Vorige maand is een grote droom in vervulling gegaan: de paarden aan huis, op loopafstand van het bos. Wij hebben een boerderij gekocht op de Veluwe! Best een verhuizing als je je hele leven vlakbij Amsterdam hebt gewoond

Deel 1:

Deel 2:

De twee delen zijn vrij makkelijk met elkaar te verbinden.
Ik heb al heeeel veel gelezen, plaatjes gezocht, boeken bekeken.. Mijn ene paard heeft in Noord-Holland ook altijd in een zogenaamd paddock paradise gestaan, twee verschillende zelfs (maar dan zonder berg en poel, dus geen echte). Mijn andere paard heeft op de laatste plek ook een aantal maanden gestaan, want die kochten we er pas bij toen de verhuisplannen rond waren

En nu wil ik natuurlijk een echt paradijs voor ze maken. Mijn handige ouders zijn hier de halve week en in de vakanties zijn ze hier full time in het gastenhuis/bakhuis. Ik moet zeggen dat er al heeeel veel gedaan is de afgelopen paar weken

De huidige situatie:
Deel 1:

Paden gemaakt, omheining gezet. Palen geslagen voor hooinetten.

Dit was een dichtbegroeide veranda, deze hebben we voor de regen leeg gehaald, klimop weggehaald en afgezet met schrikdraad. Dit is tijdelijk, de goede schuilplek staat nu bovenaan de prioriteiten lijst

Deel 1 zal het deel zijn waar de paarden voornamelijk gaan staan.
Deel 2:

Pad door het bos gemaakt

Eindresultaat

Begin gemaakt aan de rijbak.
Deel 2 zal meer een zomerdeel worden, hier komt de rijbak en hier laten we het gras verder ook staan. Zeker met de warme dagen zal het hier prima vertoeven zijn vanwege het stukje bos.
Om een iets beter beeld te krijgen en om mijn ideeën wat vorm te geven heb ik een plattegrond gemaakt:

Het puinpad, de bestrating voor de schuilstal, de grote schuilstal, de berg en de poel moeten nog gemaakt worden. De exacte locatie van de poel en berg heb ik nog niet, even kijken hoe het uit gaat komen als we daadwerkelijk aan de slag gaan. Ook de wilgenbomen in deel 2 hebben het niet overleefd, wij kregen de sleutel tijdens de hitte en de vorige bewoners waren al weg, dus er werd niet meer gesproeid. Op die plekken gaan we nieuwe bomen planten. Alles mag gegeten worden en de wilgen en witte berken zijn zelfs heel gezond

De paden zijn ongeveer 3,5/4 meter breed, de tussenpaadjes zijn minimaal 3 meter breed. De oversteek van deel 1 naar deel 2 is een pad van 5(?) meter over de oprijlaan heen, dit is grind

En als laatste nog een foto van de bewoners:

Vooraan 5 jarige Quarter Horse ruin genaamd Dino (verkorte variant

Daarachter 12 jarige Amerikaanse Appaloosa ruin Magic Dreamer, alweer 6,5 bij ons en nu dan eindelijk in de tuin

Ik sluit niet uit dat er tzt nog een (of max 2) paardje bij komt, ze komen uit een kudde van 14 en ik merk dat ze nu wel heel erg alleen met zijn tweetjes zijn, of dit in de vorm van een shet of een pensionpaardje zal zijn weet ik nog niet
Wie o wie heeft er nog leuke ideeën aan inrichting voor ons Paradijsje? Alle ideeën en tips zijn welkom!!!