Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 22:43

Je kunt altijd het overjarige voer eerst opvoeren. Ik heb bijna altijd in het najaar nog balen van het jaar er voor. Het nieuwe spul moet immers eerst zoveel weken rusten voor je het kunt voeren.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 01:17

Ik kan me niet voorstellen dat grote stallen nu nog niks hebben ingekocht. Ik heb nog geen enkele stal gehoord die niet genoeg heeft. Meesten hebben wel allemaal verpakt ruwvoer en geen hooi. een enkeling geeft enkele paarden hooi en daar wordt apart voor ingekocht. Voor 20-100 paarden hooi opslaan kan ook niet iedereen, dus snap het wel.

Mengen is echt niet zo lastig. De grootste stal waar ik werkte hadden we 80 paarden en zijn er altijd paarden met extra behoeftes bijv. Het aantal werkende personen is ook meer dan iemand die maar 2-10 paardjes heeft bijv.
Maar destijds waren onze werkdagen ook veel langer en was het gewoon werken tot je erbij neervalt.

Ook zijn er veel stallen waar mensen zelf veel doen, zoals voeren, netten vullen, voer klaarleggen etc. Vaak gaat personeel naar huis en doet de staleigenaar of 1 personeelslid of tesamen de laatste ronde, die al is voorbereid qua neerzetten/leggen en is het zo gepiept.
Het is natuurlijk wel werken in de paarden, de geweldige droom en geen 9-5 job. Dit zijn onvoorziene omstandigheden en die dieren kunnen er niks aan doen, maar moeten op de eerste plek blijven staan. Je kan ze moeilijk ziek laten worden uit gemakzucht.

Het is belangrijk dat, zeker op volpension stallen, eigenaren goed gaan opletten en nadenken. Als ik hoor dat stallen wat meer basisbrok/sportbrok gaan voeren en zuiniger zijn op het ruwvoer, is dat niet waar je op zit te wachten.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 13:01

Maartje1990 schreef:
Nouvel schreef:
Hier ook flink gras, van de week eens gevraagd aan degene waar wij ons hooi van hebben of hij hier niet nog makkelijk iets voor zijn koeien van kan maaien en kuilen maar het probleem dat nu komt is dat de ondergrond vaak te vochtig wordt in het najaar om er met machines door te rijden.
Dus dan heb je gras, kun je er er misschien niet af halen...


Vragen of je paarden t mogen af eten? Dan hoef je een tijdje geen hooi te voeren?


Het is land wat hij mag maaien en dat ligt niet bij onze stal en het is ook niet bestemd om paarden op te zetten dus dat gaat het niet worden...

Koper

Berichten: 30276
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-18 18:09

Carl123 schreef:
Ok thx. Ik dacht dat gerstestro niet mocht gegeven worden vanwege kleine weerhaakjes op de aren.
Is wel degelijk tarwestro die er nu gegeven wordt. Nu is er nog hooi, maar zeer moeilijk aan te komen. Vermoed deze winter katastrofe.

Gerste-, haver- en erwtenstro is geschikt als voederstro voor paarden.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 18:13

Vandaag weer onze voorraad aangevuld met hooi en stro en nog steeds geen paniek hier.

Ivana78

Berichten: 167
Geregistreerd: 27-03-18
Woonplaats: Heerlen

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 19:19

Wij ook weer hooi aangevuld en de boer had nog genoeg liggen dus echt geen paniek

Kingsfield

Berichten: 39
Geregistreerd: 20-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 14:36

Ik probeer dit topic even te volgen, moet bekennen dat ik niet alles precies doorgelezen heb

Volgens de DA 10 kilo hooi voor een paard van +/- 600 kilo. Mijn Anda krijgt in de winter iets meer en heeft dit ook nodig. Daarnaast in de winter 2x een schep lucerne door het voer. In de zomer schroef ik het hooi wel een beetje terug ivm weidegang. Komt neer op 1 ronde foliebaal per week.

maralyn

Berichten: 10424
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 15:53

Ik reken altijd twee procent lichaamsgewicht.

