Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Roosyes
Berichten: 758
Geregistreerd: 02-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 19:27

Wij hebben met een hele hoop extra werk 2 snedes binnen (eerste kunnen hooien 5 weken groeien, 2de snede kuil balen van gemaakt). Dus wij hebben precies genoeg voor ons zelf en onze vaste afnemer. Maar de 3de en soms zelfs 4de snede kunnen we hartstikke vergeten ben ik bang...

De 2de snede heeft met extra water 5 weken kunnen groeien en toen hebben we het er gauw af gedaan. Wij zitten op zand grond en het begon toen al te verdrogen. 30 juni hadden we alles binnen en vlak erna kregen wij beregenings verbod.

Ik ben benieuwd wat het gaat worden met het ruwvoer voor de verkoop.

Crisis verzinnen we niet, want we hebben er met beregenen diesel en arbeid tegen aan gegooid en dat krijgen we alleen terug als je de pakken duurder verkoopt ;).

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 19:43

Maar er is ook vaak nog hooi over, dus mensen moeten wel goed om zich heen blijven kijken. Natuurlijk wordt er nu massaal bijgevoerd, maar niet vele maanden zoals een hele winter. Straks kan alles misschien nog ene tijd het land op.

Het verschilt echt heel erg per regio, dus we zullen het van verder moeten halen straks.

Veulen84

Berichten: 10880
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 19:50

Er is dan misschien nog wel hooi over. Maar de kans dat je nog een snede gaat halen dit jaar is klein. De eerste snede van volgend jaar is voor de meeste paarden niet geschikt. Dat betekend dat je niet alleen moet kijken naar het probleem voor nu, maar ook voor volgend jaar.

Hier staan de koeien en de meeste paarden op stal. Dat betekend dat ze nu al eten van de voorraad die ze volgend voorjaar ook nog moeten hebben. Je wil nu geen tekorten want dat betekend dat stalprijzen bv ook gaan stijgen...

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 20:00

Nee, dat snap ik. In Mei was bij onze boer de voorraad op en nieuwe hooi nog niet geschikt om te voeren. Wij hebben toen een partij overgenomen van iemand die nog veel over had. Was niet geweldig, maar voldeed.
Ik had het er met kennissen over en daar was toen nog hooi in overvloed tegen veel lagere prijzen en betere kwaliteit.

Het is maar een klein beetje in verhouding, maar mensen hebben ook hooi gekocht/gedoneerd aan de OOstvaardersplassen bijv.

Het hangt van je boer af wat ze doen qua snedes. Hier was 1e snede heel vroeg gekuild en 2e snede heel veel en mooi. Nu een stop, maar ik denk dat sommigen nog 1 snede kunnen inpakken.

Er wordt hier nog langs de weg verpakt aangeboden van 2017, dus dat is nog niet 100% op.

Wat je ook krijgt, is dat stallen gaan hamsteren. De prijzen stijgen, mensen in paniek, tekorten bij vaste adres etc.
Maar het kan zomaar zijn dat daar straks van overblijft en je volgend voorjaar nog veel resten kan kopen, omdat bijv de eerste/tweede snedes weer goed zijn.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 21:14

superpony schreef:
Maar er is ook vaak nog hooi over, dus mensen moeten wel goed om zich heen blijven kijken. Natuurlijk wordt er nu massaal bijgevoerd, maar niet vele maanden zoals een hele winter. Straks kan alles misschien nog ene tijd het land op.

Mijn paarden kunnen altijd het land op, maar er staat nu nauwelijks iets. En het is gissen natuurlijk, maar ik denk dat ik nog wel een paar maanden aan het bijvoeren ben. Ik zit op hoge zandgrond en het gras is er echt heel erg aan toe, dat is niet met een paar buitjes/weken hersteld. Dus heel augustus en heel september verwacht ik zeker nog te moeten bijvoeren, maar eigenlijk denk ik al bijvoerend de winter in te rollen.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 21:18

Daar gok ik ook op....er was een volledige 1e snee, er zijn al veel mensen voorzien....ik weet nog een paar jaar terug, was er ook hooi crisis, aan het begin van het nieuwe seizoen ging massaal het hooi wat er nog veel over was nog even in de uitverkoop.

