Hooiprijzen gestegen, dus stalprijzen ook?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 14:41

bulck schreef:
het stro is er juist op vooruit met dit weer. Dus het ene zal het andere compenseren.

De kwaliteit van het stro en hoe het er uit ziet is inderdaad erg mooi, alleen is het stro wel ruim een maand eerder van het land afgekomen dan normaal, wat ook met zich mee brengt dat de opbrengst dan minder is omdat het minder lang heeft kunnen groeien/staan. Dat hoor ik van alle boeren om mij heen die hebben geoogst. Het ziet er super mooi goudgeel uit.

germie

Berichten: 25951
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 14:51

45 euro? Dus je paard mag ineens veel meer hooi, stro en vlas gebruiken? Ik wil bij zo'n verhoging graag een rechtvaardiging zien, want dit is echt veel.

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 15:14

meggiemeg schreef:
bulck schreef:
het stro is er juist op vooruit met dit weer. Dus het ene zal het andere compenseren.

De kwaliteit van het stro en hoe het er uit ziet is inderdaad erg mooi, alleen is het stro wel ruim een maand eerder van het land afgekomen dan normaal, wat ook met zich mee brengt dat de opbrengst dan minder is omdat het minder lang heeft kunnen groeien/staan. Dat hoor ik van alle boeren om mij heen die hebben geoogst. Het ziet er super mooi goudgeel uit.



Nou ik kom nu zelf best uit een boerenfamilie en oogsten gebeurt altijd in functie van wat er af te halen valt. Dat is met gras zo, met mais en met eender welke andere teelt. Stro is eigenlijk maar een afvalproduct van een granenteelt. Dus de graankwantiteit is mss lager, maar of dat restproduct daar echt op mindert... Dat ze dat proberen te compenseren, dat is een ander verhaal. Een gewone man heeft daar geen idee van, dus die denkt, minder graan, dus minder product, maar dat graan zit enkel in de toppen, de rest is Stengel( en dus stro)
Normaal ligt de oogsttijd van stro ergens tussen mid-juli en September, dan volgt mais. Het is altijd geweest dat er schommelingen opzaten (bvb moment van 'kunnen' inzaaien speelt ook een rol)

En ja landbouw is altijd onderhevig aan de natuur en diens grillen...

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-18 15:27

germie schreef:
45 euro? Dus je paard mag ineens veel meer hooi, stro en vlas gebruiken? Ik wil bij zo'n verhoging graag een rechtvaardiging zien, want dit is echt veel.

Paard krijgt geen stro wegens stofallergie en heeft 18 kg hooi per dag (=onbeperkt maar wel gestoomd dus veel werk) dus meer hooi is niet mogelijk, ze krijgt wel veruit het meeste van heel de stal.

Vlas is ook duurder geworden blijkbaar, en er is hier nog steeds geen gras, dus er wordt nu al enorm veel bijgevoerd.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Hooiprijzen gestegen, dus stalprijzen ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 15:30

Bij mijn leverancier is het vlas niet duurder geworden, er is een mooie oogst geweest, kreeg zelfs een mail met een leuke aanbieding, bij onze leverancier betaal ik al jaren hetzelfde en dan ben ik nog maar een kleine afnemer.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Hooiprijzen gestegen, dus stalprijzen ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 15:31

Dat klopt bulck de boeren moeten met alle winden mee waaien wat betreft de gewassen.

jolleknol

Berichten: 348
Geregistreerd: 21-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 18:35

Ik betaal voor een paddock en stal 175 euro totaal voor mn 3 paarden (zonder hooi stroo/mesten) maar nu was het hooi van 50 euro naar 80 euro gegaan grote balen. Nu dus opzoek naar iets meer normaal geprijsde balen hooi... aangezien mijn paarden geen weide tot beschikking hebben. De boer van het hooi zei dat het alleen maar duurder gaat worden per week bij hem. ( is trouuwens in een dorpje in zeeland) Ik vind de prijstijging absurt voor de kwaliteit van het hooi ook. (stoft enorm! en zat veel plastic in en zelfs een dode kip!! , bij een stal genoot het zelfde.. :( ) sta nog maar 3 week op deze stal dus is nogal balen.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Hooiprijzen gestegen, dus stalprijzen ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 18:42