Hier dus pony van 400. 500. 550 en een shet van 150 kg.
Dus 8 plus 10 plus 11 plus 3.
Komt neer op een 32 kg.

We voeren tussen 35 en 40. Maar het hooi komt nooit echt op.

Zomers voeren we een derde minder ivm gras.

Shetlander is er sinds drie maanden en is zichtbaar afgevallen.

Paintedtwice

Berichten: 108
Geregistreerd: 21-08-18
Woonplaats: stabroek

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 14:22

hier in het noorden van antwerpen hebben de meeste boeren maar 1 snee kunnen hooien
ik zag sommige wel een 2e proberen maar waar ze vaak 15+(grote) af konden halen was bij de 2e snee 1 of 2 pakken
vrienden van me vertellen ook dat hun boeren weinig tot niets meer hebben om te verkopen
nu zit ikzelf nog wel even safe doordat ik 1 van de weides heb kunnen hooien vlak voor de droogte maar helaas geen 2e snee van die wei. de andere wei daar in tegen was het gras gewoon verbrand dus niet kunnen hooien, dus nu laat ik mijn pony en 2 andere die wei wat korter eten zodat het groene gras er onder kan gaan groeien zodat ik hopelijk in sept toch nog kan hooien

prijzen zijn hier ook al omhoog gegaan bij de meeste boeren of zaadhandels

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 17:36

Ik denk dat het reuze gaat meevallen. De buren hebben vandaag de derde snede gemaaid (stond erg hoog) en mijn hooiboer gaat ook nog een derde snede maaien. Het wordt komende week prima weer om nog wat hooi te "maken".

Caira
Berichten: 26072
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 19:19

damian23 schreef:
Ik denk dat het reuze gaat meevallen. De buren hebben vandaag de derde snede gemaaid (stond erg hoog) en mijn hooiboer gaat ook nog een derde snede maaien. Het wordt komende week prima weer om nog wat hooi te "maken".



Voordroog misschien maar hooi wordt echt lastig, de meeste boeren hier liggen nog. 2 snedes achter en wij worden wekelijk gebeld maar leveren alleen aan vaste klanten

Kendra

Berichten: 8739
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 19:29


Oehlala
Berichten: 4313
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 19:50

dat is voornamelijk gras uit natuurgebieden. dat zou i k niet willen hebben, als je hier ziet hoeveel jacobskruid in die gebieden staat. nee dank je. voor rundvee zou het nog kunnen mits het gemengd wordt met ander voer.

Popstra
Berichten: 13782
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 20:12

damian23 schreef:
Ik denk dat het reuze gaat meevallen. De buren hebben vandaag de derde snede gemaaid (stond erg hoog) en mijn hooiboer gaat ook nog een derde snede maaien. Het wordt komende week prima weer om nog wat hooi te "maken".

Mooi hooi gaat nu niet meer lukken want daar is het nu te vochtig voor en de dagen te kort om fatsoenlijk te drogen. Zal voordroog worden die ook best aan de vochtige kant gaat zijn

meggiemeg

Berichten: 12235
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 20:17

Popstra schreef:
damian23 schreef:
Ik denk dat het reuze gaat meevallen. De buren hebben vandaag de derde snede gemaaid (stond erg hoog) en mijn hooiboer gaat ook nog een derde snede maaien. Het wordt komende week prima weer om nog wat hooi te "maken".

