Paddock paradise aan huis, wie heeft ideeën?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cilianne
Berichten: 327
Geregistreerd: 11-11-18

Re: Paddock paradise aan huis, wie heeft ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 13:47

Zalig :D

koetje28

Berichten: 340
Geregistreerd: 15-02-10
Woonplaats: apeldoorn

Re: Paddock paradise aan huis, wie heeft ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 16:15

ach dit is wel een hele goeie reden om ff rustig aan te doen :)
wat een dotje!! hopelijk is hij snel gewend

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Re: Paddock paradise aan huis, wie heeft ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 17:09

Wat een heerlijke paardjes en ontzettend leuk om je plannen en het proces dat erop volgt te mogen bespieden! Wij zitten hier ook met een relatief klein stuk grond wat we aan het inrichten zijn. Zelf twee mannen hier in de weide die ook lekker sober moeten staan. Helaas niet gezegend met zandgrond, maar veen/klei dat in de winter echt wel een modderpoel wordt als je er niet slim mee omgaat. Juist daarom hebben wij ook gekozen voor een PP indeling, want dan valt het beter te managen en met "droge eilanden" voorkomen we ook kwalen aan de hoeven en benen door de nattigheid.

Dankjewel voor het delen van de vorderingen, ik haal er weer een hoop inspiratie en ideetjes uit!

ps: Wat een verschrikkulluk blije monsters heb jij rondlopen zeg. <3

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Re: Paddock paradise aan huis, wie heeft ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-19 19:13

Bedankt voor de leuke reacties allemaal!
Leuk dat jullie ook voor een PP zijn gegaan Serenity! Heb je een plannetje van jullie indeling? :)

Ik hoop binnenkort weer wat vordering te maken met de paddock :)

Ik heb paardengraszaad gekocht, daar wil ik graag mee gaan door zaaien, alleen twijfel ik nu een beetje of ik dat nu moet doen of beter in het najaar :) Heb ook een apart zakje met speciale kruiden, die wil er ook mee door 'gooien', wat meer in de bochten van het slingerpaadje :)

Verder wil ik binnenkort ook werk maken van het ligplekje, de schuilstal mag binnenkort weer helemaal uitgemest, en als het weer dan meezit, kunnen ze lekker buiten dutten in het zachte zand :j

Daarnaast moet ik nu er een 3de paardje bij is, ook echt werk maken van de hooiplekken, dus da's ook stof tot nadenken :) En dan wil ik ook graag nog struiken en 'boompjes' gaan planten, plannen genoeg dus :P !

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 19:35

s_v schreef:
Leuk dat jullie ook voor een PP zijn gegaan Serenity! Heb je een plannetje van jullie indeling? :)

Ja, in mn hoofd en op echt papier, niet op de pc (ben ik niet de handigste mee). ;)

Wij hebben de puzzel dat we twee weides hebben die niet met elkaar in verbinding staan. Eentje van ongeveer 3500 m2 en eentje van ongeveer 2500 m2. Het voorste weiland heeft van nature al een hoger en meer zanderig deel (ligt naast een verhoogde oprit die omhoog loopt naar de weg). De achterste weide is helemaal vlak. Beide weides hebben aan de zuidwestkant een bomenrij staan die in de zomer een fijne schaduw plek geven. We hebben nu een loopstal in de schuur van de boerderij zelf, maar daar zet ik ze dus zelf in als het echt heel slecht weer is en de weides flink nat. Vorig jaar plannen gemaakt en materialen verzameld, en als het weer het toe gaat laten willen we op de achterste weide een schuilstal maken met verharde uitloop. Waar ik vooral mee zit is dat de voorste weide gebruikstechnisch fijner is, net iets groter en van nature al een drogere plek waar we verder op kunnen bouwen, echter, de stal gaan we aan de achterkant zetten ivm bestemmingsplangedoetjes. Als "werkplek" wil ik de ruimte achter gebruiken, maar dan blijft er daar dus nog maar vrij weinig ruimte over. Als ik de voorste weide inricht als PP en achter de stal, dan zal ik dus alsnog regelmatig met ze heen en weer moeten zeulen terwijl ik ze liever zelf de keuze geef. We hebben al eens navraag gedaan of we een strookje van de weide die grenst aan beide weides mogen gebruiken, maar omdat de buurman deze pacht van de provincie en er allemaal strenge regelgeving is krijgt hij daar dan problemen mee. Ons land heeft een beetje een rare vorm, we liggen in een U namelijk. In het binnenste van de U wonen de andere buren, die delen dus met ons onze oprit. Geen probleem trouwens, het zijn heel lieve mensen. Een stukje van hun land gebruiken is helaas ook geen optie, omringt met sloten en daar waar geen sloot ligt, staat het huis. ;)

Momenteel ben ik dus met beide weides bezig, zodat ik in ieder geval een beetje een basis heb, dus droge eilandjes en opdelen in stukken. Ik heb al heel wat heen en weer geschoven met de prikpaaltjes haha. Uiteindelijk moet het natuurlijk allemaal ook gewoon groeien tot iets wat perfect past bij het gebruiksdoel. En het geeft je ook een beetje dagbesteding.

Ik had trouwens ook palen in de grond voor hooinetten, maar die hielden het ook niet echt. Uiteindelijk heb ik een hele dikke paal (diameter 20 cm) letterlijk ingegraven (dus geen grondboor maar gewoon met de spade), dit opgevuld met straatzand en rondom dikke keien eromheen opgestapeld en "de grond ingestampt". Die houdt het inmiddels vol tussen mijn twee slopers. Zij eten trouwens prima samen uit een net, maar uiteindelijk komt er wel een tweede bij (als de grond niet meer zo zeiknat is) omdat dat toch fijner werkt.