zo dat is een ophoging van 60% dat is niet niks. Dat het folie wat duurder zou kunnen zijn t.o.v. andere jaren oké maar dat is dan een paar euro maar echt geen 30,-

jolleknol

Berichten: 348
Geregistreerd: 21-07-11

Re: Hooiprijzen gestegen, dus stalprijzen ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 18:45

gekke is dat er geen folie op zit. Mijn 3 paarden eten 3 van die grote balen op ongeveer 40 dagen. dat betekend dat ik nu 240 kwijt ben ipv 150 euro :( ik schrok ook toen hij die prijs noemde. Dus ik zoek verder :P hij zei al ja word duurder maar wij dachten 10 euro of 15 euro duurder haha helaas...

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 18:59

Het is echt bizar.

Wij hadden nog wat overjarige voordroog balen staan die beschadigd waren. Deze werden zonder enig probleem door een koeienboer gekocht wegens de tekorten.
De overige 200 uit die partij waren pas al door een andere koeienboer opgekocht.

Nu moeten wij zelfs al nee verkopen aan de overige boeren in de buurt, zo hard is iedereen hier rond Utrecht door hun kuil aan het gaan. Dat hadden wij (als gestopte boer) echt niet verwacht met meer dan 400 balen overschot.
Hier in buurt is nog zo idioot veel vraag bij boeren die normaal altijd zelf meer dan genoeg ruwvoer hebben.

Gras begint weer mooi te groeien, wij verwachten nog wel een snee eraf te krijgen. Welke waarschijnlijk minder geschikt voor paarden zal zijn.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 19:27

Ik ga €5,- omhoog per november.
De afgelopen 5 jaar is de prijs voor groepshuisvesting inclusief ruwvoer en opstrooien bij erg natte of bevroren bodem, niet gestegen.

3 jaar geleden wel volpension aangepast naar 1 verzorgbeurt/paard/week. De stalgenoten hoefden toen geen korting op het stalgeld.

Mijn kale huur prijs is al jaren hetzelfde, maar de totaalprijs varieert met de kosten van verbruik en inkoopprijs van ruwvoer en strooisel. Mijn eigen ruwvoer blijft redelijk gelijk qua verkoopprijs, maar als ik in moet kopen dan verschilt het wel. Zo had ik twee jaar geleden te weinig voordroog en betaalde 35,- exclusief vervoerskosten per rechthoekige baal waar ze 5 dagen mee deden. Dat kwam inclusief benzine op 40,- per baal geloof ik. Mijn eigen balen reken ik 35,- voor. Een eerlijke marktprijs voor goede kwaliteit grote droge ronde balen. Strooisel betaalden we paar jaar geleden 6,- per pak voor inclusief brandstof halen, nu betalen we 6,50 en hoop dat de prijs niet gaat stijgen. Vlas was aantal jaren geleden 4,50 per pak)pallet, afgelopen 2 jaar 5,50/pak/pallet.

Stro aantal jaren geleden af kar €2,75, toen €3,-, vorig jaar 4,- exclusief brandstof/vervoerskosten of 5,- bij de strohandel in de buurt.
Hooi betaal ik de afgelopen jaren 3,- per pak af land bij een vast adres, exclusief vervoerskosten. Daar reken ik 3,50 per pak voor ivm het werk, de reistijd en brandstofkosten. Ik moet het per trailerlading ophalen.

Ik hoop dat zij niet gaan stijgen.

Dit jaar nog geen stro gekocht maar kleine pakjes zag ik aangeboden van €3,- tot 4,- per pakje.


Mijn land is net bemest door de boer. In de hoop dat het nu met wat buien toch nog even goed gaat groeien en er nog een snee voordroog van af komt. Hopelijk droog genoeg voor de paarden, maar anders verwacht ik dat ik het wel kan verkopen.