Mooi hooi gaat nu niet meer lukken want daar is het nu te vochtig voor en de dagen te kort om fatsoenlijk te drogen. Zal voordroog worden die ook best aan de vochtige kant gaat zijn

Onze achterbuurman gaat het kuilen, voor hooi is het inderdaad te kort droog, de dauw te lang op de ochtend en te vroeg alweer 's avonds, dat was ook zijn verklaring. Het is wel goed bijgetrokken allemaal.

suffie
Berichten: 5716
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 21:51

Wij hebben vandaag 3,5 hectare doorgezaaid. De zode herstelt slecht, groot gedeelte is echt dood, toch te lang vochttekort gehad. Boeren hier naast ons hebben ook allemaal doorgezaaid, flinke kostenpost..... Ik ben blij als mijn paarden deze herfst überhaupt nog op de weide kunnen en ik denk dat de buurboeren ook niet verder komen dan nog 1 snede dit jaar. Dat betekent 2 snedes voor dit jaar.....

Depende

Berichten: 3514
Geregistreerd: 19-07-09

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 22:34

Pff dramatisch Suffie.

Hier wordt morgen gemaaid, voor 1 perceel tweede snede en voor de andere derde. Gaat allemaal naar mijn oom voor de koeien, waarschijnlijk als voordroog/kuilgras in vierkante pakken. Voor de pony’s hebben we genoeg kleine pakjes hooi, maar normaal leveren we ook hooi aan onze buurman voor zijn schapen en dat is denk ik niet genoeg.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 00:19

Ik las dat er toch hooi uit Polen gehaald gaat worden. Kwaliteit wisselt, ze proberen het beste mee te nemen, maar zeggen ook; het wisselt overal weleens van kwaliteit en dat is natuurlijk ook zo. Uit Dld is ook al vaak genoeg rotzooi gekomen.

Koper

Berichten: 30276
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-18 07:16

En waar gaat dat Poolse hooi dan naartoe superpony? Wie is/zijn de importeur(s)?

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 07:48

Ik ben vast niet de enige die dit heeft. Ik heb verschillende kleine partijen op de kop getikt. (heb ruim genoeg voor de winter, dat wel)
Een redelijke partij arm hooi, een kleine partij rijker hooi, en een paar duizend kilo voordroog.
Nu meng ik de twee soorten hooi op met stro, en dat gaat goed, ze lopen daarbij nog een paar uur op de weide.
Ik probeer zo een zo constant mogelijke voeding te creeeren.

Maar nu weet ik niet goed of ik die voordroog ook al moet meenemen in het geheel, alvast mee gaan mengen.
En dan vraag ik me af, het kost veel werk om alles te mixen in slowfeed netten, zou ik niet gewoon van alles een net ophangen?

Ik denk niet dat wij de grote weide nog eens gaan maaien, daar kunnen ze ook nog de hele winter op lopen. Maar dat is aan de boer.

Pools hooi, ik ben wel benieuwd naar de kwaliteit daarvan. Ik zou vooral heel erg oppassen met allerlei onkruid daarin. Maar met een beetje geluk kun je vast een mooie partij op de kop tikken.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 08:31

Ik heb 200 kleine baaltjes opgeslagen en krijg volgende week 15 grote balen. Gok dat ik het daar echt wel mee ga redden met 4 dieren

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 08:33

Wij kunnen waarschijnlijk nog een aantal balen krijgen van de buurman. Diegene waar t voor was heeft toch heen interesse?!?! (Wat ik echt raar vind)

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 08:40

Wij zijn ook naar een andere hooiboer gegaan omdat de ene ineens de prijs omhoog gooide. Dat kan een reden zijn?
En de derde hooiboer had gewoon dramatisch slechte kwaliteit, dus daar hebben we ook vriendelijk bedankt..

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 08:49

8nnemiek schreef:
Wij zijn ook naar een andere hooiboer gegaan omdat de ene ineens de prijs omhoog gooide. Dat kan een reden zijn?
En de derde hooiboer had gewoon dramatisch slechte kwaliteit, dus daar hebben we ook vriendelijk bedankt..


Hmm hij vraagt geen onrealistische prijs hoor. En goede kwaliteit

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 08:58

Dat is wel vreemd dan..
Misschien toch gewoon een goedkoper adres gevonden, of dichterbij..