond zich normaal?

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Re: Paddock deels verharden (budget), hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 18:24

Best goed eigenlijk. Stevige zwarte grond die in de winter wel gladt wordt maar nooit meer dan 10cm inzakt. Het is niet zo dat ik mijn laarzen moet los trekken.
Ik zit hier op leem (of klei? Weet ik ff niet meer) en over het algemeen is het goed water doorlaatbaar, alles droogt relatief snel.

MarjanB

Berichten: 16456
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 18:31

_mexx_lady_ schreef:
Mag ik hier even meelezen/binnenvallen.
Ik kwam vandaag op het idee dat ik voor de winter kleine paddocks wil maken, om de wei een beetje te sparen. Normaal loopt er 1 paard op en merk je daar amper iets van. Maar nu staan er sinds kort ook een merrie en veulen bij ons, waardoor de weides wat meer te lijden krijgen. Ik wil dus paddocks.
Heel stoer op zoek gegaan naar (beton)klinkers, maar nu komt vriend af.
' Ja maar, je moet de zwarte grond afrijden, daarover gele zand, daarover stabilisè en daarover dan je klinker'.
Kortom, ik had dus goedkoop gerekend op gratis klinkers maar de gele zand en stabiliè niet meegerekend in het kostenplaatje.

Dus hoe doen degene die klinkers hebben liggen dat? Netjes laag voor laag afgewerkt of een andere optie?
Het zou gaan om stukken van 4x10m wat verhard gaat worden.

En heeft iemand ervaring met boomschors over klinkers?
De paddocks komen aan de voorkant van het huis te liggen, en dan ziet schors er wel netjes uit. Maar hoe is dat in onderhoud, slijk, eten paarden dit?


Boomschors wordt glad en kan tussen ijzers enz gaan zitten

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 18:32

Via marktplaats kun je vaak hele partijen stenen komen halen.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paddock deels verharden (budget), hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 18:36

Als je het dan budget wil houden, zou ik aarde aanwalsen en dan zand erop. Wel goed op je overgang naar de grond letten. Het moet wel kunnen afwateren.

Onze bestraatte plein lijkt strak, maar is niet goed gelegd en op 1 plek staat altijd een grote plas water na regen. Ik graaf dan een gootje in zandpad ernaast.Maar eigenlijk zou het niet op 1 plek moeten staan en rondom afwateren.

tamary

Berichten: 29186
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 19:43

_mexx_lady_ schreef:
Mag ik hier even meelezen/binnenvallen.
Ik kwam vandaag op het idee dat ik voor de winter kleine paddocks wil maken, om de wei een beetje te sparen. Normaal loopt er 1 paard op en merk je daar amper iets van. Maar nu staan er sinds kort ook een merrie en veulen bij ons, waardoor de weides wat meer te lijden krijgen. Ik wil dus paddocks.
Heel stoer op zoek gegaan naar (beton)klinkers, maar nu komt vriend af.
' Ja maar, je moet de zwarte grond afrijden, daarover gele zand, daarover stabilisè en daarover dan je klinker'.
Kortom, ik had dus goedkoop gerekend op gratis klinkers maar de gele zand en stabiliè niet meegerekend in het kostenplaatje.

Dus hoe doen degene die klinkers hebben liggen dat? Netjes laag voor laag afgewerkt of een andere optie?
Het zou gaan om stukken van 4x10m wat verhard gaat worden.

En heeft iemand ervaring met boomschors over klinkers?
De paddocks komen aan de voorkant van het huis te liggen, en dan ziet schors er wel netjes uit. Maar hoe is dat in onderhoud, slijk, eten paarden dit?

Ik heb wel direct op gras grote tegels (40x60) gelegd en die lagen er die 5 jaar rotsvast in. Als het eenmaal modder is, was het wat lastiger, maar mits droog ook nog te doen. Ivm drainage zou ik trouwens niet afgraven maar ophogen, scheelt ook een hoop werk. Kleine klinkers met paarden kan goed, maar daar moeten echt sluitbanden omheen. 30x30 idem. 40x60 vergeeft het meest en is daarmee (mits gratis/goedkoop af te halen) je meest budgetvriendelijke optie.
Schors is ellende, ze zakken er in weg, het is glad en niet schoon te houden.

SARINO

Berichten: 469
Geregistreerd: 06-07-12
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 20:17

Stelcon platen heet ook industrieplaten/betonplaten .
Wij hebben ze met ruitprofiel besteld tegen de gladheid en dat bevalt prima.
Ik woon in de buurt als je in het echt wilt zien.

robert45
Berichten: 2870
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Re: Paddock deels verharden (budget), hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 22:32

We hebben hier vorig jaar 1000m2 klinkers in de paddock gelegd. Ligt super. Grond uitvlakken met de kraan. Vervolgens een laagje zand erop en vast trillen. Wanneer dit erop zit dan uitvlakken aflopend naar de sloot indien mogelijk. Je legt geen sierbestrating dus het hoeft niet "mooi"te worden. Alleen vlak en zonder uitsteeksels. Vervolgens hebben we er een laagje zand opgegooid en dat voldoet prima. Met flinke regen is het even nat maar na korte tijd weer aardig droog. Zet je ze in een paddock zonder bodem dan staan ze in de blubber en die blubber blijft nat tot het voorjaar.

Nils

Berichten: 2019
Geregistreerd: 17-09-05
Woonplaats: Westerhaar-vriezenveensewijk

Re: Paddock deels verharden (budget), hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 08:59

Robert, hoe dik is de laag zand op de stenen en spoelt dit niet weg bij harde regenval>?

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paddock deels verharden (budget), hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 12:44

Bij ons lag er een laag zand op het steen en dat was echt niet fijn. Er bleef water op staan, ze plasten en mesten erop en het ging stinken. Wij hebben het bestraatte stuk schoon geveegd en het is op 1 plek na altijd droog en schoon. Bij die plek ( omdat het niet slim getegeld is ) heb ik een gootje in het zand ernaast en loopt het water in no time weg.

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-18 23:50

Iedereen nog bedankt voor de inbreng, tips, etc.

Vandaag hebben we de verharding aangelegd:
Afbeelding

Heb helaas geen foto van het eindresultaat. Maar die kan ik nog even maken.

We zijn uiteindelijk gegaan voor stelconplaten en hebben 2 rijen over bijna de hele lengte van de paddock neergelegd. Was een flinke klus van uitgraven, gelijk maken en aanleggen. Maar met genoeg machines en de extra hulp van de staleigenaar hebben we de verharding af gekregen!!

Ook gelijk water aangelegd zodat er op 2 plekken drinkbakken zitten.
Droge voeten en altijd water tot hun beschikking.. Wat willen we nog meer haha.

We zijn nog niet klaar maar we zijn een heel end gekomen. We moeten ook uittesten of de platen niet te glad worden, anders komt er een laagje cement met grint erin verwerkt over de stelconplaten.