Het loonbedrijf wordt vrijwel elk jaar iets duurder in uurloon en met persen en wikkelen. Dus mijn eigen ruwvoer stijgt elk jaar in kostprijs. De rode diesel ging er uit en toen was er een duidelijke prijsstijging.

Omheiningmateriaal is ook duurder geworden. Vorig jaar hebben we bijna alle draad en lint vernieuwd en veel palen vervangen en tussenpalen geplaatst. Dat kostte iets van €1500,-

Ook een schuiltent gekocht voor extra (noodstal/schuilgelegenheid.
Zelfde bedrag.

Dit jaar 120 kuub zand laten komen om in de bak, op paden, en in de paddock het zand aan te vullen. Kraan om alles uit te vlakken, kiper om het te verplaatsen, en een extra stuk bestrating aan laten leggen (kraanwerk, zand, klinkers, strater) waar straks de schuiltent en een hooibak kunnen staan. Komt ook nog nieuwe houten omheining omheen.

Bij kleinschalige plekjes zoals hier kunnen zulke investeringen niet uit als je je kosten en vaste lasten gaat rekenen. En zeker geen uurloon. Zo zullen we dan ook niet rekenen.

Maar aan de andere kant heb ik ook geen zin om dan maar een minimaal bedrag te vragen omdat men elders wel heel goedkoop 24/7 op de wei kan staan... Dat vind ik niet te vergelijken met hoe wij investeren in ons plekje en hoeveel werk we er van maken om alles netjes en schoon te houden. Dan voel je je niet gewaardeerd. Laat dan maar zitten...

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Hooiprijzen gestegen, dus stalprijzen ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 22:39

Overigens is de kostprijs voor mijn eigen ruwvoer wel met 15% gestegen ivm de BTW verhoging. Ik betaalde eerste 6%BTW voor persen/wikkelen/uurtarief shovel met balenklem, en nu 21%. Ik ben geen bedrijf en kan dat dus niet verrekenen.

BigOne
Berichten: 38268
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 22:54

Vlas is het enigste gewas wat het meer dan uitstekend doet bij extreme droogte. Ik wilde poosje geleden twee pallets kopen, zei mijn leverancier dat ik beter even kon wachten met de tweede want hij verwachtte een prijsdaling in sept/okt.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 08:03

joyce B schreef:
Maar aan de andere kant heb ik ook geen zin om dan maar een minimaal bedrag te vragen omdat men elders wel heel goedkoop 24/7 op de wei kan staan... Dat vind ik niet te vergelijken met hoe wij investeren in ons plekje en hoeveel werk we er van maken om alles netjes en schoon te houden. Dan voel je je niet gewaardeerd. Laat dan maar zitten...


Dat is nu net het punt, je voelt je niet gewaardeerd, veel mensen hebben totaal geen idee wat het inhoud voor de staleigenaar. Die zetten hun paard er neer en verwachten vanalles. Dat er buiten dat alles nog veel meer moet gebeuren vaak achter de schermen, zien/weten ze niet.
Daar komen ze vaak pas achter als ze een plek krijgen voor zichzelf of als ze naar een stal verhuizen waar ze dat allemaal zelf mogen doen.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 08:06

bigone schreef:
Vlas is het enigste gewas wat het meer dan uitstekend doet bij extreme droogte. Ik wilde poosje geleden twee pallets kopen, zei mijn leverancier dat ik beter even kon wachten met de tweede want hij verwachtte een prijsdaling in sept/okt.

Dat advies kreeg ik ook toen ik gehakseld koolzaadstro bestelde, straks is de prijs weer lager dus wacht even met bestellen van 2 pallets, je kunt er nu beter 1 doen.

Fitzroy

Berichten: 25109
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 08:18

bulck schreef:
Alsof de prijzen veel lager liggen als het wel een goed seizoen is (vaak 4 sneden en meer)
Bovendien is er dan mss minder hooi (hoewel eerste en tweede snee niet geleden hebben), het stro is er juist op vooruit met dit weer. Dus het ene zal het andere compenseren.

