Momenteel staan die van mij in principe ‘s zomers 24/7 buiten en in de winter ‘s nachts op stal. Ze zijn dit zo ook eigenlijk altijd gewend geweest en ik vind het een fijn idee dat ik gewoon een stal heb bij noodweer of juist teveel hitte, dan kan ik het omdraaien, overdag binnen en snachts buiten.
Nu is me de optie geboden op “mijn” stuk weiland een schuilstal te laten plaatsen. Ze staan dan dus altijd zomer en winter 24/7 buiten alleen dan met schuilstal. Alleen als ik daarvoor kies ben ik dus mijn stal kwijt en moeten ze het gewoon daarmee doen. Ik zit een beetje in dubio, en als ik heel eerlijk ben heb ik nog weleens de neiging mijn dieren als “prinsjes en prinsesjes” te behandelen

Het is overigens geen geldkwestie want op jaarbasis ben ik hetzelfde kwijt.
Ik twijfel een beetje wat te doen. Ze gaan nu het najaar en de winter op stal met een hooinet om in de nacht lekker aan te knabbelen en in de schuilstal zal dat niet kunnen. Ze willen altijd graag naar binnen maar dat is natuurlijk ook gewenning. Ze hebben wel in de wei een grote bak waar een net overheen kan om er een slowfeeder van te maken op die manier. Moet ze dan hun krachtvoer in emmertjes brengen. Ook zijn ze een lekkere dik opgestrooide stal zo gewend en er mag geen strooisel worden gebruikt in de eventuele schuilstal. Alleen rubber matten en eventueel zou je zelf vlas mogen kopen dacht ik. Ik wil natuurlijk het beste voor mijn paardjes maar ben bang dat als het niet bevalt en ze niet fijn kunnen staan en slapen in de schuilstal ik mijn binnenstal wel opgezegd heb. En stal staat aardig vol dus dit draai ik ook niet zomaar terug. Hij wordt alleen geplaatst als je dit echt wil!
Wat zouden jullie doen? Altijd buiten laten met schuilstal of gewoon de huidige constructie aanhouden?