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 22:32

Het was hier ook even zoeken. Bij ons in de regio zit iedereen op zijn hooi. Maar ik heb genoeg hooi om ruim de winter door te komen.
"Onze" boer heeft 136 kleine pakjes van eigen land (andere jaren 250+) en ik heb nog 5 grote rollen voordroog kunnen kopen. Wel aan de prijs. 250 euro voor 2000 kilo
En nog een hectare waar redelijk gras op staat.

Ik heb er vertrouwen in dat we de winter wel doorkomen
Laatst bijgewerkt door Olikea op 03-08-18 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Veulen84

Berichten: 10880
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 22:50

Ik zou niet te veel gokken. Om je even een idee te geven:
Dit land is 5 weken geleden gemaaid. Het is 1 hectare en er staan 2 paarden op. Hoewel dit het vroegste is wat we voor een tweede snede hebben gehad. Ik durf met zekerheid te zeggen dat er geen 3de snede afkomt. Dit heeft echt wel meer dan een paar weken nodig om te herstellen.

Afbeelding

Overigens is dit een veen/klei gebied. Je droogt het niet zomaar even uit, zeker niet omdat het water hier komt van een kunstmatig hoog gehouden kanaal.

Edit: hoe gaaf ook, het is geen luchtfoto. Het is op mens hoogte.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 22:56

Onze hooileverancier maait laat omdat het grootste deel vogeltjesland is en daardoor heeft hij nog maar 1 snee binnen kunnen halen.
Wij hebben van hem altijd deels hooi en deels voordroog.
Het hooi hebben we binnen, het is nu afwachten of er voldoende voordroog is voor de hele winter.
En alles is een stukje duurder geworden... -O-

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 22:58

Ik koop het hooi van de dijk hier, in mei was de 1e snede. De tweede groeit gewoon NIET. Het is dat we de totale wintervoorraad al gekocht hadden, maar anders ging ik nu toch wel een beetje zweten.

We laten de paarden nu aan huis het gras afgrazen met stripbegrazing zodat we nog geen hooi hoeven aan te spreken. Achter hen sluiten we het gras weer, rijden daar de mest uit en sproeien het als een malle met slootwater. We zitten bij het IJsselmeer dus voorlopig nog water genoeg. De sproeiers zijn geen landbouwsproeiers dus ze moeten best een tijd aan staan voordat het echt een beetje nat wordt.

De hele installatie, pomp en twee sproeiers hebben hier 20 jaar ongebruikt op zolder gelegen....

@ Veulen84 ja zo is onze klei ook ongeveer. Als je prikpaaltjes verzet kom je vaak hopla ineens in zo'n scheur.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 23:21

Wij zitten ook op zandgrond en ons weitje is echt niks waard. Wij voeren hele jaar rond onbeperkt hooi, dus voor ons eigen gebruik is het niet anders.

De prijzen schommelen altijd. Eerste snede ( wat eigenlijk de 2e was na inkuilen ) was een stukje goedkoper dan hooi van 2017. Maar de prijzen liggen hier aardig hoog als je per baaltje koopt. Nu zou hij al gaan stijgen, maar ik verwacht nu nog niet te gek. Hij haalt ook hooi uit buitenland.

Maar goed, kan er toch niet meer kwijt dan we kwijt kunnen en als we halen, moeten we toch betalen. Het is niet anders.

loriene
Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 23:34

Arabesk schreef:
Ik koop het hooi van de dijk hier, in mei was de 1e snede. De tweede groeit gewoon NIET. Het is dat we de totale wintervoorraad al gekocht hadden, maar anders ging ik nu toch wel een beetje zweten.