Verder komt er ook veel uit Frankrijk, en die hebben niet de droogte gekend zoals wij (bizar maar waar)
Dus ik vind het vooral wat paniekzaaierij, of gewoon een marketingtool om zo de mensen meer te doen laten betalen(en de mensen trappen er gewoon in). Bovendien is het gras weer volop aan het groeien en is de zomer nog niet voorbij ;-)


Dit idd, stalprijzen gaan wel omhoog met een slechte oogst maar heeft iemand hier wel eens prijsverlaging gehad omdat de oogst zo goed was?
Imo wordt er maar al te gretig gebruik gemaakt van het feit dat het hooi nu zo duur zou zijn.

moniek21
Berichten: 4612
Geregistreerd: 18-02-04

Re: Hooiprijzen gestegen, dus stalprijzen ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 08:22

Bij ons hebben ze een prijs afgesproken met een boer voor het zon droogte werd .. mazzel dus .
Bij een vriendin op stal gaan ze 30 euro omhoog ...

Popstra
Berichten: 13760
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Hooiprijzen gestegen, dus stalprijzen ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 10:19

Wat zullen die boeren balen van die prijsafspraken. Hooi is het nieuwe goud nu

xLiez

Berichten: 1894
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Re: Hooiprijzen gestegen, dus stalprijzen ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 10:48

Ik heb nog niks gehoord van mijn stal dus neem aan dat het gewoon 180 euro blijft. Zou er geen probleem mee hebben als het iets duurder gaat worden

Gini
Berichten: 17910
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Hooiprijzen gestegen, dus stalprijzen ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 11:59

Dat is het nadeel van stallen altijd maar zo goedkoop mogelijk willen aanbieden. Een paard voor minder dan 200 euro volpension stallen, dat is toch onhoudbaar? En natuurlijk moet je dan meteen gaan goochelen met prijzen, je hebt namelijk amper buffer.

besita
Berichten: 6782
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 17:49

meggiemeg schreef:
Ik reageer alleen op de titel, daar wordt gesproken over hooiprijzen Popstra.
Ik heb al een aantal jaren mijn paarden aan huis, zowel in mijn hooi als stalbedekking heb ik geen stijging gehad zeker de afgelopen 6-7 jaar niet.

Ik heb ook de (sport ) paarden altijd aan huis gehad en het stijgt gewoon elk jaar ..en geloof mij mijn man doet echt heel veel rondbellen voor de prijzen , reserveren etc
8 jr terug kostte een paard mij ergens tussen de 70 en 80 € aan hooi ,stro en krachtvoer ..nu zit ik tussen 250 en 290 per paard voor stro ( of krullen ), hooi en krachtvoer := ..
Is wel ruim berekend omdat we elke dag mesten en heel dik opstrooien , 4 x per dag hooi geven en 3 keer goed krachtvoer ( niet gewoon basisbrok )
Ik zou wel wat kunnen besparen op hoeveelheid en ook op goedkoper krachtvoer maar dat de prijzen gewoon al jaren hetzelfde zijn is niet waar
Betaalde 60 € per ton voor stro geleverd grote balen , nu dit jaar 110 per ton ( en heb echt heel veel rondgebeld ) ..paar jaar terug nog hooibalen minder dan 30 € per baal /350- 400 kg ..nu zit je gewoon aan meer dan het dubbele want ze vragen makkelijk 170-200 € per ton voor goed hooi
En met 20 paarden aan huis en redelijk wat opslag mogelijkheden koop ik voor heel jaar
Zijn ook veel mensen die hier roepen dat het internet vol staat met advertenties voor hooi en stro ..nou tot je begint te bellen :roll: ..van 15 advertenties schiet er vaak niet 1 over die wat heeft en wil leveren aan deftige prijzen ..