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Paddock paradise aan huis, wie heeft ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 21:47

Eentje indelen als pp en eentje als zomerweide?Dan hoef je ze enkel in de zomer dagdelen daar zetten? (Of je kan op de zomerweide een simpele schuilstal zetten op een van de zandstukjes, track rondom en het binnengedeelte in kleine weitjes die je naar behoefte kan openzetten? Als je die enkel in droge periodes gebruikt heb je niet veel grasverlies.

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 21:55

Duhelo schreef:
Eentje indelen als pp en eentje als zomerweide?Dan hoef je ze enkel in de zomer dagdelen daar zetten? (Of je kan op de zomerweide een simpele schuilstal zetten op een van de zandstukjes, track rondom en het binnengedeelte in kleine weitjes die je naar behoefte kan openzetten? Als je die enkel in droge periodes gebruikt heb je niet veel grasverlies.

Ja, ik zal denk ik wel op een dergelijke constructie uitkomen. Denk dat ik gewoon twee luxepaardjes ervan maak die naast hun "eigen huis" ook een "vakantiehuis" krijgen. ;)

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Re: Paddock paradise aan huis, wie heeft ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-19 14:40

Met de storm vorige week, zijn er 2 bomen omgewaaid op een van onze percelen landbouw grond. Die stammen ga ik gebruiken als 'rand' voor de zandbak die we gaan maken *\o/*

En onze buurvrouw heeft haar knotwilgen gesnoeid, ik mag de takken hebben, daar ga ik er een paar van proberen te planten :D

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Re: Paddock paradise aan huis, wie heeft ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-19 17:11

*\o/*
Afbeelding
Afbeelding

Staat ondertussen een draadje rond de wilgen en de boomstammen leggen we morgen op z'n plek :D

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Paddock paradise aan huis, wie heeft ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 18:19

Goed bezig! Het wordt nog steeds mooier en beter. Zo leuk om te kunnen volgen.

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Re: Paddock paradise aan huis, wie heeft ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-19 12:05

Ben zo blij met de boompjes <3
Afbeelding

Diane_

Berichten: 1984
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 12:18

Mooi!! De boompjes staan goed afgeschermd voor de pony’s? Hier ontsnapten de paarden toen een keertje en dat was het eind van de boompjes. Ben je helemaal blij dat ze al een paar maanden staan :Y)

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Re: Paddock paradise aan huis, wie heeft ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-19 14:19

De boompjes staan achter een stroom draadje ja, en er liggen nu nog lekker veel losse takken ook :j

Vandaag weer de handen uit de mouwen gestoken :D En zie hier, ons ligplekje en de nieuwe mini heuvel en dat op een uurtje tijd *\o/*
Afbeelding
Afbeelding

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Paddock paradise aan huis, wie heeft ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 15:07

Heerlijk

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 09:53

Ik volg even mee. Vind dit echt fantastisch!
Met wat voor een programma heb je de tekeningen gemaakt?

missfalki
Berichten: 2271
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Re: Paddock paradise aan huis, wie heeft ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 10:47

Gelijk een heel ander beeld met de boompjes erin :j
En zo'n zandbak kwam ik pas tegen op internet en lijkt mij geweldig voor erbij :))

Groet Karin.

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Re: Paddock paradise aan huis, wie heeft ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-19 16:59

En zo ziet het er nu uit vanaf de lucht <3
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Re: Paddock paradise aan huis, wie heeft ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 17:19

Gaaf plekje zo!

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: Paddock paradise aan huis, wie heeft ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 17:58

Ik ben echt zo jaloers haha

Een mini pp aan huis is voor mij echt de droom, en bij jou ziet het er nu echt prachtig uit.
Hoelang ben je eigenlijk dagelijks bezig met het voeren/mesten enzo?

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Paddock paradise aan huis, wie heeft ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 20:06

Is mooi geworden. Vooral die 3 tevreden rondscharrelende knolletjes maken het af.

missfalki
Berichten: 2271
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Re: Paddock paradise aan huis, wie heeft ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 20:24

Dat is een mooi (over) zicht,
ziet er super uit met tevreden paardjes :j

Groet Karin.

sumic

Berichten: 1874
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 20:28

Prachtig overZicht zo! Je hebt het goed voor elkaar ;) ik wilde dat ik mijn dieren ook zoiets kon bieden.

SSDesign

Berichten: 12698
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Uden

Re: Paddock paradise aan huis, wie heeft ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 21:47

Echt prachtig ja hierboven! Hier ook nog steeds zo tevreden met onze PP!

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Re: Paddock paradise aan huis, wie heeft ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-19 22:03

Bedankt voor de leuke reacties allemaal :D

Cera_D, Hoe lang ik bezig ben varieert van een half uur tot anderhalf uur per dag :) Meestal doe ik er een klein uurtje over (inclusief geiten en kip voorzien van spijs en drank ;) ). Voer klaarmaken (slobber voor de kleintjes moet een half uur staan) hooinetten ontdoen van oud hooi en weer vullen. Uitmesten (stal en deel paddock) paarden van de track afhalen (mogen ze nog niet de hele dag op ivm gras) en ze eten geven :)

Vaak poets ik nog wat, om de dag die ik de hoefjes (uitkrabben en smeren om ze wat sterker te maken) nog effe knuffelen, zo ben ik al snel een dag verder...

Vergelijking november-april
Afbeelding
Afbeelding

GeeskevdP
Berichten: 1
Geregistreerd: 16-08-17

Re: Paddock paradise aan huis, wie heeft ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 22:08

Hoi ik kwam dit topic net tegen, ziet er super uit!