We laten de paarden nu aan huis het gras afgrazen met stripbegrazing zodat we nog geen hooi hoeven aan te spreken. Achter hen sluiten we het gras weer, rijden daar de mest uit en sproeien het als een malle met slootwater. We zitten bij het IJsselmeer dus voorlopig nog water genoeg. De sproeiers zijn geen landbouwsproeiers dus ze moeten best een tijd aan staan voordat het echt een beetje nat wordt.

De hele installatie, pomp en twee sproeiers hebben hier 20 jaar ongebruikt op zolder gelegen....

@ Veulen84 ja zo is onze klei ook ongeveer. Als je prikpaaltjes verzet kom je vaak hopla ineens in zo'n scheur.


Hier in friesland mogen we het gras niet meer beregenen.
Hoeven nog niet veel bij te voeren maar voor de winter wel meer baaltjes voordroog gekocht.
Ben toch bang dat de prijzen aardig omhoog schieten.
In het buitenland is het even droog dus daar hoef je ook niet weg te gaan halen.
Stro hebben we ook net allemaal binnen en ook wat extra ingekocht.

Daphne__
Berichten: 12469
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 23:35

Wij wouden vandaag extra hooi halen. 2 Weken geleden nog hooi gehaald, 3 euro per baaltje betaald. Nu bij hetzelfde adres 7.50 per baaltje %)

Ons weiland is ook al niks meer van over... Je kunt niet eens meer zien dat er gras op gestaan heeft |(


Wij gaan dus maar ronde balen laten bezorgen.. Hebben gelukkig wel plek om die neer te zetten. En elke dag een regendans doen... In de winter hebben ze meer te eten naast het hooi, dus ze krijgen nu nog meer dan in de winter. En we hebben geen water bij de wei, dus brengen elke dag jerrycans met water... Leuk, met dit weer :')
Gelukkig wel heel veel schaduw..

loriene
Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 23:38

Wij brengen ook elke dag water in jerrycans naar het land.
Denk dat mijn man wel 4 of 5 keer per dag heen en weer fietst.
Is wel water in de sloot maar dat vertrouwen we niet meer met dit warme weer.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 10:03

Wat doet de stroprijs momenteel? Zie zoveel mooi goudgeel liggen, mooier dan andere jaren heb ik het idee.

VogeltjeM

Berichten: 3754
Geregistreerd: 31-12-07

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 10:17

Mijn hooiboer komt volgende week mijn schuur weer volgooien, daar doe ik ongeveer 9 maanden mee (tot volgend jaar mei/juni dus). Ik heb hem gelukkig nog niet gehoord over een crisis. En ik betaal ook hetzelfde als anders.

Zinzi_jewel

Berichten: 8816
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 10:22

Hoe harder we gaan roepen dat t hooi crisis is of wordt
Hoe harder de prijzen stijgen .
Zolang er nog goedkoop hooi naar t buiten land kan .
Is er imo geen hooi crisis .
De 1e snee was fenomenaal .
Een 2e zit er misschien in waar voldoende gesproeit is kunnen worden .
Mijn paarden eteb niet meer hooi nu als in de winter
Had nooit t voordeel dat ze in de zomer volledig met gras kunnen doen .

Qucolu

Berichten: 44
Geregistreerd: 02-01-10

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 10:41

Wij hadden de winter voorraad een maand eerder binnen dan gebruikelijk en per ongeluk 50 baaltjes te veel besteld. Achteraf gezien gelukkig maar want er is hier bijna niets meer te krijgen we zitten helemaal vol met hooi en stro, overal waar we het kwijt konden ligt hooi of stro opgestapeld. Hopelijk halen we het tot april. We zijn al begonnen met bijvoeren en proberen de wei zoveel mogelijk te sproeien met grondwater wat hier nog geen probleem is met het waterschapsbeheer

belle_boef

Berichten: 10744
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 10:50

Ik sproei volop maar moet wel bijvoeren. Paarden staan nu in een kale weide zodat ik de twee andere lang enige heb straks.