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Hooiprijzen gestegen, dus stalprijzen ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 18:00

Ik zou toch verwachten met de hoeveelheden die jij inkoopt dat de prijzen goedkoper zijn. Ik neem het gehakselde koolzaadstro af bij Souman Agro, daar krijg ik altijd de prijzen door per mail, hoe meer pallets je besteld hoe goedkoper het per pak wordt. Ik bestel normaal 2 pallets per keer, ben dan al goedkoper uit dan bij 1 pallet, nu kreeg ik zelfs van hun het advies om even te wachten met het bestellen van 2 pallets omdat er in september de prijzen weer beter zijn na een goede oogst.
Het hooi is bij mijn adressen niet in prijs gestegen de afgelopen 6-7 jaar. Ik koop altijd hetzelfde in voor een heel jaar en betaal al jaren hetzelfde bedrag. Hier krijgen de paarden ook onbeperkt hooi, er ligt altijd hooi voor ze, ze kunnen eten zoveel ze willen.
Mijn overbuurvrouw krijgt de grote balen stro aan huis geleverd per stuk voor € 50.- en zij besteld altijd kleine hoeveelheden, dat zou dan toch duurder moeten zijn in het algemeen. Wellicht scheelt het in welke regio je woont met de prijzen?

besita
Berichten: 6782
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 18:15

Scheelt zeker wat per regio
Stro en hooi laat ik gewoon van belgische leverancier komen ..hier in Nl limburg zijn ze gewoon gek met prijzen ..gewoon in dezelfde sttaat of onze loonwerker 150 € voor stro per ton en heb nu 110 betaald vanuit Belgie ( frans stro wel topkwaliteit)
Wat omgerekend is een 33 € per baal ongeveer

Ach het is elk jaar wat om de prijzen op te voeren ..nu de droogte , voordien de brandstofprijzen of loonkosten of dan weer een natte zomer ..
Naar beneden gaat het nooit

Popstra
Berichten: 13760
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 19:53

besita schreef:
meggiemeg schreef:
Ik reageer alleen op de titel, daar wordt gesproken over hooiprijzen Popstra.
Ik heb al een aantal jaren mijn paarden aan huis, zowel in mijn hooi als stalbedekking heb ik geen stijging gehad zeker de afgelopen 6-7 jaar niet.

Ik heb ook de (sport ) paarden altijd aan huis gehad en het stijgt gewoon elk jaar ..en geloof mij mijn man doet echt heel veel rondbellen voor de prijzen , reserveren etc
8 jr terug kostte een paard mij ergens tussen de 70 en 80 € aan hooi ,stro en krachtvoer ..nu zit ik tussen 250 en 290 per paard voor stro ( of krullen ), hooi en krachtvoer := ..
Is wel ruim berekend omdat we elke dag mesten en heel dik opstrooien , 4 x per dag hooi geven en 3 keer goed krachtvoer ( niet gewoon basisbrok )
Ik zou wel wat kunnen besparen op hoeveelheid en ook op goedkoper krachtvoer maar dat de prijzen gewoon al jaren hetzelfde zijn is niet waar
Betaalde 60 € per ton voor stro geleverd grote balen , nu dit jaar 110 per ton ( en heb echt heel veel rondgebeld ) ..paar jaar terug nog hooibalen minder dan 30 € per baal /350- 400 kg ..nu zit je gewoon aan meer dan het dubbele want ze vragen makkelijk 170-200 € per ton voor goed hooi
En met 20 paarden aan huis en redelijk wat opslag mogelijkheden koop ik voor heel jaar
Zijn ook veel mensen die hier roepen dat het internet vol staat met advertenties voor hooi en stro ..nou tot je begint te bellen :roll: ..van 15 advertenties schiet er vaak niet 1 over die wat heeft en wil leveren aan deftige prijzen ..
haha, net als hier dus.
Nu moet ik wel zeggen wij goede kwaliteit hooi kiezen en ja daar betaal je dus flink voor én nee dat vind je niet zomaar bij een boertje op marktplaats.
Heb 1x op marktplaats 400 baaltjes hooi gekocht. Zag er mooi uit maar eenmaal thuis knoeiden de paarden er enorm mee en gingen er flinke scheten van laten. Doe ik dus nooit meer.

germie

Berichten: 25951
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Hooiprijzen gestegen, dus stalprijzen ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 07:54

200 euro is hier aardig prijzig hoor. Het verschil echt per regio. Ik betaal 150, maar wel excl. biks. Mest ook zelf uit. Maar voeren en buitenzetten wordt gedaan.