loriene
Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 10:59

Hier ook niet veel gras meer ondanks het sproeien.
Degene die denkt dat de hooiprijzen zo blijven gaat lekker afwachten maar wij nemen toch onze maatregelen.
Ben toch van mening dat je straks de hoofdprijs moet betalen voor een baaltje hooi.
Zie hier al gras van bermen langs de wegen in voordroog belanden.Daar zit echt wel jacobskruid in.Veel rotzooi die uit de auto wordt gegooid zoals blikjes.
Dit wil je toch niet in je voer hebben.
Normaal werdt dit op bulten gegooid en afgevoerd ,nu dus niet.

Popstra
Berichten: 13777
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 11:01

Alle vee voer prijzen gaan flink omhoog nu vanwege schaarste. Er is te weinig aanbod van lees, goede kwaliteit (ruw)voer. Met de nadruk op goede kwaliteit.

Mizora

Berichten: 18100
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 12:12

Hier worden (een gedeelte van) de bermen altijd ingepakt (en ja, dat is rotzooi. Helaas heeft de stalling het een periode gevoerd). Maar normaal gebeurt dat minimaal 2x, en deze keer is er alleen eerste snede vanaf gekomen. Het erf van onze hooiboer is ook nog nooit zo snel leeg aan het raken. Zelfs vorig jaar, toen hadden we lokaal krapte door de brand bij (ik dacht) Esso, waardoor er een volledige snede vernietigd moest worden (alles: niet alleen hooi, maar ook de suikerbieten, tarwe, mais, etc.), ging het lang niet zo hard als dit jaar. Toen werd het pas rond februari/maart lastig.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 12:25

Op marktplaats nog veel aanod voor hele redelijke prijzen, te ver voor mij vandaan, maar kleine hobby paardenhebbers hebben er wel wat aan.

Meya_

Berichten: 1436
Geregistreerd: 16-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 12:39

Wij hebben de winter voorraad ip al binnen gelukkig :) Een collega van mijn vriend maait, en die weet wat we elk jaar nodig hebben en in overleg hebben we van de eerste snee grote hooi/kuilpakken laten maken.

De tweede snee had ik niet verwacht, maar hebben ze hooipakjes van gemaakt, dus dat was helemaal mooi en ligt ook al op zolder.

Enige is als het echt zo droog blijft, we misschien nog wel iets nodig zijn voor de winter. Heb voor 7- 8 maanden ongeveer eten liggen thuis..

Maar als we de eerste ronde niet zoveel binnen hadden gekregen had ik 'm toch wel beetje geknepen, ook omdat alles wat duurder wordt.

Wou eerst niet zoveel grote pakken hebben, maar nu blij dat we het wel hebben gedaan.

conejo

Berichten: 1413
Geregistreerd: 07-03-06
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 12:48

Laurievc schreef:
8nnemiek schreef:
Wij staan op het punt om een flinke kar te bestellen bij de hooiboer waar we altijd kopen, en die op pallets onder zeil te bewaren omdat we in de hooistal niet genoeg ruimte hebben.
Ik twijfel zelf nog of we dat hooi nu moeten kopen, of bij de tweede snede direct van het veld af.
Hoe zit dat bij anderen met de tweede snede? Al enig idee of en wanneer die verwacht wordt?
Hier hoorde ik iemand zeggen dat 2de snede hier niks wordt. Ze hopen op een 3de als het weer nog wat wil bijtrekken. Hier in de buurt wel een goede eerste snede


Als de 2de snede niet lukt komt er ook geen 3de snede. 2de snede is de 2de keer dat er gemaaid word en maakt niet uit wanneer dat is.



Hier gelukkig al veel binnen en nog over van vorig jaar.

De mais is nog maar de vraag of die gaat redden. Is voornamelijk voor de koeien dan.